För mig låter det hyfsat enkelt.
Du behöver börja träna och komplettera detta med lite normal stretching.
Låter som typisk normal stelhet av att vara otränad och vilka komplikationer det oftast ger.
Bygga upp lite grundstyrka och rörlighet på de områden du har problem med.
När jag pratar träning menar jag funktionell styrketräning.
Det absolut vanligaste problemen vi män får är med höftböjare, baksida lår och magmuskler.
Strecha baksida lår (aka hamstrings), sätesmusklerna, framsida lår (aka quadriceps), höftböjarna och träna upp styrka i mage och korsryggen är en bra början för de flesta.
Grundproblemet är med antagonistmuskler som ger upphov till mycket problem hos mpnga som tränar obalanserat.
Dvs att två motverkande muskelgrupper är tränade ojömnt eller att en av dom är stel som sen skapar obalans i kroppen och ger upphov till muskelspänningar och felställningar i skellet/kropp.
jo det är säkert som du säger. tränar inte på gym. har nog rätt klena muskler. Tror det är ärftligt då alla män på farsans sida har haft eller har stora ryggproblem. Farsan är sjukpensionär pga ryggen.
tar till mig av dina tips också. hur länge och ofta måste man stretcha för att det ska hjälpa?
This. Muskulär obalans. Inte bara träning som kommer att hjälpa utan att även konstant tänka på hur din hållning är. Kroppen är en lat jävel som man ofta måste jobba emot.
svårt att veta dock hur korrekt hållning är. Jag tycker jag går rätt upp och ner liksom. vet inte vad jag skulle förändra där
För att förtydliga ger tex en styrkeobalans (mellan framsida/baksida lår) och stelhet en effekt att höften från sidan roteras framåt. Dvs att man får en naturlig svankrygg.
För att balansera denna måste man strecha framsida lår och höftböjare samt stärka magmuskulatur och baksida lår.
You get the point....
Hittade en hyffsad bild på det hela.
det där ligger det nog nåt i. tror jag svankar eller nåt. Tex när jag ligger på rygg på ett platt golv så får jag fort ont i ländryggen, lägger jag då en handduk eller handen precis vid svanskotan så att själva höften eller vad man ska säga hamnar lite högre upp, så släpper det med en gång. Samma sak när jag sitter på en stol, sätter jag mig på handen längst ut vid svanskotan, så sitter jag mer upprätt automatiskt, och kroppen sjunker inte ihop lika mycket
"ingenting nästan" är ju väldigt lite.
"Fyra till sex km per dag, senaste 2 veckorna" är ju ganska mycket.
Jag misstänker att omställningen från att röra sig för lite, till att röra sig "lagom" har blivit en väl stor omställning. Dina nuvarande vanor låter sunda. Jag tror dock att omställningen gått väl fort. Blir det värre bör du trappa ner lite innan du succesivt trappar upp igen.
Hälsningar Hampus leg. Sjuksköterska
ja möjligt att kroppen fick en chock
det är dock inte smärta i ryggen, utan mer en trötthet i rygg och ben. svårt att förklara. när jag blir "trött" i ryggen är det gött att bara böja sig framåt och slappla av . så jag antar att det är musklerna som är trötta liksom. Men tycker dom ska tåla 45 min promenad.
Du skriver att det varit såhär så länge du minns. Hur är det med dina fötter? Många problem med knän, höfter och rygg kan hänga på fötterna.
nope inga fotproblem. vad är det för problem du pratar om förresten.
jag står på ett betonggolv 8-9 timmar om dagen i ett par stålhätteskor. man blir ju rätt "mör" i fötterna efter det men annars inget