Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa ny dator. Fortsätta med PC eller Mac?

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 mars 2015 - 16:07

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Min laptop (windows) börjar bli seg efter ca fem års användande. Dessutom har den blivit alltmer högljudd, fläkten låter som en hårfön när den belastas. Har kollat in lite datorer i 5-7 tusenkronorsklassen. Då får man väl lagom prestanda. Men började även snegla lite mot Apples bärbara MacBook air/PRO. Dock väldigt mycket dyrare.

Använder egentligen bara en dator för att lagra foton och filmer, samt betala räkningar. Kör även lite chromecast från chrome också. Använder nästan bara mobilen (note 4) eller surfplattan (iPad air), till vardags.

Hur fungerara det med Mac? Foton man har sparat, ska allt igenom iTunes för att spara? Hur fungerar det tex med externa USB hårddiskar, är de kompatibla med Mac?

Behöver man en MacBook för mitt användande? Eller kastar man pengarna i sjön?

/Mangr

Redigerat av magnus76, 01 mars 2015 - 16:09.

Postad 01 mars 2015 - 16:19

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 1

Rekomenderar Mac alla dagar i veckan! sedan jag bytte från pc för 4-5 år sedan har jag inte ångrat mig en sekund! det liksom bara funkar! jag kör för tillfället en macbook air 11" från 2011,en apple-tv,smidigt som tusan när man vill stream trådlöst både ljud o bild via airplay!

Postad 01 mars 2015 - 16:24

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Vad var den största vinsten med ditt byte? Det är ju ändå typ dubbla priset.

Postad 01 mars 2015 - 16:31

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Vad var den största vinsten med ditt byte? Det är ju ändå typ dubbla priset.

jo,sant,prestandamässigt så tjänar du ju på köpa PC,om du jämför i samma prisklass,men har haft pc i många år innan,även byggt en hel del burkar,men sedan jag bytte till mac så ångrar jag inte en sekund! En mac tuffar på,inte en massa felmeddelande,strul med drivrutiner,eller virus mm...Visst gillar man o spela spel så är väl en pc o föredra,men annars tycker jag mac är outstanding! just för att det bara funkar...hela tiden! så största vinsten kort o gott,slipp allt strul! Visst kan en mac krångla också,men då beror det oftast på andra saker,som dålig hd,trasiga minnen el. dyl...men det beror ju som sagt vilka behov man har,men jag kommer aldrig återgå till PC iaf...

Postad 01 mars 2015 - 16:43

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Men allt jag har sparat genom tiderna, bilder, filmer, musik etc, ska allt det igenom iTunes om jag nu vill spara det på Mac:en? Fungerar alla moderna USB diskar till en Mac?

Postad 01 mars 2015 - 16:44

Ljungkvist
  • Ljungkvist
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Finns inget i min värld som skulle rättfärdiga ett köp av Mac överhuvudtaget, men speciellt inte för dina behov. Det blir sannerligen att kasta pengar i sjön.

Är man orolig över felmeddelanden och drivrutiner så kan man alltid använda Linux, fungerar minst lika bra som MacOS men utan en massa krångel med iTunes.

Postad 01 mars 2015 - 16:56

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1

Nu är det visserligen inte den prisklassen men det är en mac.

Jag har en Imac 27 tum med bättre prestanda än originalet,och vad gäller foto så tog jag ner iphoto koppla upp den med min pc och det bara blåste till så var dom där i vilken ordning som helst som jag ville ha det,händelser,semester,datum what ever.

Och har man lärt sig hantera en mac så är den väldigt logisk,jag ville ha ett trådlöst nätverk (har för övrigt 4 stycken extreme också) så kände den av det direkt,det var bara att trycka anslut så letade den upp dom och så var det färdigt.

Supernöjd som sagt,och då har jag kört pc i väldigt många år.

