Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IPTV- 40 år tillbaka i tiden

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 juni 2016 - 06:09

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Hej!

Har haft besök av TELIA säljare; enligt denna är det en utopi att använda mer än en (IP)TV i ett hushåll. Alltså en återgång till hur det var för 40- 50 år sedan då alla hushåll bara hade en TV i vardagsrummet och en fast telefon i hallen.

 

Inspelning är möjlig, men bara till en fasansfull grunka med roterande (medeltida) hårddisk som väsnas.

 

Hur koppla upp flera IPTV (via kabel)? Kostnad för flera boxar?



#2

Postad 16 juni 2016 - 06:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

http://www.telia.se/...ukter-tillbehor



#3

Postad 16 juni 2016 - 06:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Med fiber kan du hos Telia ha upp till fyra boxar. Med ADSL kan du bara ha ett. Skyll inte det på IPTV dock.

 

Inspelning är möjlig, men bara till en fasansfull grunka med roterande (medeltida) hårddisk som väsnas.

 

Vadå fasansfull? Vadå väsnas? De boxar jag hört har då iaf varit tystare än exempelvis en VHS.

 

 

Hur koppla upp flera IPTV (via kabel)? Kostnad för flera boxar?

 

Som sagt, fler boxar. Kostnad 80:- för första tvillingkortet därefter 0:- för de övriga två. Boxarna kostar  499:-/st att köpa.



#4

Postad 16 juni 2016 - 06:52

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Med fiber kan du hos Telia ha upp till fyra boxar. Med ADSL kan du bara ha ett. Skyll inte det på IPTV dock.

Vadå fasansfull? Vadå väsnas? De boxar jag hört har då iaf varit tystare än exempelvis en VHS.

Som sagt, fler boxar. Kostnad 80:- för första tvillingkortet därefter 0:- för de övriga två. Boxarna kostar  499:-/st att köpa.

Yes; men hur koppla in fyra boxar via kabel? Hur? Switch?  Wi-Fi är uteslutet för mig- skall vara kabel eller inget.

 

Hur koppla in tex. 3 IPTV- boxar via kabel?

 

På den gamla goda tiden hade digitala inspelningsboxar också roterande hårddiskar. Jag kör idag med en SSD kopplad direkt till TV´n. Litet, smäckert, tyst. Åratal av utveckling har lett fram till inbyggda boxar i TV´n. Kanske IPTV också hamnar där om 20 år? Hur roligt är det att ha en jättebox framme i varje rum?!

 

Tack för svaret ang. prisuppgift- verkar ju överkomligt trots allt. Rent prismässigt alltså- ej tekniskt.



#5

Postad 16 juni 2016 - 08:20

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Yes; men hur koppla in fyra boxar via kabel? Hur? Switch?  Wi-Fi är uteslutet för mig- skall vara kabel eller inget.

 

 

Hmm, vet inte riktigt om jag förstår problemet. Med en switch som all annan kabelansluten nätverksutrustning?



#6

Postad 16 juni 2016 - 09:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 

Vadå fasansfull? Vadå väsnas? De boxar jag hört har då iaf varit tystare än exempelvis en VHS.

Det brukar mestadels vara kylfläkten som väsnas. Om det nu finns en sådan, det är olika på olika burkar.



#7

Postad 16 juni 2016 - 09:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

På den gamla goda tiden hade digitala inspelningsboxar också roterande hårddiskar. Jag kör idag med en SSD kopplad direkt till TV´n. Litet, smäckert, tyst. Åratal av utveckling har lett fram till inbyggda boxar i TV´n. Kanske IPTV också hamnar där om 20 år? Hur roligt är det att ha en jättebox framme i varje rum?!

1. Inbyggd box i TV existerar inte längre, det var en grej som LG körde med för 5-10 år sedan och kunde endast spela in analog marksänd TV och senare ev även digitala kanaler. Inte en chans att en inbyggd HDD, eller ens en USB-HDD kan spela in något som kommer från en extern källa.

