Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system.

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Rubicon 6 (Golvhögtalare) 1 9 (6) 46 996:-
XTZ Cinema M6 (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) 14 990:-
B&W CM9 S2 (Golvhögtalare) 5 7,67 (2) Inga priser
Onkyo TX-RZ900 (Surroundförstärkare) 1 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Elac FS 249.3 (Golvhögtalare) 1 (0) 29 990:-
Yamaha RX-A3060 (Surroundförstärkare) 6 8,83 (5) Inga priser
Marantz SR7011 (Surroundförstärkare) 9 8,5 (7) Inga priser
Pioneer SC-LX801 (Surroundförstärkare) 3 9 (5) Inga priser
Denon AVR-X6300H (Surroundförstärkare) 6 7,5 (1) Inga priser
30 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
XTZ Cinema Series (2824 inlägg) 8 mån sedan
Arcam AV Receivers och AV Processor (1627 inlägg) 1 år sedan
Yamaha Receivers 2016 (189 inlägg) 2 år sedan
Marantz SR7012 +(MM7025 ) eller SR8012 (14 inlägg) 3 år sedan
Pioneer Receivers 2016 (30 inlägg) 3 år sedan
Dali Rubicon (162 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 4 år sedan
Marantz AV Receivers & AV Processor 2015 (178 inlägg) 4 år sedan
Ny tv men har svårt att få bild via förstärkaren (16 inlägg) 4 år sedan
Hembioreceivers - Med musiken i fokus (115 inlägg) 4 år sedan
Kommer ni att uppgradera till Dolby Atmos? (666 inlägg) 5 år sedan
Marantz Receivers 2016 (87 inlägg) 5 år sedan
Onkyo AV Receivers 2015 (177 inlägg) 5 år sedan
Denon Receivers 2016 (184 inlägg) 5 år sedan
Gammal AVR som slutsteg för Atmos (sr7011 + rx-v767) (2 inlägg) 6 år sedan
Marantz SR6012 vs Denon AVR-X3400H (0 inlägg) 6 år sedan
Marantz srXXXX (2 inlägg) 6 år sedan
Elac 407 VS 249.3 ? (8 inlägg) 6 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 7 år sedan
Subwoofer mest för musik (624 inlägg) 7 år sedan
Vilken upplösning Viasat UltraHD kanal? (12 inlägg) 7 år sedan
Dali Fazon LCR (7 inlägg) 7 år sedan
Kan inte bestämma vilken förstärkare! (23 inlägg) 7 år sedan
Behöver tips på förstärkare till Dali Helicon MK2! (12 inlägg) 8 år sedan
Byta uppgradera bio reciver (31 inlägg) 8 år sedan
Fel på ljudformat byte (4 inlägg) 8 år sedan
Dali Rubicon 6 eller rubicon 8?? (65 inlägg) 8 år sedan
Högtalare för NAD 3020 80-tal (3 inlägg) 8 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 8 år sedan

#1

Postad 30 juni 2017 - 13:39

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Hej.

Börjar med att säga att jag är uppen för allas förslag.

Jag ska äntligen skaffa lite högtalare/sourround till hemmet och jag ska börja med en bra hemmabioförstärkare och ett par front högtalare för att sedan bygga ut.

Så första investeringen har en budget på ca 45 000:-.

Vad ska jag köpa?

Det jag själv har tittat på är följande.

Högtalare
XTZ M6 frontar
Dali Rubicon 6
B&W i 20 000kr prisklass.
Har ni fler/bättre förslag?

Förstärkare (här är jag väldigt osäker)
Arcam 550 (går ihop med budget för XTZ)
Denon 6300
Pioneer 801
Yamaha 3060

Mina prioriteringar inom ljud är
1. Film
2. Tv-spel
3. Musik

Då detta blir placerat i ett kvadratiskt stort vardagsrum ca 60 kvadrat, där ena halvan är "matsal" och andra tvrum.

Är detta något ni av den bättre/erfarna ljudskolan kan hjälpa till med?

Kommer under semestern göra en roadtrip för att lyssna på allt jag kommer över

Ps gillar naturliga ljudkaraktär från högtalarna/systemet men inte avsaknad av bas såklart.

#2

Postad 30 juni 2017 - 14:23

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Smaken är ju individuell men personligen har jag förtroende för Yamaha och Arcam.