Postad 01 mars 2015 - 16:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 1

Min Samsung bärbara köpte jag hösten 2012 (hmm, jo, tror det var då, tiden går fort). Har inte haft några problem alls. Kostade väl då ca 6 tkr. En motsvarande Mac hade haft lite sämre prestanda, men lite bättre skärm, för mer än dubbla priset. Du har inte igen det vid vanligt hem-användande.

Se till att skaffa en dator där systemet ligger på SSD-disk.

Och har man lärt sig hantera en mac så är den väldigt logisk,jag ville ha ett trådlöst nätverk (har för övrigt 4 stycken extreme också) så kände den av det direkt,det var bara att trycka anslut så letade den upp dom och så var det färdigt.

Men så fungerar det på alla datorer, sedan länge.

Postad 01 mars 2015 - 16:58

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Det som mest lockar med en Mac är nog att den känns premium, hur löjligt det än låter. Men Apple har lyckats med den känslan. Har dock stått emot iPhonetåget och uppskattar android mer eftersom det är öppnare.

Men för mitt användande kanske en nyare Windowsburk duger gott.

Postad 01 mars 2015 - 17:10

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

MAC hanterar USB-diskar som vilken dator som helst. Skillnaden är att en disk formaterad i OSX inte kan läsas i Windows medans en disk formaterad med i Windows kan läsas i en MAC men kräver extern programvara att skrivas till.

Du kan alltså inte bara flytta disken emellan en MAC och en PC.

MAC har en extremt smidigt sätt att hantera foton och iphoto som Kylmander nämner är gratis helt suveränt.

På förra jobbet körde vi endast MAC, det tog en bra stund innan jag började vänja mig. Jag gillade det till slut. MEN, jag skulle aldrig skaffa en MAC att använda hemma.

Postad 01 mars 2015 - 18:38

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

PC är alltid bättre, finns inte ens en diskussion.

Se bara på hur mycket/många olika (ofta gratis) program det finns till Pc, och du snackade ju om Foton, och där finns det ju hur många olika sorters prg avseendes foton gratis till Pc, som helst, medans till Mac så kostar de oftast.

Dessutom är det ju oftast en skitsak att laga en Pc, medans en Mac är man råtorsk på när det gäller reparationer, och tvingas lämna in för svindyra pengar, förutom alla svindyra pengar man redan från början fick betala för en Mac ...

Att sen att alla dina kompisar redan har Pc borde ju avgöra saken till PCns fördel.

Redigerat av Kung Nu, 02 mars 2015 - 07:24.

Postad 01 mars 2015 - 18:53

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Jag har en Toshiba i 5-6k klassen, ful som stryk. En mac betalar man de dubbla för designen. Så bang for the buck är alltid pc i den prisklassen.

Jag har ingen ssd i min dock. Använder den till ordbehandling ibland endast typ. Hade ju gett den nytt liv dock. Kör en i5 och har uppgraderat till 8GB ram. Funkar prima för "allt" utom spel

Postad 01 mars 2015 - 20:42

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

PC är alltid bättre, finns inte ens en diskussion.

Se bara på hur mycket/många olika (ofta gratis) program det finns till Pc, och du snackade ju om Foton, och där finns det ju hur många olika sorters prg avseendes foton gratis till Pc, som helst, medans till Mac så kostar de oftast.

Dessutom är det ju oftast en skitsak att laga en Pc, medans en Mac är man råtorsk på när det gäller reparatiooner, och tvingas lämna in för svindyra pengar, förutom alla svindyra pengar man redan från början fick betala för en Mac ...

Att sen att alla dina kompisar redan har Pc borde ju avgöra saken till PCns fördel.

pc alltid bättre?? vilken värld lever du i??  överlag håller en mac betydligt bättre än en pc pga av mindre risk för virus,problem med drivrutiner mm.. visst att en mac är dyrare,men betydligt stabilare o i princip noll risk att råka ut för virus o annan skit!

Postad 01 mars 2015 - 21:00

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

överlag håller en mac betydligt bättre än en pc pga av mindre risk för virus

Vilket iaf till en viss del beror på att Apples marknadsandel för OS fortfarande är försvinnande liten - < 8%.
Hade man varit mer framgångrik på dator-OS-segmentet kan det mycket väl varit annorlunda.

