Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo RZ720 eller Sony DN1080

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 July 2018 - 10:38

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

I min jakt på att få brusfria högtalare provade jag lite olika receivers.

Köpte en Onkyo RZ720 med tanken att den var "lite bättre" en en "billigare" receiver. Då min ekonomi sa till mig att man borde få vettigt ljud utan att bli fattig o barskrapad efter en Marantz 10+ eller en Yamaha 15+.

Tycker Onkyo'n dock har ett ganska platt o intetsägande ljud. Nu är inte jag någon EQ fantast men kände mig tvungen att pilla runt för att försöka att få ett vettigt ljud. Och efter ren chansning då jag inte förstår dom olika hz bandens innebörd tycker jag nu efter stängt av AccuEQ att jag börjar faktiskt få ett ganska fylligt och vettigt ljud ur Onkyo'n.

Men....

Så kopplade jag in Sony'n och jäklar vilket ljud?! Bra tryck direkt, fylligt ljud och mycket bättre surroundljud!

Så vad är detta? Borde jag skrota den nyinköpta Onkyo'n och gå och skaffa mig en Sony? Onkyo'n borde prestera likvärdigt en om inte bättre en Sony'n kan man tycka men jag har då inte lyckats.

Några idéer? 

Postad 09 July 2018 - 11:51

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Köpte mig en sådan Sony med bara för att jag var nyfiken.
Deras receivrar har jag aldrig ens haft i tankarna när det var tid att byta.

Tycker den överraskar ljudmässigt men tror ändå den åker tillbaks.

Postad 09 July 2018 - 12:16

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Varför Tillbaka?

Exakt min tanke, aldrig ens tittat ditåt. men låna hem en och blev rejält överraskad. Ljudmässigt skall sägas. Menyerna är riktigt snyggt gjorda om en jäkligt sega, men framförallt enkla. Det finns inte mycket till avancerade inställningsmöjligheter, utan ganska basis. 

Men det räcker gott för att ställa in ett jäkla ljud. Och ljudet är det som räknas och där tycker jag den briljerar. Den borde inte men gör det tyvärr :)

Postad 09 July 2018 - 12:47

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Varför borde in Sonyn briljera? Den har fått toppbetyg i What Hifi t.ex

Postad 09 July 2018 - 12:48

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

jag har svårt att tänka mig att de skiljer något speciellt hörbart mellan receiver rätt billig 1 vs receiver rätt billig 2, att man kan höra skillnad på en receiver på 30K vs en för 2K på bra högtalare om man spelar lågt kan jag köpa... Men detta sagt så menar jag om man nu kör bägge i läge straight eller pure eller vad de nu råkar heta beroende på märke,,, skiljer de rejält mellan så här pass budget mellanklass receivers får man nog anta att de har till 99% med inställningarna att göra....

Annars är vi inne på snacket: högtalarkabel 1 vs högtalarkabel 2 snart,,,

att man sedan använder en receivers inbyggda kalibrering och jämför, då kan de skilja en del, JA, men inte annars...

Redigerat av hundrakg, 09 July 2018 - 12:49.

Postad 09 July 2018 - 12:51

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

Varför borde in Sonyn briljera? Den har fått toppbetyg i What Hifi t.ex

absolut inget fel på sonyn, den kan vara bra, och den kan vara bättre än Onkyon också i en del saker, de betvivlar jag inte. men att man skulle höra en direkt stor skillnad på ljudet om man kör ljudet direkt med minsta påverkan in i slustegen, de tror jag inte på ett dugg..

Postad 09 July 2018 - 13:30

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Det var just det som det var tal om. Höra skillnad med allt lull lull igång. jag är absolut inte något inbiten super fantast. Jag har inte och kommer aldrig ha 20-30k att lägga på BARA en receiver. Skall vara glad om hela min ljudanläggning kommer kosta 20. Koppla in, i med en rulle o njut, där är jag. Att jag då tycker den billiga?! (det är för tusan 5k!) Onkyo'n har en platt ljudbild jämfört med Sony'n som har en mer livlig ljudbild med tryck. Och nu lyser då min okunskap när jag reagerar på det. Som jag skrev har jag lyckats med chans och gissningar fått till ljudet bättre i Onkyon.