 

Jag skulle definitivt göra som du är inne på dvs. ge sig ut och lyssna.

 

När det gäller högtalare så har jag följande förslag vid sidan om de du redan nämnt. Samtliga som nämns har också möjlighet att kompletteras med center.

Scansonic MB serien är väldigt trevliga för pengarna så har du möjlighet att lyssna på dessa så kan jag varmt rekommendera dem.

Audiovecktors QR serie har jag inte hört men den verkar klart intressant i prisklassen under Scansonic, bör kollas har fått bra kritik.

Elac är det många som gillar och det finns gott om modeller så någon borde kunna passa i pris och storlek.

Dynaudio är bra och kan vara rätt för dig men kolla hur det låter med den förstärkare du tänker köpa innan du slår till på detta fabrikat. Finns många fler så ge dig ut och låt dig inspireras.



#3

Postad 30 juni 2017 - 14:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hej!

 

XTZ M6 är ju mer eller mindre en dedikerad filmhögtalare som är gjord för att skäras i botten och där alla tre frontarna är identiska. Dali Rubicon 6 är tvärtom tänkt att spela hela registret och funkar därför bättre till ren tvåkanals-musik, kan man anta. Jag tycker därför att en av de första sakerna du bör göra är att försöka ringa in vilken typ av högtalare du ska sikta in dig på av dessa typer. Eftersom du prioriterar film före musik så är det troligt att kategorin "filmhögtalare" ger dig mest prestanda för pengarna.

 

Jag tycker också du bör ta med något alternativ med kompressionsdiskant/waveguide när du lyssnar då den typen av högtalare oftast är väldigt uppskattade av många när det kommer till just film. Fabrikat som har detta är tex Procella, Klipsch och JBL.

 

Eftersom förstärkarens huvuduppgift är att driva högtalarna så tycker jag inte du ska välja förstärkare innan du har ringat in vilken typ av högtalare du ska gå på. Jättestor skillnad på om du väljer en tungdriven golvhögtalare som front eller om du kör på ett lättdrivet Klipschsystem med skurna högtalare.

Personligen gillar jag Arcam med Dirac, men det är ju en helt annan historia :)

 

Basen bör du se som en separat enhet och välja utefter rummet och dina krav samt vilken typ av högtalare du väljer i viss mån.

 

Lycka till!

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#4

Postad 30 juni 2017 - 14:59

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Tack för tips på högtalare Blåtand :) måste läsa en massa mer ikväll, alltid kul:D.
Tack även therock för tips :)!

Marcus_therock då jag ser mig som rookie inom detta område så undrar jag vad kompressionsdiskant/waveguide är?

Sen verkar ni båda ha lite kärlek till arcam och det är en förstärkare som skrämmer mig, jag har lätt för matte och logik men hur duktig fackman bör man vara för dirac live?

Basen/subwoofer kommer självklart att inhandlas EFTER högtalarna för att komplettera så bra som möjligt.

#5

Postad 30 juni 2017 - 15:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Håller med Marcus, högtalare bör man absolut välja först men det finns en brasklapp anser jag.

Man bör vid högtalarvalet ha en uppfattning om hur mycket man rimligen kan tänkas lägga på förstärkeriet.

Alla högtalare låter inte "bra" med billigt/enklare förstärkeri. Eller kanske snarare de uppnår långt i från full potential.

 

Ett alternativ/mellanting till att välja mellan golvare och mer renodlade biohögtalare är väl att titta på en lösning med stativare och sub direkt även för musik. Var exakt du vill lägga delningen kan du sedan labba med själv. Stativare kan spela bra högt de också om de får avlastning av en sub. 



#6

Postad 30 juni 2017 - 16:14

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Marcus_therock då jag ser mig som rookie inom detta område så undrar jag vad kompressionsdiskant/waveguide är?

Sen verkar ni båda ha lite kärlek till arcam och det är en förstärkare som skrämmer mig, jag har lätt för matte och logik men hur duktig fackman bör man vara för dirac live?
 

Du kan läsa mer om det om du söker på tex horndiskant eller något av ovanstående. Ljudmässigt så kan man beskriva ljudet som mer dynamiskt eller mer attack i ljudet eller hur man nu vill. Ett pistolskott låter mer som ett pistolskott etc. Men det bästa vore om du får tillfälle att lyssna själv.

