Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Explorer/Exploration filmer av det mer seriösa slaget!

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 December 2015 - 17:16

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Fått ett sug efter en snäv kategori filmer, söker tips på filmer där det utforskas (okänt territorium typ)

Vet inte hur jag ska förklara mer ingående då det är svårt att beskriva vad jag är ute efter, men det ska inte vara komedi, ren action eller vanligt äventyr!

Nån som fattar kebabtugget här?

Postad 02 December 2015 - 20:12

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Kan du komma med något exempel så kanske det blir lättare för oss.

Postad 02 December 2015 - 20:26

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Jorney to the center of earth typ? 

eller tänker du på dokumentärer om Urban Explorers t.ex (nedlagda militär anläggningar, kloaksystem osv osv)

Postad 02 December 2015 - 21:16

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Kan du komma med något exempel så kanske det blir lättare för oss.

Nä, kommer inte på ett jota faktiskt! :(

Jorney to the center of earth typ? 

eller tänker du på dokumentärer om Urban Explorers t.ex (nedlagda militär anläggningar, kloaksystem osv osv)

Nope inte den filmen och liknande, de är lite för "kommersiella" eller hur jag ska uttrycka det.

Mja, även det är jag intresserad utav!  men du är inne på ett likartat spår.

Postad 02 December 2015 - 21:57

zephir
  • zephir
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0
https://www.youtube....h?v=CI0h_jaXOXA

Kunde inte låta bli :)

/r

Postad 03 December 2015 - 07:48

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlägg
  • 0
The Martian. The Revenant med Dicaprio

Postad 03 December 2015 - 07:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
The Mission ?

Postad 03 December 2015 - 10:06

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

The Martian. The Revenant med Dicaprio

Inte sett The Martian, men den fyller troligen flera punkter i min kravlista :)

The Revenant ska kollas upp:)

The Mission ?

Ska kollas upp :)

Postad 03 December 2015 - 11:09

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlägg
  • 0
The Revenant handlar om Mountain men i the rocky mountains. Indianerna kände till naturen men den var helt ny för alla vita upptäckare. Facinerande hårt och episkt vackert liv dom levde ute i vildmarken

Redigerat av budwhite, 03 December 2015 - 11:09.

Postad 03 December 2015 - 11:14

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlägg
  • 0
Jerimiah Johnson med Robert Redford handlar ju om lite samma sak

Postad 03 December 2015 - 11:35

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Kan även slänga in en typ:

Ni vet dedära "dokumentärerna" som gick på discovery för något år sedan: Earth 50 years after people, Earth 1000 yeras after people, tänk en film med arkeologer som "upptäcker oss" om 10.000 år...

Eller:

Någon astronaut snubblar på ett skinande objekt i månens sand.

..

Serien LOST har vissa element som kittlar rätt bra.

Kanske lite klarare nu? 

Serien Terra Nova hade påpapperet potential, men blev ju helt katastrof! 

Postad 03 December 2015 - 11:48

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

The Revanant: Verkar inte alls vara det jag är ute efter! :( In the 1820s, a frontiersman, Hugh Glass, sets out on a path of vengeance against those who left him for dead after a bear mauling. ?  Låter som ett drama enbart

The Mission: samma här, inte alls det jag söker!

Jerimiah Johnson : Nope, indianer vs. white people är inte vad jag är ute efter tyvärr!

Postad 03 December 2015 - 11:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Ska det vara fiktion, eller faktabaserat ?

och ska krocken/kopplingen nutid-framtid (alt nutid-förflutet) finnas ?

Redigerat av frollic, 03 December 2015 - 11:58.

Postad 03 December 2015 - 12:11

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Ska det vara fiktion, eller faktabaserat ?

och ska krocken/kopplingen nutid-framtid (alt nutid-förflutet) finnas ?

Det får gärna vara en blandning, tex. Tidsmaskins synops med en seriös upptäckardel

Jisses detta va skitsvårt, alla exempel jag dragit är inte definitiva heller utan bara små små exempel!

Postad 03 December 2015 - 13:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

I så fall skulle ju tex Interstellar passa in, den är ju i allra högsta grad vetenskapligt "korrekt" ?

Postad 03 December 2015 - 17:15

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

I så fall skulle ju tex Interstellar passa in, den är ju i allra högsta grad vetenskapligt "korrekt" ?

Ja den passar hyffsat in, hade det varit mindre dravel och mer "explore" så hade den varit perfekt!  (har sett den)

Postad 04 December 2015 - 08:02

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlägg
  • 0
Kon tiki är mitt sista bud

Postad 04 January 2016 - 13:19

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Har nu äntligen sett The Martian...

Utifrån mitt "utforskarperspektiv" så är den ju helt värdelös..

dryga 2 timmar och över 400 sols (kommer inte ihåg exakta siffror) och inte en enda j*vla liten utforskningsaspekt, möjligheterna var ju enorma i denna filmen, varför utforskar han inte ett skit när han ändå är där.. lär ju finnas grottor där tex. rätt episkt om han hittar en grotta med vatten i, eller en grotta med typ hällristningar ... snubbla på en gammal rysk sond som inte fungerade från start, får igång den och bilder skickas till jorden och där sen man något otroligt intressant!

ja ni fattar..

I detta hänseendet är filmen en total flopp och får 1/10! Som en vaniljfilm á drama får den 5/10

Tänk vilket lyft NASA mfl. kunde få pr mässigt/intresse ifall de la in hyffsade utforskarmiljöer/fynd..

