Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur noggrann tidsjustering av bas?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 February 2016 - 10:24

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Jag har tyckt det känts fel att skapa OT-diskussioner i lite trådar där jag sett en forummedlem här (inget ont om den forummedlemen) tala om hur viktigt det är att justera in avståndet för baslådor näst intill perfekt på i alla fall decimetern och någon annan tala om hur det inte alls är så.

Ett experiment där jag hörde skillnad

Jag har just nu mina toppar stående lite provisoriskt ca 1,5m ut från främre väggen. Vid samma vägg har jag mina 8 baslådor stående två och två i fyra staplar med lite över en meter från stapel till stapel. Jag tänkte att jag skulle se om jag kunde höra skillnad om jag fördröjde dem så att de spelade perfekt i fas med topparna. Någonting slog slint i huvudet och jag fördröjde baslådorna med 4,5 ms istället för topparna. Basarna blev alltså i praktiken fördröjda med 9 ms, alltså ca 3m.

I jämförelse med när jag fördröjde topparna istället så att det blev rätt blev basen, framförallt i det där fina värmeregistret, mycket fylligare. Jag tycker att resultatet var väntat eftersom fördröjningen på ca 3m innebär nästan 3/4 våglängd vid delningsfrekvensen. Det borde leda till en utsläckning en bit under delningen (utsläckning vid 56 Hz) plus en bergochdalbana med avtagande effekt ovanför den frekvensen.

Frågor

Vilken tidsfördröjning ger minsta hörbara skillnad? Vilken ger minsta mätbara skillnad på en frekvens-amplitud-kurva? Förutsättningen är såklart delning vid ca 80 Hz.

Postad 23 February 2016 - 10:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3413 inlägg
  • 0

Som jag har nämnt tidigare så går min smärtgräns runt metern, lite beorende på placering.

Det är 2 saker i mina öron som är känsligt, den ena är timing.

Sätt på något med ett snärtigt beat och lyssna om du uppfattar eftersläpningar.

Den andra är vad som händer vid delningsfrekvensen uppåt för med fel timing så får man en gigantisk utsläckning.

För er med mätutrustning flytta suben någon meter i tid å se vad som händer.

Eller är jag bara petig, vad vet jag......

*edit*

Kan tillägga att jag inte mäter upp avståndet o sen spikar inställningarna där utan justerar till mina öron gillar vad dom hör o att jag kan verifiera det via mätning.

Har inte i huvudet vilken skillnad på avstånd jag har mellan LCR o sub men jag vill minnas att subsen har +0.5 met

Redigerat av johan b-lund, 23 February 2016 - 10:40.

Postad 23 February 2016 - 11:04

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Där håller jag nog med om det mesta. Men det som fått mig så fundersam är det som du skrev i tråden om Sunfire True Subwoofer Junior:

Att kunna mäta vad som händer när man justerar in subs tycker jag nästan är ett måste.
Sätt avståndet fel i recivern med 10cm och du kan få en avgrundsdjup dip vid delningsfrekvensen.

Postad 23 February 2016 - 11:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Sätt på något med ett snärtigt beat och lyssna om du uppfattar eftersläpningar.

Tips?

Postad 23 February 2016 - 11:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3413 inlägg
  • 0

Där håller jag nog med om det mesta. Men det som fått mig så fundersam är det som du skrev i tråden om Sunfire True Subwoofer Junior:

Jag vet att det är kontroversiellt att säga så och jag virrade själv på huvudet flera ggr.

Det enda jag kan komma på som gör att det kan bli så otroliga skillnader är rummet som är det bästa jag har spelat i akustiskt sett.

10-15cm i justering så flippar grupplöptiden ut o man får en smalbandig jättedipp.

Stegar man vidare så får man en puckel i stället o en bit längre fram så mäter det acceptabelt men låter fruktansvärt.

Postad 23 February 2016 - 11:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3413 inlägg
  • 0

Tips?

