Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilket VR ska man satsa på?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 november 2016 - 09:44

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 176 inlägg
  • 0
Sonen önskar sig VR i julklapp. Alltså glasögonen och även nån slags handkontroll till det. Trodde först att detta räckte https://www.netonnet...-0/231288.9134/ men det är ju bara ett par glasögon. Så hur styr man spelet?

Han har en iphone 6 och jag vet inte riktigt vad som passar till den telefonen? Såg att ps4 hade ett VR paket, men dessvärre har vi inte en ps4. Vi har xbox one och jag hittar inget system till det.

Finns det något kit ni kan rekommendera? Som sagt så vill han ha både glasögonen och handkontroller...

/Magnus

#2

Postad 20 november 2016 - 08:02

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 176 inlägg
  • 0

Efter att ha gjort lite research så verkar inte apple tillåta 3:e parts bluetooths handkontroller. Åtminstone inte för spel. Är det så illa?

 

Tanken var ju att sonen ville ha glasögonen och en kontroll för att kunna styra spelet. 

 

Vad sjutton ska man köpa istället? Hade verkligen tänkt att fixa ett kit till julklapp...



#3

Postad 20 november 2016 - 09:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Destiny

  • 17 978 inlägg
  • 1
Det finns egentligen bara två sätt att få VR på ett bra sätt. Det ena är psvr och då ska man gärna ha en PS pro till det. Det andra är att köpa oculus rift/HTC vive samt att ha en kraftfull speldator på det.

VR på mobiler är ytterst begränsat och ger inte alls samma möjligheter som de övriga alternativen.

#4

Postad 20 november 2016 - 12:49

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 176 inlägg
  • 0
Tack för infon. Har också börjat inse detta.

#5

Postad 23 november 2016 - 12:52

Robert Redford
  • Robert Redford
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Fast vad skrev aftonbladet om det i sin plusartikel om vr. Verkar som det gillade en budgetvariant (troligtvis mobil). Någon som har läst den?



#6

Postad 23 november 2016 - 13:02

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 991 inlägg
  • 1

Ja är det någon som betalar för Aftonbladet Plus?



#7

Postad 24 november 2016 - 08:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 095 inlägg
  • 4

Ja är det någon som betalar för Aftonbladet Plus?

Aftonbladet Plus är bland det bästa som hänt internet. Det fungerar ju som ett filter så att deras gaggande når färre, vilket bara är positivt. :)



#8

Postad 28 november 2016 - 08:30

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 8 119 inlägg
  • 0
http://www.roadtovr....5cab4-168178973

Undrar hur lätt ips glow är att stå ut med i vr. Clouding är måhända ett mindre problem på små paneler?

#9

Postad 05 december 2016 - 14:51

Mcrave
  • Mcrave
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite, istället för göra en ny.

 

Ifall man nu ska hoppa på VR tåget, vilket headset skulle ni säga är det som är bäst.

Oculus Rift eller HTC Vive?

För o nackdelar med båda?

 

Hur stort utrumme behövs för Vive?

Funkar spela med kontroller/tangetbord/mus till båda headseten ifall man skulle vilja det? dvs sittande spelande.

Mest framtidsäker? dvs störst utbud åt?


Redigerat av Mcrave, 05 december 2016 - 15:25.


#10

Postad 16 december 2016 - 01:25

Mcrave
  • Mcrave
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

inga förslag? råd?



#11

Postad 16 december 2016 - 14:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 991 inlägg
  • 0

Ja det är väl bara Oqvist här som har både Vive och Rift.



#12

Postad 16 december 2016 - 17:24

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 8 119 inlägg
  • 0

Ville vänta tills jag fått mer tid med touch.