 

Dirac på Arcam bör absolut kalibreras av något som vet hur systemet fungerar. Om du skaffar kunskapen själv eller tar hjälp är förstås upp till dig själv. Om du har en handlare i närheten så börja med att prata med dem.

 

/Marcus



#7

Postad 30 juni 2017 - 19:22

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Det härliga med detta hifi community är att man alltid har ett fantastiskt bollplank :).

Helt plötsligt efter ett par timmar så tycker jag klipsch reference serien verkar väldigt intressant.

Men det nämndes att det var lätt drivna.
Nu har jag bara en teori men det känns som jag skulle "väcka" ett par sådana högtalare till en högre nivå med Dirac?
Eller är det mera "värt" med en billigare/lättare förstärkare?
Självfallet ska jag lyssna på dem men jag måste bolla frågan redan nu?

#8

Postad 30 juni 2017 - 20:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0
Högtalare med hög känslighet har oftast horn för en vanlig dome har på tok för låg känslighet.
Dåligt designade horn kan låta Riktigt illa men jag förutsätter att du testar hemma.
Högkänslighet är annars ett krav för mig personligen.

Dirac kan skaka liv i det mesta dock finns där lite fallgropar (arcam tex se arcamtråden)

#9

Postad 01 juli 2017 - 12:45

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Du gav mig lite intressant lösning där johan:).

Hur som helst blir det en trip till Borlänge på måndag för min första provlyssning denna semester och då blir det Klipsch 280 och yamaha 3060.

#10

Postad 01 juli 2017 - 15:10

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Högtalare med hög känslighet har oftast horn för en vanlig dome har på tok för låg känslighet.
Dåligt designade horn kan låta Riktigt illa men jag förutsätter att du testar hemma.
Högkänslighet är annars ett krav för mig personligen.

Dirac kan skaka liv i det mesta dock finns där lite fallgropar (arcam tex se arcamtråden)

Inser absolut fördelarna med hög känslighet och sneglar en del själv just nu på ett sådant alternativ, men att säga att högtalare med dome har på tok för låg känslighet kan lätt misstolkas av de som inte funderat lika länge över den typen av frågeställningar som du och jag. För det första finns det högtalare med dome som ligger på ca. 90dB och det skulle jag säga är ytterst normalt i fråga om känslighet. Sedan beror det helt på vad man tänkt att driva med och hur högt man avser att spela. Jag kommer upp till rimliga nivåer med mina högtalare som ligger på 85-86dB i känslighet men har då valt en förstärkare som klarar jobbet. Lasten är inte så låg (ca 6Ohm som lägst) så det behövs inget ström monster.



#11

Postad 01 juli 2017 - 16:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0
Njo, kanske inte var tydlig nog.
Det krävs närapå hornladdning om man vill upp över 95-98db, förutom om man har flera diskanter eller har AMT eller liknande.
Och för mig räknas det som högre känslighet om man kryper över 95-96db

Man kan ju inte para ihop en bas på +98db med en dome på 90db utan att trixa med filtret, det är där"problemet" ligger.
Att man sedan kan spela högt o med explosiv återgivning är en trevlig bonus.
Dock är horn relativt vanligt även med lägre känslighet då man kan styra hur diskanten ska spridas.

#12

Postad 01 juli 2017 - 18:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Johan: Jag förstod vad du syftade till men insåg att någon skulle kunnat tolka inlägget som att alla högtalare med dome dvs. något i stil med 70% av alla högtalare på markanaden skulle vara för trögdrivna och det resonemanget kan nog endast gälla för en mindre skara personer med särskilda krav. De flesta hemmabioanläggningarna har ju just dome diskanter. "ett antagande som jag tror man lätt kan finna stöd för"

Om man som TS verkar vara inne på skall använda en bioreceiver lär väl problemet med att samköra högtalare med olika känslighet om inte helt försvinna så i alla fall nästan.



#13

Postad 02 juli 2017 - 15:58

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Hej och hå...
Sitter och läser om förstärkare och högtalare 5 timmar om dagen. Försummar de tre blöjbarnen och undviker mitt semester projekt med att bygga ett staket:).

