Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med Boxer Sagem 5350eac fiberbox

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2015 - 15:15

Unregistered9a65ea8f
  • Unregistered9a65ea8f
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Min granne som länge varit boxerkund i marknätet har nu fått fiber indraget (Öppen fiber) och beställt Boxer's lösning med Sagem 5350 router. Eftersom man fick så dålig täckning i huset hjälpte jag till genom att gå runt och mäta med Bredbandskollen i min iPAD.

I samma lilla rum direkt vid routern fick jag bara 40-50 Mbps av 100 möjliga och i hallen utanför rummet hade det sjunkit till hälften. På nedre våningen där man tänkt använda Boxer's Smartbox till TV:n var det bara ca 3 Mbps. Min slutsats är att router måste vara felaktig eller otroligt dålig. Någon som har erfarenhet av samma box? Jag försökte hitta en riktig manual på nätet men misslyckades! Med dator ansluten till nätverksport på routern får man nominella 100 Mbps.

Med samma iPAD och avstånd till min egen Telia-router hemma som har ett par år på nacken får jag ca 90Mbps.

 

Synpunkter från någon användare av fiber hos Boxer?



#2

Postad 30 december 2015 - 16:05

1951
  • 1951
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Har ni testat både 2,4Ghz och 5Ghz frekvenserna och n resp. ac standard.

Dessutom har jag en känsla av att Sagem och Boxer lever i symbios med varandra.

Oavsett vad skräp Sagem marknadsför sväljer boxer betet med hull och hår.

Boxer skickar sedan ut boxarna till oss stackars kunder.

T.ex den senaste standardboxen för marknätet som Boxer lanserade tog väldigt lång tid att få i acceptabelt skick.



#3

Postad 30 december 2015 - 18:09

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Det behöver inte vara något fel på routern.

Bandbredden i ett wifi-nätverk minskar när signalstyrkan minskar, och signalstyrkan minskar med avståndet från routern. Inomhus finns även andra störningar såsom väggar, golv/tak etc. Om det finns andra wifi-nät i närheten kan de också störa. Speciellt om de använder samma kanal.

Till Android finns en app som heter "wifi analyzer" som visar hur wifi-miljön ser ut. Jag förmodar att den eller något liknande finns för iPhone/Ipad.

 

Som 1951 säger så kan man vinna en hel del bandbredd om man slår på dual band (2.4 GHz och 5GHz) med samma ssid på båda. Om jag inte minns helt fel så är bandbredden på 2.4 GHz-bandet 50 Mbit/s eller däromkring...

 

I det här fallet låter det som en repeater kan behövas.

 

https://www.repeater...der-differences

 

Notera att länken går till en webbshop men grundinformationen är sund. Repeaters etc finns hos Kjell & co t ex. Finns säkerligen hos Clas, komplett och liknande också..

 

Det man ska tänka på är att skaffa en repeater som stödjer dual band så det inte blir en flaskhals...

 

Personligen skulle jag dock rekommendera trådat nät i mesta möjliga mån, ibland är det inte praktiskt av olika skäl...



#4

Postad 30 december 2015 - 19:26

Unregistered9a65ea8f
  • Unregistered9a65ea8f
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Normalt sett ska ju 2,4 GHz klara av avstånd och hinder bättre än 5 GHz. Av pur nyfikenhet och utan manual försökte jag sätta igång 5 GHz-kanalen. Den kom också igång, såg det ut som i iPAD:en, men när det inte gick att logga in direkt lade jag ner projektet. Vem vet om Boxer har spärrat 5 GHz. Routern ska ändå tillbaka för åtgärd eller avbeställning för signalstyrkan får inte vara så dålig att det blir en halvering runt hörnet på en gipsvägg. Inga andra nätverk syntes heller från andra hus som ligger en bit bort. Jag ska iofs ladda hem en "wifi analyzer" som kan ge ytterligare info, om det nu inte är blockerat av Apple för att förhindra missbruk vid avlyssning.

Det är kanske möjligt att det i slutänden behövs en repeater (även om den i sig slöar ner kommunikationen) till den mest avlägsna delen. Men då bör man kunna utgå från en högre hastighet vid routern än den som vi nu fick. Bättre i så fall att byta routern först.



#5

Postad 30 december 2015 - 22:29

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Normalt sett ska ju 2,4 GHz klara av avstånd och hinder bättre än 5 GHz.

Sant, men för att få en bandbredd över 50 Mbit/s så måste 5 GHz-bandet användas.

 

Själv har jag en asus-router och jag upplever en lägre bandbredd (lägre signalstyrka) när jag inte är i samma rum som routern, dock inte så låg så jag tycker det blir ett problem. Det finns en massa skrot i "gipsväggar" som t ex elledningar och isolering. Hur stor påverkan det har vill jag dock inte spekulera i.

Jag tror dock att man förlorar väldigt mycket mellan olika våningsplan.

 

Med det sagt så hoppas jag att du har rätt och att ni får en bättre router.

Fransk teknik i allmänhet, och sagem i synnerhet, är imo den värsta skit man kan ha. Tar inte i det med tång om jag kan undvika det. Hade en ökänd sattelitbox från cd av fabrikat sagem för några år sedan. Det femte exemplaret fungerade hjälpligt... 



#6

Postad 04 januari 2016 - 15:04

haboso
  • haboso
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Sant, men för att få en bandbredd över 50 Mbit/s så måste 5 GHz-bandet användas.

 

Själv har jag en asus-router och jag upplever en lägre bandbredd (lägre signalstyrka) när jag inte är i samma rum som routern, dock inte så låg så jag tycker det blir ett problem. Det finns en massa skrot i "gipsväggar" som t ex elledningar och isolering. Hur stor påverkan det har vill jag dock inte spekulera i.

Jag tror dock att man förlorar väldigt mycket mellan olika våningsplan.

 

Med det sagt så hoppas jag att du har rätt och att ni får en bättre router.

Fransk teknik i allmänhet, och sagem i synnerhet, är imo den värsta skit man kan ha. Tar inte i det med tång om jag kan undvika det. Hade en ökänd sattelitbox från cd av fabrikat sagem för några år sedan. Det femte exemplaret fungerade hjälpligt... 

Jag kör denna idag och är väldigt nöjd. Jag gick in och ställde om i routerns inställningar så att jag hade separat SSID för 2.4Ghz och 5Ghz bandet. Idag är det ett SSID som default ifrån Boxer och det är klienten alltså själva dataenheten som du kopplar upp, som väljer vilket band den kopplar upp sig på.

 

På det sättet väljer jag själv vilket band jag kopplar upp mig på, baserat på distans och enhet för bästa prestanda och lösning. Syns inte 5Ghz SSID med din enhet så stödjer den inte 5Ghz bandet och då kan du bara köra 2.4Ghz, som är begränsat till runt de hastigheterna du fått.



#7

Postad 05 januari 2016 - 21:03

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Flyttar tråden till "Allmänna datorfrågor" då den passar bättre. :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fästen på ny position och med offset
    DPC
    2024-05-05 10:03:39
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.