Gör-det-själv-projekt: Dubbla Rythmik "F15HP"
89 svar till detta ämne
Postad 23 January 2015 - 14:23
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Hej. Efter moget övervägande... https://www.minhembi...howtopic=322064... så bestämde jag mig för att beställa två GDS-kit från Rythmik. Tanken är främst att få till ett "audiofilliknande" basstöd för framtida "high end"-högtalare, och samtidigt få bättre hemmabio på köpet. Och detta till minsta möjliga peng, utan krav på högre förmåga/kunnande om audio och snickeri. Jag har gått från planer på två märkessubbar för ca 70k ( t ex REL Gibraltar G1 eller JL Audio F112), till att landa i en gör det själv-lösning för ca 20k + lådmaterial. Och hoppas kunna uppnå liknande slutresultat i fråga om ljudkvalitet. (Finns det gratisluncher?) Här finns info om de kit jag har beställt: http://www.rythmikau...m/DS1500ci.htmlJag kommer att bygga egna lådor, troligtvis en aning modifierade (större) versioner av Rythmiks egna ritningar: http://www.rythmikaudio.com/diy.html(se nya "metric version" för 1510) Jag är ny i denna forumdel, men kommer att försöka spendera ett antal timmar med att läsa länksamlingar och trådar. Men jag kan redan nu kasta ut lite lösa frågor: - Vad har jag att vinna på att öka lådvolymen, eller att göra andra modifikationer?
- Rythmik skriver själva att en större låda (än de rekommenderade 3-4 kubikfot / 80-113 liter) riskerar att skada elementet, vid lyssning med urkopplade skyddskretsar. Anser ni att detta bör tas på allvar, så att jag skall undvika att bygga större än 113 liter?
- Andra funderingar och synpunkter?
- Någon som har (eller har hört) Rythmik?
Övrig utrustning och mina egna tankegångar och teorier återfinns i den förberedande allmäna tråden jag länkade överst. (Kan repetera här om det är av intresse för någon.) Jag avser att uppdatera med bilder etc. från bygget, så snart jag fått leveransen och kommit igång. Tack på förhand för eventuella tips, råd och synpunkter på min plan
Redigerat av Unregistered2519cc0f, 23 January 2015 - 14:32.
Postad 23 January 2015 - 18:30
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Spännande med någon som går "mot diy-basströmmen"
Postad 23 January 2015 - 18:51
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Postad 23 January 2015 - 20:49
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Tycker själv att deras grejer verkar väldigt vettiga men har inte hört dom tyvärr bara läst på en massa olika ställen. Antar att du läst testet på data-bass? http://www.data-bass...ge=system&id=51Den har skrämmande lik output som en SVS PB13 med alla portar öppna. Jag hade byggt efter deras egna största rekommendation för att det helt enkelt är en beprövad och förkonfigurade konstruktion som ska funka bra med deras inbyggnadssteg.
Redigerat av MattiasBGD, 23 January 2015 - 20:51.
Postad 23 January 2015 - 21:03
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
Tycker själv att deras grejer verkar väldigt vettiga men har inte hört dom tyvärr bara läst på en massa olika ställen.
Antar att du läst testet på data-bass? http://www.data-bass...ge=system&id=51 Den har skrämmande lik output som en SVS PB13 med alla portar öppna.
Jag hade byggt efter deras egna största rekommendation för att det helt enkelt är en beprövad och förkonfigurade konstruktion som ska funka bra med deras inbyggnadssteg.
Ahaa.. är Rythmiken som mknuten skall bygga portad ?.. Jag trodde den var sluten . Följer denna tråd med stort intresse
Redigerat av mikee, 23 January 2015 - 22:19.
Postad 24 January 2015 - 01:23
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Man tackar för responsen. Läser på och väntar på leveransbesked..
Postad 24 January 2015 - 01:35
magnusson_85
-
magnusson_85
-
Beroende
-
-
1219 inlägg
Detta låter spännande
Postad 19 February 2015 - 17:09
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Snart en månad hur går det med leveransen? 
Postad 21 February 2015 - 13:42
magnusson_85
-
magnusson_85
-
Beroende
-
-
1219 inlägg
Han kanske är upptagen med att bygga 
Postad 05 March 2015 - 02:29
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Han kanske är upptagen med att bygga 
Jag väntar fortfarande på leverans. Därav tystnaden. Tull och moms är betalda nu, så det rör sig om dagar kvar innan leverans (hoppas jag).
Jag återkommer med uppdateringar.
Postad 03 July 2015 - 23:14
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag väntar fortfarande på leverans. Därav tystnaden. Tull och moms är betalda nu, så det rör sig om dagar kvar innan leverans (hoppas jag).
Jag återkommer med uppdateringar.
Hur går det?
Postad 08 November 2015 - 20:26
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Här jobbar vi efter devisen "Bättre sent än aldrig". Jag har äntligen fått tummen ur, och kommit vidare med mitt subwoofer-projekt.
Det som har hänt sedan sist, är att leveransen kom fram.
Och att jag har spikat designen överlag. Samt sågat till alla bitar, och fräst ut alla större hål med hemmabyggd fräsmall (då fräsens medföljande cirkelanslag inte var adekvat för uppgiften). Och slutligen fasat av sidokanter samt innerkanten runt elementhålet, på den yttersta frontbaffeln.
Här är lite bilder från idag:

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 08 November 2015 - 21:51.
Postad 08 November 2015 - 20:42
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Bilder på utfräsning av hål för baselement i frontbaffeln.

Här syns även konstruktionen av min egentillverkade fräsmall. Den gjordes genom att limma ihop två skivor plexiglas (en 2 mm och en 4 mm). På så vis fick jag ordentlig yta i botten av försänkningen, så att skruvskallen ligger an jämt runt om.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 08 November 2015 - 21:51.
Postad 08 November 2015 - 20:50
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Ett avbrutet borr fick fungera som sprint i centrumhålet.

Det blev lite lättare att borra vertikala centrumhål med hjälp av "kantborranslaget".

Rundfräsning av hörn etc.

(Brännmärkena i eken slipar jag bort längre fram.)
Nu måste jag hämta min riktiga borrmaskin, för att ta mig an de minsta hålen, som jag tänkte ta med 152 mm hålsåg. Men det blir nog till nästa helg..
Redigerat av Unregistered2519cc0f, 08 November 2015 - 21:52.
Postad 15 November 2015 - 21:26
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Nu i helgen gick arbetet vidare.
Med Makitan hemma så gick det som en dans att använda 152 mm hålsåg. De minsta hålen fungerade inte att fräsa, och jag råkade turligt nog ha en 152 mm hålsåg sedan tidigare. I och med det så var alla tvärstag färdiga.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 15 November 2015 - 23:04.
Postad 15 November 2015 - 21:39
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Medelst borr, "borrguide" och sticksåg ordnades de sista, rektangulära hålen. Efter lite finputsning så fick slutstegen plats i dessa.

Rythmik-steget ser seriöst ut, och trafon är tungt så in i ****. Mycket reglage att leka med i framtiden 

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 15 November 2015 - 21:47.
Postad 22 November 2015 - 20:41
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Denna helg blev det inte så många timmar lagt på bygget. Tiden spenderades i huvudsak med att mäta och borra för pluggar.

Postad 22 November 2015 - 20:59
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Det blir ganska många träpluggar. Och det krävs en del planering för att kunna få till hopmonteringen, med delar som måste passas ihop vinkelrätt mot varandra, från flera riktningar samtidigt.
Det kan tyckas som en massa onödigt arbete att använda träplugg i fogarna, men den stora fördelen är att varje del kan justeras och styras in perfekt vid limningen. För mig är limningen det kritiska momentet. Min erfarenhet hittills är att det lönar sig att lägga tid på alla typer av förarbete, som gör limningen enklare och snabbare.

Provmontering innan limning kan också vara väl investerad tid. Vissa delar måste även passas ihop tillfälligt, för att kunna tå mått och rikta in andra.

