Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa/senaste sladduppgraderingsupplevelsen

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 July 2015 - 17:22

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Här är en tråd där vi kan skriva vilka kablar vi nyligen testat och vad vi upplevt för förbättring med dem.

Ingen kommer här ifrågasätta våra upplevelser och vi undviker diskussioner om vad dessa förbättringar beror på.

Lite som "senaste filmen-tråden" alltså. Man skriver vad man testat för kabel och vad man upplevt för skillnad.

Jag är först ut.

Någon gång hösten 2007 ersatte jag ett 10 meters lakritssnöre + y-splitadapter med en supra y-link split 5 meter mellan receiver (denon avr 1906) och baslådan från HECO.

Jag upplevde hur basen blev mycket fastare och djupare och på något sätt inte lika okontrollerad.

Postad 24 July 2015 - 17:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 1

Jag minns när jag bytte förlängingskabel till mina hörlurar. Det blev riktigt stor skillnad. Alla glapp och avbrott försvann.

En annan gång var när jag bytte ut min farfars hårstråstunna högtalarkablar på minst fem meter var mot 2.5mm^2 för 8kr/m (tror jag köpte två meter till varje högtalare). Så skönt att slippa alla kabelhärvor. Sann lättnad minst sagt.

Postad 24 July 2015 - 17:30

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1

Jag hade sett en kille på nätet som hade all elektronik i ena hörnet och bara högtalarna fram,tänkte testa detta också,men då räckte inte mina högtalarkablar,fick plocka fram lite skåpmat bara för att få ljud,det var Tech-Link.

Hade inte väntat mig någon förändring,men vad jag blev förvånad,det var som att man ströp tillförseln,den öppna och fina ljudbilden jag hade innan var borta,men sedan när jag bytte tillbaka till mina Chord Signature var den öppna och fina ljudbilden tillbaka,och detta var inte inbillning.

Så jag är jättenöjd med mina Chord,har för övrigt det genom hela systemet.

Postad 24 July 2015 - 17:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jag berättar gärna om när jag bytte ut mina no-name kjellkablar till dynavoice silverstar. det var för ett par år sen när jag hade kvar mina monoblock faktiskt. jag kopplade in dom och skulle bara peta igång någon låt, var på väg ut ur rummet och överraskades så mycket att jag vände mig om. det var en helt ärlig och väldigt kul upplevelse :D jag började tänka på olika saker som resistans och sånt, men faktum var att det verkligen var min bästa kabelupplevelse.

annars så har jag även haft en riktigt fräck upplevelse när jag köpte mina transparent audio-kablar. dock så var det själva köpet som var roligast då killen var villig att gå ner rätt mycket i pris. jag var skitnöjd när jag fick hem dom, det var en riktigt bra dag. att få dyrkablar för 10% av nypriset är väldigt trevligt för alla oss som ändå uppskattar kablar, och dyra, snygga, välgjorda sådana =)

Postad 24 July 2015 - 18:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Den enda gången jag upplevde en skillnad var när jag kopplade in mina 4m Taralabs Prism sub-kablar mellan förstärkaren och cd-spelaren i mitt sovrum. J..klar vilken färgning det blev :P Otroligt! Antar att längden på kabeln påverkade en del till det positiva  ^_^

Alltså: Det var så här Taralabs var tänkt att låta. Intressant! :D

:)

Postad 24 July 2015 - 18:03

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Den enda kabel som jag märkt någon skillnad på var en kompositkabel där jag bytte till en grövre och fick då bättre bild i TV:n. 

Redigerat av hmarkstrom, 24 July 2015 - 18:04.

Postad 24 July 2015 - 18:19

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Den enda kabel som jag märkt någon skillnad på var en kompositkabel där jag bytte till en grövre och fick då bättre bild i TV:n. 

Har också minne av det. Då gällde det visserligen en högfrekvent NTSC-signal (4.43MHz) och såg bara skillnad i brusgolvet när jag pausade. I rörelse kunde jag inte se någon skillnad.

Postad 24 July 2015 - 18:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
På tal om kablar så måste jag komma ihåg att köpa en ny hdmi. Och då det rör sig om tio meter så vete fan om man inte borde testa någon för 100 spänn metern eller något sånt :)

Postad 24 July 2015 - 18:42

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 1

På tal om kablar så måste jag komma ihåg att köpa en ny hdmi. Och då det rör sig om tio meter så vete fan om man inte borde testa någon för 100 spänn metern eller något sånt :)

Kom ihåg att upplevelsen sitter i örat och inte pengarna! ;)

Postad 24 July 2015 - 18:57

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Här är mitt senaste kabelbyte som jag skrev om på ett annat ställe:

Jag har bytt ut mina Supra-kablar med flerkardeliga ledare till Audioquest med endast några kardeler. 

Med Adioquest King Kobra (lågsignal mellan förstärkarna) och Audioquest Type 4 (högtalarkabel) Istället för Supra EFF-1 och Supra Ply 3.4/S är det ganska stora skillnader ljudmässigt , i min anläggning måste tilläggas.

Audioquest ger helt enkelt ett ljud med tydligare detaljer över hela registren från bas till diskant. Supran kunde också låta lite stickig (vet inte vad det beror på) i diskanten på vissa inspelningar. Detta är helt borta med Audioquest.  Supran kunde låta lite diffust ibland och det tror jag har att göra med de många kardelerna samt tennplätteringen.

Audioquest låter mera rätt i instrumenttonerna om ni förstår vad jag menar.