Känslan är att det antingen blir XTZ Klipsch...
Men klipsch verkar vara en allroundare som kanske spelar bättre musik än XTZ som i sin tur säkert levererar bättre bio.
(vi får ser när jag kör min roadtrip om detta stämmer)

Men då jag tittar på förstärkar alternativ till Klipsch har jag en fundering.
Försöker förstå skillnaden mellan Denon 7200wa och marantz 7011?
Känns som att de kommer leverera "liknande" varmt ljud? Och marantzen kostar 50%, känns som jag missar något fundamentalt. Båda får dolby vision firmware upgradering.

Ps snöat in mig på Dolby Vision (atmos med) pga sitter på LG Oled som har detta.

#14

Postad 02 juli 2017 - 16:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Hej och hå...

Försöker förstå skillnaden mellan Denon 7200wa och marantz 7011?
Känns som att de kommer leverera "liknande" varmt ljud? Och marantzen kostar 50%, känns som jag missar något fundamentalt. 

om man kollar effekten då bör du mer jämföra denon 4300 med marantz 7011, en Denon 7200 är ju en 150 wattare och deras största modell, lite skillnad är det i annat också säkert...



#15

Postad 02 juli 2017 - 17:06

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Jo självklart skiljer sig watt antalet och småsaker men det skiljer MYCKET pengar.
Men det jag egentligen undrar då jag kommer ha svårt att provlyssna på en marantz är .... Ljudmässigt låter likt en denon?

Kan snålheten slagit till då jag kollar på priset tro...? :/

#16

Postad 11 juli 2017 - 17:17

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 1

Jag tycker att alla receivrar jag hört låter ljudmässigt lika varandra. Läs dig inte blind på hur ett visst märke låter, för då kommer du höra det du förväntar dig när du väl hör receivern. Jag skulle inte kunna skilja på ljudet mellan de receivrar jag haft. Kanske möjligtvis om jag fick skifta fram och tillbaka mellan dem fritt utan fördröjning och ha någon bredvid mig som förklarar vad exakt jag ska lyssna efter.

 

Vad jag tycker är viktigt att du kollar efter är däremot att det finns alla funktioner du kan tänka dig vilja använda, att det inte dyker upp en massa googleresultat på något visst fabriksfel på modellen, att det finns pre-out på i alla fall front L och R (om du någon gång får för dig att effekten inte räcker till). En sista grej att tänka på när du är ute på demo är att testa att navigera runt lite i menysystemet. Att hitta rätt inställningar och att förstå menyerna är ju en förutsättning för att kunna använda den.

 

Att stirra sig blind på effekt är också fel. För att spela 3 dB starkare behöver du dubbla effekten. Dessutom är tillverkarnas sätt att mäta effekt inte helt överensstämmande med varandra, så alla jämförelser av effektsiffror blir rätt meningslösa om det inte gäller från en och samma tillverkare. Hur mycket effekt man behöver beror dessutom på vilken högtalare man köper, så för att få ut någonting nyttigt ska man testa förstärkaren med den tänkta högtalaren och se om starkaste som låter bra är starkt nog.

 

... 

 

tycker jag. :)

 

edit: Högtalare däremot: Lyssna lyssna lyssna! Men sätt gärna upp några kriterier för storlek och pris så att du inte behöver lyssna på alla.  För film tycker jag att man borde satsa på separata bashögtalare. Minst två, av akustiska skäl. Vanliga fullrangehögtalare är inte riktigt så kapabla i basen som krävs till film ibland. Eller ja, det beror ju på hur starkt man vill spela och på om man gillar filmer där saker exploderar stup i kvarten. Då behövs helt klar mer kapabel bas.


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 11 juli 2017 - 17:25.


#17

Postad 11 juli 2017 - 18:12

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Tack för din feedback :).

Jag har börjat minnas lite från fysiken man läste om db när du nämnde 3db för dubbla watt styrkan.

Sedan har jag fasnat för marantzen just pga dess funktioner och att jag kommer kunna köra 5.2.4.

Och senaste dagarna har jag mest läst om vad som är mest värt pengarna kontra vad som ger mest ljud.
Det är som du säger anser jag med att det är högtalarna som spelar roll och förstärkaren kommer efter.

Men efter nån veckas lyssnande på högtalare har jag kommit fram till detta.

