Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som är bra på matte? (lotto)

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 March 2016 - 09:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

likt många andra så sitter jag och funderar på bästa taktik när man ska spela lotto :)

Vilken taktik ska man ha?  samma rad/rader varje gång, eller hux flux varje gång?

Finns det inte nånting som sker att man ska byta varje gång.  Har för mig jag sett något exempel på det. någonting med att om det tex är tre st upp och nedvända koppar och en har en peng under.  man gissar på en kopp och råkar välja fel. Får man då en chans till på dom två kopparna som är kvar, så ska det tydligen vara större chans att man gissar rätt om man byter kopp istället för att välja samma. 

Eller något åt det hållet. Kommer inte riktigt ihåg exemplet :D

Tänkte om det var något liknande när det gäller lotto att det är bättre att byta rad varje gång istället för att hålla kvar vid samma rad. 

En sak till. Det finns ju 35 nummer. Det finns 10st ensiffriga nummer och 25 tvåsiffriga. Mer än dubbelt så många tvåsiffriga. Ärr et inte då större chans att det dras ett tvåsiffrigt tal än ett ensiffrigt?  med andra ord bör man välja många fler tvåsiffriga tal  i sin lottorad?

Samtidigt har väl alla bollar lika stor chans att bli dragna.  så spricker min teori om att tvåsiffriga tal har större chans?

Förstår att det inte finns ett säkert system för då hade lotto inte funnits men det är ändå lite kul att diskutera tycker jag :)

Postad 19 March 2016 - 09:39

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Det är lika stor chans att det blir 1,2,3,4,5,6,7 som att det blir 2,7,15,25,27,34 så sannolikheten att det blir blandat kan du glömma. Det finns dock statistik på att vissa nummer dras oftare än andra men det är ju en slump.

Postad 19 March 2016 - 09:40

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1762 inlägg
  • 0

Exemplet du tänker på är detta:

https://en.wikipedia...ty_Hall_problem

Och svaret på din fråga i övrigt är, oavsett strategi du väljer så kommer du i snitt att förlora pengar. Men du kan såklart ha tur och vara den där enstaka personer som faktiskt går plus. Följande citat tycker jag sammanfatter det hela på ett härligt sätt, om än lite provokativt.

"Gambling is an extra tax on the mathematically impaired"

Postad 19 March 2016 - 09:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

En sak till. Det finns ju 35 nummer. Det finns 10st ensiffriga nummer och 25 tvåsiffriga. Mer än dubbelt så många tvåsiffriga. Ärr et inte då större chans att det dras ett tvåsiffrigt tal än ett ensiffrigt?  med andra ord bör man välja många fler tvåsiffriga tal  i sin lottorad?

Intressant, men om man tar bort siffrorna på bollarna och sätter namn på dom istället, tex olle, bosse, kalle osv, hur ter sig den teorin då...?

Postad 19 March 2016 - 09:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Det är lika stor chans att det blir 1,2,3,4,5,6,7 som att det blir 2,7,15,25,27,34 så sannolikheten att det blir blandat kan du glömma. Det finns dock statistik på att vissa nummer dras oftare än andra men det är ju en slump.

skrev du rätt sär?  ska jag glömma att det blir blandat? eller vad menar du?

Exemplet du tänker på är detta:

https://en.wikipedia...ty_Hall_problem

Och svaret på din fråga i övrigt är, oavsett strategi du väljer så kommer du i snitt att förlora pengar. Men du kan såklart ha tur och vara den där enstaka personer som faktiskt går plus. Följande citat tycker jag sammanfatter det hela på ett härligt sätt, om än lite provokativt.

"Gambling is an extra tax on the mathematically impaired"

tack.  Jo jag vet att jag kommer förstora. Jag skrev ju det också och det var inte det som var poängen. 

Intressant, men om man tar bort siffrorna på bollarna och sätter namn på dom istället, tex olle, bosse, kalle osv, hur ter sig den teorin då...?

nej som sagt, alla bollar har ju samma chans att bli dragna.  men säg istället att du har 10 röda bollar (0-9)  och 25 blå bollar (10-35)  så måste det väl vara större chans att en blå boll dras istället för en röd?

Postad 19 March 2016 - 10:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

nej som sagt, alla bollar har ju samma chans att bli dragna.  men säg istället att du har 10 röda bollar (0-9)  och 25 blå bollar (10-35)  så måste det väl vara större chans att en blå boll dras istället för en röd?

Om du har 10 röda onumrerade och 25 blå onumrerade så är chansen större för en blå. Men nu pratar vi om 35 olika individer, 1 till 35. Kunde lika gärna vara 35 bollar med som sagt olika namn, mönster, färgnyanser etc.

