Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kalibrering av bildskärm

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 januari 2015 - 08:45

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Samlar lite länkar till några enkla tester man snabbt kan göra för att se att skärmen inte är helt fel. Ersätter väl inte en riktig kalibrering men just nu har jag inte tillgång till någon och eftersom jag köpt en ny skärm så vill jag göra en snabb test

Länkt 1 nedan:
Om man hämtar hem de tre sista bilderna så får man en skaplig känsla att vitt och svart och färger är OK. Min nya hemskärm klarade av visningen av samtliga boxar, det gjorde inte min arbetsskärm även efter justering. På min skärm går det blåaktiga fältet mot lila som den inte gör på exempelbilden i testen av någon anledning

http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/kalibrera-och-profilera-din-skarm

Länk 2 nedan:

Har tittat på några av dessa och de verkar också kunna fungera som underlag för kontroll, har inte satt mig in i alla

http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

I bilden nedan
- uppe vänster: man ska se hela valörskalan av grått och att övergångar mellan skugga och mellantoner är jämn

- uppe till höger: skuggtonerna ska innehålla valörer och inte ebart svart. Det gula fältet ska vara gult och inte gulgrönt (tycker dock min går åt något gulgrönt)

- nere till vänster: rädisorna ska vara i kallröd färg

- nere till höger: de ljusa partierna i himlen ska vara väl uttecknade. den blå himlen till höger har en dragning till magenta och att den blå himlen till vänster drar mot cyan

Bifogad fil  1-testbild.jpg   5,49MB   4 Antal nerladdningar

Bilden nedan har jag ingen koll på vad man ska se tyvärr, kanske ska man skicka en sådan till utskrift så kan man synka sin skärm med där man tar fram sin kort
Bifogad fil  Photoshopskolan-4-testbild.jpg   2,21MB   5 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered124686ac, 10 januari 2015 - 08:48.


#2

Postad 10 januari 2015 - 17:03

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Tips är om man "framkallar" hos Crimson, så erbjuder de en testbild man kan "kalibrera" mot.
http://www.crimson.s...anster/testbild

#3

Postad 10 januari 2015 - 17:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jo, det var något så jag tänkt, skulle bara ha en bra testbild. Hittade denna 3D Slate Colour card och det som är intressant är att sätter man pipetten på en färg i PSE så anges just de värden på RGB som anges på rutan, ganska otroligt faktiskt, skulle man ju inte tro. Det borde betyda att PSE uppfattar färgen till samma nyans som de som gjorde kortet. Då är bara frågan hur ska färgen se ut. Upptäckte att en ruta visade andra siffror, vad det nu kan bero på (troligen står det fel på arket och det ska vara G 129), övriga är rätt

Bifogad fil  test2.jpg   152,33K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  test.jpg   250,52K   0 Antal nerladdningar


Men en början kunde ju vara att man skickar bilden till tex Crimson


Bifogad fil  testark.zip   195,04K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered124686ac, 10 januari 2015 - 18:08.


#4

Postad 10 januari 2015 - 18:01

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Que, lättast att ha en kalibrator tillgänglig. Själv kör jag med Spyder3 Elite. Givetvis är det bra om det finns möjlighet att jämföra mot utskrift ifall ngt är fel. Men de bilder jag låtit Grimson skriva ut har visat sig stämma väl.

#5

Postad 11 januari 2015 - 09:12

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Jo, det var något så jag tänkt, skulle bara ha en bra testbild. Hittade denna 3D Slate Colour card och det som är intressant är att sätter man pipetten på en färg i PSE så anges just de värden på RGB som anges på rutan, ganska otroligt faktiskt, skulle man ju inte tro. Det borde betyda att PSE uppfattar färgen till samma nyans som de som gjorde kortet. Då är bara frågan hur ska färgen se ut. Upptäckte att en ruta visade andra siffror, vad det nu kan bero på (troligen står det fel på arket och det ska vara G 129), övriga är rätt
...

Jag ser inte hur detta skulle förenkla kalibreringen, metoden förutsätter att skärmen visar rgb värdena på korrekt sätt i förhållande till belysningen i rummet.