Räknar du med plattor och telefoner är det fortfarande under 20%.

Dock är Apple stora på plattor, över 70%, men dessa är inte lika intressanta ur ett dataintrångs-perspektiv.

Redigerat av frollic, 01 mars 2015 - 21:31.

Postad 01 mars 2015 - 21:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 1

pc alltid bättre?? vilken värld lever du i??  överlag håller en mac betydligt bättre än en pc pga av mindre risk för virus,problem med drivrutiner mm.. visst att en mac är dyrare,men betydligt stabilare o i princip noll risk att råka ut för virus o annan skit!

Och vilken värld lever du i?

Har haft pc sen typ -95 och aldrig drabbats av virus.

Typiskt Mac-argument som börjar kännas både uttjatat, dammigt och irrelevant i praktiken imo.

Postad 01 mars 2015 - 23:41

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Det är nog dags att Apple-användare får upp huvet ur sanden när det gäller säkehet. http://thehackernews...ing-system.html

Har själv valt bort Apple av olika skäl, men utan tvekan är mycket av deras hårdvara förbaskat bra. Som TS beskriver sitt användande så gör en billig Windowsburk jobbet precis lika bra, men så är det som sagt det där med känslan...

Postad 02 mars 2015 - 05:51

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 1

Och vilken värld lever du i?

Har haft pc sen typ -95 och aldrig drabbats av virus.

Typiskt Mac-argument som börjar kännas både uttjatat, dammigt och irrelevant i praktiken imo.

vadå mac-argument?? att du aldrig drabbats av ett virus på 20 år med pc tycker jag låter osannolikt,men visst säger du det så. Jag säger inte att Mac ÄR bättre bara för jag själv har en,jag har använt både pc o mac och enligt MIG så anser jag att en mac är betydligt stabilare o pålitligare maskin,förövrigt lever jag i verkligheten...

Postad 02 mars 2015 - 06:09

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 1
Inget att bråka om. Båda är bra på sitt sätt. Mac-datorer är enligt många onödigt dyra och inte så kraftfulla medan andra verkligen gillar deras hårdvara och operativsystem samt hur de fukar tillsammans med andra Appleprylar.
Pick your poison...

Postad 02 mars 2015 - 06:16

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Inget att bråka om. Båda är bra på sitt sätt. Mac-datorer är enligt många onödigt dyra och inte så kraftfulla medan andra verkligen gillar deras hårdvara och operativsystem samt hur de fukar tillsammans med andra Appleprylar.
Pick your poison...

nä,jag håller med,inget o bråka om,man får välja det som passar en bäst helt enkelt! o för mig så passar mac bäst! ;-) peace!

Postad 02 mars 2015 - 07:30

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Hur bra en dator 'håller' har ju definitivt inget med virus, trojaner o sånt att göra - datorn (vare sig Pc eller Mac) går ju inte 'sönder' pga att man får in ett virus.

Och - som redan skrivet - så beror ju benägenheten ATT man alls ska få ett virus, bara på hur många virus det alls finns för aktuell typ av dator, mao är en Pc mer utsatt, men den kloke använder ju ett fungerande Internet Security Program, såsom t ex Kaspersky, som t ex talar om redan innan du hamnar på en suspekt sajt där du riskerar virus/trojaner bara genom att alls gå till sajten ifråga.

Men NÄR en dator väl går sönder, så är det ju hundra ggr lättare att fixa en Pc än en Mac, den saken är ju klar.

Postad 02 mars 2015 - 07:33

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Hold your horses, inget krig tack ;)

Har nog kommit fram till att fortsätta med PC. En ny pc duger nog väldigt gott för mitt användande. Allt jag har hemma är ju mer eller mindre anpassat för PC. Ska man köpa en Mac med ok spec så hamnar man på ca 12-13 tusen, pratar då PRO med retina. En PC med bra prestanda finns för ca 7-8 tusen. Kan inte motivera den prisskillnaden...

