Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

dela hårddiskar, ett hemnätverk

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 september 2017 - 12:33

hundrakg
  • hundrakg
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0

är lite trött på att behöva dra ut och in varje hårddisk när jag ska kolla videofiler och musik.

Har 5-6 datorer, de är ihopkopplade via en asus router samt en switch.

Har 6 hårddiskar.

Windows 7 är det som gäller.

Kan jag plugga in mina 6 hårddiskar via en usb hub till en dator, kalla den dator 1.

Och sedan via nätverkat streama till dator 2-6? de vore de lättaste.

Alla datorer är i närheten av varandra och trådbundna via nätverk.

Jag kommer aldrig att ha 2 olika datorer på samtidigt, de kommer alltid bli att en av dator 2-6 kommer hämta data från dator 1 då....

Funkat nätverket 100mbit till för streaming av video, 1080p bra?

eller måste andra lösningar till ....

Postad 12 september 2017 - 13:44

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 894 inlägg
  • 0

Köp en NAS :)

Postad 12 september 2017 - 13:59

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 11 735 inlägg
  • 0

Köp en NAS :)

overkill, dela ut disken/arna från datorn 1, till samtliga andra i nätverket.

Har man en kapabel router (med USB-port) kan man även dela ut en (eller kanske fler, mha hub) disk(ar) den vägen.

Postad 12 september 2017 - 14:53

hundrakg
  • hundrakg
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0

ok, NAS blir sista utvägen, men provar "gratis"  alternativet först..

Routern är enkel, kanske en usb bak? ska kolla.

Men går det inte att ha Dator 1 som man kopplar alla diskar till, den startas varje gång jag ska kolla nåt, sen använder jag dator 2-6 via nätverket 100mbit trådat, de måste väl funka för 1080p video med ljud?

Postad 12 september 2017 - 16:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 11 735 inlägg
  • 0

Men går det inte att ha Dator 1 som man kopplar alla diskar till, den startas varje gång jag ska kolla nåt, sen använder jag dator 2-6 via nätverket 100mbit trådat, de måste väl funka för 1080p video med ljud?

det var väl precis det som var mitt första förslag ?

:P

Postad 12 september 2017 - 16:15

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 4 133 inlägg
  • 0

Ordna en hemgrupp och dela sedan ut det som behövs.

Postad 12 september 2017 - 16:36

hundrakg
  • hundrakg
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0

provat lite nu, hemgrupp lite struligt, jag delar bara med en mapp genom att högerklicka dela med alla, så syns den.. så den biten klar..

När jag kollar ett videoklipp 1080p, så ligger nätverkat på ca 25%, så de borde också vara ok.

Nu till den sista jobbiga biten(kanske), jag skulle vilja ha alla 6 hårdiskarna(usb bärbara 2.5") kopplade till dator 1 så att man kan sätta igång dom när man vill separat, går det att lösa? alla 6 inkopplade via en usb hub där jag bryter strömmen av/på manuellt?

för jag vill inte att alla 6 diskarna ska spinna under tiden dator 1 används, men de ska vara inkopplade så jag slipper plugga in/ur hela tiden, men de vore toppen om man kunde bryta strömmen till hubben manuellt så att alla 6 går igång via en knapp..

Postad 12 september 2017 - 17:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0

har hittat usb hubbar med strömbrytare nu, allt ok...

Postad 12 september 2017 - 17:08

Bubben141
  • Bubben141
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Sätt ett strömchema i windows. Om en disk varit inaktiv i en viss tid spinner den ner.

Postad 12 september 2017 - 17:11

lobo
  • lobo
  • Veteran

• 1 868 inlägg
  • 0
Vissa USB-diskar stödjer sleep mode efter en viss tids inaktivitet, alternativ till fysisk strömbrytare är en fjärrbrytare om du vill slippa knata bort till datorn varje gång du ska slå igång diskarna.

Ett smidigare alternativ vore om du kunde ansluta dom till routern och dela ut dom.

Postad 12 september 2017 - 17:37

hundrakg
  • hundrakg
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0

de enda jag tänker på nu är om 6st bärbara 2.5" diskar går igång, även om en bara används en åt gången så står ju de andra 5 och spinner, de måste väl kräva lite extra ström, alltså man måste ju ha en hub med extern strömmatning på 3-4ampere för att vara på säkra sidan..

jag tror ändå jag köper en usb hub med brytkontakter för varje ingång, då klickar jag igång den jag vill ska användas... de enda problemet med detta är hur windows 7 hanterar utdelningen via nätverket då de kommer vara olika innehåll för varje disk beroende på vilken disk jag klickar igång med strömbrytaren, hmmmm?

har inge usb på min router ändå..

