Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung UE82MU7005

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 april 2018 - 17:46

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Tänkte att vi skapar en egen tråd för den här rejält stora teven som ligger skapligt i pris och på mindre avstånd kan fungera som alternativ till projektor.

Vi köpte vår för 27.990 på Elgiganten. Det första man bör vara på det klara med att kartongen är rejält stor. Trots 2,50 i takhöjd var det svårt att lyfta av locket på kartongen.

Har nu testat det mesta och är överlag MYCKET nöjd. Att gå 60” till 82” på drygt 3,20 meters avstånd fungerar riktigt bra. Vi kollar på väldigt blandat. Allt ifrån Boxer SD till 4K UHD BD.

Skulle säga att sweet spot gränsen går vid bra 720p material men SD funkar också.

Har stängt av alla ”bildförbättringar” och då blir bilden riktigt bra. Vet inte om vi hade tur men vi fick en mycket bra panel. Har inte letat fel men provat mycket olika material.

Största överraskningen var att svärtan var så pass bra. Hade väntat mig sämre eftersom vi kommer från plasma.

Kollar inte på fotboll eller hockey så det har jag inte testat.

#2

Postad 17 april 2018 - 20:21

Unregistered72aefc0b
  • Unregistered72aefc0b
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Låter lovande 😀
Jag beställde en idag från mediamark för 29.900 😁

Kommer gå från 104 tum projektor då jag vill kunna ha lite ljust runt omkring och slippa leva i en grotta. Tror 82 tum klarar att fylla tomrummet skapligt!

#3

Postad 18 april 2018 - 13:44

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Glöm inte att lämna era omdömen på Prisjakt. Mitt omdöme är klart
Det är högeligen intressant för nya köpare att ta del av våra erfarenheter.

#4

Postad 20 april 2018 - 16:03

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Jag ser lite svag ghosting på t.ex. Svampbomb fyrkant på mitt ex. Kollar dock på väldigt lite tecknat så lever med det då panelen verkar vara väldigt bra.

Möjligt att denna dippar ner till 25kkr på
Black Friday men 27.990 var tillräckligt billigt för mig.

Skönt att kunna få en såpass bra och framförallt stor tv för de pengarna. Hade planer på att uppgradera projjen i biorummet till en 4K men med tanke på läget där så kändes det vettigare att byta till en större tv.

#5

Postad 20 april 2018 - 23:08

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Black Friday är ju först i november.
Jag tror denna modell har utgått tills dess.

#6

Postad 24 april 2018 - 08:35

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Black Friday är ju först i november.
Jag tror denna modell har utgått tills dess.


Den som lever får se. Jag är väldigt nöjd med vår
tv dock och 27.990 som vi betalade känns överkomligt.

#7

Postad 26 april 2018 - 23:02

Unregistered72aefc0b
  • Unregistered72aefc0b
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Fick min idag :)

Skriver på mobilen så håller det lite kort. Men första intrycken är

Sjukt stor kartong... inte lätt att få upp till lägenheten och unboxa. Eller förvara...

Sjukt bra bild i 4k (testat netflix och youtube)

Ingen ci modul så måste köpa en...

Otroligt smidig installation när den hämtade all info via min Samsung telefon:)

Väldigt trevligt interface och fjärrkontroll.

Ser inga större problem med bilden med avseende på clouding, vertical banding eller ghosting. Så känns skönt att man inte fick ett måndagsex.

Känns helt klart som att det var rätt att välja tv framför projektorn trots att jag tappar 20 tum.

#8

Postad 27 april 2018 - 12:46

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Prova gärna G50 scrolltest i bildinställningsmenyn.
Kolla på lite familyguy.
Samt sök på Youtube efter vertikal banding test.
Rapportera sedan dina findings :-)

#9

Postad 27 april 2018 - 13:28

Unregistered72aefc0b
  • Unregistered72aefc0b
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Kollade redan på lite tecknat på youtube (valde iofs Simpsons, vet inte om family guy är värre?) och inget jag stördes av på normalt avstånd iaf.

 

Använda testmönster för att provocera fram artefakter är nånting som jag dessvärre slutat med för ett par år sen då det bara gjorde mig mindre nöjd av det mesta till ingen nytta.