Förstärkare blir marantz sr7011 just pga pris och funktioner och det verkar vara en välbyggd pjäs helt enkelt, ska leka med dess menyer nästa vecka.
Dock ska tilläggas att BRL i Borlänge sa detta om just marantzen.
Det går inte att ställa in den bra, vi hade den som demo i över 1år utan att lyckas och den var anmält svår i menyer etc. Utan det är Yamaha som gäller!
Köper inte detta.

Högtalare däremot drömmer jag mardrömmar om.

Klipsch referemce premiere 5.1 system för 30 000:- kontra XTZ 5.0 för 30 000:-.

Subwoofer har jag en gammal 12tums xtz redan som får komplettera tills jag köper in nya isåfall.

Har lyssnat på Klipsch och tycker detta var fantastiskt system, mycket fin ljudbild.
Jättefint ljud med!

Ska iväg och lyssna på XTZ som verkar vara ännu mera lättplacerade högtalare än Klipsch men frågar är vilket som ger bäst ljud.

Där står jag nu.

Ska tilläggas att jag ska lyssna lite på Dali Opticon serien med.

:) detta är otroligt kul

#18

Postad 11 juli 2017 - 18:39

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tack för din feedback :).

Jag har börjat minnas lite från fysiken man läste om db när du nämnde 3db för dubbla watt styrkan.

Sedan har jag fasnat för marantzen just pga dess funktioner och att jag kommer kunna köra 5.2.4.

Och senaste dagarna har jag mest läst om vad som är mest värt pengarna kontra vad som ger mest ljud.
Det är som du säger anser jag med att det är högtalarna som spelar roll och förstärkaren kommer efter.

Men efter nån veckas lyssnande på högtalare har jag kommit fram till detta.

Förstärkare blir marantz sr7011 just pga pris och funktioner och det verkar vara en välbyggd pjäs helt enkelt, ska leka med dess menyer nästa vecka.
Dock ska tilläggas att BRL i Borlänge sa detta om just marantzen.
Det går inte att ställa in den bra, vi hade den som demo i över 1år utan att lyckas och den var anmält svår i menyer etc. Utan det är Yamaha som gäller!
Köper inte detta.

Högtalare däremot drömmer jag mardrömmar om.

Klipsch referemce premiere 5.1 system för 30 000:- kontra XTZ 5.0 för 30 000:-.

Subwoofer har jag en gammal 12tums xtz redan som får komplettera tills jag köper in nya isåfall.

Har lyssnat på Klipsch och tycker detta var fantastiskt system, mycket fin ljudbild.
Jättefint ljud med!

Ska iväg och lyssna på XTZ som verkar vara ännu mera lättplacerade högtalare än Klipsch men frågar är vilket som ger bäst ljud.

Där står jag nu.

Ska tilläggas att jag ska lyssna lite på Dali Opticon serien med.

:) detta är otroligt kul

Marantz är enkel som bara den. Det som folk nog mer hissar upp sig på är att Audessey inte ger samma flexibilitet som Dirac däremot fungerar Audessey lekande lätt om man bara följer instruktionerna.

Jag själv tycker klipsch är för skrikig högst upp i diskanten och låter inte direkt lika fint som andra märken kan förmedla.



#19

Postad 15 juli 2017 - 18:51

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Och sådär, eftersom folk är vänliga känner jag ett ansvar att uppdatera min "resa".

En Marantz Sr7011 är på ingång via hembiobutiken, mycket trevlig personal/support.
Vilket jag gissar på att resten av deras konkurrenter är med såklart!

Hur som helst lyssnar jag runt på olika system, Klipsch är det jag hört live som är de ENDA än så länge som ligger på min önskelista.

Kvar som jag nämnt tidigare är XTZ Cinema och hur de står sig mot klipsch.

Klipsch var "live" känslan väldigt härlig!
XTZ kommer kännas som Mclaren är för bil världen tror jag.
Dvs otroliga bilar, mycket tanke bakom dom och de kommer levera utav bara den, men kommer samma "glädje" ur dom som Klipsch.

Sedan vad tror ni om XTZ S2 mot Klipsch 140 atmos högtalare?

Skulle det bli klipsch hade jag tänkte hänga dom högt på väggen mot taket istället för upfiring, vad är bäst där?

