Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som testat dukmaterial från persiennbutiken?

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 March 2015 - 21:50

Chris_Kadaver
  • Chris_Kadaver
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Hellu!
Jag tycker det är lite dött här på forumet om diy-dukar. Hittar bara gamla trådar som har flera år på nacken om att måla MDF-skivor etc.

Har grottat ner mig i allt från olika skivmaterial, till mörkläggningstyg och olika högkontrast målarfärger. Jag tycker väl även att euroscreen är oförskämt dyra överlag och det förvånar mig att det inte verkar finnas fler importörer av dukmaterial.

Hur som helst är ändå slutsatsen av allt jag läst, att ingenting slår en riktig duk. I alla fall inget som inte kräver år av experimenterande med olika färgblandningar för att uppnå högkontrast, utbildning i hur man spraymålar etc. 

Med facit i hand så inser jag att jag med min W1070+ inte kommer uppnå en tillfredsställande svärta oavsett mörkläggning.

Nu är frågan hur jag når den minst dåliga kompromissen utan att köpa en react-duk för åtskilliga tusenlappar?

Jag hade tänkt mörklägga totalt. Om projektorn är ljusstark nog, kan en grå duk då ge en tillräckligt hög kontrast i "totalt mörker" så att den gråare vitpunkten upplevs som helt vit?

Jag funderar på att slå till på en Grandview fantasy grey som ändå får anses hyfsat prisvärda för en grå duk. Finns det någon vits med att satsa på en HC-duk från grandview, även i totalt mörker? Eller drar man endast nytta av HC i obehandlade rum?

Hur stor skillnad kan det vara på dukmaterialet från persiennbutiken och exempelvis grandvies fantasy grey?

Eller är det mer värt att satsa på en vit duk och stå ut med att svart inte är svart?
Tankar kring detta? :)

Postad 19 March 2015 - 07:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Med facit i hand så inser jag att jag med min W1070+ inte kommer uppnå en tillfredsställande svärta oavsett mörkläggning.

Det förstår jag i den prisklassen :)

Finns det någon vits med att satsa på en HC-duk från grandview, även i totalt mörker? Eller drar man endast nytta av HC i obehandlade rum?

Man drar nytta av en hc duk i ett icke ljusskontrollerat rum , där även mörkläggning ingår. I ditt fall nej undvik, garanterat hotspot till din projektor. Den kommer att sitta för när duken..

Eller är det mer värt att satsa på en vit duk och stå ut med att svart inte är svart?

Det hade jag gjort :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.