Slutligen dags för dagens limning. Tvingar och knektar tog slut redan efter första subben, så jag får vänta med att limma sub nummer två tills nästa helg,

Slutligen torkas överflödigt vitlim bort. Främst där det kan vara i vägen för kommande fogar. Det var allt vi hade att bjuda på denna vecka 

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 22 November 2015 - 21:01.
Postad 22 November 2015 - 22:46
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Ser bra ut, den kommer bli rejält stum!
Postad 30 November 2015 - 01:22
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Ser bra ut, den kommer bli rejält stum!
Man tackar! Och vi hoppas det.
Postad 30 November 2015 - 01:30
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Det blev mer mät, borra, plugga, limma i helgen.

Det börjar likna en sub nu vid provmontering.

Slutlig limning av "inkråmet", d v s stagningen.

Postad 30 November 2015 - 01:43
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
De kvadratiska bitarna i stagningen visade sig vara några millimeter för breda i vissa fall. Så jag finjusterade med slipmaskinen. Jag var noggrann med att slipa rakt och jämt, för att säkerställa glipfri skarv i senare skede.

Sedan gick arbetet vidare med sub nummer två, som fick hål och plugg, och provmonterades så att det horisontella tvärstaget kunde passas in och få märken för plugghål. Sedan limmades det på plats. Sub nummer två ligger alltså en limning efter, i förhållande till sub ett.

Postad 04 February 2016 - 10:49
DrMorphine
-
DrMorphine
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag hittade precis den här tråden. Riktigt intressant bygge och bra dokumenterat för oss gröngölingar . Men hur gick det sen??
Kan du inte ta den här byggtråden i mål, please!!!
Postad 08 February 2016 - 00:30
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Jag hittade precis den här tråden. Riktigt intressant bygge och bra dokumenterat för oss gröngölingar . Men hur gick det sen??
Kan du inte ta den här byggtråden i mål, please!!!
Jag har varit lite lat, sorry. Plus att det som vanligt kommit en massa annat i mellan.
Skall slänga upp lite bilder från de senaste veckornas (begränsade) aktiviteter. Tack för sparken i arslet 
Postad 08 February 2016 - 00:39
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Konstruktionen är riktigt styv och stum, redan efter montering av några stag. Dock så finns enstaka glipor i skarvarna mellan stagen, Vitlimmet krymper och i något fall så hade jag slipat bort för mycket vid inpassningen. Dessutom så skadar det inte med extra tätning av lådan, mot utsidan.
Så jag valde ut en kombinationsprodukt, som både fungerar som elastisk tätfog, och som starkt lim för en lång rad material. Vet inte om jag föll för reklamen, men för någon som inte är särskilt kunnig inom dessa produkter, så verkade det som ett bra alternativ. Produkten heter Tech7 och jag köpte den på Byggmax

Postad 08 February 2016 - 00:47
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Jag pressade in produkten ordentligt i glipor och längs skarvar, för att stärka och täta fogarna. Fogar mot utsidan, som bidrar till att hålla lådan tät, var väl tillpassade från början. Men jag pressade ut extra rikligt av produkten längs med dessa skarvar, och tryckte/jämnade sedan av med fingret, som man gör med silikon och liknande.
Jag fortsatte att täta skarvar på detta vis, i takt med att nya bitar limmades fast.

Postad 08 February 2016 - 00:52
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Som vanligt så spenderas en del tid med att borra, plugga och provmontera. Vilket gör att även komplicerade limningsmoment går som en dans. Allt riktar in sig rätt direkt, och pluggarna hjälper till att hålla ihop konstruktionen direkt, redan innan man har satt dit tvingar. Borrguiden och borrstoppet är dock oumbärliga för att få det hela att bli bra.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 08 February 2016 - 00:53.
Postad 08 February 2016 - 00:56
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Fick en fråga angående den pryl som jag kallade "kantborranslag". Jag tror att en mer korrekt benämning är borrguide. Både denna, och det "borrstopp-kit" som jag också gillar, hittade jag på Bauhaus, bredvid påsarna med träpluggar.

Postad 08 February 2016 - 01:03
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Nu skall bara extrabafflar och bakstycken på, sedan är all montering av MDF färdigt. Därefter kommer invändig försegling (troligtvis med B-I-N), samt slipning av utsidor, och tillpassning av de dekorativa ekskivorna.
Jag ska försöka komma ihåg att ta lite bilder, och uppdaterar så snart det finns något att visa.
Postad 09 February 2016 - 00:39
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Ok, då hann vi med ett limningsmoment idag.
Vis av erfarenhet så förberedde jag mig med allt på plats från början.