Redigerat av hundrakg, 12 september 2017 - 17:35.

Postad 12 september 2017 - 17:42

hundrakg
  • hundrakg
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0

men borde inte de funka så här i windows: om man ansluter en disk, så får den närmste enhetsbeteckning, t ex H:, sen om jag avmonterar den disken, och pluggar i en annan disk, så borde den ju också tilldelas H:

och då borde ju utdelning av en mapp med samma namn i disken alltid kunna nås från nätverket, då oavsett vilken disk som är aktiv i huvuddatorn så kommer den ha beteckningen H: och mappen heta samma, innehållet spelar ju ingen roll.. tänker jag rätt nu?

Postad 12 september 2017 - 22:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 11 735 inlägg
  • 0

de enda jag tänker på nu är om 6st bärbara 2.5" diskar går igång, även om en bara används en åt gången så står ju de andra 5 och spinner, de måste väl kräva lite extra ström, alltså man måste ju ha en hub med extern strömmatning på 3-4ampere för att vara på säkra sidan..

Nej, diskarna belastar inte portarna mer än vad porten tål, annars hade du fått mer en Y-kabel för två USB-portar till disken.
Strömförbrukningen är inte speciellt stor heller, 0.5A/disk, om det är USB2.
Däremot slits ju diskarna.

och då borde ju utdelning av en mapp med samma namn i disken alltid kunna nås från nätverket, då oavsett vilken disk som är aktiv i huvuddatorn så kommer den ha beteckningen H: och mappen heta samma, innehållet spelar ju ingen roll.. tänker jag rätt nu?

Bara att prova om disken alltid får samma bokstav ...

Postad 13 september 2017 - 15:28

hundrakg
  • hundrakg
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0

de finns väl inget sätt att inte stänga av/på diskarna än att just stänga av/på dom varje gång de ska användas, och de sliter ju på diskarna.... Att ha dom på 24/7 för att användas 1 gång per vecka är ju inte de bästa kanske..

Kommer inte på en bra lösning, man kanske skulle ha en "slit disk" man kan avvärja och fylla den med saker man tittar på sedan när man tittat färdigt får man fylla upp den igen från sina "backup diskar".

Jag gillar ju inte att starta/stänga en disk ofta, de sliter...

Om man har en NAS, och diskarna är kopplade via usb där bak på NAS:en, då får de alltid vara igång eller startas/stängas varje gång man ska kolla innehållet ändå...

Kanske ändå är bäst med en NAS med en hyffsat stor disk, fylla den med saker man vill se,  och använda den, förstår dock inte vad jag tjänar på det mot en usb bärbar "slitdisk" jag använder istället? visst NAS:en är kopplad mot nätverket efter lite jobb och de underlättar, men sen å andra sidan kostar den lite också. Sen så är nog stabilare att en usb 3.0 disk är kopplad direkt till den datorn man ska kolla, än att den ska gå genom hela nätverket via en billig router.. 

Får fundera vad som blir bäst ur synvinkeln minst Kostnad och minst slitage..

Postad 13 september 2017 - 17:04

talisker00
  • talisker00
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0
Nja. Sitter naset i routern och du kör trådat så går den ändå inte egentligen igenom routern. Den vänder i "switchblocket" som förvisso är routern, men det går inte igenom den som om du ska ut på Internet. Switchblocket i en router klarar nu ofta 1gbps och kräver ingen cpu från din klena router alltså.

Postad 13 september 2017 - 17:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0

nä de är ju ok då, dock inte säkrare/bättre än usb3.0 rätt in i datorn...... men man kommer ändå inte undan antal start/stopp även om man har en NAS, eftersom jag inte kommer ha min igång 24/7.... då kan man liksbra slita ut en usb sticka en gång var 5:e år

Postad 14 september 2017 - 14:21

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 11 735 inlägg
  • 0
Lämna ett skambud på http://www.ebay.co.u...K-/302262407626

Med den kan du dela ut en flera diskar, utan att bland in datorn öht.
Går dessutom att hacka och slänga in en "riktig" Linux, om man orkar bry sig ;)
Ett annant alternativ kan vara Pogoplug V4, men den verkar inte vara lika
lätt att hitta på ebay.

Redigerat av frollic, 14 september 2017 - 14:25.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.