Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare stänger av sig själv

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 april 2015 - 10:25

crahamson
  • crahamson
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag har en HK 970 som på senare tid börjat stänga av sig själv. Det verkar vara helt slumpmässigt, kan vara på både höga och låga volymer. Jag har kollat så inga kablar är skadade eller kommer i kontakt med varandra, även testat koppla ur högtalarna helt och hållet och bara haft hörlurar ikopplade men problemet kan uppstå ändå. Den blir inte särskilt varm men har testat att ställa ut den från tv-bänken utan framgång.

 

Det verkar som att den stänger av sig helt och går sen direkt in i standby. Det har hänt ett par gånger att det smällt till i högtalarna i samband med att den stänger av sig.

 

Har googlat runt en hel del, men inte lyckats hitta något vettigt.

 

Är det någon som har nån aning om vad det skulle kunna vara för fel?



#2

Postad 18 april 2015 - 18:35

Unregisteredaeafd641
  • Unregisteredaeafd641
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Det som jag fört skulle testa är att ta ur batterierna ur fjärren, ifall det är den som felar.

 

Martin



#3

Postad 18 april 2015 - 18:51

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Du har inte ändrat något i anläggningen? Något som ändrats för ett tag sen?

Vad är det för högtalare?



#4

Postad 19 april 2015 - 02:19

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Fjärren kan skicka ut signaler att elektroniken ska stänga av sig. Det har hänt mig med min tv men även annan elektronik. Ett tips är att vända fjärren mot motsatt håll om den ligger på tex bordet när du inte använder den. Då kan den inte kommunicera med din H/K.



#5

Postad 19 april 2015 - 03:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag har en HK 970 som på senare tid börjat stänga av sig själv. Det verkar vara helt slumpmässigt, kan vara på både höga och låga volymer. Jag har kollat så inga kablar är skadade eller kommer i kontakt med varandra, även testat koppla ur högtalarna helt och hållet och bara haft hörlurar ikopplade men problemet kan uppstå ändå. Den blir inte särskilt varm men har testat att ställa ut den från tv-bänken utan framgång.

 

Det verkar som att den stänger av sig helt och går sen direkt in i standby. Det har hänt ett par gånger att det smällt till i högtalarna i samband med att den stänger av sig.

 

Har googlat runt en hel del, men inte lyckats hitta något vettigt.

 

Är det någon som har nån aning om vad det skulle kunna vara för fel?

För mig så är "stänga av sig helt" att det inte går ström till den. Jag tror på fjärrkontrolls-iden. Är det inte det så kan det vara ett allvarligt fel. 



#6

Postad 19 april 2015 - 04:10

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Överhettning kan det ju vara i vissa fall att den slår ifrån. Om den tex går in i Protection Mode men då borde det ha stått på displayen oftast skall sägas. Hur har du den uppställd? Står den i ett skåp? Har du ventilationshålen täckta tex? Kolla det och ge den luft i så fall. En förstärkare behöver luft och ventilation då luften sugs in på ovansidan oftast och blåses ut på sidorna. Har man täppt till dessa så blir den överhettad förr eller senare. En förstärkare behöver kunna andas precis som en människa. Livslängden minskar dessutom avsevärt om man staplar elektroniken på varandra. Det ska vara minst 3-4 cm mellanrum på ovansidan och ca: 1 decimeter på sidorna.

 

 

Edit: Läste nu att så var förmodligen inte fallet....


Redigerat av Unregistered2294, 19 april 2015 - 04:13.


#7

Postad 19 april 2015 - 18:15

crahamson
  • crahamson
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Tacksam för era svar!

 

Har också funderat på om det kan vara fjärrkontrollen, så har testat att ta ut batterierna men det kan hända ändå. Högtalarna är ett par B&W 685.

Börjar bli övertygad om att det är något mer allvarligt fel, typ en dålig lödkontakt nånstans eller så :/

 

Edit: tvett: nej, inte ändrat något, det började av sig själv.


Redigerat av crahamson, 19 april 2015 - 18:46.


#8

Postad 19 april 2015 - 19:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vet inte hur bevandrad du är med elektronik men det kostar ju inget att lyfta på locket.

Det kan ju vara så att det syns att något inte är som det skall? En okulärbesikning är alltid det första man skall göra.

 

Viktigt att man gör detta med utdragen nätsladd om man skall in och pilla. Låter som att det skulle kunna vara en dålig lödning eller något i den stilen eftersom den kan gå en stund och sedan stängs den av. Inte heller helt otroligt att det har med uppvärmning att göra eftersom t.ex. metall så som i komponentben kan röra sig när temperaturen i matrialet ändras.
 



#9

Postad 20 april 2015 - 12:30

crahamson
  • crahamson
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Lite koll har jag. Har öppnat upp den och skruvat loss pre amp- och power supply-korten och letat utan framgång. Ganska mycket att kolla igenom, någon som har koll på var det vanligast uppstår problem? Antar att det är vid lite varmare kompontenter, typ transistorer?



#10

Postad 23 april 2015 - 10:00

Unregisteredadfcbc16
  • Unregisteredadfcbc16
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Det kan ju vara svårt och se en ev begynnande dålig lödning. Komponenter som blir varma typ transistorer, tyngre komponenter typ kretskortsmonterade transformatorer, kondensatorer, reläer,kontakter uppstår väl vanligast problem. När man ändå har grejerna uttagna och har möjlighet skulle jag löda om dessa komponenter.

 

Ett långskott,  har du bra stabil el i huset? Ingen ny kyl, frys, poolpump, kylanläggning eller annan effektkrävande utrustning som slår till/från automatiskt på samma säkringsgrupp som din förstärkare?  





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.