Så en PC med full HD och ssd disk blir nog perfekt.

Postad 02 mars 2015 - 07:51

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Jag förespråkar också Mac och tycker verkligen du ska gå att känna och klämma på en innan du bestämmer dig. För dina behov hade jag kombinerat en Macbook PRO retina och en WD Live nätverksdisk. Bilder läggs aldrig in i iTunes utan det är bara för musik/filmer. Filmer kan du ju även spela upp utan iTunes med, precis som en PC.

En jämförelse jag brukar göra mellan MAC och PC är följande

PC
http://www.blocket.s...8.htm?ca=20&w=3

MAC
http://www.blocket.s...0.htm?ca=20&w=2

Båda kanske har liknande spec, men det skiljer fruktansvärt mycket i verkligheten..

Postad 02 mars 2015 - 07:55

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Jag förespråkar också Mac och tycker verkligen du ska gå att känna och klämma på en innan du bestämmer dig. För dina behov hade jag kombinerat en Macbook PRO retina och en WD Live nätverksdisk. Bilder läggs aldrig in i iTunes utan det är bara för musik/filmer. Filmer kan du ju även spela upp utan iTunes med, precis som en PC.

En jämförelse jag brukar göra mellan MAC och PC är följande

PC
http://www.blocket.s...8.htm?ca=20&w=3

MAC
http://www.blocket.s...0.htm?ca=20&w=2

Båda kanske har liknande spec, men det skiljer fruktansvärt mycket i verkligheten..

en annan bra grej med mac är att du kan köra bootcamp,dvs köra både windows o mac os på samma maskin,ett litet tips bara! ;-)

Postad 02 mars 2015 - 08:10

Danielalmestal
  • Danielalmestal
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Även jag rekommenderar mac. Jag var länge motståndare men min fru ville ha en snyggare dator när vi reste runt som backpackers och då blev det en macbook pro 2010. Denna har vi fortfarande kvar och min PC skänktes till svärföräldrarna när vi kom hem och jag har inte saknat den alls. Macen fungerar fortfarande klockrent och varje gång någon frågar mig om problem med en PC så är jag lika glad att jag bytt till mac.

Om externa hårddiskar behöver köras mellan mac/pc så kan man ju formatera någon partition till FAT32 eller något annat filsystem som går att använda i bägge operativsystemen utan bekymmer. Kör så på min backupdrive med en extrapartition när man behöver ta med något till någon annan.

Postad 02 mars 2015 - 08:21

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Angående diskarna så kan jag rekommendera exFat, fungerar med båda operativsystemen och det går att ha stora filer!

Postad 02 mars 2015 - 08:27

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 553 inlägg
  • 0

En tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg. Har du provat att suga med dammsugarn i utloppet för fläkten? Det kan vara så att du har en gigantisk dammboll sittandes i fläkten vilket gör att den låter som ett tröskverk och inte fixar att kyla ned datorn. Jag har själv haft det problemet flera gånger och min sambos laptop hade en gigantisk dammboll i fläkten och just de symptom du beskriver.

Postad 02 mars 2015 - 08:35

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Har provat dammsugaren, men det hjälper inte. Den har varit ganska högljudd från start. Men i början var det inte så farligt. Idag kan man inte ha datorn i samma rum när man kör chromecast från datorn, fläktljudet stör filmtittandet.

Förutom fläktljudet så är datorn allmänt tröttare. Har försökt att fabriksåterställa men det hjälpte föga.

Man vill ju ha nytt o fräscht, allt ska flyta på. Dock är jag imponerad över att den hållit i fem år, för att vara en laptop. Då kostade den 7000 tusen. Idag är en PC för typ 3000 tusen mycket bättre.

Läste att MacBook släpper nytt snart, bland annat utan fläktar. Det låter trevligt. Men prislappen blir nog otrevligare ;)

Men som sagt, använder egentligen bara datorn för lagring, bankärenden och chromecast.

