Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stel i rygg och ben

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 januari 2015 - 21:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
Har varit det så länge jag minns faktiskt. Ländtyggen, och ben, speciellt baksida lår. det stramar alltid där.
Står jag med raka ben och ska nudda golvet med ringarna så är jag inte ens i närheten.

Allt detta märks tydligt när jag står upp länge, eller håller igång en hel dag på jobbet till exempel, jag blir trött i kroppen. Extra tydligt blir det också när jag går en promenad i rask takt i 45 min eller så. Då får jag ont i ländryggen samt blir trött i benen och höften och ljumskarna.
Känner mig som en gubbe fast jag är 33 år "bara"

Någon som har koll på sånt här vad som kan vara fel eller vad man ska göra åt det för att det ska bli bättre. ?

Kommer jag hem och sätter mig eller lägger mig i soffan så släpper det ganska fort och då är det gött att stretcha ryggen genom att böja sig framåt, då knakar det gött. Samma sak med baksida lår, slänger upp ett ben på sofftyggen och böjer mig framåt, då stramar det rejält, men är ganska gött efter, men det hjälper ju bara förs tunden.

Tips mottages gärna :)

Postad 09 januari 2015 - 21:40

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
ischias ?

http://www.ryggcentrumlund.se/ischias

Postad 09 januari 2015 - 21:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Hur mycket motionerar du?
Stretchar du något i övrigt?
Är din säng anpassad efter dig eller är den för mjuk/hård?
Har du plånboken eller något annat i bakfickan?

Postad 09 januari 2015 - 22:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

ischias ?

http://www.ryggcentrumlund.se/ischias

Nja absolut inte det problemet

Hur mycket motionerar du?
Stretchar du något i övrigt?
Är din säng anpassad efter dig eller är den för mjuk/hård?
Har du plånboken eller något annat i bakfickan?

Ingenting egentligen förutom dom senaste två veckorna. Annars i perioder nån gång per år när jag vill va nyttig.

Nu går jag 4-6 km varje dag nästan.
Kanske stelheten går över om jag börjar röra på mig? Även om det känns som det blir värre nu

Min säng är inte anpassad just för mig men är ok. Somnar dock alltid på mage vilket är dåligt. Men jag klarar inte somna på rygg.

Har inget i bakfickan

Redigerat av andreassofus, 09 januari 2015 - 22:26.

Postad 09 januari 2015 - 22:26

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 2
För mig låter det hyfsat enkelt.
Du behöver börja träna och komplettera detta med lite normal stretching.

Låter som typisk normal stelhet av att vara otränad och vilka komplikationer det oftast ger.
Bygga upp lite grundstyrka och rörlighet på de områden du har problem med.

När jag pratar träning menar jag funktionell styrketräning.

Det absolut vanligaste problemen vi män får är med höftböjare, baksida lår och magmuskler.

Strecha baksida lår (aka hamstrings), sätesmusklerna, framsida lår (aka quadriceps), höftböjarna och träna upp styrka i mage och korsryggen är en bra början för de flesta.

Grundproblemet är med antagonistmuskler som ger upphov till mycket problem hos mpnga som tränar obalanserat.

Dvs att två motverkande muskelgrupper är tränade ojömnt eller att en av dom är stel som sen skapar obalans i kroppen och ger upphov till muskelspänningar och felställningar i skellet/kropp.

Redigerat av masse70, 09 januari 2015 - 22:40.

Postad 09 januari 2015 - 22:31

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2 532 inlägg
  • 0

Låter som typisk normal stelhet av att vara otränad och vilka komplikationer det oftast ger.

This. Muskulär obalans. Inte bara träning som kommer att hjälpa utan att även konstant tänka på hur din hållning är. Kroppen är en lat jävel som man ofta måste jobba emot.

Postad 09 januari 2015 - 22:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
För att förtydliga ger tex en styrkeobalans (mellan framsida/baksida lår) och stelhet en effekt att höften från sidan roteras framåt. Dvs att man får en naturlig svankrygg.