Postad 19 March 2016 - 10:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Om du har 10 röda onumrerade och 25 blå onumrerade så är chansen större för en blå. Men nu pratar vi om 35 olika individer, 1 till 35. Kunde lika gärna vara 35 bollar med som sagt olika namn, mönster, färgnyanser etc.

jag håller med dig och jag håller inte med dig :)

för mig är det fortfarande större chans att det blir en tvåsiffrig boll eftersom det finns mer än dubbelt så många av dom. 

som sagt så är jag inte så bra på matte men säg att du drar 35 bollar. då kommer det bli en tvåsiffrig boll 25 gånger av 35 medias det blir en ensiffrig 10 gånger av 35

säg att man bara får välja en boll då. Då hade jag alla dagar i valt en tvåsiffrig boll då det finns fler av dom. 

Postad 19 March 2016 - 10:14

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
Finns hemsidor som visar heta och kalla nummer om man vill ta det i bejaktning.

Dvs nummer som kommit ofta det senaste och färre. Då kanske man vill tro att det är större chans att ett kallt nr kommer vid nästa dragning (även om oddsen är det samma nästan, ändrars ju såklart så fort en boll försvinner ur högen men det är fortfarande lika på resterande bollar.

1/35 1/34 ....1/30 osv

Redigerat av SKIBBE, 19 March 2016 - 10:16.

Postad 19 March 2016 - 10:21

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

för mig är det fortfarande större chans att det blir en tvåsiffrig boll eftersom det finns mer än dubbelt så många av dom.

som sagt så är jag inte så bra på matte men säg att du drar 35 bollar. då kommer det bli en tvåsiffrig boll 25 gånger av 35 medias det blir en ensiffrig 10 gånger av 35

säg att man bara får välja en boll då. Då hade jag alla dagar i valt en tvåsiffrig boll då det finns fler av dom.

Fast eftersom dom är fler har du ju mindre chans att få rätt. Jag spelar inte lotto men det finns väl bara 9 ensiffriga nummer eller är noll med?

Postad 19 March 2016 - 10:24

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 2
Väljer du ett ensiffrigt nummer och det blir ett ensiffrigt är ju chansen 1 på 9 att du har rätt medan chansen på tvåsiffrigt är 1 på 26 om det blir ett sådant.

Postad 19 March 2016 - 10:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Säg att du skall kasta en tärning en gång. Det är lika stor chans att få en etta, tvåa osv. Men enligt din teori så skulle man förutspå att tärningskastet ger ett resultat mellan 2 till 6 pga att ettan är den enda sidan med 1 prick. Dom andra sidorna på tärningen har ju det gemensamma att dom har mer prickar än en.

Postad 19 March 2016 - 10:35

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Jo så är det men du väljer ju inte röd eller blå du väljer en specifik boll med ett specifikt nummer.

Om du tar en av bollarna och sätter ett kryss på den så är det samma chans att du får just den 

oavsett om bollen du satt krysset på är röd eller blå.

På ett liknande sätt så kan man inte öka eller minska sina chanser genom att byta eller behålla

samma nummer mellan två dragningar.

Om du har två nummerserier X och Y båda bestämda på förhand och sedan görs två dragningar

Eftersom dragningarna är  oberoende händelser (dvs alla nummer finns med i båda dragningarna t ex)

är så är det exakt samma chans att du får resultaten

X i dragning 1 och X i dragning 2

eller

X i dragning 1 och Y i dragning 2

Det man ganska lätt luras av att chansen att man får 

X  i dragning 1 och "inte X"  i dragning 2 är mycket större än chansen att det blir som ovan.

Problemet med det resonemanget är att "inte X" vinner man inte på, det måste vara en 

specifik nummerserie, X, Y eller någon annan (och de nummerserierna har alla samma sannolikhet).

Mvh,

Ingvar

Postad 19 March 2016 - 10:37

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Hade varit roligt å haft en databas med alla Lottodragningar nånsin å se om det finns några 7or som är mer förekommande än andra... 

Postad 19 March 2016 - 10:41

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1762 inlägg
  • 0

Hade varit roligt å haft en databas med alla Lottodragningar nånsin å se om det finns några 7or som är mer förekommande än andra... 

hade varit bättre med en databas med allt som folk spelar på, så man kan välja serier som är ovanliga, surt om man har turen att pricka in rätt serie att behöva dela med andra :D

Postad 19 March 2016 - 10:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

det verkar ju som att alla är emot mig så jag antar att mina teorier inte stämmer :P

om man blandar in sannolikheten då? är det inte heller mest sannolikt att det blir en tvåsiffrig boll då det finns mer än dubbelt så många av dom?

