Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

UV Filter

13 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2016 - 09:12

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlĂ€gg
  • 0

Hej

Ska eventuellt köpa ett objektiv med 77mm filterdiameter.
Jag har UV filter pÄ mina andra objektiv som extra skydd.

Är det stor skillnad pĂ„ UV filter och UV filter ?
Menar det finns ju hur olika priser som helst pÄ 77mm.

Samt sÄ finns det ju beteckningen ( 0 ) och beteckningen ( C ) pÄ olika, blandannat pÄ HOJA

Och vad Àr egentligen den stora skillnaden mellan dessa tvÄ, bÄda frÄn HOJA:

1. 209 kr, http://www.webhallen...l=search:result

2. 499 kr, http://www.webhallen...l=search:result

Vet ni ett bra UV filter att rekommendera till 77 mm ?


Redigerat av mstoltz, 06 januari 2016 - 09:27.


#2

Postad 06 januari 2016 - 10:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlĂ€gg
  • 0

ingen större skillnad, C ska vara nĂ„got tunnare Ă€n 0, annars skiljer inget. Tror det kan vara sĂ„ att den ena ersĂ€tter den andra i produktionen, men att de gamla finns kvar i lager hos ÅF



#3

Postad 06 januari 2016 - 10:26

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlĂ€gg
  • 0

ingen större skillnad, C ska vara nĂ„got tunnare Ă€n 0, annars skiljer inget. Tror det kan vara sĂ„ att den ena ersĂ€tter den andra i produktionen, men att de gamla finns kvar i lager hos ÅF

Skillnaden mellan (0) och ( C ) har jag hört att nÀr betÀckningen (0) dÄ det inbyggt i glaset, och nÀr det Àr ( c ) Àr det som en coating utanpÄ glaset.

Det finns ju en hel uppsjö av olika mÀrken och sorter, men vil ju inte betala en förmögenhet och vill heller inte köpa nÄtt skit heller.
Det finns ju Dörr, Hoja, Hama.....som Àr lite mer kÀnda.
Och med olika %  ljusinslĂ€pp....

Men vilket hade ni tagit med 77 mm ?
 


Redigerat av mstoltz, 06 januari 2016 - 10:28.


#4

Postad 06 januari 2016 - 12:29

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlĂ€gg
  • 0

Har testa Hoya UV("C") och rek. inte detta filtret efersom jag tycker att glasytan kÀnns lite som klister vilket gör den mindre trevlig vid rengöring. UV(0) Àr bÀttre dÄ glasytan kÀnns mer glatt, dvs blir dÄ lÀttare att hÄlla ren.

 

HÀr har du ett erbjudande pÄ Tiffen 77mm TMC1 UV Protector. Vet inte hur bra den Àr, men troligen Àr den bÀttre Àn UV("C"). http://www.ebay.co.u...T-/361371511795


Redigerat av xray, 06 januari 2016 - 12:30.


#5

Postad 06 januari 2016 - 13:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlĂ€gg
  • 0
Tack xray.
Det Ă€r nog sĂ„ som jag skrev innan att © har en coating utanpĂ„ glaset, medan (0) har det ingjutet i glaset.

Jag anvÀnder Hoya (0) pÄ mina andra objektiv sÄ det blir nog att bestÀlla sÄdant igen.

Bara att det Àr sÄ dyrt till 77mm 499 kr.
Men tanken pÄ att det skulle bli repa pÄ linsen eller skulle blÄsa sand frÄn stranden pÄ det, sÄ Àr ju 500 kr kanske en billig försÀkring

#6

Postad 06 januari 2016 - 13:54

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlĂ€gg
  • 0

Vilket objektiv Ă€r filtret till? Linsytan pĂ„ objektivet Ă€r ganska reptĂ„lig sĂ„ du klarar dig sĂ€kert utan ocksĂ„. Motljusskyddet skyddar en del. Men men, det kan ju vara skönt att ha extra skydd i vissa fall Ă€ndĂ„. :) 



#7

Postad 06 januari 2016 - 14:46

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr till sigma 17-50 f2.8 med 77mm filtrrdiameter

#8

Postad 06 januari 2016 - 15:01

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Jag vet hur ni andra tÀnker, men nÀr jag har testat olika UV-filter sÄ har jag sÄ gott som alltid fÄtt problem med reflexer vid motljus, sÄ jag kör hellre utan UV-filter och försöker vara lite mer varsam med mina objektiv.
GÄr det att helt slippa problemet med reflexer om man köper riktigt dyra UV-filter?
 



#9

Postad 06 januari 2016 - 16:35

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlĂ€gg
  • 0
Hur menar du med reflektioner?
Jag har alltid anvÀnt Hoya uv (0) pÄ mina objektiv, aldrig upplevt reflektioner.