För att balansera denna måste man strecha framsida lår och höftböjare samt stärka magmuskulatur och baksida lår.

You get the point....

Hittade en hyffsad bild på det hela.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  APT2.jpg   66,08K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av masse70, 09 januari 2015 - 22:56.

Postad 09 januari 2015 - 22:50

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1 051 inlägg
  • 0

Nja absolut inte det problemet

Ingenting egentligen förutom dom senaste två veckorna. Annars i perioder nån gång per år när jag vill va nyttig.

Nu går jag 4-6 km varje dag nästan.
Kanske stelheten går över om jag börjar röra på mig? Även om det känns som det blir värre nu

Min säng är inte anpassad just för mig men är ok. Somnar dock alltid på mage vilket är dåligt. Men jag klarar inte somna på rygg.

Har inget i bakfickan

"ingenting nästan" är ju väldigt lite.
"Fyra till sex km per dag, senaste 2 veckorna" är ju ganska mycket.
Jag misstänker att omställningen från att röra sig för lite, till att röra sig "lagom" har blivit en väl stor omställning. Dina nuvarande vanor låter sunda. Jag tror dock att omställningen gått väl fort. Blir det värre bör du trappa ner lite innan du succesivt trappar upp igen.
Hälsningar Hampus leg. Sjuksköterska

Postad 10 januari 2015 - 00:13

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1 219 inlägg
  • 0
Du skriver att det varit såhär så länge du minns. Hur är det med dina fötter? Många problem med knän, höfter och rygg kan hänga på fötterna.

Postad 10 januari 2015 - 12:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Bygga upp lite grundstyrka och rörlighet på de områden du har problem med.

När jag pratar träning menar jag funktionell styrketräning.

Det absolut vanligaste problemen vi män får är med höftböjare, baksida lår och magmuskler.

Strecha baksida lår (aka hamstrings), sätesmusklerna, framsida lår (aka quadriceps), höftböjarna och träna upp styrka i mage och korsryggen är en bra början för de flesta.

Grundproblemet är med antagonistmuskler som ger upphov till mycket problem hos mpnga som tränar obalanserat.

Dvs att två motverkande muskelgrupper är tränade ojömnt eller att en av dom är stel som sen skapar obalans i kroppen och ger upphov till muskelspänningar och felställningar i skellet/kropp.

jo det är säkert som du säger. tränar inte på gym. har nog rätt klena muskler. Tror det är ärftligt då alla män på farsans sida har haft eller har stora ryggproblem. Farsan är sjukpensionär pga ryggen.
tar till mig av dina tips också. hur länge och ofta måste man stretcha för att det ska hjälpa?

This. Muskulär obalans. Inte bara träning som kommer att hjälpa utan att även konstant tänka på hur din hållning är. Kroppen är en lat jävel som man ofta måste jobba emot.

svårt att veta dock hur korrekt hållning är. Jag tycker jag går rätt upp och ner liksom. vet inte vad jag skulle förändra där

För att förtydliga ger tex en styrkeobalans (mellan framsida/baksida lår) och stelhet en effekt att höften från sidan roteras framåt. Dvs att man får en naturlig svankrygg.

För att balansera denna måste man strecha framsida lår och höftböjare samt stärka magmuskulatur och baksida lår.

You get the point....

Hittade en hyffsad bild på det hela.

det där ligger det nog nåt i. tror jag svankar eller nåt. Tex när jag ligger på rygg på ett platt golv så får jag fort ont i ländryggen, lägger jag då en handduk eller handen precis vid svanskotan så att själva höften eller vad man ska säga hamnar lite högre upp, så släpper det med en gång. Samma sak när jag sitter på en stol, sätter jag mig på handen längst ut vid svanskotan, så sitter jag mer upprätt automatiskt, och kroppen sjunker inte ihop lika mycket

"ingenting nästan" är ju väldigt lite.
"Fyra till sex km per dag, senaste 2 veckorna" är ju ganska mycket.
Jag misstänker att omställningen från att röra sig för lite, till att röra sig "lagom" har blivit en väl stor omställning. Dina nuvarande vanor låter sunda. Jag tror dock att omställningen gått väl fort. Blir det värre bör du trappa ner lite innan du succesivt trappar upp igen.
Hälsningar Hampus leg. Sjuksköterska

ja möjligt att kroppen fick en chock :)
det är dock inte smärta i ryggen, utan mer en trötthet i rygg och ben. svårt att förklara. när jag blir "trött" i ryggen är det gött att bara böja sig framåt och slappla av . så jag antar att det är musklerna som är trötta liksom. Men tycker dom ska tåla 45 min promenad.

