Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elgiganten, falsk marknadsföring?

35 svar till detta ämne Elgiganten isf kalibrering
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 november 2016 - 17:08

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Okej!

Låt säga att Nicklas besökter Elgiganten & beställer en ny Tv. Nicklas frågar om dem kan "kalibrera" tvn & säljaren säger självklart kan vi det...
Jag frågar hur det går till, är ni ISF certifierade?
Säljaren säger att dem är ISF utbildade & kalibrerar med riktig utrustning i ett mörkt rum, även uppdaterar med senaste firmware för 1000:-
Ahha! Säger Nicklas & frågar om dem även kan komma hem & kalibrera?
Säljaren: Ja, men då kostar det lite till..
Nicklas tackar då & säger att kalibreringen hos dem duger väl...

Om nu inte Elgiganten har ISF utbildad personal så klassas väl detta som falsk marknadsföring?

Någon annan än Nicklas som råkat ut för detta?

Postad 24 november 2016 - 17:29

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Handlade inte programmet Plus på SVT om precis detta? Det är väl därför de inte kallar det kalibrering utan i stället Optimering.

ISF äger rätten att kalibrera har jag för mig. Trist att det blir missförstånd och i förlängningen drabbar andra aktörer som investerat i äkta ISF-kalibrering.

Postad 24 november 2016 - 17:30

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Jag har, mig veterligen, endast certifierat en person från Elgiganten - från svågertorp... han jobbar, vad jag vet, inte i dagsläget med kalibrering....

Det som Elgiganten gör är INTE kalibrering, och de kallar det själv "optimering" (efter att jag hade pratat med dem om detta!). Det hela är verkligen rätt enkelt - de kan inte presentera en före/eftermätning, de har ingen process att stödja sig mot och det som de "levererar" är mer ofta en ren försämring av bilden i jämförelse mot hur den levereras om man väljer rätt preset/userläge.

Om man däremot kikar på Mediamarkt så har de i dagsläget 100st certifierade personer som arbetar utifrån en EXAKT process, med certifierade verktyg och gör en riktig individuell kalibrering på varje skärm - de utför äkta kalibrering, på det sätt som man skall göra!!

mvh

/Pär

Postad 24 november 2016 - 17:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 1

ISF äger rätten att kalibrera har jag för mig.

Hehe, nej. Lika lite som Meka äger rätten att reparera din bil. ;)

Postad 24 november 2016 - 17:45

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Hehe, nej. Lika lite som Meka äger rätten att reparera din bil. ;)

Jag menade i exemplet ovan att endast de som certifierats via ISF får utge sig för att ISF-kalibrera. Stämmer inte det får du eller hellre Perra förklara.

Postad 24 november 2016 - 17:46

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Handlade inte programmet Plus på SVT om precis detta?

Jodå.

http://www.svtplay.s...t-6-4?info=visa

Cirka 10 minuter in.

Postad 24 november 2016 - 17:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 1

Jag menade i exemplet ovan att endast de som certifierats via ISF får utge sig för att ISF-kalibrera. Stämmer inte det får du eller hellre Perra förklara.

Det stämmer säkerligen.

Postad 24 november 2016 - 18:14

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 1

ISF Kalibrering är egentligen inget magiskt, vi lär ut och arbeter utifrån samma standards som används inom film och broadcast - och som är bestämda av FN. På en ISF kurs går vi igenom alla standards, lyfter fram hur de praktiskt påverkar, begränsar och implementeras i olika typer av display devices. Vi går också igenom en "best practise process" för kalibrering, som säkerställer att man inte missar någon del i det (oftast) kompromissande som kalibrering är. Vi lär också ut hur man skal tolka och se fel genom användning av speciella testpatterns.

ISF Certifiering (lvl II) är en globalt erkänd certifiering, som visar att man har genomgått minst en 3-dagars kurs inom bildkalibrering, och genomgått praktiska och teoretiska prov. ISF Kalibrering är i sig nödvändigtvis ingen "kvalitets stämpel", men den säkerställer (om det är rätt utfört) att en person som klarat dessa prov har gjort vad han/hon kunnat för att kalibrera bilden mot bestämda mål och standards.

