Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

El-Gigantens "Kalibrering"

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 May 2016 - 20:53

Unregistered679f77dd
  • Unregistered679f77dd
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Kolla bifogad bild. Ni som kan detta får gärna skriva några rader om detta är värt 995:-

Ni som funderar på att välja denna tjänst, Vänta in svaren 

Bifogad fil(er)

Postad 01 May 2016 - 20:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Que?

Postad 01 May 2016 - 21:00

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

Jag förutsätter att de har använt hårdvarukalibrering som har mätt upp färger och ljusstyrka till exakt rätt värden. Sen blir det ju ingen imponerade mängd inställningar i slutändan men det är rätt inställningar. Om man vill ha bilden färgkorrekt dvs. Det går i princip inte att göra för hand. 

En tusenlapp känns ganska dyrt men nån har väl fått packa upp TVn, kört proceduren och sen packat ner den igen.

Postad 01 May 2016 - 21:01

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Uppdaterat: Såg tjänsten nu på Elgigantens hemsida:
http://www.elgigante...ch-anpassad-tv/

Som Frux skriver. Om det är hårdvarukalibrering så ska dom göra det hands on med dig med just den Tv:n du tänker köpa. Litar inte alls på detta. Står dock inget om att dom hårdvarukalibrerar Tv:n...

Vad pratar vi om för tv och modell? Kolla runt i forum och testa andras inställningar annars. Klart billigare...

Redigerat av Midnight, 01 May 2016 - 21:16.

Postad 01 May 2016 - 21:15

frodeoled
  • frodeoled
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 1

Herregud, dette har ikke noe med kalibrering å gjøre... Dette er lureri for tjene extra penger... Proff kalibrering koster mye mer enn 1k ;)

Postad 01 May 2016 - 21:39

Unregistered679f77dd
  • Unregistered679f77dd
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Jag förutsätter att de har använt hårdvarukalibrering som har mätt upp färger och ljusstyrka till exakt rätt värden. Sen blir det ju ingen imponerade mängd inställningar i slutändan men det är rätt inställningar. Om man vill ha bilden färgkorrekt dvs. Det går i princip inte att göra för hand. 

En tusenlapp känns ganska dyrt men nån har väl fått packa upp TVn, kört proceduren och sen packat ner den igen.

Jo, men det känns väl lite fel att kalibrera en TV i ett rum som inte är det rummet den ska stå i? Eller tänker jag galet nu?

Uppdaterat: Såg tjänsten nu på Elgigantens hemsida:
http://www.elgigante...ch-anpassad-tv/

Som Frux skriver. Om det är hårdvarukalibrering så ska dom göra det hands on med dig med just den Tv:n du tänker köpa. Litar inte alls på detta. Står dock inget om att dom hårdvarukalibrerar Tv:n...

Vad pratar vi om för tv och modell? Kolla runt i forum och testa andras inställningar annars. Klart billigare...

Nej för tusan, jag har inte köpt denna tjänst, jag lånade hem pappret av en som hade gått på detta bara för att se hur pass omfattande dom gör sin"kalibrering" Modellen i fråga är en JS8505

Herregud, dette har ikke noe med kalibrering å gjøre... Dette er lureri for tjene extra penger... Proff kalibrering koster mye mer enn 1k ;)

Vilken tur att jag inte spenderade en krona alls då :P

Postad 01 May 2016 - 21:40

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
RGB-värdena längst ner tyder på en hårdvarukalibrering.

Postad 01 May 2016 - 21:46

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Bakgrundsbelysning på Samsung -2015 JU och JS går bara till 20. Eller kan just 8505 gå till 50 som dom rekommenderar vid 4k? :P

Postad 01 May 2016 - 21:54

Unregistered679f77dd
  • Unregistered679f77dd
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt om mobilkameran gör bilderna rättvisa, men med El-Gigantens "Kalibrering" så får bilden en konstig hinna.

Jag lägger upp två bilder, en med El-Gigantens inställningar och en med mina inställningar som jag knappat in efter eget tycke med ögonen som kalibreringsapparat.