Men du besvarar indirekt min fråga. Med kunskap kan jag få Onkyo'n att spela minst lika roligt som Sony'n "tummen upp"

Onkyo'n har betydligt mer in/utgångar en Sony'n barskrapade baksida. Bättre utformade menyer och är något starkare. Så lyckas jag få kunskap eller på ren chans få till Onkyo'n så borde jag inte bli besviken.

Sen kan jag känna att halva grejen med en "billig" receiver är att man inte skall behöva jobba fram ljudet, utan det skall bara finnas där. Där har Sony hittat helt rätt. Medans då Onkyo kräver sin kunniga användare. Det är trotts allt jag som inte vill eller kan (framförallt inte kan) lägga hela min års budget på en receiver. Och som inte vill lägga halva min vakna tid i livet på att pilla fram det perfekta ljudet. Som köper en "billig" receiver som bara skall fungera.

Postad 09 July 2018 - 13:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

nu menade inte jag att "billiga" receivers är skräp, de kan vara riktigt bra idag för 5K helt klart, de jag menade var att OM det är nån skillnad på ljud så lär de nog vara 30K vs 5K och inte 5k vs 4K, om man nu enbart ser på slustegen hur de låter, där menar jag skillnaderna är små.... De jag ville du skulle göra var att testa köra bägge med så liten påverkan av att korrigera ljudet som möjligt, hör du skillnad där?  Att använda receiverns inställningar och kalibrering och sedan jämföra A vs B är ku helt klart de kan låta annorlunda... men de sagt har jag svårt att tänka mig att Onkyon rätt inställd skulle låta sämre än Sonyn rätt inställd.......

men visst, tycker du sonyn låter riktigt bra, behåll den, annars får du nog testa dig fram med Onkyon ock lära dig den, är nog enda sättet tycker jag, ta de från grunden,,,,, jag tror inte mycket på receivers egna kalibrerings trolleri, o vipps så är allt perfekt, man får manuellt ändra sedan och finlira, eller ställa in och lyssna manuellt från början...

Postad 09 July 2018 - 16:18

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5179 inlägg
  • 0
De som tycker att automatiska kalibreringar inte gör rätt har inte levat innan de kom. Då fick vi kämpa med skivor med olika frekvenser och frekvenssvep och dB mätare av olika slag och vi kom aldrig till närheten av den automatiska kalibreringen som finns i förstärkare idag.

Så jag kör den automatiska kalibreringen och rättar bara till de som blivit uppenbart fel som t.ex. avstånd till subbasar.

Postad 09 July 2018 - 18:36

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

De som tycker att automatiska kalibreringar inte gör rätt har inte levat innan de kom. Då fick vi kämpa med skivor med olika frekvenser och frekvenssvep och dB mätare av olika slag och vi kom aldrig till närheten av den automatiska kalibreringen som finns i förstärkare idag.

Så jag kör den automatiska kalibreringen och rättar bara till de som blivit uppenbart fel som t.ex. avstånd till subbasar.

bra, de viktigaste är att man blir nöjd....

Redigerat av hundrakg, 09 July 2018 - 18:37.

Postad 20 July 2018 - 21:05

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0
För att lägga till litet till ovan,
JO, en reciever för runt 5000kr är fylld med mestadels skräp, och låter därför därefter. Om du bara kort funderar på hur sjukt mycket ljud, bild mm. den skall hantera så krävs det dessvärre att man sparar in överallt för att det skall bli billigt. Det låter oftast direkt onaturligt och otrevligt och jag skulle egentligen inte reka någon att köpa under 10k, man får vad man betalar för i detta segmentet.

Markström, du har ju ändå en vettig kalibrering i ditt 5100. Jag hoppas du har förstånd nog också till att inte ändra avstånden den sätter till dina subbar. De har 0 att göra med de fysiska avstånden och är i de allra flesta fall fullständigt korrekta och inte ”uppenbart fel”
Annars får du ta och läsa in dig på ämnen som vad fas har att göra med en vettig bas :-)

Postad 21 July 2018 - 09:07

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5179 inlägg
  • 0
Nu har jag inte bara YPAO att gå efter utan har även XTZ Room Analyzer II Pro att kolla inställningarna med.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.