Men som alla hantverk och yrken så finns det sådana som tar certifiering som inte är duktiga, brinner för eller bryr sig om slutresultatet - alla har säkert stött på en dålig hantverkare.... ;)

mvh

/Pär

Postad 24 november 2016 - 19:46

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

Tror ej MM har tid att bråka med gammakurvan och försöka att få den spikrak med hjälp av 20 stegs vitballans inställningarna ;)

bara det tar 1 timme på en OLED.

inte heller att öka detaljerna nära svart med hjälp av en ökning av IRE5 nivåerna.

Nej 3 dagar räcker inte för att kunna kalibrera och "maximera" en display om vi nu tar OLED.

räkna med en grovkalibrering av gråskalan.

Gammakurvan är garanterat orörd och ser då troligen ut som en bergochdalbana.

Har MM mätare som är profilerade mot referens spectormeters?

om inte så kan den kalibrerade vitballansen ändå ha ett felvärde på över dE 3.0

så även om deras papper visar rätt RGB värden så kan man sitta och kolla på en felaktig bild.

Sen ska 2016 OLED modellerna vara hyffsat nära referens redan från början med ISF lägena så det är frågan om man äns ser nån skillnad efter en kalibrering från dom.

Slå in ISF Expert (Dark Room) på era 2016 OLEDs så är ni nära referens.

Kalibrering är överflödig för flertalet tippar jag på.

tips på inställningar för LG B6 

https://www.avforums...-settings.13022

Redigerat av sune bejas, 24 november 2016 - 20:00.

Postad 24 november 2016 - 20:07

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 5

Tror ej MM har tid att bråka med gammakurvan och försöka att få den spikrak med hjälp av 20 stegs vitballans inställningarna ;)

inte heller att öka detaljerna nära svart med hjälp av en ökning av IRE5 nivåerna.

Nej 3 dagar räcker inte för att kunna kalibrera och "maximera" en display om vi nu tar OLED.

så även om deras papper visar rätt RGB värden så kan man sitta och kolla på en felaktigbild.

Då har du fel (gissar förövrigt att du heter Patrik).

Varje MM butik har minst en mätare som är profilerade mot en Minolta CS2000, och de gör vad som krävs för att nå absoluta målvärden som ligger väl under dE 3.0 (högsta enskilda tillåtna fel utan kommentar är dE 3), både inom färg och gråskala  - de ska dessutom upplysa om det inte går att nå längre med varje specifik display, och de ska stå i rapporten.

Dessutom så lägger MM kalibrerare den tid som behövs för varje display, målet är dessutom att den skall passera både mätmässigt och visuellt - alla paneler granskas så att inte banding eller annat uppstår under kalibrering.

Vad gäller vissa displayer så har de t om flugit in produktutvecklare från Asien, mött upp dem på sina lediga dagar för att medverka till förbättringar i hur de kan kalibreras.

Sedan så behöver inte, och ska inte, "gammakurvan" bråkas med som du säger  - du har den gamma du betalar för! I alla displayer med fast pixelpanel så ligger gamma beskriven av en matematisk algoritm - om du inte har tillgång till denna genom specifika reglage så introducerar du mer fel genom att göra bitförflyttningar - och oavsett om du har reglage så ju mer reglage du drar i, ju fler bitar stjäl du - det vanligaste misstaget som nybörjare inom kalibrering gör är att pilla på 10 el 20 stegs vitbalans, och åstadkomma banding galore.....

mvh

/Pär

Postad 24 november 2016 - 20:52

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

Ok Perra grabben då vet jag ;)

låter ändå som att en kalibrering av 2016s OLEDs är rätt bortkastat iom att dom ligger så bra från början.

nicket här är ju ett alias som så många andra som använder sig av alias här ;)

Redigerat av sune bejas, 24 november 2016 - 20:54.