Bakgrundsbelysning på Samsung -2015 JU och JS går bara till 20. Eller kan just 8505 gå till 50 som dom rekommenderar vid 4k? :P

Ja. jag fattade inte riktigt vad dom menade med det :S

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Standard.jpg   93.94K   6 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  Film.jpg   96.26K   2 Antal nerladdningar

Postad 01 May 2016 - 22:00

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Olika ljusstyrka beroende på 1080p respektive 4k-material? :D

Verkar suspekt detta. Som någon skrev ovan, en riktig kalibrering skulle kosta mer än ca. 1000 kr, och om det inte är hårdvarukalibering utan bara lite trixande inne i butiken (fel miljö dessutom) känns detta inte så seriöst...

Postad 01 May 2016 - 22:20

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

De kanske har mätt upp ett exemplar av respektive modell (eller serie) och tillämpat samma inställningar på alla som "kalibreras"... :P

Jag tycker det är väldigt konstigt att de har utgått ifrån bildläget "Standard", eftersom det vanligtvis är en hel del dold bildbearbetning där som man vill ha bort.

Ljusstyrkan verkar vara inställd utifrån en felaktig svartnivå på insignalen (fullnivåer 0...255 tolkat som videonivåer 16...235).

Vitbalansen verkar också lite skum. Färgtemperatur Varm2 borde väl inte ligga så långt ifrån 6500 K som värdena för gain och offset antyder? :huh:

Postad 01 May 2016 - 22:21

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Luktar väldigt konstigt... Skärpa ska alltid stå på 0 när det gäller Samsung, ljus runt 50. Känns som biosvart ska vara av. Och man kalibrerar i läget film.

Redigerat av Peterrrrr, 01 May 2016 - 22:22.

Postad 01 May 2016 - 23:07

Unregistered679f77dd
  • Unregistered679f77dd
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Nu är det inte direkt någon hemlighet att deras kalibrering är 100% marginal in för dom.

Nu blir det rätt svårt att se via bild, men vad anser ni om mina egna bildinställningar, kontro den "kalibrerade" från El-Giganten? Tacksam för tips.

Postad 02 May 2016 - 00:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

RGB-värdena längst ner tyder på en hårdvarukalibrering.

De värdena kan jag ju själv skapa i den vanliga bildmenyn utan hårdvara. Jag utläser att de har gjort en vanlig justering av bilden men att den vanliga människan inte vet vad en kalibrering innebär.

Postad 02 May 2016 - 00:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Nu är det inte direkt någon hemlighet att deras kalibrering är 100% marginal in för dom.

Nu blir det rätt svårt att se via bild, men vad anser ni om mina egna bildinställningar, kontro den "kalibrerade" från El-Giganten? Tacksam för tips.

Jag kan inte säga att de har gjort fel direkt när jag läser om deras tjänst. De har nog undvikit ordet kalibrering och ersatt det med "Anpassad". Inget fel med det egentligen. Det här visar snarare hur rädda vi är att förändra bilden själva trots att bildmenyn innehåller en massa härligt jox att kladda runt med. Jag tror att vanligt folk bara vågar använda färgmättnad om jag ska vara ärlig. Resten vågar de inte peta på. Precis som med äldre människor som inte vågar starta en dator för de tror att hela deras liv är i fara.

Postad 02 May 2016 - 12:56

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

El-giganten använder en Spyder-mätare och den medföljande Wizard-programvara som steg-för-steg talar om vilka inställningar ska göras. Jag har för mig att det är den programvara som ingår när du köper mätaren själv för ca 2000 kronor.

Vid en komplett, genuin kalibrering ska/bör någon form av förtydligande grafer lämnas. Justerar man Standard-läget finns också en risk för att man får fel sorts gamma/EOTF med Samsungs apparater. Men detta varierar en del med årsmodeller har jag märkt. Film-läget är det som ger förutsättningarna, men där är det också ofta så att man inte får ut fullt ljusflöde ifall behovet finns med film-läget.