 

2. "Jättebox". När det gäller boxar så är väl generellt IPTV-boxar mindre än kabel och satellit-boxar?



#8

Postad 16 juni 2016 - 09:19

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0

 

På den gamla goda tiden hade digitala inspelningsboxar också roterande hårddiskar. Jag kör idag med en SSD kopplad direkt till TV´n. Litet, smäckert, tyst. Åratal av utveckling har lett fram till inbyggda boxar i TV´n. Kanske IPTV också hamnar där om 20 år? Hur roligt är det att ha en jättebox framme i varje rum?!

 

 

Jag tror Samsung har TV-apparater som kan hantera Telias IPTV med mjukvara och därmed behövs ingen box.

 

Du låter inte direkt så positiv till IPTV så frågan är varför du överhuvudtaget ska skaffa det?



#9

Postad 16 juni 2016 - 09:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag tror Samsung har TV-apparater som kan hantera Telias IPTV med mjukvara och därmed behövs ingen box.

 

Du låter inte direkt så positiv till IPTV så frågan är varför du överhuvudtaget ska skaffa det?

Det är som sagt en app och inte en inbyggd IPTV-mottagare. Det blir då i princip ingen skillnad mot att streama via tex Magine som finns i de flesta Smart-TV. Det är alltså inte IPTV vi talar om längre då.

 

Edit: Det du pratar om är Play+ och finns för iOS och Android. Det kan alltså visas på vilken TV som helst via Airplay eller Chromecast och är inget specifikt för Samsung.


Redigerat av agpath, 16 juni 2016 - 09:27.


#10

Postad 16 juni 2016 - 09:46

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0

Det är som sagt en app och inte en inbyggd IPTV-mottagare. Det blir då i princip ingen skillnad mot att streama via tex Magine som finns i de flesta Smart-TV. Det är alltså inte IPTV vi talar om längre då.

 

Edit: Det du pratar om är Play+ och finns för iOS och Android. Det kan alltså visas på vilken TV som helst via Airplay eller Chromecast och är inget specifikt för Samsung.

 

Play+ använder jag på mobilen ibland, men det var inte det jag tänkte på.

 

Det var det här jag hade ett svagt minne om, men det verkar tydligen vara nerlagt:

https://www.telia.se...er-digitalboxen



#11

Postad 16 juni 2016 - 10:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Play+ använder jag på mobilen ibland, men det var inte det jag tänkte på.

 

Det var det här jag hade ett svagt minne om, men det verkar tydligen vara nerlagt:

https://www.telia.se...er-digitalboxen

Förmodligen för att denna app inte fyller något syfte sedan Play+ lanserades.



#12

Postad 16 juni 2016 - 11:51

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Interna mottagare (tom dubbla) i TV med möjlighet till hårddiskinspelning av sändning är en realitet för kabel, marknät och även satellitmotagning hos TV tillverkare (CD sedan många år och Viasat kommer i närtid enligt digitalt.tv) Visst finns det snikmodeller med färre features.

Dock kvarstår tråkigt nog IP TV med föråldrad approach, trots modernt bestyckade smart tv med nätverk/wifi. Fiberutbyggnad går fort men IP TV HW/SW utveckling och integration hänger inte med.

Trots bredband kör jag inte IP TV pga begränsningar, föråldrade externa boxar. Istället satellitmottagning direkt i TV med hdd på flera TV. Med det är TVn åter en TV inte en bildvisare.

#13

Postad 16 juni 2016 - 12:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Interna mottagare (tom dubbla) i TV med möjlighet till hårddiskinspelning av sändning är en realitet för kabel, marknät och även satellitmotagning hos TV tillverkare (CD sedan många år och Viasat kommer i närtid enligt digitalt.tv) Visst finns det snikmodeller med färre features.