Sista provmonteringen inför limningen. Man börjar få en bra uppfattning om det slutliga utseendet. Och av VIKTEN! Börjar bli ena j*vla grisar att manövrera nu.

Bort med pluggarna.

Och dit med vitlim. Först spritsa längs skarvarna och i plugghålen.

Jämna till med fingret.

I med pluggarna. De knackas ned med vanlig hammare, för att säkert höra knacket när pluggen går i botten av hålet. Dessutom blir gummiklubban så ful om man använder den till att hamra plugg. För konstens skull så får varje plugg även en liten mössa av vitlim, innan bakstycket pressas på.

Gummiklubban är dock ypperlig för att banka ihop delarna.

Genom att banka ordentligt kring alla pluggar, och längs med skarvarna, så pressar man ned pluggarna i motstående hål, tills skarvarna är täta. Jag försökte banka inifrån mitten av ytan och ut mot kanten resp. inåt mot hålet, för att pressa ut eventuellt överskottslim.

Nu sitter bakstycket bra på plats, tack vare pluggar och kapillärkraften hos limmet. Det går bra, men TUNGT, att rotera lådan ett halvt varv, så att vi sedan har fronten uppåt.

När man tittar ned genom elementhålet, så ser man att limmet har pressats ut jämt längs alla fogar mot bakstycket. Perfekt! Då var ena sidan av steken klar.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 09 February 2016 - 00:45.
Postad 09 February 2016 - 01:05
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Jaha ja, då var det dags för en liknande procedur med den yttre frontbaffeln. Först dutta i lim i alla plugghål. Sedan skruva av korken til limflaskan, och häll ut en ordentlig klick i rollertråget.

Det verkade som om det krävdes ganska rikligt med lim, för att täcka ytan flödigt. Hellre lite för mycket, än för lite, tänkte Bill. Eventuellt överskott kan vi pressa ut med tvingarna sedan, tänkte Bull.

Banka i pluggarna.

Sedan rolla vitlim även på den ytan.

Pressa ihop, och banka. (Det låter fel att skriva klubba.)

Sedan vrida runt fanskapet ett kvarts varv igen, och fästa tvingar med hjälp av lika portioner akrobatik och envishet. Bit för bit, och förhoppningsvis strategiskt, så pressades delarna ihop. Jag lade i mellan ett par regelbitar för att jämna ut trycket över ytorna.

Ett gäng mindre tvingar runt om elementhålet, för att vara extra säker på att det tätar perfekt.

Torka bort överflödigt lim.

Hoppla hoppla! 