Postad 02 mars 2015 - 08:38

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0
Byt ut fläkten .... fem år är mycket för en liten laptopsfläkt.
Kostar väl runt 150 kr, plus den tid du lägger ner.

Vill du ge din dator nytt liv i övrigt, stoppa in en SSD.

Redigerat av frollic, 02 mars 2015 - 08:39.

Postad 02 mars 2015 - 08:41

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 1

Älskar verkligen Mac, Tycker dem är sjukt snygga och riktigt bekväma att använda. OSX är också ett väldigt trevligt operativsystem som är väldigt lätt att lära sig och använda med många smarta funktioner dock känns det begränsat och så fort du måste göra något avancerat så är allt väldigt opedagogiskt. Man kan oftast utföra det mesta men det kräver kunskap i terminal eller att köpa program medans samma sak på PC hade det bara varit att ladda ner något av de tusen gratis program som finns för uppgiften.

Hade jag köpt ny laptop idag och frugan inte fått säga till något om saken så hade jag köpt en PC.

Postad 02 mars 2015 - 08:41

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

PC eller Mac beror helt och hållet på preferenser, hur mycket pengar man vill lägga, kunna spela spela, är man intresserad av att fixa saker själv om de går sönder etc. 

Med det sagt:

En mac tuffar på,inte en massa felmeddelande,strul med drivrutiner,eller virus mm...

Precis som en PC som har Windows 7 eller 8 med andra ord. Det som en gång gällde för Windows gäller inte längre. Installerade Windows 7 på en ny dator nyligen, allting gick med automatik och flöt på bra, Windows uppdaterade allting som behövdes uppdateras med automatik. 

Postad 02 mars 2015 - 08:44

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

PC eller Mac beror helt och hållet på preferenser, hur mycket pengar man vill lägga, kunna spela spela, är man intresserad av att fixa saker själv om de går sönder etc. 

Med det sagt:

Precis som en PC som har Windows 7 eller 8 med andra ord. Det som en gång gällde för Windows gäller inte längre. Installerade Windows 7 på en ny dator nyligen, allting gick med automatik och flöt på bra, Windows uppdaterade allting som behövdes uppdateras med automatik. 

ja,kan så vara,kan bero på att jag inte använt windows sedan windows xp ;-)

Postad 02 mars 2015 - 08:45

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

Byt ut fläkten .... fem år är mycket för en liten laptopsfläkt.
Kostar väl runt 150 kr, plus den tid du lägger ner.

Vill du ge din dator nytt liv i övrigt, stoppa in en SSD.

Dessutom kan han försöka ge sig på att byta ut kylpastan. Tydligen är alla Macbooks misshandlade med på tok för mycket pasta vilket gör att mycket av värmen från CPUn och GPUn inte tar sig till kylflänsarna och därmed blir dem väldigt varma. Min Macbook från 2011 blir ruskigt varm och överhettas snabbt. Jag ska nog ge mig på att byta ut pastan samt rengöra fläkten. Hoppas på bättre kylning efter det.

Redigerat av beat_strandh, 02 mars 2015 - 08:48.

Postad 02 mars 2015 - 08:49

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0

Byt ut fläkten .... fem år är mycket för en liten laptopsfläkt.Kostar väl runt 150 kr, plus den tid du lägger ner.Vill du ge din dator nytt liv i övrigt, stoppa in en SSD.

Hmm, kanske är det en bra idé. Är det svårt, väldigt pilligt? Man kanske måste ha isär hela datorn?

Vet inte om en ssd passar? Har den samma kontakt som min nuvarande disk månntro?

Postad 02 mars 2015 - 08:49

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Fat32 klarar ej filer större än 4 GB, så är ganska osmidigt nu för tiden. Förutom att det fungerar på win/mac då.

Postad 02 mars 2015 - 09:15

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Dessutom kan han försöka ge sig på att byta ut kylpastan. Tydligen är alla Macbooks misshandlade med på tok för mycket pasta vilket gör att mycket av värmen från CPUn och GPUn inte tar sig till kylflänsarna och därmed blir dem väldigt varma.