Dock kvarstår tråkigt nog IP TV med föråldrad approach, trots modernt bestyckade smart tv med nätverk/wifi. Fiberutbyggnad går fort men IP TV HW/SW utveckling och integration hänger inte med.

Trots bredband kör jag inte IP TV pga begränsningar, föråldrade externa boxar. Istället satellitmottagning direkt i TV med hdd på flera TV. Med det är TVn åter en TV inte en bildvisare.

Inspelning via TV sker numera endast via USB-anslutna enheter, ej med inbyggda hårddiskar. Inspelning kan då endast göras av det som tas emot av TVns inbyggda mottagare, oavsett om dessa är DVB-T2/S/C. Inspelning en videoström från en extern enhet går ej.

Att IPTV ej fungerar eller kommer att fungera med en inbyggd mottagare beror på att det inte finns en standard för detta på samma sätt som när det gäller DVB. Därför måste varje IPTV-leverantör tillhandahålla egna mottagare till sina kunder. Det är förstås en metod som är dömd att gå under med tiden. Alla andra tekniker följer någon form av standard, förutom IPTV.

Även om jag personligen anser att tex Magine har en lång väg kvar att gå (då de tex vare sig har HD eller 5.1-ljud) så är det snarare den metoden som är framtiden. Dvs plattformsoberoende appar.

När det gäller att spela in program så är det redan i tänket föråldrat, där har tex Comhem missat helt med sin Tivo. Ingen ska behöva spela in något. Vill man se något i efterhand så gör man detta via on-demand. Tex, SVT Play mm.


Redigerat av agpath, 16 juni 2016 - 12:09.


#14

Postad 16 juni 2016 - 16:27

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Hmm, vet inte riktigt om jag förstår problemet. Med en switch som all annan kabelansluten nätverksutrustning?

Låter väldigt bra. Tack för svaret. Vore bra med en bild/skiss på uppkoppling.

 

Det brukar mestadels vara kylfläkten som väsnas. Om det nu finns en sådan, det är olika på olika burkar.

Mycket sant. Jag köper nu för tiden helst utan fläkt. Gäller nästan all elektronik. (om möjligt)

 

1. Inbyggd box i TV existerar inte längre, det var en grej som LG körde med för 5-10 år sedan och kunde endast spela in analog marksänd TV och senare ev även digitala kanaler. Inte en chans att en inbyggd HDD, eller ens en USB-HDD kan spela in något som kommer från en extern källa.

 

2. "Jättebox". När det gäller boxar så är väl generellt IPTV-boxar mindre än kabel och satellit-boxar?

 

1. Jag får tänka bättre på hur jag formulerar mig. Menar inte inspelningsbar box...

2. Men inbyggd digitalbox i TV´n är ju svårt att slå i storlek.

Jag tror Samsung har TV-apparater som kan hantera Telias IPTV med mjukvara och därmed behövs ingen box.

 

Du låter inte direkt så positiv till IPTV så frågan är varför du överhuvudtaget ska skaffa det?

Låter väldigt bra. Har två Samsung TV faktiskt.

Att jag är kritisk beror på att jag upplever att jag förr eller senare måste byta eftersom ComHem köpt Boxer. Misstänker att Comhem kommer att förstöra möjligheten att köra via marknätet. (på sikt). kanske via priset..

 

Kommer att bibehålla mitt Boxer- abonemang så länge som möjligt eftersom jag är så nöjd. Särskilt med inspelningsfunktionen. Skall dock försöka sätta mig in i hur IPTV fungerar. (som nu genom denna tråd).

 

Om IPTV skulle visa sig kunna konkurera så byter jag omgående.



#15

Postad 16 juni 2016 - 16:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

 
Om IPTV skulle visa sig kunna konkurera så byter jag omgående.

Har du fiber så är det ett bra alternativ

#16

Postad 16 juni 2016 - 18:16

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

....

Dock kvarstår tråkigt nog IP TV med föråldrad approach, trots modernt bestyckade smart tv med nätverk/wifi. Fiberutbyggnad går fort men IP TV HW/SW utveckling och integration hänger inte med.

