Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny TV! LG 55EG920V vs Philips 65PUS8700 vs Sony KD65S8505

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 februari 2016 - 19:59

Maltemus
  • Maltemus
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Dags för ny TV!

 

Den ska vara välvd då det faktiskt passar rätt bra där jag ska ha den!

 

Tankar:

Philips stor och ambilight, android! Ca 20-22K beroende på butik,

Sony: Android! Stor, 18K känns som mkt tv för pengarna.

LG: Oled oled oled! Bara 55" dock.

 

Hört en del att OLED blir dåliga efter en tid, är det bara dålig säljsnack av de som inte säljer dem?

 

Jag kör 90% Netflix och resten dålig nerladdat material. 

TV-spel via PS4 rullar en del också.

Tacksam för era tankar.

 



#2

Postad 25 februari 2016 - 22:08

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Kan bara berätta om egna erfarenheter av den platta Sony 2015 modellen.

Android appar och den delen har Sony fått ordning på och funkar kanon, bilden är bra för att vara en Led LCD TV, ej perfekt svärta om man lägger en test bild under längre tid som uppdatering av tv mjukvara så ser man brister.

Men under vanliga förhållanden på filmer och annat så är jag riktigt imponerad och ingen clouding.

Det som Sony missat totalt enligt mig är inget eget Dlna gränssnitt om man ska streama filmer från datorn till tv via sitt eget nätverk som Samsung har en väldigt enkel och smidig lösning för.

Visst går det att Lösa via Kodi appen via Google store men alla inställningar man behöver göra i datorn och appen manuellt bara för att lägga till sin delade mapp är övermäktigt för vanliga Svenssons kan jag lova.

Sedan lägga till i film biblioteket, ställa alla ljud inställningar i TV och Kodi appen manuellt korrekt annars blir det missljud så man tror högtalarna ska skadas.

Tror faktiskt en hel del gett upp på denna TV pga Sonys miss på eget Dlna Gränssnitt och egen programvara för detta.

Men TV bilden är kanon bra och Android gränssnittet bra implenterat med telefon styrning och start direkt om man trycker på YouTube tex.

LG Oled vinner så klart på sin enormt bra svärta , Hdr10 bits support för nya 4K kraven från i år, Så HDR är detta den enda TV av dina val som garanterar Uhd alliance kraven för bäst upplevelse.

Sony Klarar också HDR vet inte om den klarar av HDR 10 bits kravet, saknar local dimming har dock direkt led bakom panelen. Pga saknaden av local dimming kan tv ej släcka ner olika zoner på alla leds bakom panelen och detta gör att HDR ej blir optimalt enligt Flatpanels.

#3

Postad 25 februari 2016 - 22:42

Maltemus
  • Maltemus
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

vilken hade du köpt idag Jonas?



#4

Postad 25 februari 2016 - 22:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Hört en del att OLED blir dåliga efter en tid, är det bara dålig säljsnack av de som inte säljer dem?

 

Både och. Det stämmer inte på LGs OLED-TV* eftersom de är WOLED, men på RGB OLED-paneler, eller AMOLED som de kallas i mobiltelefoner osv, åldras färgerna olika snabbt. Det är bland annat därför Apple fortfarande kör med IPS-paneler.

 

Här är en jämförelse av kalibrerade värden på en ny LG OLED, och efter ~750 timmars användning. Det är väldigt små skillnader:

https://www.youtube.com/watch?v=0VAJ_OoK8NA

 

* Alla TV tappar ju i ljusstyrka med tiden, även LCD, båda pga backlighten (lysdioder även där) och att LCD-panelen bleks. Fast det handlar om väldigt många timmar, så med stor sannolikhet har den hamnat på tippen innan det hinner bli ett stort problem  ;)

 

Jag har själv en LG 910V, och det är den bästa TVn jag har sett i hemmiljö. Ingen teknik är felfri dock. Tänk bara på att det ofta överdrivs i forumdiskussioner, t ex banding på mörka testbilder osv. Det syns väldigt sällan vid normal användning, och blir betydlligt bättre med tiden (efter 20-50 timmar).

 

Ett verkligt problem är däremot rosa tint på ljusa bilder. Det varierar mellan exemplar så det gäller att ha lite tur där.


Redigerat av Ageve, 26 februari 2016 - 00:35.


#5

Postad 26 februari 2016 - 00:37

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

vilken hade du köpt idag Jonas?