Men nu har han ju en Pc Laptop, inte en Mac.

Hmm, kanske är det en bra idé. Är det svårt, väldigt pilligt? Man kanske måste ha isär hela datorn?

Vet inte om en ssd passar? Har den samma kontakt som min nuvarande disk månntro?

Sök på Google så hittar du säkert anvisningar för hur du plockar itu den tillräckligt för att byta fläkten, och antagligen hittar du även en film på YouTube.

Om den nuvarande HDDn har S-ATA kontakter så passar en SSD direkt.

http://www.kitchenta...m/drcables2.php

Skruva upp luckorna i botten och titta om det finns utrymme för ännu en HDD där.

Postad 02 mars 2015 - 09:19

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0

Fat32 klarar ej filer större än 4 GB, så är ganska osmidigt nu för tiden. Förutom att det fungerar på win/mac då.

Därav förslaget om exFat:

Angående diskarna så kan jag rekommendera exFat, fungerar med båda operativsystemen och det går att ha stora filer!

Postad 02 mars 2015 - 09:43

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Själv kör jag bara pc för att jag har ett windows-AD hemma. I ett företagsperspektiv är MAC fullständigt hål i huvudet då man helt enkelt är värdelösa på den biten, men för en hemmaavändare kan jag nog tänka mig att rekommendera MAC då de är lätta att använda, snygga och många gånger bara fungerar.

För ett större företag skulle jag slåss till sista blodsdroppen för att hålla apple borta. De kostar sinnessjukt mycket mer pengar att supporta bra där. (Applikationer såsom affärssystem, VPN, nätverksskrivare för flera orter och en hel rad andra saker är mycket krångligare/omöjliga då).

Postad 02 mars 2015 - 10:46

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0

Nja, det där med att byta fläkt tror jag att jag skippar. Det är för krångligt och pilligt för mig. Dessutom verkar just min dator (HP Pavilion dv6) vara extra jobbig enligt vissa på nätet.

Kollade upp lite ssd diskar. Ska man ha 256 gb och mer så blir det tusen kr och uppåt. Känns nästan bättre då att köpa en ny som har ssd samt att allt annat är senaste generationen.

Postad 02 mars 2015 - 10:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Nja, det där med att byta fläkt tror jag att jag skippar. Det är för krångligt och pilligt för mig. Dessutom verkar just min dator (HP Pavilion dv6) vara extra jobbig enligt vissa på nätet.

Tittar man på videon är det bara en j*a massa skruvar ;)
https://www.youtube.com/watch?v=ZoYVztAcCiQ

Kollade upp lite ssd diskar. Ska man ha 256 gb och mer så blir det tusen kr och uppåt. Känns nästan bättre då att köpa en ny som har ssd samt att allt annat är senaste generationen.

Du får iofs nästan skylla dig själv om du lagrar film och bilder på laptopen.
Köp en <= 128GB SSD, och lägg filmerna någon annanstans (du kan ju tom återanvända nuvarande disk, via USB, eller som sekundär, i DVD-facket på laptopen).

@ 1:00:00 plockar han iaf ut disken, ser ut som en vanlig SATA 2.5".

Redigerat av frollic, 02 mars 2015 - 11:27.

Postad 02 mars 2015 - 11:16

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Tittar man på video är det bara en j*a massa skruvar ;)

Undrar vad man ska intaga för nåt för att fixa det där så där speedat på under tio minuter ...  :ph34r:  :P

Postad 02 mars 2015 - 11:41

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Efter att ha tittat på klippet har jag definitivt bestämt mig för att inte byta fläkt ;)

Redigerat av magnus76, 02 mars 2015 - 11:41.

Postad 02 mars 2015 - 13:21

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Efter att ha tittat på klippet har jag definitivt bestämt mig för att inte byta fläkt ;)

Det är OK, du behöver inte göra det lika snabbt som han i klippet ;)

En SSD kan dock fortfarande vara en utmärkt idé, går ju dessutom att återanvända i nästa maskin
(men vill ju som oftast blåsa en ny burk, det första man gör i vilket fall som helst).