Slut för idag.
Redigerat av Unregistered2519cc0f, 09 February 2016 - 01:06.
Postad 12 February 2016 - 07:23
DrMorphine
-
DrMorphine
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
YES! Kul att du är igång igen.
Perfekt att se hur en man med tålamod och sinne för detaljer jobbar. Jag är rädd att jag nog hade haft betydligt mer bråttom om jag gett mig på projektet utan att ha sett ett propert utförande. Jag har umgåtts med tanken att kanske göra en lådan av HDF (high density fiberboard), men det verkar som att tyngden kanske blir övermäktig en person att hantera, utifrån dina kommentarer.
Postad 12 February 2016 - 23:03
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
YES! Kul att du är igång igen.
Perfekt att se hur en man med tålamod och sinne för detaljer jobbar. Jag är rädd att jag nog hade haft betydligt mer bråttom om jag gett mig på projektet utan att ha sett ett propert utförande. Jag har umgåtts med tanken att kanske göra en lådan av HDF (high density fiberboard), men det verkar som att tyngden kanske blir övermäktig en person att hantera, utifrån dina kommentarer.
Tack!
Hoppas få lite mer gjort i helgen, och uppdaterar igen när det finns något nytt att visa.
Jag har inte tyckt att jag har kunnat prioritera sub-bygget, och dessutom är jag ofta trött (lat) när jag får lov att vara ledig. Vilket är skälet till att det går i sådan snigelfart. Men jag är fast besluten att färdigställa både subbar och byggtråd.
I fråga om vikten så beror det ju på hur stark du är. Lådorna är lite tunga jämfört med mycket annat av samma storlek, men allt är ju relativt. De är på inget sätt ohanterliga för en motiverad och normalstark man. Och det går ju alltid att dra omkring dem på ett badlakan eller liknande, när man skall justera positionen i lyssningsrummet.
I fråga om HDF så har jag dock hört att det av någon anledning är lite sämre än MDF, för högtalarbygge. Trots att det har högre densitet. Det är dock bättre om någon expert kan bekräfta detta, innan du tar mig på orden.
Postad 14 February 2016 - 20:19
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
I helgen så har sub nummer två limmats ihop på samma sätt som den första.
Jag har även pressat in Tec7 lim/fog-produkt i alla små glipor och porer som jag kunde se i fogarna. Invändigt så fortsatte jag med att även lägga en, sträng av Tec7 längs med alla fogar (extra tjock i fogar mot utsidan) och drog av med fingret. Jag är inte säker på att min "extratätning" med Tec7 gör någon nytta, men den gör ju ingen skada heller.
[/url]">http://
Nästa helg hoppas jag kunna rikta in de dekorativa extra front- och bakstyckena i ek. Element och förstärkarplatta måste troligtvis provmonteras före eller samtidigt med att man riktar in dessa sista skivor, eftersom de måste hamna exakt rätt både i förhållande till dessa, och i förhållande till ytterkanterna på sidorna som de monteras utanpå.
Jag måste dock läsa på lite om hur man bäst skruvar fast element/förstärkarplatta. Om det blir bra med träskruv direkt i MDF:en, eller om det vore bättre att knacka i sådana där skruvhylsor....
Om någon har tips kring detta så bara dela med er.
Redigerat av Unregistered2519cc0f, 14 February 2016 - 23:11.
Postad 15 February 2016 - 08:57
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Blir lite halvknöligt att dämpa dom där lådorna...
Postad 15 February 2016 - 11:42
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Postad 16 February 2016 - 20:59
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Dämpmaterial medföljer kitet. Noll problem att fästa där det skall sitta.
Eftersom det är kvalitetssubbar, så hålls för övrigt dämpningen till ett minimum. Servostyrningen dämpar ju konen (inom vissa gränser såklart) innan den kan ge upphov till någon distorsion, så att det inte blir så mycket "skräp" som måste dämpas bort. Personligen så föredrar jag alltid att undvika fel från början, i så stor utsträckning som det går, framför att korrigera/dämpa i efterhand.
Dock så är jag ingen expert. Jag blandar sådant som jag har läst i tidningar, böcker och på nätet, med vad jag anser vara sunt förnuft, och betraktar mina egna teorier som sanna tills motsatsen bevisas. Om någon känner att jag är fel ute, i det jag skriver ovan, så är ni välkomna att rätta mig.
Postad 17 February 2016 - 00:30
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Servostyrningen har ju inget att göra egentligen med mängden dämpmaterial i lådan.
Dämpmaterialet har man ju för att ta ned resonanser i lådan, men främst i en sluten låda så handlar det ju om att lura elementet att tro att det spelar i en större låda än det gör.