Postad 24 november 2016 - 21:40

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 475 inlägg
  • 0

Hoppas att många har tittat på Plus och fått lite insikt i hur det ligger till med El Gigantos "optimering"...

Postad 25 november 2016 - 07:19

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

[...]

[...]

så även om deras papper visar rätt RGB värden så kan man sitta och kolla på en felaktig bild.

[...]

Du påstår först att MM inte "har tid" att kalibrera men hänvisar till inställningar för ett kalibrerat exemplar? EG:s taktik vore alltså att rekommendera?

Perra1 for president.

Postad 25 november 2016 - 11:31

200hz
  • 200hz
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Sen ska 2016 OLED modellerna vara hyffsat nära referens redan från början med ISF lägena så det är frågan om man äns ser nån skillnad efter en kalibrering från dom.
Slå in ISF Expert (Dark Room) på era 2016 OLEDs så är ni nära referens.
Kalibrering är överflödig för flertalet tippar jag på.

Ganska enkelt att få till en perfekt gamma och gråskala utan 20-punkters på OLED från 2016. Vi har troligtvis gjort nog gjort fler OLED än de flesta så vi vet vad vi gör. De är allt annat än referens ur kartong men dock bättre än de flesta. En G6:a är däremot ganska bra ur kartong men inte under dE3.

Postad 25 november 2016 - 11:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Okej!

Låt säga att Nicklas besökter Elgiganten & beställer en ny Tv. Nicklas frågar om dem kan "kalibrera" tvn & säljaren säger självklart kan vi det...
Jag frågar hur det går till, är ni ISF certifierade?
Säljaren säger att dem är ISF utbildade & kalibrerar med riktig utrustning i ett mörkt rum, även uppdaterar med senaste firmware för 1000:-
Ahha! Säger Nicklas & frågar om dem även kan komma hem & kalibrera?
Säljaren: Ja, men då kostar det lite till..
Nicklas tackar då & säger att kalibreringen hos dem duger väl...

Om nu inte Elgiganten har ISF utbildad personal så klassas väl detta som falsk marknadsföring?

Någon annan än Nicklas som råkat ut för detta?

Man kanske ska förtydliga att i exemplet ovan så är det en enskild säljare som gör fel.

Sättet på ElG säljer sin "optimering" (som alltså är en delmängd i "uppdaterad och anpassad"-paketet) är i sig inte felaktigt (om än luddigt, notera flitiga användningen av ordet "försöker" samt, efter perras öronryckare, totala avsaknaden av ordet "kalibrering"):

http://www.elgigante...ch-anpassad-tv/

Eller ja, det är iaf inte felaktigt om det faktiskt är så att de mäter och justerar varje tv individuellt (det är ju det de säger med "vi anpassar din TV genom avancerad teknisk utrustning"). Har iofs sett påståenden om att det inte är riktigt så det går till men jag vet inte om det finns nån sanning i det.

Sen är det ju så att hela detta "optimerings-försök" (för att använda ElGs egna ord) ter sig extremt taffligt när nu MM kom med en seriös tjänst. Men, men i en värld full av okunskap så är det ju bara en tafflighet i mängden...

Redigerat av pacman, 25 november 2016 - 12:53.

Postad 25 november 2016 - 12:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Men som alla hantverk och yrken så finns det sådana som tar certifiering som inte är duktiga, brinner för eller bryr sig om slutresultatet - alla har säkert stött på en dålig hantverkare.... ;)

Det där har jag funderat på...är tveksam till att Sverige är tillräckligt stort för att kunna skaka fram 100 stycken till(?) tillräckligt nerdiga individer. :D

10-20, absolut. Kanske mer. Men 100? Låter som utopi. ;)

Jajja, time will tell. Initiativet ska iaf applåderas å det grövsta.

Postad 25 november 2016 - 14:38

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 1
Det jag, inte helt utan stolthet, kan säga är att de personer från Mediamarkt som genomgått certifieringsutbildningarna jag och Thomas har hållit är väldigt duktiga och motiverade - jag var helt ärligt överraskad av den otroligt höga kvalitén, och motivationen som alla har haft.

