Jag har tyckt det känts fel att skapa OT-diskussioner i lite trådar där jag sett en forummedlem här (inget ont om den forummedlemen) tala om hur viktigt det är att justera in avståndet för baslådor näst intill perfekt på i alla fall decimetern och någon annan tala om hur det inte alls är så.
Ett experiment där jag hörde skillnad
Jag har just nu mina toppar stående lite provisoriskt ca 1,5m ut från främre väggen. Vid samma vägg har jag mina 8 baslådor stående två och två i fyra staplar med lite över en meter från stapel till stapel. Jag tänkte att jag skulle se om jag kunde höra skillnad om jag fördröjde dem så att de spelade perfekt i fas med topparna. Någonting slog slint i huvudet och jag fördröjde baslådorna med 4,5 ms istället för topparna. Basarna blev alltså i praktiken fördröjda med 9 ms, alltså ca 3m.
I jämförelse med när jag fördröjde topparna istället så att det blev rätt blev basen, framförallt i det där fina värmeregistret, mycket fylligare. Jag tycker att resultatet var väntat eftersom fördröjningen på ca 3m innebär nästan 3/4 våglängd vid delningsfrekvensen. Det borde leda till en utsläckning en bit under delningen (utsläckning vid 56 Hz) plus en bergochdalbana med avtagande effekt ovanför den frekvensen.
Frågor
Vilken tidsfördröjning ger minsta hörbara skillnad? Vilken ger minsta mätbara skillnad på en frekvens-amplitud-kurva? Förutsättningen är såklart delning vid ca 80 Hz.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?