Trots bredband kör jag inte IP TV pga begränsningar, föråldrade externa boxar. Istället satellitmottagning direkt i TV med hdd på flera TV. Med det är TVn åter en TV inte en bildvisare.

....

 

 

Inspelning via TV sker numera endast via USB-anslutna enheter, ej med inbyggda hårddiskar. Inspelning kan då endast göras av det som tas emot av TVns inbyggda mottagare, oavsett om dessa är DVB-T2/S/C. Inspelning en videoström från en extern enhet går ej.

Att IPTV ej fungerar eller kommer att fungera med en inbyggd mottagare beror på att det inte finns en standard för detta på samma sätt som när det gäller DVB. Därför måste varje IPTV-leverantör tillhandahålla egna mottagare till sina kunder. Det är förstås en metod som är dömd att gå under med tiden. Alla andra tekniker följer någon form av standard, förutom IPTV.

Även om jag personligen anser att tex Magine har en lång väg kvar att gå (då de tex vare sig har HD eller 5.1-ljud) så är det snarare den metoden som är framtiden. Dvs plattformsoberoende appar.

När det gäller att spela in program så är det redan i tänket föråldrat, där har tex Comhem missat helt med sin Tivo. Ingen ska behöva spela in något. Vill man se något i efterhand så gör man detta via on-demand. Tex, SVT Play mm.

Ni är ju mer kritiska än mig. Verkar som jag inte hade helt fel trots allt.

IPTV måste snart slås ut av något nytt. Kanske är standardisering lösningen.

Bra förklaring!



#17

Postad 17 juni 2016 - 07:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ni är ju mer kritiska än mig. Verkar som jag inte hade helt fel trots allt.

IPTV måste snart slås ut av något nytt. Kanske är standardisering lösningen.

Bra förklaring!

Precis. Standardisering. Nu använder IPTV-leverantörerna egna lösningar som t o m kan kräva att du måste använda deras router och inte din egen. Rent tekniskt kan det funka med mer valfrihet för kunden men för leverantörens support måste de ha koll på exakt hur varje kunds anslutning ser ut. Standardsvaret från Bredbandsbolaget var tex "reseta routern" när IPTV inte fungerade. Det vill man kanske inte om man har egna konfig med regler och annat i routern. Då måste man ha 2 separata routers för att lösa detta.


Har du fiber så är det ett bra alternativ

Trots min ovanstående kritik, så anser jag ändå att TV via fiber är ett bra alternativ. Dock inte TV via ADSL.



#18

Postad 17 juni 2016 - 10:10

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Svärföräldrarna har TV som åtminstone förs fram till huset via fiberlösning som jag kan tycka verkar hyfsat smidig.

 

De får TV via fiber. Inputen moduleras dock direkt om till digitala DVB-C kanaler i omvandlare/box vid fiberanslutningen i huset. Normal antennkabel ut i andra ändan som matar in i antensystement i huset. Samtliga vanliga TV uttag i huset funkar då som en "vanlig" digital TV-lösning. Normala CA-moduler och kort för DVB-C används för åtkomst.

 

Dvs inga stenålders IP-boxar med mindre bra grafikhantering etc.

 

Finns säkert andra brister men det är bra bild och enkelt.



#19

Postad 17 juni 2016 - 10:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Svärföräldrarna har TV som åtminstone förs fram till huset via fiberlösning som jag kan tycka verkar hyfsat smidig.

 

De får TV via fiber. Inputen moduleras dock direkt om till digitala DVB-C kanaler i omvandlare/box vid fiberanslutningen i huset. Normal antennkabel ut i andra ändan som matar in i antensystement i huset. Samtliga vanliga TV uttag i huset funkar då som en "vanlig" digital TV-lösning. Normala CA-moduler och kort för DVB-C används för åtkomst.

 

Dvs inga stenålders IP-boxar med mindre bra grafikhantering etc.