Postad 02 mars 2015 - 14:32

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Låt oss säga att man har en MacBook. Sen vill jag föra över mina foton och videoklipp från mobil (note 4). Blir det problem då. Misstänker att det inte bara är att plugga in i datorns USB och spara dem i valfri mapp?

Förresten, kort jag tar med mobilen blir ju jpegformat. Förändras det om det sparas på en MacBook?

Postad 02 mars 2015 - 15:18

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Låt oss säga att man har en MacBook. Sen vill jag föra över mina foton och videoklipp från mobil (note 4). Blir det problem då. Misstänker att det inte bara är att plugga in i datorns USB och spara dem i valfri mapp?

Förresten, kort jag tar med mobilen blir ju jpegformat. Förändras det om det sparas på en MacBook?

note 4? är det samsung? finns väl ett filöverförings-program som heter samsung Kies som även finns för mac,så det borde inte vara nåt problem i så fall

Redigerat av Unregistered070bfe47, 02 mars 2015 - 15:19.

Postad 02 mars 2015 - 17:08

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Filformaten förändras inte alls! Dock kan jag verkligen rekommendera er alla att ta en kik på onedrive(åååpå ironin över att det är Microsofts tjänst) för att synka alla bilder/filmer på mobilen via molnet! Kör det själv och det fungerar utmärkt!

Postad 02 mars 2015 - 17:55

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Filformaten ändras inte, en JPG är en JPG.

Har du redan en mobil med Android på ska du ju köra med Googles Drive, där du kan köra total backup på din Note4 hur lätt som helst mha en App.

Sen kan man ju tanka ned filerna från Drive med både Pc och Mac.

Postad 02 mars 2015 - 18:41

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Tack för all info. Får se vad det blir. Lutar dock åt en windowsburk, blir runt 4-5 tusen billigare.

Postad 05 mars 2015 - 19:04

LagNils
  • LagNils
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 2

Ohoj, 

Jag kastar in en livboj såhär i slutminuterna av debaten.

I  många, många år körde jag, mest spel, på olika hembyggda intel/windows baserade datorer. Det var kul att ha full kontroll, att kunna överklocka, använda obskyra småprogram och fippla med de bitar som för tillfället behövde fipplas med. Drivrutiner hit och grafikkort dit. Till slut ledde detta till en punkt då jag kände att det var så jäkla mycket meck för att allting skulle fungera...  operativsystemet installerades om halvårsvis och till slut blev jag så less så jag sket i det hela och köpte en xbox istället, och en mac mini. Året var 2007...   sedan dess har det blivit 2 mac minis till, en macbook, macbook air och macbook pro, ett otal iphones, en ipad, två apple TV, och en Xserve som snurrar i förrådet.

Man kan argumentera att "du har ju inte testat pc på länge, och det har förändrats jättemycket och blivit svinbra", och visst, det kan ju stämma men jag har heller aldrig känt mig nödgad att leta efter en annan lösning än den mac/OsX har att erbjuda.

Några har sagt det redan, och det är min huvudpoäng, att för alla tänkbara vardagsuppgifter så bara fungerar det. Visst, man kanske betalar mer för en snygg design, och visst, man kanske inte får samma prestanda för pengarna... men vad jag sluppit under alla dessa år är datorbekymmer, och det kan (nästan) inte mätas i pengar.

För någon som har behoven surfa, lagra bilder, kanske hantera en adressbok och skriva lite dokument och inte har vare sig kunskap, tid eller ork att "förstå sig på datorer" så rekommenderar jag en mac alla dagar i veckan. Det behöver inte vara någon ny, en bättre begagnad från kanske 2012 funkar alldeles utmärkt utan att kännas seg och slö.

my 2 cents...

//N

Postad 05 mars 2015 - 19:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 3

Ohoj, 

Jag kastar in en livboj såhär i slutminuterna av debaten.