Det ger ett lägre Qtc vilket möjliggör att man kan bygga en mindre låda än om man haft en låda utan dämpmaterial.
Oftast vill man ha väldigt stor andel av ytan i en sluten låda fylld med dämpmaterial.
Postad 17 February 2016 - 08:47
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Hur mycket vill man i regel dämpa en portad låda då? Tycker man läser olika åsikter om det hela tiden vilket jag tycker gör det svårt att bilda sig en uppfattning.
Jag själv tycker det är väldigt svårt att höra någon faktisk skillnad, men någon är där ju säkert.
Postad 17 February 2016 - 13:15
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Portad låda är ju en annan femma.
Där har jag sämre koll, men har man täckt alla öppna ytor med någon typ av ull eller dylikt så skulle jag tro man är hemma.
Postad 18 February 2016 - 23:54
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Servostyrningen har ju inget att göra egentligen med mängden dämpmaterial i lådan.
Dämpmaterialet har man ju för att ta ned resonanser i lådan, men främst i en sluten låda så handlar det ju om att lura elementet att tro att det spelar i en större låda än det gör.
Det ger ett lägre Qtc vilket möjliggör att man kan bygga en mindre låda än om man haft en låda utan dämpmaterial.
Oftast vill man ha väldigt stor andel av ytan i en sluten låda fylld med dämpmaterial.
Ok. Gäller det alla slutna subbar, eller endast dagens populära designer, med alldeles för små lådor?
Denna modellen har en lite större volym i förhållande till element, än vad som är vanligt idag (även om den inte är någon bjässe). Dessutom så har den ingen DSP eller monsterförstärkare, utan vad jag förstår så driver man inte elementet så extremt. Modellen har lite mer hifi-ambitioner, och sägs leverera mer av ljudkvalitet och utsträckning nedåt, än av extremt ljudtryck. Det var därför jag valde dubbla subbar från början, så att jag slipper kompromisser 
Modellen är välkänd och etablerad, och jag inbillar mig att det skulle ha kommit upp i diverse forumtrådar, ifall det hade funnits några problem med resonanser eller liknande.
Postad 19 February 2016 - 00:09
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Det gäller ju alla slutna subbar.
Ingen tillverkare vill bygga en större låda än nödvändigt.
När det gäller att driva elementet så försöker nog alla tillverkare att driva sina element mot minst Xmax, och vissa säkerligen förbi det med.
Antingen via att anpassa effekten så att elementet inte ska kunna bottna med lådvolymen elementet spelar i, eller via DSP.
Problem med resonanser tror jag knappast du får med bra stagning och lådmått som inte är så stora åt något håll.
Men som sagt, man brukar sträva efter rätt stor andel dämpning i en sluten låda. Rockwool Flexibatt är utmärkt, men även Isover Piano ska fungera bra.
Postad 19 February 2016 - 10:18
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Noterat. Dock så har Rythmik så pass god renommé kring sina produkter, att jag litar på deras konstruktion, inklusive mängd och typ av dämpmaterial.
Om jag får allt för mycket tid över någon gång, så kanske jag testar att fylla upp lådorna med mer dämpmaterial, för att testa hur det påverkar ljudet. Men jag är ganska imponerad över mätningar och recensioner med originalkonstruktionen, så jag ser ingen rationell anledning till att börja laborera. Det får bli enbart för skojs skull i så fall.
Men jag vill ändå tacka för goda råd och förklaringar.
Postad 19 February 2016 - 12:05
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Sätt i islagsmuttrar om du inte redan gjort det.
Då kan du dra åt elementet ännu hårdare samt kunna ta loss det flera gånger om du vill experimentera med saker som fyllning, utan att oroa dig för att tappa gängen i lådan.
Kostar typ 20:- för 20st på Biltema.
Postad 19 February 2016 - 22:26
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Tack för tipset!
Jag läste dock någonstans att islagsmuttrar kan ge problem med läckage. Vilket kanske vore extra förödande för en sluten konstruktion. Vet du något mer om hur det ligger till med den saken? Det handlar kanske om hur man monterar dem etc.?
I övrigt så övertygar de många fördelarna med islagsmuttrar.
Postad 20 February 2016 - 00:12
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Ingen fara för läckage om du använder en bra tätningslist.
Alternativt så gör du som jag, lägger silikon mellan låda och element.
Men då får du skära loss elementet med en bladkniv eller dylikt om du ska loss med det.
Lite extra jobb bara.
Postad 24 February 2016 - 22:15
Adhoc1
-