 

Finns säkert andra brister men det är bra bild och enkelt.

Det verkar vettigt! Vad är det för leverantör som erbjuder en sådan lösning?



#20

Postad 17 juni 2016 - 10:41

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Det verkar vettigt! Vad är det för leverantör som erbjuder en sådan lösning?

Har för mig sappa.se har den lösningen. Men det är inte IPTV utan kabeltv via fiber. 



#21

Postad 17 juni 2016 - 10:42

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Det är som sagt en app och inte en inbyggd IPTV-mottagare. Det blir då i princip ingen skillnad mot att streama via tex Magine som finns i de flesta Smart-TV. Det är alltså inte IPTV vi talar om längre då.

 

Edit: Det du pratar om är Play+ och finns för iOS och Android. Det kan alltså visas på vilken TV som helst via Airplay eller Chromecast och är inget specifikt för Samsung.

 

Ja fast appen beter sig som vilken extern källa som helst. Den får till och med en egen "ingång" under källor. Byter kanal som vanligt med fjärren. Dock går det tyvärr inte i dagsläget (om inget hänt senaste månaden) spela in på ansluten USB-lagring. Så jo, jag skulle kalla det IPTV i högsta grad!


Redigerat av hugeman, 17 juni 2016 - 10:47.


#22

Postad 17 juni 2016 - 10:51

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

Det verkar vettigt! Vad är det för leverantör som erbjuder en sådan lösning?

Vi håller precis på att installera fiber i vår samfällighet och kommer att få en sån här lösning. Kanaler levereras analogt och digitalt med dvb-c. Hos oss är det Svenska Stadsnät Transit som installerar. Mina päron har också liknande lösning i Lidköping och där är det FastBIT som levererar. De får också analogt och digitalt. Där levereras den digitala signalen via dvb-t.

 

Inte helt ovanligt alltså.


Redigerat av Stefan Bäckman, 17 juni 2016 - 10:53.


#23

Postad 17 juni 2016 - 10:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Vi håller precis på att installera fiber i vår samfällighet och kommer att få en sån här lösning. Kanaler levereras analogt och digitalt med dvb-c.

Nyinstallation och analogt? Det är verkligen 40 år tillbaka...



#24

Postad 17 juni 2016 - 11:00

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Yes; men hur koppla in fyra boxar via kabel? Hur? Switch?  Wi-Fi är uteslutet för mig- skall vara kabel eller inget.
 
Hur koppla in tex. 3 IPTV- boxar via kabel?
 
På den gamla goda tiden hade digitala inspelningsboxar också roterande hårddiskar. Jag kör idag med en SSD kopplad direkt till TV´n. Litet, smäckert, tyst. Åratal av utveckling har lett fram till inbyggda boxar i TV´n. Kanske IPTV också hamnar där om 20 år? Hur roligt är det att ha en jättebox framme i varje rum?!
 
Tack för svaret ang. prisuppgift- verkar ju överkomligt trots allt. Rent prismässigt alltså- ej tekniskt.


Varför är WIFI uteslutet?

#25

Postad 17 juni 2016 - 11:37

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

Nyinstallation och analogt? Det är verkligen 40 år tillbaka...

Varför då?

 

Vårt nuvarande kabelnät levererar fortfarande analogt. Många sitter utan digitalbox och tar emot kanaler analogt. Särskilt äldre som kanske inte bryr sig så mycket. Alla kanaler levereras naturligtvis digitalt via fibernätet men omvandlas i fiberomvandlaren till analogt och dvb-c. Själv tycker jag att det är smidigt och ser ingen nackdel med det.



#26

Postad 17 juni 2016 - 11:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Varför då?

 

Vårt nuvarande kabelnät levererar fortfarande analogt. Många sitter utan digitalbox och tar emot kanaler analogt. Särskilt äldre som kanske inte bryr sig så mycket. Alla kanaler levereras naturligtvis digitalt via fibernätet men omvandlas i fiberomvandlaren till analogt och dvb-c. Själv tycker jag att det är smidigt och ser ingen nackdel med det.