#6

Postad 11 januari 2015 - 13:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Mina tankar är att man vill inte felredigera bilden man får från kameran pga felaktig skärm, gäller både ljus, kontrast, färg. För detta är en kalibreringsutrustning bästa metod, nu har jag ingen pga den som vi haft är trasig men jag kommer att kalibrera skärmen när vi får en ny. Nu är min skärm köpt kalibrerad så jag tror den egentligen är tillräckligt bra just nu och vad jag kan se på de testbilder jag hittat så ser det ut att stämma.

Nästa steg är att jämföra den fil man har med det man får när man skickar iväg den för utskrift. Därför vill jag skicka iväg en testbild och få den utskriven, jag kan då jämföra den med den skärm jag har.

Sedan så har jag andra skärmar samt TV samt ipad mm, många av dessa går inte att kalibrera med samma utrustning som bildskärmen, så även till detta så kan det vara bra att ha några testbilder som man enkelt kan ställa in skärmen mot. Att tex justera TVskärmen för bildvisning mot det vita och svarta arket för att ställa in ljuset tror jag kan vara bra

#7

Postad 12 januari 2015 - 08:59

Leahspappa
  • Leahspappa
  • Forumräv

  • 648 inlägg
  • 0

Mina tankar är att man vill inte felredigera bilden man får från kameran pga felaktig skärm, gäller både ljus, kontrast, färg. För detta är en kalibreringsutrustning bästa metod, nu har jag ingen pga den som vi haft är trasig men jag kommer att kalibrera skärmen när vi får en ny. Nu är min skärm köpt kalibrerad så jag tror den egentligen är tillräckligt bra just nu och vad jag kan se på de testbilder jag hittat så ser det ut att stämma.

Nästa steg är att jämföra den fil man har med det man får när man skickar iväg den för utskrift. Därför vill jag skicka iväg en testbild och få den utskriven, jag kan då jämföra den med den skärm jag har.

Sedan så har jag andra skärmar samt TV samt ipad mm, många av dessa går inte att kalibrera med samma utrustning som bildskärmen, så även till detta så kan det vara bra att ha några testbilder som man enkelt kan ställa in skärmen mot. Att tex justera TVskärmen för bildvisning mot det vita och svarta arket för att ställa in ljuset tror jag kan vara bra


Hur kalibrerar du en iPad? Eller missuppfattade jag?

#8

Postad 12 januari 2015 - 11:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Hur kalibrerar du en iPad? Eller missuppfattade jag?

Du kan justera ljusnivån på skärmen med den svarta och vita bilden, men på ipad är det allt. På en TV kan du skruva på mer.

#9

Postad 13 februari 2015 - 07:58

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

  • 403 inlägg
  • 0

Utan en mätare är det omöjligt att kalibrerar en datorskärm.

 

Jag använder mig utav i1display Pro ( finns bättre ) och så använder jag programmet CalMan.
För min datorskärm använder jag färgrymd: sRGB och Gamma: sRGB 14-video levels.

Brukar kalibrera i 14 steg på både i gråskala och gamma.

 

 

Får en helt OK skärm.


Mina tankar är att man vill inte felredigera bilden man får från kameran pga felaktig skärm, gäller både ljus, kontrast, färg. För detta är en kalibreringsutrustning bästa metod, nu har jag ingen pga den som vi haft är trasig men jag kommer att kalibrera skärmen när vi får en ny. Nu är min skärm köpt kalibrerad så jag tror den egentligen är tillräckligt bra just nu och vad jag kan se på de testbilder jag hittat så ser det ut att stämma.

Nästa steg är att jämföra den fil man har med det man får när man skickar iväg den för utskrift. Därför vill jag skicka iväg en testbild och få den utskriven, jag kan då jämföra den med den skärm jag har.

Sedan så har jag andra skärmar samt TV samt ipad mm, många av dessa går inte att kalibrera med samma utrustning som bildskärmen, så även till detta så kan det vara bra att ha några testbilder som man enkelt kan ställa in skärmen mot. Att tex justera TVskärmen för bildvisning mot det vita och svarta arket för att ställa in ljuset tror jag kan vara bra

 

 

Jo, du kan kalibrera TV osv med samma utrustning som du kalibrerar din skärm. Det är mjukvaran isf så begränsningarna sitter i.
Ta och kolla på Spectracal CalMan.

 

Jag har en version som jag både kan kalibrerar datorskärmar samt TV osv.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.