Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med projektor köp (fläkt problem)

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 February 2017 - 14:13

MrLogan
  • MrLogan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Hej Forumet.. 

Jag har i dag min projektor i rummet utanför bion och skjuter genom väggen igenom ett hål .. :) problemet är då att jag inte riktigt planerade när jag köpte projektorn för länge sen .. 

Min projektor Epson EH-TW6000 har sina fläktintag och uttblås på framsidan och när jag då trycker in den i utrymmet i Foajén så har värmen ingen bra plats att ta vägen.

Så det jag söker är en projektor för runt 20k eller neråt som har fläktar på sidor eller insug fram och utblås bak så att säga..

Sen om det går att få till någon som har någon form av möjlighet till 21:9 switch eller så, så vore det optimalt :)

Se bild i mitt galleri nedan.

https://www.minhembi...c_id=472476.jpg

//Jens

Redigerat av MrLogan, 27 February 2017 - 14:14.

Postad 28 February 2017 - 10:43

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Bäst vore så klart om du kan byta skivan med "linshålet" mot en glasskiva och flytta bak projektorn 20cm (enligt manual).

Eller om du ser till att projektorns "ventilationsflänsar" inte ligger kloss mot skivan med linshålet, kan du sätta en vanlig fläkt,modell större,och "blåsa på ordentligt" i projektorns utrymme.Projektorns egna fläktar har bara funktionen att "flytta" den av lampan uppvärmda luften,inte att kyla lampan.

Din projektor stänger automatiskt av lampan om det blir för varmt och inte fungerar.

En annan variant är att borra två hål på vardera sida om projektorn, två som "matchar" in och ut flänsarna, där du kopplar på böjligt ventilationsrör 180 grader i biografen och tillbaka in i maskinrummet i två andra hål. ("Slinky-varianten") om du förstår vad jag menar. Eventuellt "hjälpa till" med två PC-fäktar (med en gammal PC-nätdel) som kör till och från, sammankopplade med "Slinky-rören" på maskinrumssidan, om du behöver borra de två "tillbaka-hålen" på ett bredare avstånd efter ex. nästa läkte.

Tror inte att denna lösning bidrar till störande fläktljud.Rören kan du så klart "ljudisolera" om det behövs.

Rengör också luftfiltret innan du börjar.

Byter du projektor ska du inte vara begränsad av din lösning med separat "maskinrum" och fläktar i framkant.Ta till lite extra i dimension så kan du säkert montera vilken projektor du vill.

Aluminiumslang heter röret hos Byggmax.

Redigerat av Morgan T, 28 February 2017 - 11:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.