Jag svarade mer för att poängtera trådskaparens syn på att IPTV är en 40-årig tillbakagång. Visst, analogsändning är väl ok för dom som har en gammal TV utan digital mottagare. Alla nya TV har digital mottagare och det skulle inte förvåna mig om den analoga mottagaren slopas tex från nästa års TV-modeller.



#27

Postad 17 juni 2016 - 12:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Jag själv har gått den andra vägen där jag omvandlar DVB-C signaler till IPTV genom HDHomeRun HDHR3-4C + en server med TVHeadend på. Den skickar då vidare allt som IPTV till Kodi klienter, surfplattor eller vad man nu till ta emot på både över kabel och trådlöst.

Då HDHomeRun har 4 tuners kan jag då ta emot valfri kanal på 4 muxar samtidigt och fler om vissa ligger på samma och det utan några tvillingkort och liknande.


Redigerat av Leatherface, 17 juni 2016 - 12:24.


#28

Postad 17 juni 2016 - 12:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Låter väldigt bra. Tack för svaret. Vore bra med en bild/skiss på uppkoppling.

 

 

Åter till ämnet. Hur man kopplar in flera IPTV-boxar.

 

IPTV_alt2.png



#29

Postad 17 juni 2016 - 12:53

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Har för mig sappa.se har den lösningen. Men det är inte IPTV utan kabeltv via fiber. 

Kan nog vara dessa när jag tänker efter. Det går via fiberlinan in i huset och omvandlas i box där till "kabel-TV". 



#30

Postad 17 juni 2016 - 20:15

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Åter till ämnet. Hur man kopplar in flera IPTV-boxar.

 

IPTV_alt2.png

Tackar- det var verkligen så enkelt som loko.spk sa... (en bild säger mer än tusen ord)

men..

hur dra kabel för data/iptv/telefon i fastighet på enklast sätt. Jag har förberett för data/iptv med två kablar. telefon har jag tänkt att skippa. Tror att båda dessa kablar måste gå genom separata switchar. Om man inte har switch med vlan. Jag har en Netgear Prosafe GS108T vilken skall klara vlan om jag fattat rätt. Kan man dra både data och iptv kablar genom denna?



#31

Postad 17 juni 2016 - 20:23

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Redigerar detta inlägg. Förtydligar eftersom svaret verkar vara leverantörsberoende.

Håller på att förbereda kabeldragning för iptv- med flera iptv i nätverk. Datanätverket är redan draget och klart i fastighet.

 

Förtydligar frågan. Måste man ha dubbla switchar för att dra både data och iptv via switch? Vore bra om det räckte med en. Tacksam att få tips på en sådan fungerande vlan- switch.

 

Fakta

Telia öppen fiber

Data leverantör; Telia (2016 och deras mediaomvandlare och router)

IPTV framtida leverantör; Telia


Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 19 juni 2016 - 07:57.


#32

Postad 19 juni 2016 - 08:35

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

En switch som hanterar VLAN borde kunna hantera både DATA & IPTV. Men frågan är om du måste konfigurera den med speciella inställningar beroende på vilket fibernät du är anlutet till.

Men med Telias router så kan du ju köra både IPTV och data, så där kanske det fungerar att koppla in en "dum" switch? Eller försvinner ett vlan då? Vilket väljer den bort? Och en switch med vlan, konfigureras den automagiskt av telias router eller hur fungerar det?

IPTV är fan invecklat...



#33

Postad 19 juni 2016 - 09:57

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Redigerar detta inlägg. Förtydligar eftersom svaret verkar vara leverantörsberoende.
Håller på att förbereda kabeldragning för iptv- med flera iptv i nätverk. Datanätverket är redan draget och klart i fastighet.