För de utbildningar som vi genomförde med Mediamarkt så höjde vi nämligen nivån väsentligt i jämförelse till "vanliga" kurser (vi körde t ex 4dagar mot 3) - och vi har även haft tillgång till en nivå på labbar som aldrig tidigare genom ISF historia har varit möjligt!!! Den senaste kursen så hade vi över 20st skärmar, där hela 14st var olika modeller... kurserna har dessutom gett möjlighet att kalibrera dygnet runt under hela utbildningen - och jag vet att ett stort antal satt till 22-23 varje kväll och nötte... så tidsmässigt i jämförelse mot en "vanlig" ISF lvl II så har flertalet iaf mer än dubbelt upp i praktisk kalibrering. Dessutom har vi för första gången infört ett praktisk prov. Detta för att säkerställa att alla verkligen kan leverera både bra rapporter och bra bild.

Med vänlig hälsning,

/Pär

Postad 25 november 2016 - 14:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Awesome. Vore fantastiskt om entusiasmen håller i sig över hela linjen.

Då är det bara för dig och Thomas att hämta ut en bunt Nobelpris. Ta till höger där vid den där stora tegelbyggnaden och plocka upp dem bara. :)

Postad 25 november 2016 - 14:58

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

är upptagen 10/12 - går de att hämta dem under kontorstid  ^_^  :lol:  :lol:  :lol:

Postad 25 november 2016 - 15:12

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

FInns det kurser i 3D LUT Kalibrering ?

Det kanske blir lite segt med 4 dagars   ;)?

Dagens uppgift:

Placera mätaren på skärmen och tryck "start"

spela poker i ett par timmar.

Klappat och klart.

Vi får hoppas 3D LUT tar över den här stenåldersmetoden som folk fortfarande håller på med ;)

integrerade 3D LUT program i tv apparaterna med tillhörande mätare så kommer folk att sitta med studio referens tvs utan att äns kunna nåt om kalibrering.

Kan det bli enklare

Redigerat av sune bejas, 25 november 2016 - 15:14.

Postad 25 november 2016 - 15:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

är upptagen 10/12 - går de att hämta dem under kontorstid  ^_^  :lol:  :lol:  :lol:

Nu för tiden erbjuder de hemkörning via DHL. Tack för det Herr Dylan.

;)

Postad 25 november 2016 - 16:13

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Borde Nicklas kräva pengarna tillbaka & säga att dem skall "kalibrera" tvn gratis nu?

Postad 25 november 2016 - 16:19

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

FInns det kurser i 3D LUT Kalibrering ?

Det kanske blir lite segt med 4 dagars   ;)?

Dagens uppgift:

Placera mätaren på skärmen och tryck "start"

spela poker i ett par timmar.

Klappat och klart.

Vi får hoppas 3D LUT tar över den här stenåldersmetoden som folk fortfarande håller på med ;)

integrerade 3D LUT program i tv apparaterna med tillhörande mätare så kommer folk att sitta med studio referens tvs utan att äns kunna nåt om kalibrering.

Kan det bli enklare

Jag brukar säga att en 3D LUT gör vissa delar mycket lättare, men eftersom det handlar om att kalibrera ett system så behövs fortfarande ett par ögon och en hel del kunskap för att inte köra fel. Jag har troligen testat fler LUT boxar än de flesta, och jag har även felsökt ett tjog.... Har varit ute på flera studios där just detta har varit ett stort problem, och där de har varit tvungna att jobba med andra lösningar för att komma förbi just felaktiga LUT:ar....

MEN, Jag tror också att det är rätt väg att gå, tyvärr är det dock en bra bit kvar innan vi når fram  :rolleyes: Rätt intressant hur mycket handpåläggning som krävs för HDR, och förvånansvärt hur lite de flesta tillverkare vet om hur deras displayer fungerar :ph34r:

mvh

/Pär

Borde Nicklas kräva pengarna tillbaka & säga att dem skall "kalibrera" tvn gratis nu?