Tja,

Första spåret på BP Empire

Klopfgeister

Sphoongle

Postad 23 February 2016 - 20:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Är inte eftersläpningar det så kallade...äh...vad heter det nu igen? Fenomenet skapas ju i subwoofern. Men det var då självaste #€% att jag inte kommer på termen. Kom igen nu....

Ahhh..."Group Delay". Det var det jag menade.

Postad 24 February 2016 - 07:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3413 inlägg
  • 0

Är inte eftersläpningar det så kallade...äh...vad heter det nu igen? Fenomenet skapas ju i subwoofern. Men det var då självaste #€% att jag inte kommer på termen. Kom igen nu....

Ahhh..."Group Delay". Det var det jag menade.

En korrigerad (basreflex) sub har typ noll i Group delay eller en vældigt svag økning precis Innan avstæmningen.

Lægger man ett brant høgpass dær nere så adderar man.

Gruppløptiden/Group delay problemet jag næmner ovanstående gæller delningen mellan front/sub.

Om du adderar løjligt mycket tid till suben så kommer det inte att førændra Group delay det minsta førutom vid delningen som kommer flippa ut helt.

Postad 24 February 2016 - 07:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3413 inlägg
  • 0

Ex bild på problemet.

Spiken vid 300hz beror på rummet och den vid 100hz att sub/front inte møter varandra rætt i tid.

På dom två øversta bilderna har jag inget høgpass vid 20hz vilket jag har på dom två understa.

Group delay

yuceHsb.jpg

Frekvensgång

22NQhqZ.jpg

Ex på hur det kan se ut om det hela møts rætt i tid.

Group delay

jCjclAO.jpg

Frekvensgång

H79RCd5.jpg

Redigerat av johan b-lund, 25 February 2016 - 06:55.

Postad 24 February 2016 - 12:16

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0

När jag har mätt upp själv kan jag se samma sak som johan b-lund att du får ett dipp vid delningsfrekvensen. Detta talar om att fronthögtalare och subwoofer ligger inte rätt i tiden dvs är ur fas. Det man vill göra är att fördröja fronhögtalarna så de kommer i fas med subwoofern. Detta gör man genom att öka avståndet på subwoofern. Normal ökning är ca 12ms dvs 12x0,343= 4,1m. Fasförskjutning har egentligen ingen funktion om subwoofern ligger efter i tiden till fronthögtalarna så kommer man bara öka fördröjningen av ljudet.

Om du inte kan för dröja fronhögtalarna så är det inte lönt att köra sub+sat system pga att de kommer alldrig ligga i fas.

Sound Doctor har skrivit intressant om detta.

Postad 24 February 2016 - 12:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Simply connecting a sub to existing mains speaker (or amp) terminals is the WORST POSSIBLE WAY to do this.

Jag kommer att tänka på högnivåingångarna på REL när jag läser detta men spåra nu inte ur om REL i denna tråd nu tack :)

Postad 24 February 2016 - 12:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3413 inlägg
  • 0

När jag har mätt upp själv kan jag se samma sak som johan b-lund att du får ett dipp vid delningsfrekvensen. Detta talar om att fronthögtalare och subwoofer ligger inte rätt i tiden dvs är ur fas. Det man vill göra är att fördröja fronhögtalarna så de kommer i fas med subwoofern. Detta gör man genom att öka avståndet på subwoofern. Normal ökning är ca 12ms dvs 12x0,343= 4,1m. Fasförskjutning har egentligen ingen funktion om subwoofern ligger efter i tiden till fronthögtalarna så kommer man bara öka fördröjningen av ljudet.

Om du inte kan för dröja fronhögtalarna så är det inte lönt att köra sub+sat system pga att de kommer alldrig ligga i fas.

Det gäller inte bara om suben är sen, samma gäller om den är för tidig.

*edit*

Men vanligast är väl att man uppfattar suben som sen.