Förtydligar frågan. Måste man ha dubbla switchar för att dra både data och iptv via switch? Vore bra om det räckte med en. Tacksam att få tips på en sådan fungerande vlan- switch.

Fakta
Telia öppen fiber
Data leverantör; Telia (2016 och deras mediaomvandlare och router)
IPTV framtida leverantör; Telia


Har du Fiber via Telia så räcker det att du kopplar in deras Router. Behöver ingen extra mediaomvandlare.

Exempel på setup;

1) Fiber kopplas till Telias Router

Finns sen 4 uttag på routern, där kopplar du valfritt om du ska ha tv eller datortillgång. Går även utmärkt att koppla in en switch och sedan ifrån switchen koppla valfritt därifrån med.

Själv har jag kopplat såhär:

1)Fiber - Router
2) Router - Dator (kabel)
3) Router - Switch (I switchen är det kopplat PS3, TV, HTPC och skrivare.
4) Router - TV

Så allt du behöver är deras egna router. Dock är den inte den vassaste kniven I lådan gällande trådlöst. Men går utmärkt att stänga av och koppla in acesspunkt istället.

#34

Postad 19 juni 2016 - 18:42

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Med anknytning till vad mushunt skriver om Telias router och wifi så kan jag stark rekommendera dessa, som hjälp mig att få en nöjd familj. Perfekt wifi i hela huset och trädgården utan några problem.

http://pcforalla.idg...strong-extender

#35

Postad 20 juni 2016 - 07:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ja fast appen beter sig som vilken extern källa som helst. Den får till och med en egen "ingång" under källor. Byter kanal som vanligt med fjärren. Dock går det tyvärr inte i dagsläget (om inget hänt senaste månaden) spela in på ansluten USB-lagring. Så jo, jag skulle kalla det IPTV i högsta grad!

Det vill jag starkt ifrågasätta. IPTV är en teknik som bygger på att leverantören har en direkt access till den mottagande boxen. Signalen går inte via internet. En app i en TV tar signalen via internet. Då är det inte IPTV. Förmodligen blev det för mycket strul med detta och Telia ersatte denna app med den nuvarande Play+, som inte är IPTV utan en streaming-app.



#36

Postad 20 juni 2016 - 10:17

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Det är klart att InternetProtokoll TV går via internet.

#37

Postad 20 juni 2016 - 10:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det är klart att InternetProtokoll TV går via internet.

Nej, det är inte klart. Leverantören har sin egen lina och sin egen router för IPTV. Att det använder ett standardiserat protokoll har inget att göra med vilken väg som signalen går. Skulle det allmänna internet användas för IPTV så skulle inte leverantören kunna garantera att det fungerar.

 

Edit: infrastrukturen för IPTV kan givetvis variera beroende på leverantör. För att kunna diskutera detta vidare måste vi ha kunskap om hur deras infrastruktur ser ut. Det har vi inte och det går inte att googla sig fram till heller.


Redigerat av agpath, 20 juni 2016 - 10:33.


#38

Postad 20 juni 2016 - 12:27

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Med anknytning till vad mushunt skriver om Telias router och wifi så kan jag stark rekommendera dessa, som hjälp mig att få en nöjd familj. Perfekt wifi i hela huset och trädgården utan några problem.

http://pcforalla.idg...strong-extender

 

Om jag tolkat artikeln rätt så kan man alltså koppla in en av dessa enheter via kabel och köra som en acesspunkt utöver mitt befintliga trådlösa nätverk? Samt ansluta den andra enheten på längre avstånd som en repeater som förlänger signalen? Har jag tolkat allt fel ? :)



#39

Postad 20 juni 2016 - 14:08

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Om jag tolkat artikeln rätt så kan man alltså koppla in en av dessa enheter via kabel och köra som en acesspunkt utöver mitt befintliga trådlösa nätverk? Samt ansluta den andra enheten på längre avstånd som en repeater som förlänger signalen? Har jag tolkat allt fel ? :)


Man kopplar in den första med kabel, sedan administrerar man den om man vill byter SSID lösen etc därefter lägger man till fler med WPS så får de samma SSID och lösen.