Postad 24 July 2015 - 19:11

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1

Jaghar ju handlat i princip allt jag har hos hembiobutiken i Göteborg,och när dom föreslog Chord till mitt system så gick jag på det och det har faktiskt fungerat riktigt bra,så visst spelar kablar en roll,visserligen den minsta rollen men dock en roll.

Jag köpte ju isoteks dyra kabel sirius evo 3 plus isotek sigmas sigmas evo 3 och redan där gjorde det skillnad basen blev fastare och tightare och sedan som bagarn sade att akustikbehandling gör ännu mer så gjorde jag det också och nu låter det riktigt bra.

Nästa steg blir att sätta upp diffusorer bak men just nu får det bli en senare fråga.

Postad 24 July 2015 - 19:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0
Bästa upplevelsen efter en kabeluppgradering var efter jag tillverkat en förlängningssladd till hörlurarna så att jag kunde ligga i soffan och lyssna på musik.

Postad 24 July 2015 - 19:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Då ska ni se vilken skillnad det gör om ni ser till och jordar era vägguttag ;)

Postad 24 July 2015 - 19:46

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Bästa kabeluppgraderingen var när jag lödde dit en ny kabel på mina AKG K501 för att byta ut den gamla, uttorkade kabeln.

Postad 24 July 2015 - 19:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Kom ihåg att upplevelsen sitter i örat och inte pengarna! ;)

Fast det är till projektorn, så då borde upplevelsen sitta i ögat :D

Postad 24 July 2015 - 20:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1

Audioquest låter mera rätt i instrumenttonerna om ni förstår vad jag menar.

Nä, förklara gärna  :D

Typ att gitarrerna låter mer välstämda?

Att trummorna är mer i takt?

Sicket kvalificerat trams...

Är LeifB tillbaka med nytt nick?

Redigerat av masse70, 24 July 2015 - 20:48.

Postad 24 July 2015 - 21:18

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Nä, förklara gärna  :D

Typ att gitarrerna låter mer välstämda?

Att trummorna är mer i takt?

Sicket kvalificerat trams...

Är LeifB tillbaka med nytt nick?

Du verkar inte speciellt insatt i vad vi lyssnar på. Hade varje ton på instrumenten haft bara en sinuston på alla toner hade det varit glest mellan frekvenserna i musiken samt att alla instrument låter helt lika.

Om man slår en ton på ett instrument så är det en grundton men sedan är det övertonerna (dubblerade frekvenser i viss ordning) som avgör hur instrumentet låter. Är inte kabeln (eller vad som helst i ljudkedjan) helt linjär i frekvensgång, tid och fasgång kommer det inte att låta som tänkt om instrumentet. Timbre (klangen på instrumentet) blir snedvridet eller oregelbundet. Lägg därtill alla instrument, trummor, cymbaler mm så kan det bli riktigt komplicerat.

Eftersom du aldrig verkar ha hört talas om detta så kan du ju läsa på:

https://sv.wikipedia.../wiki/Klangfärg

eller

https://en.wikipedia.org/wiki/Timbre

Postad 24 July 2015 - 22:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

En dag när jag kom hem var min bild på tv'n rosa, jag bytte ut min Supra HDMI till en från Claes Olsson för 50:- och bilden blev perfekt.

Det var en grym upplevelse.

Postad 24 July 2015 - 23:03

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 6

Kan ni inte åtminstone försöka att hålla er till topic? Har man inget vettigt att bidra med till tråden så låt bli att skriv istället! Låt tråden vara för de som anser sig höra skillnader på kablar så slipper vi att dessa typer av trådar går samma öde till mötes om och om igen. Tack på förhand. 

Postad 25 July 2015 - 09:56

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 1

En dag när jag kom hem var min bild på tv'n rosa, jag bytte ut min Supra HDMI till en från Claes Olsson för 50:- och bilden blev perfekt.

Det var en grym upplevelse.

Jag har faktiskt haft samma upplevelse, med just en supra hdmi. Dock fick jag problem med 3D istället efter jag bytt, så jag fick byta upp mig till Ixos och då fungerade allt.  :wacko:

Postad 25 July 2015 - 10:17

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Tänkte bara citera mig själv: "... och vi undviker diskussioner om vad dessa förbättringar beror på." :)

Postad 25 July 2015 - 10:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

det var nog dödfött från början tarzan =D

jag ska till göteborg idag. om jag överlever flygresan så skulle det ha varit kul att åka in på något ställe med finkablar, älskar att spana på sånt. tyvärr har vi nog inte riktigt tid med det :(

Postad 25 July 2015 - 10:28

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 1

det var nog dödfött från början tarzan =D

jag ska till göteborg idag. om jag överlever flygresan så skulle det ha varit kul att åka in på något ställe med finkablar, älskar att spana på sånt. tyvärr har vi nog inte riktigt tid med det :(

Hifi-Stället är att rekommendera. Det ligger nånstans i Nordstan tror jag. Jag var där men han var en riktig pracka på gubbe den där som äger butiken. Höll aldrig på att komma därifrån haha :D Så nämn inte namnet Sonus Faber eller nåt sånt :P

Postad 25 July 2015 - 12:25

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Vet inte var jag ska skriva detta men väljer här.

Kan inte påstå att jag fått någon riktig wow upplevelse vid kabelbyten, möjligen en mycket måttlig förbättring.

Kablar är väl det som påverkar minst i anläggningen så rimligen lägger man väl bara några få % på kablar och resten på övrig utrustning. Om man har en "dyr" (vad nu det är) anläggning så spelar inte dessa få % någon större roll oavsett vad beloppet råkar bli.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.