Postad 19 March 2016 - 10:53

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1762 inlägg
  • 0

det verkar ju som att alla är emot mig så jag antar att mina teorier inte stämmer :P

om man blandar in sannolikheten då? är det inte heller mest sannolikt att det blir en tvåsiffrig boll då det finns mer än dubbelt så många av dom?

Jo, det blir mest sannolikt en tvåsiffrig boll, men du spelar väl på nummer, och inte på om det är en eller två siffror på bollen, så det hjälper inte dig att vinna.

Postad 19 March 2016 - 10:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1
Det blir ett tankefel i resonemanget från början.

Det går inte att hitta ett sätt att få rätt på en siffra, slumpen avgör.

Tankefelet uppkommer när man jämför sannolikheten mellan att gissa på ett specifikt nummer vs att gissa på en grupp av nummer, tex 7-20 i vilket det specifika numret hamnar.

Om jag säger att det vinnande numret finns i gruppen 7-20 så har jag större chans att få rätt för det påståendet än att peka ut ett specifikt nummer. Men detta hjälper inte mig när Lotto går ut på att gissa på specifika nummer och inte grupperingar.

Redigerat av Buddypresley, 19 March 2016 - 11:00.

Postad 19 March 2016 - 11:00

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1762 inlägg
  • 1

Det mest sannolika är att satsa på ett nummer mellan 1-35, det blir det alltid! :D

Postad 19 March 2016 - 11:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Det mest sannolika är att satsa på ett nummer mellan 1-35, det blir det alltid! :D

Nej, skippa ettan. Det är större chans att det vinnande numret är mellan 2-35.

Postad 19 March 2016 - 11:10

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Om vi säger såhär då, en tärning har sex sidor, om du slår den så är det större chans att det blir siffra 2-6 än ett. Betyder det att när du rullar tärningen att det är större chans att det blir en fyra än en etta så du kan räkna bort ettan? Nej naturligtvis inte.

Redigerat av Johan_i_burken, 19 March 2016 - 11:16.

Postad 19 March 2016 - 11:13

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Finns hemsidor som visar heta och kalla nummer om man vill ta det i bejaktning.
Dvs nummer som kommit ofta det senaste och färre. Då kanske man vill tro att det är större chans att ett kallt nr kommer vid nästa dragning (även om oddsen är det samma nästan, ändrars ju såklart så fort en boll försvinner ur högen men det är fortfarande lika på resterande bollar.
1/35 1/34 ....1/30 osv

Har för mig att de rätt nyligen bytte maskin vid dragning så all statistik borde vara totalt irrelevant.

Postad 19 March 2016 - 11:31

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Har för mig att de rätt nyligen bytte maskin vid dragning så all statistik borde vara totalt irrelevant.

Ja då skiter det sig.

Jag spelar samma rader/joker varje gång jag skall spela lotto. Känns tryggast. Tänk om en rad vinner som jag spelade en annan gång #ångest

Redigerat av SKIBBE, 19 March 2016 - 11:32.

Postad 19 March 2016 - 11:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

det finns inget samband mellan vilka siffror som ska dyka upp mellan omgångarna, dessa påverkar inte varandra. därför spelar det ingen roll om du byter eller har samma nummer. att tro att det finns ett samband mellan dessa två skeenden kallas i psykologiska termer för gamblers falacy, att tro att två saker som inte har ett samband ska påverka varandra, typ.

exempel på gamblers falacy är om du tar en tärning med sex sidor och rullar den sex gånger. du tror att sannolikheten är större att det ska bli en siffra av varje än att alla siffror blir samma, men den enda ökningen i chans är att det på första rullningen finns sex rätt, på den andra rullningen fem rätt, på den tredje rullningen fyra rätt osv. det är med andra ord samma chans att rulla bara sexor som att rulla förutbestämda nummer, då det bara finns ett korrekt utfall och fem felaktiga vid varje rullning.

Postad 19 March 2016 - 17:07

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Slumpen har inget minne - det är samma chans att få 1-6 varje gång vid slag med tärning!

Om du däremot letar statistisk chans att få en 6:a med en viss tärning, då får du slå ett antal gånger (runt 1000ggr) för att få veta vad den statistiska signifikansen är - däremot säger den inget om huruvida de ca: 160st sexorna kom i en rad, eller jämnt utspridda över alla 1000 slag.