De blir alla accesspunkter med ett gemensamt SSID för både 2,4 & 5 GHz, din device ser en AP och det är bara att röra sig fritt inom nätverket typ som på hotell, flygplatse mm.

Men det är viktigt att man stänger av wifi på den befintliga routern.

Man kan även koppla in prylar med kabel i varje AP om man vill jag har fyra st och jag får samma hastighet som med kabel på alla fyra när jag ansluter något med kabel i dem. Jag har 250/100 Mbit/s och ligger på 270/120 Mbit/s vid varje ansluten med kabel och mellan 120-260 Mbit/s trådlöst i hela huset och runt 30-40 Mbit/s utomhus inom ca 20 meter från huset sedan faller det.

#40

Postad 20 juni 2016 - 17:40

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Man kopplar in den första med kabel, sedan administrerar man den om man vill byter SSID lösen etc därefter lägger man till fler med WPS så får de samma SSID och lösen.

De blir alla accesspunkter med ett gemensamt SSID för både 2,4 & 5 GHz, din device ser en AP och det är bara att röra sig fritt inom nätverket typ som på hotell, flygplatse mm.
r på 270/120 Mbit/s vid varje ansluten med kabel och mellan 120-260 Mbit/s trådlöst i hela huset och runt 30-40 Mbit/s utomhus inom ca 20 meter från huset sedan faller det.

 

Måste alla anslutas med kabel? Eller kopplas den andra enheten upp emot den andra via wifi?

 

Exempel:

 

Router > En av enheterna (kopplad med kabel)

Enhet 2 ansluten till Enhet 1 (via wifi)

 

I mitt fall hade det varit perfekt om detta sker, då pojken vill tillbringa sommaren i gäststugan. Tänkte isåfall placera en mottagare där ute, så kan han även plugga in sitt Ps3 via kabel i den.



#41

Postad 20 juni 2016 - 19:26

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 218 inlägg
  • 0

Måste alla anslutas med kabel? Eller kopplas den andra enheten upp emot den andra via wifi?

 

 

Eftersom man ansluter resterande enheter med WPS, så borde det vara wifi.

 

https://en.wikipedia...Protected_Setup



#42

Postad 20 juni 2016 - 19:28

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Måste alla anslutas med kabel? Eller kopplas den andra enheten upp emot den andra via wifi?
 
Exempel:
 
Router > En av enheterna (kopplad med kabel)
Enhet 2 ansluten till Enhet 1 (via wifi)
 
I mitt fall hade det varit perfekt om detta sker, då pojken vill tillbringa sommaren i gäststugan. Tänkte isåfall placera en mottagare där ute, så kan han även plugga in sitt Ps3 via kabel i den.


Bara den första kopplas med kabel sedan ansluts de trådlöst.
Kan ju tänkas att du behöver tre st beroende på var routern står, kanske en vid routern en i fönstret mot gäststugan och en i gäststugan.

#43

Postad 20 juni 2016 - 19:34

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Tror det ska räcka med en. Får in 1 signal via routern nu. :)

#44

Postad 20 juni 2016 - 19:48

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Tror det ska räcka med en. Får in 1 signal via routern nu. :)


Du måste ha två iaf, en med kabel vid router och en i gästhuset om du ska ansluta PS3 med kabel där

#45

Postad 20 juni 2016 - 19:56

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Du måste ha två iaf, en med kabel vid router och en i gästhuset om du ska ansluta PS3 med kabel där


Ja det var det jag tänkt. Säljs de inte i kit?

#46

Postad 20 juni 2016 - 20:12

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Ja det var det jag tänkt. Säljs de inte i kit?


Nej, det finns ett kit https://www.kjell.co...700-mb-s-p61310

Men den har bara 5 GHz och är egentligen bara tänkt som nod till nod



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.