Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Binaural audio i musikinspelningar

4 svar till detta ämne binaural chesky records
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 oktober 2015 - 11:08

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Jag har länge varit fascinerad och intresserad av vad som brukar refereras till som binaural audio 

Binaural audio som är en inspelningsteknik där man vanligtvis använder en så kallad "dummy head" där en eller två mikrofoner (vanligtvis) sätts i vardera öra för att plocka upp ljudet. Detta leder till ett ljud som i hörlurar gör att man upplever ljudet som väldigt naturtroget, luftigt, 3d och ljudbilden är otroligt rik. Det finns lite filmer på YouTube bland annat som demonstrerar detta och förklarar närmare hur det fungerar.

Då jag nyss investerat lite i ett par finare hörlurar  och en ordentlig förstärkare (Beyerdynamic DT 990 pro + O2/ODAC combo från JDS Labs) att driva dem med i min desktopmiljö började jag efterforska lite i hur mycket musik som är inspelat med den här tekniken. Inte jättemycket verkar det som, men jag hittade en label som verkar ha gjort det till sin grej, Chesky Records. De har ett gäng album producerade med binaural tekniken och verkar ha kollaborerat på något vis i inspelningen av dessa med audiofilen av rang, Steve Guttenberg, som ses prata på en film som visas i samband med deras Binaural serie på hemsidan. 

Jag tänkte skapa en tråd här på MHB för att se om det fanns fler som delade mitt intresse och kanske introducera det för några andra som inte redan bekantats med det samt för att se om någon kanske kände till fler bra källor för binaurala musikinspelningar.

Har du några bra källor på binaural musik eller kanske häftiga binaurala inspelningar av något annat slag? Posta dem gärna i tråden!

Redigerat av Draj, 25 oktober 2015 - 11:50.

Postad 25 oktober 2015 - 11:37

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Två binaurala spellistor på spotify:

You're Surrounded - VA (album)

https://open.spotify...btwpKgaJaCG9ehG

Chesky Records (deras binaurala inspelningar tillgängliga på Spotify)

https://open.spotify...a3pImcilXeDqxqK

Redigerat av Draj, 25 oktober 2015 - 11:50.

Postad 25 oktober 2015 - 18:08

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

• 1 471 inlägg
  • 0

En klassiker: http://www.amazon.co...e/dp/B000LE0THE

Läsning: http://www.positive-...sue30/gould.htm

As a bonus treat for headphone listeners, the disc also includes binaural programs in both standard and high-resolution formats; the dummy head was placed at the appropriate position above the keyboard to provide an eerily accurate and aurally dimensional presentation of what Glen Gould was hearing as he performed the work.

Postad 05 december 2015 - 12:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Vi som är äldre kommer ihåg att Radioteatern hade flera sändningar och ett par av dom var rena skräckhistorier.

Jag vet inte vem som var producent men vederbörande visste hur hen skulle skrämma slag på folk.

Postad 05 december 2015 - 19:18

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 806 inlägg
  • 0
Skall man vara petig kräver nära perfekt binaural återgivning öronsnäckor i vinkel mot den egna trumhinnan, inklusive inspelningen i vinkel från. Alla människor har sina egna unika HRÖ-Funktioner. Engelska för HRTF = Head Ralated Transfer Function (Huvud Relaterade Överförings Funktioner).

Inspelning och uppspelning, med perfekt placering är ofta inte realistisk, men det som kommer närmast är ändå egna inspelningar med ens egna kropp, med runtupptagande millimetermembran in mot hörselgången, återgiven med hörsnäckor.

Det går att till viss del simulera HRTF med monokällor och mjukvara, men ofta levererar detta t.o.m. sämre resultat än andra människors inspelningar, eller t.o.m. rena dummy heads inspelningar, med rungande mikrofoner utanpå.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2022 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.