 

Vill du gå all in på roomscale skulle jag absolut gå för Viven. Bättre tracking helt enkelt Vives basstationer täcker mer yta både vertikalt och horisontellt och även om man bara kör stående är det skönt att kunna stå i vilken riktning du vill och inte försöka lista ut var kamerorna är. Behöver nog 4 kameror för Rift men jag misstänker de ändå kommer ha sämre täckning speciellt vertikalt. Jag kommer inte ens testa för mycket kable management de ska va trådlösa. Fattar Oculus också därför de marknadsför stående 180 grader.

 

I de områden där Oculus spårar så fungerar trackingen lika bra vad jag kan se.

 

Viven överlag känns mer byggd för roomscale. Robustare och längre kabel.

 

Gällande utrymme ju mer ju bättre. Det är en besvikelse varje gång man stöter på chaperone är en så mäktig känsla gå runt fritt i virtuella rum men den bryts ju snabbt. 2x2 meter kan du spela det mesta i alla fall.

 

För sittande vinner Oculus mycket på lägre vikt, bättre långtidskomfort således även om Riften går lite varmare och uppskattar dess grafik lite mer städad. Delvis pga något mindre fov men min rift har bättre svärta dock sämre kontrast. Oculus Fresnellinserna fokuserar pixlarna mer så SDE upplevs inte lika markant men den släpper igenom mindre ljus i stället. 

 

Gällande spelstöd de är i stort sett detsamma. Oculus har köpt lite exklusiviteter medan Vive har ett försprång när det gäller rena 360 roomscale upplevelser. Tar ju några år utveckla lir så de mesta är fortfarande i beta stadie men finns väldigt mycket kul redan. Är du kreativ så känns Quill och Medium vassare än Tilt Brush så här långt men de släpps säkerligen till Vive också.

 

Framtidssäkra är de bägge men det kommer ju komma nya versioner och andra alternativ eftersom naturligtvis.



#13

Postad 03 februari 2017 - 17:16

Mcrave
  • Mcrave
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Har haft Vive nu ett tag och måste säga, VR är ju en upplevelse, svårt o förklara måste upplevas.

Man får ju bara hoppas att fler blir intresserade av detta både tillverkare och användare så det inte dör ut.

 

Visst skulle man kunna önska grafiken var bättre eller skarpare rättare sagt. Om detta beror på kodning eller själva skärmarna/linserna har jag ingen vetskap om. Antar detta är nått som kommer bli bättre med ev. nästa generation headset.

 

Sen något jag saknar är att man bara ser händerna, finns ingen kropp (i de spel jag testat).

Kanske en dräkt inkl handskar istället för kontroller? Jag skulle helt klart kunna tänka mig en sådan lösning.

 

Sen önskvärt att få allt trådlöst i framtiden :)

 

Men i sin hel hett just nu, så är Viven kanon.

Hunnit testa ett 20 tal spel, och det enda som gjorde mig en aningen "åk sjuk" är Adrift. I övrigt kan jag spela i timmar utan problem.

Av det jag hunnit testa hittills så är The Gallery Ep 1 Call of the starseed den absoluta favoriten. Ser fram emot fortsättningen av detta.

 

Har ju som sagt inte testat Oculus, så vem som är bättre tänker jag inte ge mig in på.

Men kände att HTC Viven var mer framtidsäker och fått något bättre betyg i de tester jag läst.

Plus att Fallout 4 samt Doom kommer så småningom till denna.

 

Men jag hoppas att VR är här för att stanna!



#14

Postad 03 februari 2017 - 17:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 991 inlägg
  • 0

Men jag hoppas att VR är här för att stanna!

 

Tekniken kommer bara bli bättre och bättre. Tänk 50 år in i framtiden, 100 år. Kommer vara något helt annat än vad vi har idag, men kul att få ha varit med om början.



#15

Postad 03 februari 2017 - 17:29

boombaaz
  • boombaaz
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0

Tekniken kommer bara bli bättre och bättre. Tänk 50 år in i framtiden, 100 år. Kommer vara något helt annat än vad vi har idag, men kul att få ha varit med om början.