 

 

Philips hade åkt bort helt pga denna tv ej klarar Hdr och när man sett förklaringen och hur mycket detta gör för bilden.

 

Skulle jag gå efter bästa svärtan och mest framtids säkra tv för Uhd med Hdr 10 bits hanteringen, hade jag valt Lgs Oled tv om man kan leva med

att den är 10" mindre en Sony tv.

 

Själv insåg jag att jag ej gillade kurvade apparater så då var det bara LG 55EF950V pris 30K mot Sony KD-65X8505C pris 18K.

 

Valde Sony tv pga att jag kände att Storleks skillnaden ner var enorm och priset så klart.

 

Hade dock en Platt Oled i 65" funnits för 30 000 kr hade jag lätt gått för denna.

 

Så mitt tips är att besöka ett Varuhus och kolla på dom 2 apparaterna eller iallafall ha en 65" och 55" bredvid varandra för att

se om du är beredd att gå ner i storleken.

 

Båda 2 apparater är bra tv enligt mig.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 26 februari 2016 - 00:39.


#6

Postad 26 februari 2016 - 15:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det stämmer inte på LGs OLED-TV* eftersom de är WOLED, men på RGB OLED-paneler, eller AMOLED som de kallas i mobiltelefoner osv, åldras färgerna olika snabbt. 

Även på LG WOLED åldras färgerna olika snabbt iofs. 

 

Enl LG ska den dock bara drifta, vad var det, 500 Kelvin på 20000 timmar och om det stämmer så är det i närmaste en no-issue.



#7

Postad 28 februari 2016 - 21:32

Maltemus
  • Maltemus
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Det blev en 55EG920V. Sjukt nöjd.

 

Däremot får jag inte igång svtplay via www stod att flash behövde uppdateras så jag valde html5... vad göra nu?
 



#8

Postad 03 mars 2016 - 21:41

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Strunta i flash varningen. När du har tryck på en länk i svtplay. Låt sidan ladda ett tag innan du trycker på Play knappen.

 

Det funkade utan probem nov-dec men sen tror jag att svt har gjort någon ändring, men det går till slut. Prova!



#9

Postad 07 mars 2016 - 09:25

ErikLtz
  • ErikLtz
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Ohh, jag slog till på en Philips 65PUS8700 häromveckan, sjuk prisnedgång från 39 tkr i början av januari 2016, via 26, 22 till 20 tkr när jag köpte i slutet av februari. Märkligt att 55PUS8700 ligger så nära (eller över!) 65PUS8700 i pris.

 

Saknar HDR? Mjo, fast det är ju inget jag märkt och HDR-material (10 bitars färginfo?) är inte enkelt att få, men säkert till nästa skärm...

Det 65PUS8700 ger är en stoor välv skärm, har ambilight som jag verkligen gillar då det förlänger synintrycket av bilden på den vita väggen runt skärmen, och via HDMI 2.0 till dator (med GTX960 eller högre) fixar den 4K i 60 Hz med full färginfo (chroma 4:4:4), blir riktigt bra i spel/simulatorer som Project Cars (har stol, ratt och pedalställ, sitter nära skärmen, som att vara där - utom g-kraften :-) ).

 

Som TV, fjärr med Netflix-knapp är väldigt smidigt, appar för SVT Play, Youtube som enkelt spelar låtlistor med videos (MTV/VH1 känns sååå oldschool), med mer. Samtidigt är inte Android-tv jättesmidigt i alla lägen, men potential för vidare utveckling :-)

Dags att teckna Netflix premium-abb och köra 4K-material också. Blir däremot inte riktigt klok på Youtube, har skärmen VP9-dekoder eller inte? Google lär kräva både HEVC och VP9 i Android-skärmar, men inte i denna? Well, Rihanna är skarp i 1080p också, men från dator är jag säker på att köra 4K-klipp på Youtube.

 

3D... huh, två aktiva brillor (med knappcellsbatterier, urk) följde med, men antingen buggar det eller så är det någe fel för det ser bara dåligt ut.

Sorry för tjatet, men har sett så lite om 65PUS8700 på andra ställen men för 20 tkr känns det som ett kap för en 65" välvd 4K-skärm, chroma 4:4:4, ambilight och Android-teve - att den saknar HDR, verkar sakna VP9-dekoder och 3D-funktionen verkar skum kan jag lätt ta :-)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.