Adhoc1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Jag skulle strunta i islagsmuttrar. Ger få fördelar men kan ge mycket bekymmer. Dra du dom gängade skruven lite för hårt kan islagsmuttern slita sönder MDF:en som är usel hållfasthetsmässigt. Händer det, är du rökt att få ut elementet enkelt och måste borra bort skruven utifrån med elementet på plats. Kul jobb, hur lätt är det om islagsmuttern roterar med samtidigt på insidan ... ? Jag skulle kapa till några bitar solidträ eller plywood och limma på plats inuti lådan där skruven kommer gå och köra grovgängad träskruv i stället. Behöver du plocka i och ur elementet ett antal gånger så hålet nöts upp, är det bara borra upp det och limma i en träplugg igen.
(Om du kör islagsmutter så borra upp grunt med kvistborr så utkragningen på muttern försänks i MDF:en och ger en stor limyta, förborra upp lika med YD-stammen på muttern, kleta på epoxi samt dra fast islagsmuttern med lång skruv med åtdragen kontramutter (så du kan lätt kan lossa skruven igen utan att islagsmuttern vill följa med. Läckageproblemet du hört om med islagsmuttrar kan fixas med någon droppe vitt trälim i gängorna. Det tätar men binder inte mot metall-metall.)
Postad 24 February 2016 - 22:49
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Jag skulle strunta i islagsmuttrar. Ger få fördelar men kan ge mycket bekymmer. Dra du dom gängade skruven lite för hårt kan islagsmuttern slita sönder MDF:en som är usel hållfasthetsmässigt. Händer det, är du rökt att få ut elementet enkelt och måste borra bort skruven utifrån med elementet på plats. Kul jobb, hur lätt är det om islagsmuttern roterar med samtidigt på insidan ... ? Jag skulle kapa till några bitar solidträ eller plywood och limma på plats inuti lådan där skruven kommer gå och köra grovgängad träskruv i stället. Behöver du plocka i och ur elementet ett antal gånger så hålet nöts upp, är det bara borra upp det och limma i en träplugg igen.
(Om du kör islagsmutter så borra upp grunt med kvistborr så utkragningen på muttern försänks i MDF:en och ger en stor limyta, förborra upp lika med YD-stammen på muttern, kleta på epoxi samt dra fast islagsmuttern med lång skruv med åtdragen kontramutter (så du kan lätt kan lossa skruven igen utan att islagsmuttern vill följa med. Läckageproblemet du hört om med islagsmuttrar kan fixas med någon droppe vitt trälim i gängorna. Det tätar men binder inte mot metall-metall.)
+1
Postad 25 February 2016 - 01:21
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Wow, grymt bra råd! Man hör att det ligger erfarenhet bakom.
Verkar som om även infästningen av element och förstärkarplatta leder till komplicerade avväganden. Jag som hade hoppats att någon del av bygget skulle flyta på utan större tankemöda 
Å andra sidan är det lite av glädjen med GDS, att man kan ta sig tid och optimera, och få det precis så som man själv tror blir bäst.
I fråga om skruvar/islagsmuttrar, så tänker jag mig inte att hålla på och plocka i och ur elementet. Och förstärkarplattan är redan den bästa som finns för modellen, så det blir inte aktuellt med uppgradering. Å andra sidan så är det klart att någon del ger sig med tiden. Dessutom så skulle jag (min vana trogen) vilja provmontera element och stärkare, för att provspela och säkerställa att lådorna är helt täta, innan jag lämnar in dem för slutlig fanéring och ytbehandling. Så det krävs att infästningen klarar åtminstone ett par montering/demonteringar innan man måste börja mecka med att plugga hålen.
Personligen så tycker jag att MDF är äckligt att skruva i. Materialets hela stabilitet sitter i ytan, och så fort man penetrerar den, så faller strukturen sönder i lösa träfibersmulor. Visst funkar det att skruva i MDF, om man förborrar ordentligt, och ser till att inte dra skruvarna för hårt. Men Islagsmuttrar känns nog ändå lite mer stabilt och framtidssäkert.
Postad 25 February 2016 - 01:33
Unregistered2519cc0f
-
Unregistered2519cc0f
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Jag har hunnit med att måla ett par gånger. Eller inte måla egentligenm utan ytförsegla MDF:en. Invändigt.
Jag har hört att man skall försegla MDF från alla sidor, för att undvika att förändringar i omginvningens luftfuktighet gör att den tar upp fukt och sväller. Så jag kör på fullt ut och lägger två flödiga lager Zinsser B-I-N invändigt i boxarna.

Det var inte helt bekvämt att komma åt och pensla alla skrymslen och vrår inuti boxarna. Om jag bygger flera subbar i framtiden, så kommer jag nog att försegla invändigt när lådan fortfarande är i delar. Det tar sin tid att täcka allt, men nu har det mesta fått två strykningar, fastän det återstår ett par målningstillfällen innan allt har det.

Dags att stoppa penseln i T-Röd och fortsätta en annan dag.

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|