 

Början? :rolleyes:



#16

Postad 03 februari 2017 - 18:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 991 inlägg
  • 1

Har du någon poäng du vill förmedla? Hur är detta inte början av konsument-VR?



#17

Postad 03 februari 2017 - 18:18

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 8 119 inlägg
  • 0

Jo har vart några rundor men bara en starkare kommersiell tidigare med virtua boy. Kommit en bit sen dess och vga headseten  i alla fall. Men vi är inte ens nära att va med från början men jo tveksam till om de tidigare nått över tröskeln i särdeles många lir. Kan inte svara trots frestelser hoppade jag aldrig på.

 

Inte fel gå med Vive för roomscale den har bäst tracking helt klart för att navigera runt. foven är för begränsad på rifts kameror men så länge de täcker fungerar de bra... Fast jag behöver optimera min setup med två kameror max för att de ska fungera 100 % för 180 graders VR annars tappar de täckning antingen när jag ligger på golvet eller står upp och smashar. Men Riften i sig är ju inte gjord för 360 roomscale så de blir lite mer bök med kablage också även om man får till något bra med 4 rift kameror. Annars får jag lite skarpare bild med riften med dess slipade fresnellinser vilket överväger mer positivt än det negativa med minskat ljusinsläpp. Använder mestadels Rift än så länge och använder den för allt sittandes. Viven enbart för Roomscale men  det tar av förklarliga skäl tid att utveckla spel med helt nya kontrollmetoder och har en massa lovande early access titlar on hold.

 

De flesta som sysslar med flyg och racingsimulatorer blir sålda. De som inte blir sålda så är det av två anledningar (Vr sjuka eller finner inte upplösningen hög nog). 

 

Det hela är ett upplösningsrace vr sjukan kommer alltid vara där för de som är mottagliga för den. Ju högre upplösning ju fler lir kommer jag lira i VR. Jag ser redan mycket hellre film med Riften än min 50" plasma men även det kommer ju bli brutalt mycket bättre när vi får nya grafikkort och än mer optimerade drivrutiner så det orkas pusha högre upplösningar. Eye tracking är ju en av de mer intressanta närstående teknologierna för att sänka hårdvarukraven men lite osäker om det är värt biverkningarna.



#18

Postad 04 februari 2017 - 00:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 991 inlägg
  • 0

Jo har vart några rundor men bara en starkare kommersiell tidigare med virtua boy. Kommit en bit sen dess och vga headseten  i alla fall. Men vi är inte ens nära att va med från början men jo tveksam till om de tidigare nått över tröskeln i särdeles många lir. Kan inte svara trots frestelser hoppade jag aldrig på.

 

Detta är början. Detta är första riktiga satsningen till konsumenter, med ett hyfsat okej pris och hyfsat okej bild. Allting tidigare har bara varit experiment. Virtual Boy, en enda apparat från ett enda företag utan riktiga färger ens och fruktansvärt otymplig. Starkt kommersiell my ass, total flopp. Därefter decennier av ingenting.

 

Nu är alla med, alla storföretag, det sprider sig till mobiler, allting utanför spel också sprider det sig inom och kommer bara utvecklas. Framför allt så kommer det inte vara något enormt glapp, utan det kommer fortsätta komma kommersiella VR-produkter från och med den här eran.

 

Jag vet att detta är början. Inte början av tekniken, utan det kommer bli känt som när VR satte fart. VR:s födsel kommer vara Vive, Oculus, PSVR, Gear, etc. All utveckling innan har skapat vägen för VR.s födsel som vi nu är med om.

 

Det ni påstår är som att säga att man inte var med om smarttelefonens födelse bara för man inte var med när telefonen uppfanns.

 

Det hela är ett upplösningsrace vr sjukan kommer alltid vara där för de som är mottagliga för den

 

 

Det kommer den såklart inte iom att ju mer prestanda vi får i våra maskiner, desto mindre kommer vi behöva bry oss om upplösning. Ögat har en gräns. Tänk längre än några år framåt, i slutändan kommer vi inte se skillnad på datorgrafik och verkligheten annat än i eventuellt animationer och beteende, de löser väl det också till slut dock.