Slutsats: nämen va faaan e detta!

Redigerat av Mikolino, 04 January 2016 - 13:38.

Postad 04 January 2016 - 13:42

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Jag tror jag är med på vad du menar, men kan inte komma med några riktigt bra förslag. 

Här kommer några försök dock:

Contact

Från imdb:
Dr. Ellie Arroway, after years of searching, finds conclusive radio proof of intelligent aliens, who send plans for a mysterious machine.
Boken är bättre än filmen, men filmen är klart sevärd. 

The Man from Earth

Taget direkt från wikipedia:

The plot focuses on John Oldman, a departing university professor, who claims to be a Cro-Magnon (or Magdalenian caveman) who has secretly survived for more than 14,000 years. 

Tänkvärd och ganska rolig. Inte mycket utforskande men intressant berättande. 

Into Eternity 

En dokumentär som handlar om slutförvaring av kärnbränsle. Men, den berör frågor så som hur man bör märka upp platsen för att människor ska förstå att det är farligt även efter många tusen år. Ge den en chans!

Om vi tillåter oss att ta med en något mindre seriös TV-serie så kan SG-1 vara intressant.

Inte särskilt vetenskapligt korrekt, men mycket utforskande. Och strax över 200 avsnitt, några filmer och minst två spinoff serier så finns det material för att hålla dig sysselsatt en stund framöver. 

Läs Rendezvous with Rama 

Nog det bästa tipset i listan, om jag får säga det själv. Detta är en bok, men nog ganska exakt det du letar efter. Ett okänt föremål kommer in i vårt solsystem. En besättning sänds ut för att undersöka vad det är. 

Dessutom en av mina absoluta favoritböcker. 

Ytterligare en bok, Pushing Ice

Inte helt olik Rama. Läsvärd och spännande. Lite mer relationer och politik än i Rama, men fortfarande väldigt mycket utforskande. 

Wikipedia-artiklen om Hard Science Fiction är klart värd att kolla upp. Och jag tror faktiskt du kommer hitta mycket mer som passar dig om du beger dig till böckernas värld. 

Redigerat av jaQoB, 04 January 2016 - 13:57.

Postad 04 January 2016 - 15:00

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Jag tror jag är med på vad du menar, men kan inte komma med några riktigt bra förslag. 

Här kommer några försök dock:

Contact

Från imdb:
Dr. Ellie Arroway, after years of searching, finds conclusive radio proof of intelligent aliens, who send plans for a mysterious machine.
Boken är bättre än filmen, men filmen är klart sevärd. 

The Man from Earth

Taget direkt från wikipedia:

The plot focuses on John Oldman, a departing university professor, who claims to be a Cro-Magnon (or Magdalenian caveman) who has secretly survived for more than 14,000 years. 

Tänkvärd och ganska rolig. Inte mycket utforskande men intressant berättande. 

Into Eternity 

En dokumentär som handlar om slutförvaring av kärnbränsle. Men, den berör frågor så som hur man bör märka upp platsen för att människor ska förstå att det är farligt även efter många tusen år. Ge den en chans!

Om vi tillåter oss att ta med en något mindre seriös TV-serie så kan SG-1 vara intressant.

Inte särskilt vetenskapligt korrekt, men mycket utforskande. Och strax över 200 avsnitt, några filmer och minst två spinoff serier så finns det material för att hålla dig sysselsatt en stund framöver. 

Läs Rendezvous with Rama 

Nog det bästa tipset i listan, om jag får säga det själv. Detta är en bok, men nog ganska exakt det du letar efter. Ett okänt föremål kommer in i vårt solsystem. En besättning sänds ut för att undersöka vad det är. 

Dessutom en av mina absoluta favoritböcker. 

Ytterligare en bok, Pushing Ice

Inte helt olik Rama. Läsvärd och spännande. Lite mer relationer och politik än i Rama, men fortfarande väldigt mycket utforskande. 

Wikipedia-artiklen om Hard Science Fiction är klart värd att kolla upp. Och jag tror faktiskt du kommer hitta mycket mer som passar dig om du beger dig till böckernas värld. 

Contact har jag sett ett flertal gånger, den har många kittlande element och är klart godkänd trots sina hippiespacade delar!

The man from earth tror jag jag sett för längesen, kanske dags att besöka den igen!

Into eternity har jag sett, gillade skarpt även om den inte är cinematisk :) 

De 2 böckerna kanske jag kollar upp :) tack för tipset, ska även kolla wikin :)

Postad 05 January 2016 - 13:53

Unregistered220d6a49
  • Unregistered220d6a49
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Aguirre guds vrede , där kan man tala om utforskning.

http://www.imdb.com/title/tt0068182/

Postad 05 January 2016 - 14:38

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0

Mikolino utforskande fungerar inte så bra på film du ska utforska själv. På film utforskar någon annan åt dig. Testa endless ocean 2 på Wii.

Svårt veta vad du är ute efter när du inte kan nämna någon referensrulle :)

Vad jag kommer på är typ Werner Herzog rullar som Aquirre och en annan där de drar en jädra pråm över ett halvt berg. Annars så Terrence Malick eller Tarkovskiy rullar uppmuntrar lite utforskande när man tittar på dem. Stalker kan väl måhända fungera eller Solaris. Into the void eller om det är enter the void är kul utforskande av vårt sinne.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.