Du skriver att det varit såhär så länge du minns. Hur är det med dina fötter? Många problem med knän, höfter och rygg kan hänga på fötterna.

nope inga fotproblem. vad är det för problem du pratar om förresten.
jag står på ett betonggolv 8-9 timmar om dagen i ett par stålhätteskor. man blir ju rätt "mör" i fötterna efter det men annars inget

Postad 10 januari 2015 - 12:31

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1 219 inlägg
  • 0
Jag menar att om man har exempelvis för låg eller hög hålfot så kan man få ont i knän, höfter eller rygg. Man behöver inte ha ont i just fötterna.

Edit: stavfel

Redigerat av magnusson_85, 10 januari 2015 - 12:31.

Postad 10 januari 2015 - 12:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
aha, jag har lite breda fötter så det klämmer ofta på insidan om jag har för smala skor.
tror inte problemet är där. men jag bara gissar :)

Postad 10 januari 2015 - 12:53

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2 532 inlägg
  • 0

svårt att veta dock hur korrekt hållning är. Jag tycker jag går rätt upp och ner liksom. vet inte vad jag skulle förändra där

Inte så svårt om man tar sig tid att söka informationen.

Bak med axlarna och ut med bröstet.

Postad bild

Varje muskel har en direkt antagonist. Kan man identifiera vilken som är dominant så kan man jobba utefter detta. T.ex. framåtroterade axlar. I detta fall stretchar man framsida och lägger vikt vid att träna upp baksida axel. När en muskel blir dominant så har antagonisten en tendens att lägga av. Och sedan sprider detta sig till andra delar utav kroppen om man inte tar itu med det.

Kroppen jobbar i unison och varje liten ändring i kedjan kan påverka.

Postad 10 januari 2015 - 13:16

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Har precis samma problem och har hittat mig en superduktig massör som har förklarat vad det beror på och hur jag skall göra för att det skall bli bättre.

http://www.saltrummet.eu

Han gjorde en första undersökning och där fick jag info om att skaffa inlägg till mina skor 600-700kr på Stadium eller om det var Intersport.

Där släppte problemen till 70%!

Andra gången jag var där så är det höftböjaren och korta muskler baksida låren.
Så jag har fått väldigt enkla övningar som sträcker ut och stärker musklerna, bor du i närheten så ta dig ett besök!

Var på en spamassage innan jag hittade saltrummet och det är som natt och dag.

Postad 10 januari 2015 - 13:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
tack för bilden birka. vet inte hur jag går själv.

Evil homer - är det massörer som håller på med sånt? trodde det mer var naprapater .
vad gör inläggen för skillnad? passar inläggen i många olika skor eller måste man ha samma skor hela tiden?

dessa enkla övningar, är dom individuella eller finns dom att tillgå på internet någonstans?

Postad 10 januari 2015 - 15:09

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Evil homer - är det massörer som håller på med sånt? trodde det mer var naprapater .
vad gör inläggen för skillnad? passar inläggen i många olika skor eller måste man ha samma skor hela tiden?

dessa enkla övningar, är dom individuella eller finns dom att tillgå på internet någonstans?

Ofta kan både massörer, sjukgymnaster, kiropraktorer etc se om du har problem med hållning/stelhet, sen varierar det nog hur mycket de kan om förbättringsåtgärder.
Inlägg brukar passa de flesta skor, bara ta ur och stoppa i ett par andra skor. Visst det är ju stor skillnad mellan ett par joggingskor och ett par med stålhätta så där lär inte passformen bli perfekt. (Men är det problem i fötterna som ligger bakom är det säkert stålhätteskorna som är boven).
Finns flera övningar för att stretcha höftböjaren, använd youtube så hittar du flera (heter väl hip flexor på engelska).