 

När det kommer teknik som kommersiella fotondatorer så kommer beräkningskapaciteten i dagens datorer att kännas som miniräknare från 1970-talet.

 

Till och med grafen eller vad det nu blir för supermaterial de kommer med härnäst kommer att speeda på utvecklingen enormt. Bara en tidsfråga.



#19

Postad 04 februari 2017 - 12:09

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 8 119 inlägg
  • 0

Kul retro lista. http://www.stereo3d.com/hmd.htm#chart

Tycker nog man ska ge dem lite cred :)

 

Ja fotorealism ligger mer än några år framåt i tiden. Kanske 50 år snarare svårt att spekulera. Det kommer inte gå så fort framåt framöver ändå då mobilbranschen som skapa den här vågen kanske inte kräver 12K paneler direkt och fotondatorer kommer dröja de med. 

 

Men som sagt de vi har nu räcker till mycket,

 

Upplösningsrace i några decennier borde vi kunna enas om allra minst.



#20

Postad 04 februari 2017 - 18:46

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 36 991 inlägg
  • 0

Ja fotorealism ligger mer än några år framåt i tiden. Kanske 50 år snarare svårt att spekulera.

 

Ja som jag sa ju :)

 

Tänk 50 år in i framtiden, 100 år.

 

 

 

Upplösningsrace i några decennier borde vi kunna enas om allra minst.

 

 

Japp.

 

Kul retro lista

 

 

Heh, mja obskyra japanska grejer för det mesta, inga kommersiellt gångbara dock. Visar bara hur överlägsen dagens satsning är i jämförelse. Dvs, insatsen rent ekonomiskt är enormt mycket större än tidigare. Beror på att tekniken har kommit så långt att priset kan gå ner mot en rimligt nivå med rimlig upplösning, tidigare har det ena eller det andra varit för opassande.



#21

Postad 10 februari 2017 - 12:14

chaval
  • chaval
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Här är mina erfarenheter hittills

Playstation är helt klart mest prisvärd, ännu mer om du redan har en PS4.

PS4 har sålt bättre än bägge andra tillsammans och Sony kommer att satsa på exklusiva titlar för att öka andelen. Resident evil 7 tex. Själv köpte jag PSVR bla pga detta. Favorit spelserien i VR? Inget snack!

PS4 är enklast att komma igång och ta fram och spela utan att möblera om/sitta framför en PC. Alltså enkelheten att bara slå på Ps4 och ta på sig brillorna. Klart.

Ps4 må ha sämre prestanda/upplösning men det vägs upp att att man slipper dessa sk godrays samt att
Många Vive ägare vittnar om att PSVR ger en bättre och klarare bild med mindre "screen door" effekt.
Grafiken kommer dock att vara lite vassaste på Rift /Vive pga bättre PC hårdvara som utvecklarna såklart nyttjar.

Låter säkert som en sk fanboy;) men kunde ha köpt vilket som egentligen, valde PS pga spelupplevelser och satsningar, där jag tror att det systemet som är mest utbrett kommer att få det bättre innehållet. Hoppas att det blir så också framöver. Min uppfattning är att det är på rätt väg.

Hade gärna köpt en Rift för att spela titlarna där men det blir en ohållbar budget;)

Tillägg: Move kontrollerna på PS VR är rätt dåliga och noggrannheten är kass jämfört med ViVe/Rift. De duger såklart men saknar analog spak. En klart begränsning därför används dualshock på många spel.

Det är också begränsad tracking, det funkar att stå/ducka och ta nån steg i sidled men spelen är i huvudsak anpassade så att man står/sitter på en plats. I vilket fall inte alls den friheten som Vive ger.

Redigerat av chaval, 10 februari 2017 - 18:20.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.