Ska kolla länken i kväll :)

Redigerat av johan b-lund, 24 February 2016 - 12:54.

Postad 24 February 2016 - 19:46

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Man behöver inte justera elektroniskt. Det är bättre att flytta suben. Då triggar man inte alla noder och reflexer som ligger fel i den felaktiga positionen (relativt till lyssningsplatsen alltså). För dessa kan man inte flytta elektroniskt.
Så får man göra med högnivåkoppling på rel. Men allt är ju REL(ativt) var det ju någon som så en gång i tiden😊

Redigerat av Ljudligt, 24 February 2016 - 19:47.

Postad 24 February 2016 - 22:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Så om elektroniken i suben fördröjer ljudet med motsvarande 1,5 meter så ska man flytta ut den mitt på golvet? Och där är det automatiskt bra placerat med hänsyn till rummets egenskaper? Nyskapande idé :)

Postad 24 February 2016 - 23:31

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Ofta får man ta hänsyn till hur det ser ut, iaf för många av oss som har en " chef "

Annars så är jag också inne på att man flyttar subben/subbarna, men inte för att få dem i fas med frontarna utan för att få dem att koppla bäst till rummet i förhållande till lyssningposition.

Därefter får man justera tid/fas med i första hand de inställningar man har i sin reciever för att få basen att integrera så bra som möjligt med frontarna.

Postad 25 February 2016 - 07:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3413 inlägg
  • 0

Man behöver inte justera elektroniskt. Det är bättre att flytta suben. Då triggar man inte alla noder och reflexer som ligger fel i den felaktiga positionen (relativt till lyssningsplatsen alltså). För dessa kan man inte flytta elektroniskt.
Så får man göra med högnivåkoppling på rel. Men allt är ju REL(ativt) var det ju någon som så en gång i tiden

Varför skulle man inte trigga alla moder och reflexer bara för att man flyttar ut subsen?

Och varför i hela friden skulle vi vilja ha ut suben i rummet och öka baffelstegs problemet och få en frekvensgång som är värre än en berg o dalbana?

Kan man inte ha en baffelvägg så tryck upp den mot en vägg iaf, se i mitt arkiv hur mycket jag fick ändra korrigeringen på subsen när jag satte in dom i vägg.

Rent teoretiskt så är hörn bättre än upp mot en vägg men då är korrigering ett måste för man förhöjer dom primära moderna ganska rejält. Men det beror givetvis också på hur suben är byggd, mina egna är byggda för baffelvägg vilket syns på frifältsmätning.

*edit*

http://www.prosoundt...oundaries-1.pdf

Bra läsning och uppmätningar med start på full Space och uppåt.

Eller säger man neråt?

Redigerat av johan b-lund, 25 February 2016 - 07:27.

Postad 25 February 2016 - 16:58

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Ofta får man ta hänsyn till hur det ser ut, iaf för många av oss som har en " chef "
Annars så är jag också inne på att man flyttar subben/subbarna, men inte för att få dem i fas med frontarna utan för att få dem att koppla bäst till rummet i förhållande till lyssningposition.
Därefter får man justera tid/fas med i första hand de inställningar man har i sin reciever för att få basen att integrera så bra som möjligt med frontarna.

Ja jag menar att man hittar det stället som ger jämnast bas. Inte det som boostar vissa frekvenser och undertrycker andra. Då hör man även den djupaste basen utan att den måste boostas med någon DSP-manick. 

Vad gäller frontarna och sub är det nog mer tid än fas som är viktigast i integreringen. Det finns ingen högtalare som är helt rak i fasen men däremot är det viktigt att man hör allt på samma tid. Även suben måste höras precis samtidigt som frontarna annars blir det inget samspelighet.

Redigerat av Ljudligt, 25 February 2016 - 17:39.

Postad 25 February 2016 - 17:48

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Varför skulle man inte trigga alla moder och reflexer bara för att man flyttar ut subsen?