Exakt gräns för Brightness-reglaget varierar en del med betraktningsvinkeln på VA-paneler. Fast jag har personligen aldrig varit med om att Brightness-reglaget (gränsnivån för referenssvart i signalen) hamnar så högt som 63 på en modern Samsung, utan det verkar som att källa och TV är felmatchad där.

Postad 02 May 2016 - 13:04

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

RGB Offset påverkar vitbalansen i mörka nyanser, RGB Gain i ljusa nyanser. Här har man flyttat ned Offset-reglagen en hel del vilket också kan förklara den höga inställningen på Brightness-reglaget. Man klipper alltså svärtan med RGB-reglagen och lyfter sedan upp dem igen med Brightness-reglaget.

Risken och priset man får betala är ofta en ökad nivå av bandning/posterisering. Men detta är ibland nödvändigt baserat på hur varje exemplar beter sig. Så egentligen kan man inte dra allt för stora slutsatser baserat på enbart reglagens inställningar.

Samsungs apparater har också 10-stegs reglage för vitbalans och där kan man åstadkomma en hel del. Fast där guidar ingen Spyder-Wizard-programvara utan det blir ett manuellt arbete som kan ta långt över en timme även när man är erfaren. Då blir det snabbt svårt att räkna hem 995 kr inkl moms.

Kort och gott: Man får vad man betalar för. :)

Postad 02 May 2016 - 18:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 1

En slags anti-rörelse. Betala för att få sämre bild. He!

Postad 02 May 2016 - 18:28

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
När jag köpte min LG PM670T (Plasma) för 3 år sedan så hittade jag bland menyerna en inställning som hette THX-FILM. Denna inställning har jag nu kört på sen dess och varit helnöjd. I början kändes bilden en aningens gulaktig.. men efter att plöjt serier och diverse filmer i BD format så har jag varit nöjd med bilden.

Angående TS fråga så har jag ingen egen erfarenhet, inte mer än det att jag ställde frågan i butik ej gång och syftade på hur de kan kalibrera den utan att veta hur folk har det med ljusinsläpp etc. En äldre man breve mig lyssnade han med och valde att avboka sin tjänst och skulle gå hem och sätta allt som gick på off.

Men nu i efterhand kanske det inte skiljer sig så mycket ifrån min egna förinställda inställning :) Så har inte prövat tjänsten, men kanske ger en bättre upplevelse än original bilden.

Postad 02 May 2016 - 19:59

Kilroys
  • Kilroys
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

"Tjänsten ger dig de senaste uppdateringarna, en grundlig kontroll av din produkt och bilden optimerad för bästa bildupplevelse".

Vad är skillnaden mellan kalibrering och optimerad ?

Saknar modell ev. serienummer och underskrift på lappen.

Varför är värdena tryckta, inte skrivna på lappen.

Postad 02 May 2016 - 20:04

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Varför är värdena tryckta, inte skrivna på lappen.

Skrivs kanske digitalt?

Postad 02 May 2016 - 22:08

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Kolla bifogad bild. Ni som kan detta får gärna skriva några rader om detta är värt 995:-

Ni som funderar på att välja denna tjänst, Vänta in svaren 

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  - inte kalibrering iaf  - väntar spänt på att någon utmanar deras "claim"  :ph34r:

Postad 03 May 2016 - 08:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Vad betyder "Uppdatera mjukvara"? Att man bör göra det och får betala ännu en gång eller att de har gjort det men stavat fel. Fritt fram för tolkning...

Postad 03 May 2016 - 09:40

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

"Tjänsten ger dig de senaste uppdateringarna, en grundlig kontroll av din produkt och bilden optimerad för bästa bildupplevelse".

Vad är skillnaden mellan kalibrering och optimerad ?

Med en kalibrering justerar man färgerna så nära det bara går till standardiserade korrekta nyanser och färger. Filmen ser då likadan ut som den gör på filmredigerarnas bildskärmar, dvs som det är meningen att det ska se ut.