Nicklas borde skicka tillbaka hela härligheten, och istället handla på Mediamarkt där de gör sakerna på riktigt - Elgiganten kan mig veterligen ännu inte leverera det som Nicklas önskar...

Postad 25 november 2016 - 16:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Nicklas borde kräva pengarna tillbaka, norpa en Snickers på vägen ut, och, om han vill, svänga förbi en närliggande MM-butik och be om en kalibrering. ;)

Postad 25 november 2016 - 16:21

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Snickers!? Vaddå, jag är väl inte bitter?? ;) Mm, får se hur det artar sig

Postad 25 november 2016 - 16:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Haha, tog en stund innan jag fattade den där...

Postad 25 november 2016 - 16:28

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Snickers!? Vaddå, jag är väl inte bitter?? ;) Mm, får se hur det artar sig

Trodde det var "Nicklas" som skulle få en snickers ;)

Postad 25 november 2016 - 16:38

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Var inne på Eg i Alingsås idag, var tvungen att dubbelkolla med ISF certifieringen även kika på Lg oled... Nämde inget att jag blivit blåst då jag beställde min tv i Trollhättan..
Frågan är hur jag skall göra? Pratar jag med butikschefen får väl antagligen säljaren sparken :(
Skall jag fråga efter säljaren å säga att han får göra "kalibreringen" gratis? Fast då åker väl jag dit på utpressning? Haha

Postad 25 november 2016 - 16:48

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Ska du käka med Dylan då eller?

Postad 25 november 2016 - 18:41

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 1

Var inne på Eg i Alingsås idag, var tvungen att dubbelkolla med ISF certifieringen även kika på Lg oled... Nämde inget att jag blivit blåst då jag beställde min tv i Trollhättan..
Frågan är hur jag skall göra? Pratar jag med butikschefen får väl antagligen säljaren sparken :(
Skall jag fråga efter säljaren å säga att han får göra "kalibreringen" gratis? Fast då åker väl jag dit på utpressning? Haha

De kan inte och har inte tjänsten kalibrera, oavsett pris :rolleyes:

Ska du käka med Dylan då eller?

Har en lite tillställning han skall framträda på - han skall jonglera ett äpple, en motorsåg och en bok skriven av en nobelpristagare :lol:

Postad 25 november 2016 - 18:58

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Därför jag skriver inom "... Optimerar, jag vet nu hur Eg funkar... Men om dem kör det gratis som tjänst för att säljaren ljög är det ju alltid något? Eller så avbeställer jag & går till MM

Postad 25 november 2016 - 19:36

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Avbeställ och gå till MM, det blir betydligt bättre :)

Postad 25 november 2016 - 20:50

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3 073 inlägg
  • 0

Var hos Elgig. idag och kollade på en tv, köpte den faktiskt, men avstod från allt vad "kalibrering" var.

Dock valde köpare före mig "kalibrering" (ja de sa ordagrant kalibrering av bild) och inte "optimering av bild"

Han svalde det med hull och hår.. men fick tji när han bad om att få vara med vid den "magiska processen" :D :D :D

Redigerat av Unregisterededb978dd, 25 november 2016 - 20:58.

Postad 26 november 2016 - 00:14

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 475 inlägg
  • 0
Synd att inte Plus tog upp att guidad självoptimering av bilden redan ingår i tv-licensen för den som orkar upp i ottan. ;)

Det som är så sjukt är att El Giganto gör sin "optimering" i tv:ns fabriksläge. Med allt dynamiskt lull-lull går det ju inte att ställa in något korrekt. Kanske också därför som svärtan på Philipsen som Plus köpt in var så fel.

Postad 26 november 2016 - 00:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Guidad självoptimering? Menar du nått mer än din trevliga testbild?

Postad 26 november 2016 - 01:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 475 inlägg
  • 0

Guidad självoptimering? Menar du nått mer än din trevliga testbild?

Nej, det var den jag tänkte på. Det finns ju en liten bruksanvisning till den. :)

Redigerat av Zacabeb, 26 november 2016 - 01:13.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.