 

 

Kan ju tillägga att jag försökte att titta på tvn innan köp på min lokala mediamark men de hade bara 75:an uppe för demo. Den tvn hade enorm verical banding problem som syntes katastrofalt mycket mot blå himmel. Frågade en säljare om det var normalt för modellen vilket han hävade att det inte var. Utan att deras tv var kass men att de inte hade orkat skicka tillbaka den... Det gjorde mig skeptisk men jag ser inget sånt problem alls på mitt ex. Men jag tänker heller inte leta efter det.

 

Sen är det väl klart att med en helt enfärgad bild så finns lite clouding etc. Men det vore ju konstigt annars, speciellt i denna storleken. Det räknar jag nästan med. Inget verkar perfekt i denna världen.



#10

Postad 27 april 2018 - 13:40

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Du gör rätt som inte aktivt letar efter fel, man sover bättre då hehe!

#11

Postad 28 april 2018 - 15:19

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Några fler här som har slagit till på denna bjässe?
Rapportera gärna era findings, särskilt omdömen på Prisjakt.

#12

Postad 02 maj 2018 - 22:01

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Har nu avnjutit 82 tums TV:n i 3 veckor och det mest kännbara är hur fort man vänjer sig och tycker att man vill ha ännu större bild.
Fast det är ju bara positivt då man kan spåna in kommande 100-120 tums ultrabjässar till ett förhoppningsvis överkomligt pris.
Kom nu inte med några projektorförslag för det finns inte en chans i världen att jag bosätter mig i en grotta.

#13

Postad 03 maj 2018 - 09:10

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Vi har också kört vår i cirka tre veckor och har nu vant oss helt och hållet med den större bildstorleken. Vi tittar på allt som vi tittade på tidigare och jag är väldigt nöjd med upplevelsen.

 

Vi tittar fortsatt på film i biorummet där vi kör 117" och full atmos. Däremot så ser man ju lite mer nu att vår budgetprojektor inte riktigt levererar i samma grad som teven när det gäller skärpa och färger.

 

Sitter man ganska nära och kan kontrollera ljuset bra så skulle jag säga att 82" fungerar som ersättare till projektor. 



#14

Postad 08 juni 2018 - 12:55

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 1

Nu slog jag till på 75" men väljer att skriva här ändå.

 

När jag satte igång teven med lite testmaterial (the dark Knight bla) vill jag nästan lämna tillbaka den direkt. Efter lite googlande insåg jag att det jag reagerade på var nåt som kallas soap opera effect. Jag har suttit med en projektor i tio år och hade ingen aning om vad detta var så det är säkert old news för de flesta av er. Dessutom var det många gånger närbilder på ansikten inte såg klokt ut! Det smetades ut och blev konstiga effekter.

 

Jag lyckades väl få till det hyfsat själv, men riktigt bra blev det när jag följde den här enkla guiden:

 

https://www.hifiklub...7/tv-justering/

 

Bara ett tips om det finns fler som reagerar som jag. Nu ser filmer ut som filmer ska.



#15

Postad 13 juni 2018 - 19:48

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Köpte denna för ett tag sedan. Bytte ned mig från projektor med 110 tumsduk. Jag har varken kalibrerat eller hårdtestat ännu, men kan dela med mig av lite initiala iakttagelser.

 

Huvudanledningarna till bytet var att mitt vardagsrum är fullt av fönster, och att projektorn spelade på sista strängen.

 

En av fördelarna med tv jämfört med projektor, är att man kan slänga tv-boxen och att man får en ok mediaspelare inbyggt. Alltid skönt att rensa ut lite onödiga lådor och kablar.

 

I fråga om mitt ljusa vardagsrum, så blev det såklart väldigt mycket bättre med en tv, jämfört med min gamla Epson-projektor. Även om det var en ljusstark modell som rekommenderades för vardagsrum, så var den i princip obrukbar innan solnedgången. Bildytan på tv:n är dock reflekterande, så jag behöver fortfarande rulla ned framför fönster bakom soffan. Men ströljus i rummet är inte längre ett problem.

 

Tv:n har ju "alla" nya finesser och format, förutom Dolby Vision och "aktiv" HDR. Stödet för olika bild- och ljudformat har inte gjort mig besviken hittills. Fjärren är faktiskt smart. Dock så har jag inte testat att styra andra enheter med den ännu.

 

Tunern fungerar jättebra med min Canal Digital sattelit-signal. Tv-menyer är smarta och jag har inte märkt av någon nämnvärd stall och lag ännu (som är fallet med min nya LG OLED-tv i sovrummet).