Och varför i hela friden skulle vi vilja ha ut suben i rummet och öka baffelstegs problemet och få en frekvensgång som är värre än en berg o dalbana?

Kan man inte ha en baffelvägg så tryck upp den mot en vägg iaf, se i mitt arkiv hur mycket jag fick ändra korrigeringen på subsen när jag satte in dom i vägg.

Rent teoretiskt så är hörn bättre än upp mot en vägg men då är korrigering ett måste för man förhöjer dom primära moderna ganska rejält. Men det beror givetvis också på hur suben är byggd, mina egna är byggda för baffelvägg vilket syns på frifältsmätning.

*edit*

http://www.prosoundt...oundaries-1.pdf

Bra läsning och uppmätningar med start på full Space och uppåt.

Eller säger man neråt?

Jag menar inte att man måste flytta ut subsen eller något. Vill man korrigera med fördröjningar av signalen så är det fritt fram. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Det är ju från fall till fall bäst att göra på det ena sättet eller det andra. I ditt fall med en vägg av högtalare förstår jag om du inte vill flytta på något. Då är elektronisk förflyttning ett bra alternativ och du har ju dem nästan rätt i tid redan eftersom du har arrangerat högtalarna på det viset. 

Postad 25 February 2016 - 18:01

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Så om elektroniken i suben fördröjer ljudet med motsvarande 1,5 meter så ska man flytta ut den mitt på golvet? Och där är det automatiskt bra placerat med hänsyn till rummets egenskaper? Nyskapande idé :)

Det är från fall till fall och beroende på vilka prylar man har. Jag har även provat förflyttningar av suben elektroniskt med lågnivå och audyssey xt32 men förändringarna blir mycket större om man flyttar suben rent fysiskt för det påverkar mer saker än bara vilken tid det är mellan frontljud och subljud. Sedan spelar ju fasen kontra tid in och påverkas av hela rummet. Blir det bra när man flyttar suben elektroniskt har man ju redan en ganska bra placering. Det är ett riktigt intressant ämne för att integrera så bra som möjligt.

Du hade väl basen i väggen och då är det mycket svårt att placera om subväggen rent fysiskt. :)

Redigerat av Ljudligt, 25 February 2016 - 18:03.

Postad 25 February 2016 - 20:25

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ok, antingen är du skitdålig på att förklara vad du menar eller har du helt ändrat dig från ditt förra inlägg. Där läste iaf jag det som att det alltid är bättre att flytta subwoofern än att justera delay elektroniskt. Dessutom skulle det automatiskt lösa problem med negativ inverkan av rummet. Det menade du alltså inte alls?

Postad 25 February 2016 - 20:34

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Ja jag menar att man hittar det stället som ger jämnast bas. Inte det som boostar vissa frekvenser och undertrycker andra. Då hör man även den djupaste basen utan att den måste boostas med någon DSP-manick. 
Vad gäller frontarna och sub är det nog mer tid än fas som är viktigast i integreringen. Det finns ingen högtalare som är helt rak i fasen men däremot är det viktigt att man hör allt på samma tid. Även suben måste höras precis samtidigt som frontarna annars blir det inget samspelighet.

Jag håller med dig angående tid och fas, det var det jag menade men utryckte mig kanske fel borde kanske skrivit absolutfas.

Postad 25 February 2016 - 21:49

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Ok, antingen är du skitdålig på att förklara vad du menar eller har du helt ändrat dig från ditt förra inlägg. Där läste iaf jag det som att det alltid är bättre att flytta subwoofern än att justera delay elektroniskt. Dessutom skulle det automatiskt lösa problem med negativ inverkan av rummet. Det menade du alltså inte alls?

Det bästa är faktiskt att flytta suben. Innan elektronikens dsp-tidevarv så var det den enda möjligheten att justera in basen så den spelade samtidigt med de andra högtalarna. Idag finns ju möjlighet att flytta elektroniskt med delay istället men de värden man får där stämmer inte med det verkliga avståndet man ska flytta suben (reflektioner, noder mm) stör mätningen.