"Optimerad för bästa bildupplevelse" är ju dock inte nödvändigtvis samma som färgkorrekt. Många vill ha mer kontrast och färger för att få mer tryck i bilden, särskilt som folk är vana vid den typen av bild. Men det är ändå bättre att utgå från en korrekt bild från början och sen skruva till den.

När jag redigerar mina egna små videos så korrigerar jag först alla färger till neutralt, grått är grått och inte grå-grön-gult osv, och sen drar jag på de färger som jag tycker blir mest passande för videoklippet.

Postad 03 May 2016 - 15:14

muonahicki
  • muonahicki
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Dom har kalibrerat en maskin, sen skickas dom värdena ut till alla butiker. M a o ställs alla apparater av samma modell in med samma värden.

Redigerat av muonahicki, 03 May 2016 - 15:15.

Postad 03 May 2016 - 19:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 2
Det är iaf klart billigare att gå in på google.com

Postad 03 May 2016 - 22:30

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Det är iaf klart billigare att gå in på google.com

Jag vet, med både referenser från verkligheten samt med deras nedtecknade inställningar, att Google ger både bättre och mer tillförlitliga resultat :)

/Pär

Postad 03 May 2016 - 22:37

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Gratis, och bättre :)

http://www.rtings.co...js8500/settings

http://www.cnet.com/...cture-settings/

Redigerat av Perra1, 03 May 2016 - 22:41.

Postad 04 May 2016 - 15:24

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0

För dig som kan läsa danska:

http://ekstrabladet....service/5889845

Rena bluffen detta! Tydligen får anställda bonus på varje kalibrering de lyckas sälja typ 50 Kr för varje sådan sälj!

Detta är den nya "försäkringen" som allt fler kunder tackar nej till så då har de hittat på detta för att kompensera!

Postad 04 May 2016 - 16:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Med en kalibrering justerar man färgerna så nära det bara går till standardiserade korrekta nyanser och färger.

Kalibrering innebär givetvis mer än bara färger, men generellt sett har du rätt. När en kalibrering sker så kontrolleras bildvisarens åtgivning och jämförs mot en existerande standard, och det är mot just den valda standarden som kalibreringen sedan är avsedd att användas med.

Då är frågan hur Elgiganten kan tro sig veta vad konsumenterna gör med sina TV-apparater?! Om inte kunden informerar vilken standard/färgpektrum det handlar om så är det omöjligt för Elgiganten att göra en kalibrering utifrån kundens behov, och extra svårt blir det självfallet om kalibreringen inte sker på plats eftersom man inte kan förutsätta användningsmiljön när så kalibreringen sker om man inte befinner sig i rätt miljö.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 04 May 2016 - 16:05.

Postad 05 May 2016 - 09:52

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Finns folk här på forumet som betalt för det, så de får nog in en del pengar.

https://www.minhembi...10#entry4333494

Postad 05 May 2016 - 10:24

Kilroys
  • Kilroys
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Även Norge kör med samma erbjudande

"de siste oppdateringene på markedet og kalibrert bildet for en perfekt TV-opplevelse nettopp for deg"

http://www.elkjop.no...lpasning-av-tv/

Postad 06 May 2016 - 06:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Finns folk här på forumet som betalt för det, så de får nog in en del pengar.

https://www.minhembi...10#entry4333494

Kör LGs inbyggde kalibreringsguide. Billigare och duger gott. Vill man lägga några minuter till så skickar man in sin kalibrerings-Blu Ray i spelaren. Kostar en bråkdel av Elgigantens kalibrering. Fast jag antar att Elgiganten inte har en lika aggresiv marknadsföring av den skivan?

Redigerat av agpath, 06 May 2016 - 06:53.

Postad 03 June 2016 - 16:10

Coooka
  • Coooka
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jag själv som håller på med RIKTIG kalibrering kan ju säga såhär att kalibrera en tv på "Standard" läge blir till 99% väldigt dåligt.