 

För mig som har lite dille på att sätta upp snygga kabelrännor, lister etc. så blir det ingen jättestor fördel med kopplingsboxen som medföljer. Konceptet känns lite halvfärdigt dessutom, då nätverkskabel och usb fortfarande har separata ingångar, på andra sidan tv:n dessutom.

 

Bilden upplevs spontant som väldigt bra. Jag blev imponerad av svärtan och kontrasten, som inte känns hästlängder efter min LG OLED. Dock så märker jag att jag måste slå av diverse bildbehandlingsfunktioner, och säkert även ändra bildinställningarna i övrigt, eftersom man kan se diverse komiska utsmetningseffekter och färgfel.

 

Jag såg att någon länkade till en inställningsguide här ovanför. Om någon har hittat bra inställningsförslag, specifikt för just denna tv-modell, så mottages länk tacksamt. Alternativt om någon har lyckats bra själv, och orkar lista sina inställningar..

 

Jag återkommer när jag har ställt in allt och hårdtestat.



#16

Postad 14 juni 2018 - 07:27

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Köpte denna för ett tag sedan. Bytte ned mig från projektor med 110 tumsduk. Jag har varken kalibrerat eller hårdtestat ännu, men kan dela med mig av lite initiala iakttagelser.

 

Huvudanledningarna till bytet var att mitt vardagsrum är fullt av fönster, och att projektorn spelade på sista strängen.

 

En av fördelarna med tv jämfört med projektor, är att man kan slänga tv-boxen och att man får en ok mediaspelare inbyggt. Alltid skönt att rensa ut lite onödiga lådor och kablar.

 

I fråga om mitt ljusa vardagsrum, så blev det såklart väldigt mycket bättre med en tv, jämfört med min gamla Epson-projektor. Även om det var en ljusstark modell som rekommenderades för vardagsrum, så var den i princip obrukbar innan solnedgången. Bildytan på tv:n är dock reflekterande, så jag behöver fortfarande rulla ned framför fönster bakom soffan. Men ströljus i rummet är inte längre ett problem.

 

Tv:n har ju "alla" nya finesser och format, förutom Dolby Vision och "aktiv" HDR. Stödet för olika bild- och ljudformat har inte gjort mig besviken hittills. Fjärren är faktiskt smart. Dock så har jag inte testat att styra andra enheter med den ännu.

 

Tunern fungerar jättebra med min Canal Digital sattelit-signal. Tv-menyer är smarta och jag har inte märkt av någon nämnvärd stall och lag ännu (som är fallet med min nya LG OLED-tv i sovrummet).

 

För mig som har lite dille på att sätta upp snygga kabelrännor, lister etc. så blir det ingen jättestor fördel med kopplingsboxen som medföljer. Konceptet känns lite halvfärdigt dessutom, då nätverkskabel och usb fortfarande har separata ingångar, på andra sidan tv:n dessutom.

 

Bilden upplevs spontant som väldigt bra. Jag blev imponerad av svärtan och kontrasten, som inte känns hästlängder efter min LG OLED. Dock så märker jag att jag måste slå av diverse bildbehandlingsfunktioner, och säkert även ändra bildinställningarna i övrigt, eftersom man kan se diverse komiska utsmetningseffekter och färgfel.

 

Jag såg att någon länkade till en inställningsguide här ovanför. Om någon har hittat bra inställningsförslag, specifikt för just denna tv-modell, så mottages länk tacksamt. Alternativt om någon har lyckats bra själv, och orkar lista sina inställningar..

 

Jag återkommer när jag har ställt in allt och hårdtestat.

 

Just den länken jag använde i inlägget ovan ditt för samsung 2017 gav mig en bra bild på teven. Testa!

 

Så har du något att utgå ifrån om inte annat. Jag blev helt av med utsmetningarna du nämner tex.



#17

Postad 14 juni 2018 - 08:52

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Just den länken jag använde i inlägget ovan ditt för samsung 2017 gav mig en bra bild på teven. Testa!

 

Så har du något att utgå ifrån om inte annat. Jag blev helt av med utsmetningarna du nämner tex.

Testade och det funkade bra! Trodde det var några generella inställningar, men menyerna såg nästan exakt likadana ut i min tv.

 

Tack!!

 

Nu är bilden vilsam för ögonen, och det går till och med att titta på sport :)


Redigerat av Unregistered2519cc0f, 14 juni 2018 - 08:53.


#18

Postad 14 juni 2018 - 16:37

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Lägg gärna in ditt omdöme på Prisjakt.
Mer info är bra för eventuella spekulanter.