Mvh

Pär

Postad 19 March 2016 - 17:45

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Slumpen har inget minne - det är samma chans att få 1-6 varje gång vid slag med tärning!
Om du däremot letar statistisk chans att få en 6:a med en viss tärning, då får du slå ett antal gånger (runt 1000ggr) för att få veta vad den statistiska signifikansen är - däremot säger den inget om huruvida de ca: 160st sexorna kom i en rad, eller jämnt utspridda över alla 1000 slag.
Mvh
Pär

Jo exakt, men jag har ingen aning om exakt hur dessa maskiner garanteras hur det alltid blir olika nummer. Slumpar någon dator det exakta ögonblicket den drar första bollen t ex? När man bara kollar så tror jag att bollarna ligger på samma sätt i rören innan de släpps ned och det känns som de blandas en likvärdig tid av en maskin som snurrar på samma sätt varje gång. Vari ligger det garanterande i att det inte skulle finnas statistik på att t ex boll 14 dras 10% oftare än 12 första gången pga att boll 12 ligger på ett dåligt placerad vid nedsläppsögonblicket? Kan en människa påverka resultatet genom att placera bollarna i en speciell ordning vid nedsläpp?

Postad 19 March 2016 - 17:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0
Jag hörde att svenska spel skall ändra på numreringen på lottobollarna. Istället för 1-35 så kommer det att bli 11-45 för att inte de tvåsiffriga bollarna skall ha större vinstchanser mot de ensiffriga.

Redigerat av Buddypresley, 19 March 2016 - 18:04.

Postad 19 March 2016 - 17:58

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
En boll till alltså? ;)

Postad 19 March 2016 - 18:38

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0

Det är större chans att få en tvåsiffrig boll men samma chans son alla andra nummer att få rätt tvåsiffriga boll :)

Postad 19 March 2016 - 19:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag hörde att svenska spel skall ändra på numreringen på lottobollarna. Istället för 1-35 så kommer det att bli 11-45 för att inte de tvåsiffriga bollarna skall ha större vinstchanser mot de ensiffriga.

Varför ska du dryga dig bara för att jag ställer en fråga och vill diskutera något? Ta en öl istället 😊

Postad 19 March 2016 - 20:00

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 1
Ingen har gett rätt svar. Den rätta taktiken är att inte spela.

Lotterier är den fattige människans skatt.

Postad 19 March 2016 - 20:29

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0

borde inte sidorna på en tärning väga lite olika o ha något skiftande luftmotstånd?

Samma med lottobollarna. . en boll med en 1a på borde vara något lättare än låt säga No28

Sen är väl siffrorna anorlunda "fäste" i än resten av bollen så även luftmotstånd o hur bollarna integrerar med varandra borde skilja microskopiskt lite

Postad 20 March 2016 - 00:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 2

Rent statistiskt så är Lotto inget bra spel, för spelaren.

Men för att svara på frågan, är det större sannolikhet för att få en tvåsiffrig boll än en ensiffrig? Svar ja, det är fler tvåsiffriga än ensiffriga så det är större sannolikhet. Problemet är att den sannolikheten har du bara nytta av om du gör ett stort antal dragninger. Du skall ju plocka en enskild serie med 7 siffror. Då är det inte alls säkert att du får den statistiska fördelningen. Det är ungefär som att slå en tärning 6 gånger. Du kommer troligen inte att få en 1:a, en 2:a och så vidare.

Lotto handlar ju om att gissa 7 nummer ur en population på 35. Det innebär att för första valet finns 35 möjliga alternativ, sedan har man tagit en och kvar finns 34, sedan 33 osv. Antalet kombinationer blir då 35*34*33*32*31*30*29 = 33891580800 (ungefär 34 miljarder) kombinationer.

Jämför man med stryktips så är det ungefär 1.6 miljoner kombinationer.

Har man väldigt stora serier så kan man kanske se att vissa siffror dyker upp oftare. Det kan bero på mycket men det är troligen ändå inom sannolikhetslärans toleranser.

Det enda skälet jag kan se för att köra samma rad varje gång är om man lärt sig siffrorna. Det kan ju vara surt att byta en rad som man kört länge om man kommer ihåg den och den slår in efter det att man bytt. Rent sannolikhetsmässigt finns inget skäl att köra vara sig samma eller olika. Varje dragning är helt unik, precis som sannolikheten för 6;a när man slår en tärning är 1/6, varje gång.

För många år sedan, när jag läste sannolikhetslära, räknade jag ut sannolikheten för vinst i olika spelformer. Sedan dess har jag inte spelat. Visst, någon vinner varje vecka, det är ju argumentet för att spela. Argumentet emot är att det är väldigt osannolikt att en enskild spelare skall vinna.

Återigen, gruppen vinner men individen gör det väldigt sällan. Den som alltid vinner är arrangören av spelet.

Redigerat av Mr_Tom, 20 March 2016 - 00:03.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.