Skulle jag däremot köra XTZ S2 blir det i taket med deras flushmount.

Anledeningen är att jag förbereder för kabeldragning och kommer köpa lister etc på måndag.

Aaah jag har så mycket funderingar kvar...och min plan är att på Fredag ska högtalare vara beställda.

#20

Postad 16 juli 2017 - 09:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Att välja övriga högtalare i anläggningen borde bli ganska lätt när du väl bestämt dig för vilka frontar som gäller.
Du skall om möjligt försöka välja samma fabrikat runt om. Det kan bli bra även med olika fabrikat men det är lättare om man har samma.

 

Så om du gillar och bestämmer dig för Klipsch varför inte slå till på ett av deras paket. Brukar alltid finnas någon handlare som har erbjudande på kompletta hemmabiouppsättningar av Klipsch kan eventuellt också finnas billigare om man köper från t.ex. Tyskland.

 

Väljer du i stället att köpa XTZ frontar så bör du köra vidare med deras övrigasortiment runt om.
När det gäller sub så finns inte samma självklarhet att följa inslagen linje med fabrikat utan de kan väljas fritt.



#21

Postad 16 juli 2017 - 19:41

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Hej

Gör exakt samma resa, Dynaudio excite x16 + x22 (center). Bytte reciever i våras, blev Denon X4300H.
Subben bk Electronics xxl 400 såldes, velade mellan 2st Svs sb1000 (vita och små = bra WAF), 2st SB 2000 eller 2st XTZ 10.17, blev 2st 10.17, vill ha lite mera och jämnare tryck i film/tv/serie.
Åkte ner och lyssnade på Cinema men det passade inte mig riktigt, vill ha mer fläskig center och valet blev tillslut Dali Rubicon Vocal och till den någorlunda passande Opticon 5.

#22

Postad 16 juli 2017 - 19:50

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Mycket intressant där Generalen :).
Jag ser denon 4300 och sr7011 som hyssfat lika...

Ska lyssna imorgon på Dali och 4300...bara för att du nämde detta da!

:) så tack för din input...

#23

Postad 16 juli 2017 - 19:56

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0

https://www.brl.se/s...stem-r12sw.html



#24

Postad 16 juli 2017 - 20:40

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Intressant paket dock är det "bara" 12" subben, ska jag ha klipsch ska jag ha 15"....

Inteessant att dealen gällde februari ut eller så långt lagret räcker ;)

#25

Postad 22 juli 2017 - 12:02

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Sådär då är mitt semesteräventyr klart.

Detta har blivit lite av en dagbok nästan :).

Var ner i Torup föd att lyssna på Cinema och jag var lite stressad fast de fick mig att gå ner några varv iaf :).
Men jag visste att jag skulle ha en skrikande dotter på 9 månader skrikandes hem i bilen fick mig att göra besöket för fort.

Men vad jag upplevde var något som de andra märkena inte hade lyckats med och jag fick gåshud av dem.
Själva ljudet var väldigt neutralt och det är något jag prioriterar för att kunna njuta en LÅNG tid framöver.

Kände att de andra märkena var för "målat" ljud för mig.

Så jag bestämde mig när jag kom hem att jag beställer en uppsättning av dessa och provar :D.

Så det blev tillslut.

Marantz Sr7011
Cinema uppsättning.

Detta är ingen stor tråd med tack för era kommentarer allesammans!

Vill passa på att tacka Sören nere i Torup för att du tog emot en förvirrad/stressad kund och en god kopp kaffe!

Nu ska det inväntas högtalare sedan ska jag njuta!

Tusen tack allesammans!

#26

Postad 13 augusti 2017 - 07:13

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Så detta blir nog sista inlägget i denna tråd.

Har nu en 5.1.4 uppsättning (kunde inte hålla mig på 5.1.2)

Efter inspelingen låter dessa fantastiskt, underbar seperation.
Jag är jättenöjd!

Bara två saker kvar...

Måste skaffa en Cinema 1x12 sub...men detta kan vänta.

Sen gillar jag Marantzen ljud väldigt mycket, har dock mycket finjusteringar kvar såsom att fixa fram lite skarpare dialog.
Sedan få till musik lyssningen perfekt!

Tack och hej allesammans!

#27

Postad 14 augusti 2017 - 16:48

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Härligt att du är nöjd!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.