Man måste tänka på att ljudets hastighet är 340 m/s i luft. Med efterklangstid i rum på 1 sek kommer det att finnas signaler i rummet som inte är aktuella med det som spelar just i varje ögonblick. Ljudet går alltså i 340 m/s i alla riktningar (oändligt antal under 100 Hz). Flyttar man suben så skickas dessa rundstrålande signaler i ett annat mönster (luftpumpsmönster (tryckförändringar i luften likt vind åt ena hållet sedan åt andra hållet)) som interfererar med varandra till en stor intermodulation av hela luften. Reflektionsmönstret  blir helt annorlunda om man ställer suben på en annan plats (Flyttar den 5 cm t.ex.)

Så en flyttning av suben påverkar mycket mer.  Men om det är praktiskt är en annan fråga.

Postad 25 February 2016 - 22:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Det bästa är faktiskt att flytta suben.

Även om den står på det bästa stället med hänsyn till rummets påverkan, fast på fel avstånd till lyssningsposition?

Idag finns ju möjlighet att flytta elektroniskt med delay istället men de värden man får där stämmer inte med det verkliga avståndet man ska flytta suben (reflektioner, noder mm) stör mätningen.

Nu pratar du om mätning. Om den görs med måttband eller med mätmik är ju en helt annan diskussion.

Man måste tänka på att ljudets hastighet är 340 m/s i luft. Med efterklangstid i rum på 1 sek kommer det att finnas signaler i rummet som inte är aktuella med det som spelar just i varje ögonblick. Ljudet går alltså i 340 m/s i alla riktningar (oändligt antal under 100 Hz). Flyttar man suben så skickas dessa rundstrålande signaler i ett annat mönster (luftpumpsmönster (tryckförändringar i luften likt vind åt ena hållet sedan åt andra hållet)) som interfererar med varandra till en stor intermodulation av hela luften. Reflektionsmönstret  blir helt annorlunda om man ställer suben på en annan plats (Flyttar den 5 cm t.ex.)

Så en flyttning av suben påverkar mycket mer.  Men om det är praktiskt är en annan fråga.

Är ens någon av de självklarheter du just skrev relevant till trådens ämne? Du pratar ju om att placera suben där det är mest fördelaktigt i rummet. Vad har det med tidsjustering att göra?

Postad 25 February 2016 - 22:18

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Även om den står på det bästa stället med hänsyn till rummets påverkan, fast på fel avstånd till lyssningsposition?

Nu pratar du om mätning. Om den görs med måttband eller med mätmik är ju en helt annan diskussion.

Är ens någon av de självklarheter du just skrev relevant till trådens ämne? Du pratar ju om att placera suben där det är mest fördelaktigt i rummet. Vad har det med tidsjustering att göra?

På din första fråga menar du på fel avstånd i förhållande till frontar och lyssningsposition? Står den på bästa stället för rummets påverkan kan det ju vara bättre med elektronisk delay.

På andra frågan pratade jag om automatisk avståndsmätning av subar. Inte alltid så tillförlitlig av nämnda skäl. Med måttband en annan sak.

På 3:dje frågan en liten förklaring på mer saker än tiden som påverkas när man flyttar suben.

Postad 26 February 2016 - 06:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ok, du ska nog jobba lite på tydligheten i dina lnlägg för det var som sagt inte alls vad jag läste ut av det du skrev först.

Postad 26 February 2016 - 17:36

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Ok, du ska nog jobba lite på tydligheten i dina lnlägg för det var som sagt inte alls vad jag läste ut av det du skrev först.

Ja ibland tänker man inte på att saker och ting kan tolkas på olika vis när man skriver inlägg.

Postad 27 February 2016 - 00:20

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Jag vill förtydliga att i alla fall min fråga inte rörde automatiska mätmetoder över huvud taget, bara ren tidsfördröjning :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.