Har själv testat att kalibrera en tv och tagit samma mätvärden till nästa tv och kollat hur det blev och det blir inte alls bra.

Varje tv kommer ha en unik kalibrering och då kan ni förstå hur olika alla elgigantens tv-apparater kan bli om dom gör 1 riktig kalibrering och sedan lägger in dom mätvärderna på 1000 tv apparater.

Redigerat av Coooka, 03 June 2016 - 16:11.

Postad 23 June 2016 - 00:56

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

För dig som kan läsa danska:

http://ekstrabladet....service/5889845

Rena bluffen detta! Tydligen får anställda bonus på varje kalibrering de lyckas sälja typ 50 Kr för varje sådan sälj!

Detta är den nya "försäkringen" som allt fler kunder tackar nej till så då har de hittat på detta för att kompensera!

Så här säger den danske försäljningschefen, och avslöjar utan omsvep att man bara kalibrerar enstaka exemplar och sen tar betalt för att applicera nuffrorna på kundens tv. Kunden får alltså ingen kalibrering av SIN apparat...   :)

'Vi har specialuddannet personale som bruger dyrt måle-udstyr i et specialbygget lokale, hvor lysforholdene for en gennemsnitsstue simuleres.  Og opskriften for hver model lægges ud til vores Knowhow-centre.' 

'Denne opskrift bruger vores lokale KnowHow-personale i butikkerne til at optimere billedet for kunden.'

Redigerat av Unregistered277056c3, 23 June 2016 - 00:56.

Postad 23 June 2016 - 06:27

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

och hur mycket tar de betalt för denna så kallade kalibrering? 

Postad 23 June 2016 - 06:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Tror det är runt 900 kr, kanske en tusenlapp.

Postad 23 June 2016 - 08:45

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Alltså egentligen, det finns en hel del folk som som aldrig skulle tänka sig att ens lägga tid att,först leta efter info om kalibrering, sen lägga tid på att med en skiva ställa brightness och kontrast.

Så är verkligheten. EG vet detta och drar nytta av det. är det värt 900? Ja för många är det.

Här verkar MM kalibrering 10ggr bättre

Någon länkade till färdiga inställningar och att det är gratis. Tyvärr har inte alla intresset eller tiden att göra sånt.

Själv undrar jag om detta "kalibrering" KAN vara ett sätt att bli av med returnerade produkter, dvs öppnade varor utan fel. Skulle inte förvåna mig iaf. Många tv är inte trasiga bara kunden som inte var nöjd. Well well
Så länge tv'n är iaf optimerad och inte är kopierade inställningar.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 23 June 2016 - 09:02.

Postad 23 June 2016 - 13:04

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 3
Den är inte ens optimerad, suboptimerad är väl närmare sanningen... :rolleyes:

Skillnaden mellan en korrekt kalibrerad display, och det som EG gör är som att jämföra lådbil mot Ferarri...

Mvh

Pär

Postad 23 June 2016 - 13:17

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0

Den är inte ens optimerad, suboptimerad är väl närmare sanningen... :rolleyes:

Skillnaden mellan en korrekt kalibrerad display, och det som EG gör är som att jämföra lådbil mot Ferarri...

Mvh

Pär

Words, ibland finns det bara optimerade ex kvar av utgående modeller, då går det alldeles utmärkt att reklamera optimering och får återbetalning, framför allt om man ger dem en bra förklaring varför  :). Jag "fick" betala 200 kr för "optimeringen" eftersom jag köpte sista exet i butiken (bortsett från skylt-exet ute i butiken) som redan var "optimerad" . EG skall även uppdatera SW etc, men på mitt protokoll stod det :"ingen ny SW tillgänglig", så snacka om att betala för inget. Cinema och Cinema Home bildlägena på en SONY 8505C utklassar EG "optimerade" läge out of the box... 