I  många, många år körde jag, mest spel, på olika hembyggda intel/windows baserade datorer. Det var kul att ha full kontroll, att kunna överklocka, använda obskyra småprogram och fippla med de bitar som för tillfället behövde fipplas med. Drivrutiner hit och grafikkort dit. Till slut ledde detta till en punkt då jag kände att det var så jäkla mycket meck för att allting skulle fungera...  operativsystemet installerades om halvårsvis och till slut blev jag så less så jag sket i det hela och köpte en xbox istället, och en mac mini. Året var 2007...   sedan dess har det blivit 2 mac minis till, en macbook, macbook air och macbook pro, ett otal iphones, en ipad, två apple TV, och en Xserve som snurrar i förrådet.

Man kan argumentera att "du har ju inte testat pc på länge, och det har förändrats jättemycket och blivit svinbra", och visst, det kan ju stämma men jag har heller aldrig känt mig nödgad att leta efter en annan lösning än den mac/OsX har att erbjuda.

Några har sagt det redan, och det är min huvudpoäng, att för alla tänkbara vardagsuppgifter så bara fungerar det. Visst, man kanske betalar mer för en snygg design, och visst, man kanske inte får samma prestanda för pengarna... men vad jag sluppit under alla dessa år är datorbekymmer, och det kan (nästan) inte mätas i pengar.

För någon som har behoven surfa, lagra bilder, kanske hantera en adressbok och skriva lite dokument och inte har vare sig kunskap, tid eller ork att "förstå sig på datorer" så rekommenderar jag en mac alla dagar i veckan. Det behöver inte vara någon ny, en bättre begagnad från kanske 2012 funkar alldeles utmärkt utan att kännas seg och slö.

my 2 cents...
//N

Lustigt, det är bara de som håller på och "fipplar" som har stora problem. Undrar varför...

En nyinstallerad PC från 2012 fungerar också utmärkt och är inte slö. In med SSD och Win 7 eller 8 så "bara fungerar det" i ett antal år till. Om man nu låter bli att konstant fippla och mecka med drivisar och andra obskyra småprogram.

OSX är inte Guds gåva. Annars skulle man väl inte sälja exempelvis Parallels Desktop ;)

Postad 05 mars 2015 - 19:56

LagNils
  • LagNils
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Lustigt, det är bara de som håller på och "fipplar" som har stora problem. Undrar varför...

En nyinstallerad PC från 2012 fungerar också utmärkt och är inte slö. In med SSD och Win 7 eller 8 så "bara fungerar det" i ett antal år till. Om man nu låter bli att konstant fippla och mecka med drivisar och andra obskyra småprogram.

OSX är inte Guds gåva. Annars skulle man väl inte sälja exempelvis Parallels Desktop ;)

Tack för din knivskarpa analys...   den tillförde verkligen jättemycket till debatten, men vad som kanske fattas är någon form av erfarenhet eller argument som vägleder vår datorsökande vän?

För att vara supertydlig kan jag summera ihop min tidigare post i ett par punkter istället:

1. Jag har använt PC/windows länge tidigare, det var jobbigt.

2. Jag bytte till Mac.

3. Jag har aldrig känt ett behov att byta tillbaka eftersom det fungerar utmärkt.

Det kanske även ska tilläggas att jag i arbetet har använt windowsbaserade datorer parallellt med mitt privata mac-ägande.

Givetvis är det ju så att existensen av programvara såsom parallells/WmWare bevisar att osx inte är perfekt, fast då kan man ju säga att linux bevisar att windows inte är perfekt, eller egentligen vilken sorts virtualiseringsprogramvara som helst bevisar att inget operativsystem är perfekt (en slutsats som kanske ligger närmare sanningen).

Det är fullt möjligt att det kanske blivit svinbra på windows/pc fronten, jag vet inte. Men vad jag vet är att Mac i 8 år fungerat perfekt för mig, utan ominstallationer och annat bök, och att jag av den anledningen rekommenderar vem som helst med behov av att surfa, lagra bilder, etc. att börja använda mac.

//N

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.