#19

Postad 15 juni 2018 - 08:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Elgiganten ( Hifiklubben med ) kör denna för 27990kr,  bara och beställa ta hem och testa själv. :)

 

https://www.elgigant...t-tv-ue82mu7005



#20

Postad 28 juni 2018 - 18:32

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Nu dj--lar är det brått ifall någon är sugen på bamsetv:n för den verkar spinna på sista versen.
Slut hos många och endast elgiganten har den till hyfsat bra pris.
Men o andra sidan så kommer nog 82NU8005 att sjunka ner till samma pris i slutet av året.
Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge... nytt ordspråk hehe

Redigerat av Honkium, 28 juni 2018 - 22:22.


#21

Postad 17 augusti 2018 - 12:25

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Specifik fråga:

Någon som kan hjälpa till med att få HDR från PS4Pro, med spelet "God of War"?

 

Jag har läst på nätet och i manualer att det inte skall vara några problem, man behöver bara "öppna" HDMI-porten för större färgomfång. Men jag får det trots det inte att fungera. I spelets inställningar så aktiveras inte HDR som val.

 

Jag har läst ett antal guider, dels om hur man ställer in tv:n och dels om hur man ställer in PS4, relaterat just till nämnda spel. Utan framgång.

 

Jag gissar att det är någon annan inställning som jag har gjort på tv:n som spökar. Jag har använt de rekommenderade inställningarna för tv:n från Hifiklubbens webplats, och kan inte minnas att jag har ändrat något, utöver att öppna upp alla HDMI-portar för utökad färgrymd.

 

I PS4:ans HDR-inställningar så har jag testat automatic, 420 och RGB, men inget fungerar. (Enligt guider så skall automatic fungera i de flesta fall, men även om det strular så ska 420 fungera.)

 

Vore kanon om någon har koll på detta, då jag gärna vill utnyttja denna fina tv:s fulla potential. Tack på förhand :-)


Redigerat av Unregistered2519cc0f, 17 augusti 2018 - 12:25.


#22

Postad 18 augusti 2018 - 09:58

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

För att HDR ska fungera måste metadata i bildsignalen följa med som talar om att HDR nu är aktiverat. Saknas den informationen aktiverar inte TV:n HDR-läget. Källan behöver som regel också en bekräftelse vid handskakningen från TV:n att HDR faktiskt fungerar. Annars skickar inte källan ut någon HDR-signal.

 

Den vanligaste förklaringen är därför att man har något på vägen som inte klarar av HDR, till exempel en gammal förstärkare som inte hanterar HDR-metadata och heller inte identifierar sig för källan som HDR-kapabel.

 

En dåligt HDMI-kabel som inte orkar med bandbredden kan också sätta stopp genom att signalen aldrig kommer över. Får du 4K/60 Hz utan HDR att fungera är det dock sällan kabeln. Är det max 1080p-signal du får ut är det däremot läge att byta till en modern, premium high-speed certifierad kabel.

 

Får man det inte att fungera även fast man kopplar direkt från källa till TV, kör en vaktmästaråterställning. Dra ut alla kablar, inklusive strömmen och låt stå strömlöst en 15-20 minuter. Testa sedan igen. Fabriksåterställ om det behövs.



#23

Postad 20 augusti 2018 - 23:04

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Får man det inte att fungera även fast man kopplar direkt från källa till TV, kör en vaktmästaråterställning. Dra ut alla kablar, inklusive strömmen och låt stå strömlöst en 15-20 minuter. Testa sedan igen. Fabriksåterställ om det behövs.

Det fungerade!

 

Det installerades även en uppdatering när jag startade om spelet, vilket möjligtvis hjälpte till.

 

Gutt! Det ser ju riktigt trevligt ut med God of War i 4K/HDR.



#24

Postad 21 augusti 2018 - 13:56

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Fy sat-n va jag är nöjd med min 82:a.
Bilden är så härligt ljus med skön färgåtergivning, även vid dagsljus genom våra panoramafönster.
Och svärtan är riktigt bra utan black crush.
Allt flyter på och youtube, mediamaterial, SVT Play flyter på snabbt och ledigt utan lagg.
Size beats all, helt utan tvekan då denna grymming är så pass bra.
Och den svaga bandingen har blivit ännu bättre, det går nästan inte att se alls.
Och ingen clouding what so ever.

Mitt höftskottsinköp blev en lyckad deal.
Det enda jag ser fram emot är ännu större bild runt 110-120" FALD när priset har blivit det rätta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.