Postad 10 januari 2015 - 16:44

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1 219 inlägg
  • 0
Jag har själv problem med fötterna och har opererat båda fötterna. Jag har alltid också haft problem med knän och höfter. Ländryggen får jag också ont i när jag står stilla. Jag har jättesvårt att stå helt stilla, även i kortare stunder. Exempelvis en match är riktigt tung att titta på med ståplats, så för mig så jag måste alltid ha sittplats

Postad 10 januari 2015 - 16:57

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 296 inlägg
  • 0

Inte så svårt om man tar sig tid att söka informationen.

Bak med axlarna och ut med bröstet.

Postad bild

Varje muskel har en direkt antagonist. Kan man identifiera vilken som är dominant så kan man jobba utefter detta. T.ex. framåtroterade axlar. I detta fall stretchar man framsida och lägger vikt vid att träna upp baksida axel. När en muskel blir dominant så har antagonisten en tendens att lägga av. Och sedan sprider detta sig till andra delar utav kroppen om man inte tar itu med det.

Kroppen jobbar i unison och varje liten ändring i kedjan kan påverka.

hur tränar man baksida axel :)

Postad 10 januari 2015 - 17:09

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2 532 inlägg
  • 0

hur tränar man baksida axel :)

Facepulls och omvända flyes t.ex. Kopplas även in i viss mån i princip alla ryggövningar.

Postad 12 januari 2015 - 10:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

Han klämde och kände ifrån nacken ner till fötterna, konstaterade att mycket berodde på fötterna och att dom i sin tur påverkar ryggen, han visade div muskelfästen och hur dessa spelar ihop.

Han säljer inga inlägg själv så det finns inget för han att tjäna på att " sälja in "
Inläggen finns att köpa i två varianter, en anpassad för ett par skor = lite billigare
Och en anpassad för att kunna flytta mellan olika modeller = lite dyrare

Händerna rakt ut rakt fram ut ifrån kroppen, 90 grader.
Huka strax ovan 90 grader och gå upp en bit x antal gånger.
Huka strax under 90 grader och gå upp till 90 grader x antal gånger.

Postad 12 januari 2015 - 11:34

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
Fönstertittarsjukan (OBS! EJ 'snuskigt', kommer sig av att man står och vilar sig, och då t ex tittar i fönster.) kanske ?!

http://www.skane.se/...tertittarsjuka/

Postad 12 januari 2015 - 12:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Fönstertittarsjukan (OBS! EJ 'snuskigt', kommer sig av att man står och vilar sig, och då t ex tittar i fönster.) kanske ?!

http://www.skane.se/...tertittarsjuka/

nej det var inte mycket som stämde in där faktiskt så det tror jag inte på :)

Postad 26 januari 2015 - 19:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
Frågade chefen idag pm dom ville sponsra skoinlägg åt mig och det var inga problem :)

Så nu ska jag iväg och få anpassade till mig. Hoppas det hjälper :)

Postad 26 januari 2015 - 20:19

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1 219 inlägg
  • 0
Håller tummarna. Blir kul att se om det öl skillnad.

Postad 27 januari 2015 - 17:08

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Strecha höftböjarna samt testa stelbenta marklyft. All typ av streching och övningar som är bra för knäböj brukar vara bra för detta.

Postad 27 januari 2015 - 19:26

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
Har stretchat höftböjare och baksida lår den senaste tiden och nu når jag ber till golvet med fingertopparna en kort stund. Det har jag aldrig klarat förut :)

Men tycker inte det har hjälpt mot tröttheltskänslan i rygg och höft för det.
Testade dock att byta ut stålhättorna på jobbet mot mina andra vanliga skor och märkte stor skillnad, dock inte helt bra så jag tror mycket på skoinläggen nu :)
Har tid på fredag, då ska dom scanna fötterna och gjuta inlägg till mig :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.