Så fort MM meddelar att det går att få deras kalibrering med RUT avdrag så kommer jag beställa detta omgående  :)

EK

Postad 23 June 2016 - 13:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så här säger den danske försäljningschefen, och avslöjar utan omsvep att man bara kalibrerar enstaka exemplar och sen tar betalt för att applicera nuffrorna på kundens tv. Kunden får alltså ingen kalibrering av SIN apparat...   :)

Men för helsike...

De har alltså inte förstått meningen med kalibrering?

Jag undrar hur många TV det finns därute med rejäla bildfel orsakade av deras klanteri.

Postad 23 June 2016 - 14:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

En sak om de hade mätt upp varje enskilt exemplar och sedan "kalibrerat" till en för oss okänd standard, men om de bara kör samma inställningar på alla burkar så blir det ju bättre om man så använder en testskiva och ställer in utifrån den med ögonmått. Med rätt instruktioner skulle nog även en helt okunnig person kunna få till det bättre...

EDIT: Att som använda hämta inställningar från internet är knappast samma sak, då det inte är något man behöver betala för och tjänar inte heller samma syfte.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 23 June 2016 - 14:16.

Postad 23 June 2016 - 17:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

De som kalibrerar bra kommer inte gilla den här konkurrensen. Det skulle inte jag göra om jag var kalibrerade.

Postad 23 June 2016 - 17:19

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0

De som kalibrerar bra kommer inte gilla den här konkurrensen. Det skulle inte jag göra om jag var kalibrerade.

Eftersom det som El-Giganten gör är ganska värdelöst o alla kan göra det bättre själv genom att spendera 5min med att söka inställningar på Google tror jag inte en riktig kalibrerare ens ser det som en konkurrens.

Det Media Markt gör för det priset dom gör det är däremot en stor konkurrent till alla mindre kalibrerare

Postad 24 June 2016 - 04:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Men alla som tror att de får en teve med superbild för 900 pix kommer ju inte gå till en kalibrerare som kanske tar 3-5000 tusen.

Postad 24 June 2016 - 05:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Den som tror att att de får superbild för 900 kr skulle aldrig köpa en tjänst från en riktig kalibrerare ändå så det är pengar som aldrig funnits så att säga.

Finns det ens NÅGON i Sverige som har privat kalibrering som relevant inkomstkälla btw?

Postad 24 June 2016 - 06:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Måste ju finnas någon som kalibrerar bioprojektorer.

Postad 24 June 2016 - 07:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Privat kalibrering

Postad 24 June 2016 - 08:26

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Måste ju finnas någon som kalibrerar bioprojektorer.

Det fungerar inte på det sätt som du tror...

Postad 29 June 2016 - 01:37

Unregistered679f77dd
  • Unregistered679f77dd
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

'Vi har specialuddannet personale som bruger dyrt måle-udstyr i et specialbygget lokale, hvor lysforholdene for en gennemsnitsstue simuleres.  Og opskriften for hver model lægges ud til vores Knowhow-centre.' 

'Denne opskrift bruger vores lokale KnowHow-personale i butikkerne til at optimere billedet for kunden.'

Haha, trodde aldrig att dom skulle gå ut med dettta, helt galet. deras Country Sales Manager (eller vad befattningen kallas för EG verkar ju tro att danskarna är dumma om han släpper denna info.

Å andra sidan är det så att detta tillägg inte riktar in sig på någon som hänger på ett sånthär forum, utan snarare tillochmed tycker att förklaringen låter rimlig. "Jo, men om dom kalibrerar för ett genomsnittshushåll och får fram ett mellanläge så borde det väl vara väl fungerande för min enhet också"

Oavsett, helt galet. Men ser ändå ur försäljningssynpunkt varför tjänsten finns, bortser man från den första och enda kalibrering som görs(om det ens görs) med modellen så är det 100% vinst på denna tjänst, varför skulle man inte ha den tjänsten tillgänglig. Är du en duktig tvsäljare så kan du garanterat baka in detta på 70% av dina sålda apparater, snittet ligger väl lägre än så, men finns det pengar att tjäna och man är driftig som säljare så löser man det.

Redigerat av Unregistered679f77dd, 29 June 2016 - 01:38.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.