Men jag Àr mesig, sÄ jag Àr hellre safe than Sorry, sÄ att sÀga ;-)

#10

Postad 06 januari 2016 - 16:35

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlĂ€gg
  • 0

HĂ„ller med GuessWho, har inte heller haft nĂ„gra positiva erfarenheter av UV filter i skydds syfte. 

Jag litar hellre pÄ objektivens egna skydd och hÄllbarhet tillsammans med omvÄrdnad.

 

Men... om man Ă€r typ naturfotograf och vistas i extrema miljöer sĂ„... 

Undrar ocksÄ som GuessWho... hur dyrt mÄste det bli för att garanterat slippa icke önskvÀrda reflexer och slöjor?

Andra negativa saker jag vart med om, kondens pÄ fel sida (om man har zoom kan det bli sÄ), gÀngor med dÄliga toleranser mm.



#11

Postad 06 januari 2016 - 16:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlĂ€gg
  • 0
har haft UV pÄ objektiven men senaste Äret har jag plockat av den en efter en. Började med att jag skruvade av filtret varje gÄng jag fotade pÄ kvÀllen eller i motljus eller nÀr jag skulle fotografera nÄgot extra, sÄ slutade det sedan med att jag aldrig skruvade pÄ dem igen.

Har lite blandat kvalitet flesta frÄn Hoya tror inte det Àr nÄgon större skillnad, ingen av dem Àr iaf bÀttre Àn utan.

Blir nog sÄ att jag skruvar nog pÄ ett filter om jag vet att det blir lite grisigt tex makrofoto

#12

Postad 06 januari 2016 - 17:24

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlĂ€gg
  • 0

Tror inte det kostar sĂ„ mkt att byta ut frontelementet pĂ„ Sigma 17-50/2.8. Är man ute efter bĂ€sta möjliga bildvalitĂ© Ă€r det bĂ€st att köra utan filter. Skicka ett mejl till Tura o hör vad byte av frontlinsen skulle kosta, om nu olyckan skulle vara framme...

 

SjÀlv anvÀnder jag en del Àldre objektiv som inte lÀngre gÄr att reparera varför jag brukar anvÀnda filter pÄ dessa. Kanske Àr Àven coatingen mjukare hos Àldre objektiv eftersom dessa konstruerats pÄ en tid dÄ det var vanligt med uv filter (vid filmfoto kan uv ljuset ge upphov till icke önskvÀrd effekt... digitala sensorer har redan ett inbyggt uv filter ).



#13

Postad 06 januari 2016 - 18:28

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlĂ€gg
  • 0

Men blir det verkligen sÄÄ stor skillnad om man inte har/ har UV filter pÄ ?
Jag har dock aldrig mÀrkt nÄgon skillnad.

Men har varit glad att jag haft UV filter pÄ dÄ olyckan nÀra varit framme ett par gÄnger.
Och jag som ofta Àr vid havet och stranden och fotar sÄ blÄser det en hel del ibland och grus kan blÄsa upp pÄ linsen.

Det jag tror nÀr det gÀller UV filter Àr att dom Àr inte sÄ effektiva mot UV som dom sÀger, utan detta Àr mer ett skydd för linsen.
MEN...dÀremot tror jag det kan skilja pÄ ljusinslÀpp hos dom olika mÀrkena.

Kollar man pĂ„ Dörr UV-filter Digital High Grade tex, sĂ„ har dom ett ljusinslĂ€pp pĂ„ hela 99,5 %.
Hoya UV (0) har ljusinslÀpp pÄ 99,7 %

Hur det Àr pÄ dom lite billigare vet jag inte...men sedan kan det nog skilja i fÀrger / blÄstick med kanske .

Men sÄ lÀnge jag inte mÀrker nÄgon stor skillnad med eller utan, sÄ tror jag nog att jag hellre Àr safe then sorry sÄ att sÀga :)

 



#14

Postad 06 januari 2016 - 19:25

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlĂ€gg
  • 0
Jag skulle anvÀnda det om jag bodde som du och fotade vid havet ofta :) men faktiskt endast dÄ, vÀl hemma och inomhus skulle jag ta av det.

Jag tror att man ska köpa filter av kvalité... Eller att man bör... Trots allt brukar det vara sÄ att man fÄr vad man betalar för. Skulle va trÄkigt om du köpte nÄt billigt skrÀp som inte gÄr att fÄ av pga gÀngtorsk eller nÄt annat trÄkigt. Sen hur viktigt och betydelsefullt det Àr med glasets kvalité pÄ vetenskaplig nivÄ, det ska jag inte uttala mig om.

Jag vet dock att jag sett skumma reflexer ihop med blixt inomhus, dÄ i början nÀr jag trodde att man mÄste ha filter. Var Àven med om konstiga slöjor och konstigheter utomhus med solen och vÀxlande vÀder.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.