Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min Elite Controller gick sönder!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 februari 2019 - 11:25

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0

Jag har haft min Elite Controller i strax över ett år och i dagarna gick LB knappen sönder. Den fladdrar nu runt som en vinge. Seriöst, ska den inte hålla längre än detta? Tilläggas skall att jag använt den på fullt normalt spelmässigt sett.

 

Jag köpte den på Webhallen ska jag kontakta dom eller ska jag direkt gå till Microsoft. Hur länge räcker garantin på en produkt som Elite Controller förresten. 



#2

Postad 05 februari 2019 - 20:16

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Veteran

  • 2 041 inlägg
  • 0

3 års garanti på produktionsfel.

 

Säljaren skal hantera det. I detta fallet Webhallen. Sen om dom skickar den til MS så är det upp til dom, men du skal förhålla dig til Webhallen här och inte behöva ta det direkt med produsent.



#3

Postad 05 februari 2019 - 23:12

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0
Okej, tack för hjälpen. Jag har skickat meddelande till Webhallen, så får vi se vad som händer.

#4

Postad 06 februari 2019 - 16:28

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 070 inlägg
  • 0

Skicka definitivt inte kontrollen till Microsoft. Om Webhallen skulle gnälla så stå på!

 

Jag skickade in den handkontroll som följde med min Xbox One X till Micosoft och hämtade precis upp ersättningskontrollen. Den kom genom det vanliga postnätet i ett tunt vadderat kuvert (man kunde känna och trycka på spakarna genom det) utan någon påskrift om ömtåligt gods. Det kommer vara ett under om den inte har blivit skadad i posthanteringen. Helt poänglöst att byta ut en trasig handkontroll mot en annan trasig handkontroll.



#5

Postad 08 februari 2019 - 08:02

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 104 inlägg
  • 0

3 års garanti på produktionsfel.

Säljaren skal hantera det. I detta fallet Webhallen. Sen om dom skickar den til MS så är det upp til dom, men du skal förhålla dig til Webhallen här och inte behöva ta det direkt med produsent.


Skilj på garanti och reklamationsrätt.
En hel del skillnader mellan dem.

#6

Postad 08 februari 2019 - 15:28

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Veteran

  • 2 041 inlägg
  • 0

Skilj på garanti och reklamationsrätt.
En hel del skillnader mellan dem.

 

Jag bor inte i EU så googlade för att finna mest riktig information til TS. Jag menar att jag svarade med den infoen som han behövde för att kunna ta nästa steg.

 

Om du nu kan detta så bra så vore det mycket bättre att skriva en liten text om det eller iaf länka til en sida som beskriver du du påpekar. Som det står nu är ditt inlägg bara spam.

 

 

Korrigera gärna så att vi får in riktig fakta i tråden och det blir ett värde.

 

  • Det kan se ut som att i Sverige är garantien 2år på småelektronik (som får plats i en påse f.eks stavmixer, strykjärn osv).
  • Det ser ut som att enligt europa.eu är reklamationsrätten på 3år (kan ha blitt uppdaterad).
  • Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt:

Garanti: Produsenten garanterar felfri vara och kan ha ett gäng med parametrar för detta (f.eks antal felkorrigeringar på media osv sånn att även prestanda inngår i garantien och inte bara att produktet är igång).
Reklamation: Kunde kan "klaga" på att produkten inte uppfyller funktionen den presenterat vid köpstillfälle men här ligger bevisbördan på kunde.

I praktiken skal man då vara "home free" sålänge man kontaktar säljaren innom 2 år.


I Norge är klagefristen för produktionsfel 5år sålänge det är en produkt menad att vara såpass länge, f.eks en mobiltelefon.



#7

Postad 09 februari 2019 - 18:57

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 104 inlägg
  • 0

Ville mer bara säga att det är skillnad mellan just garanti och reklamationsrätt, dessa blandas dessvärre ofta ihop. Att bara säga "nyttja reklamationsrätten" är inte så enkelt som det låter och kan kräva väldigt mycket jobb för dig som reklamerar (beroende på vilket företag du reklamerar hos självklart). 

 

När du som privatperson handlar något tillämpas konsumentköplagen.

Den är tvingande och går ej att göra sämre, endast bättre (i form av längre garanti än de 6 månader som måste finnas enligt lagen).

När du handlar som företag tillämpas istället köplagen, köplagen tillåter att man kan förändra den helt och hållet, en ganska vanlig sak företag förhandlar bort är just reklamationsrätten.

 

Men bäst information tycker jag man hittar här vilket jag borde inkluderat i mitt inlägg:

https://www.hallakon...sument/garanti/


Redigerat av Bergan, 09 februari 2019 - 18:58.


#8

Postad 01 mars 2019 - 16:47

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 202 inlägg
  • 0

Fick du ut något på garantin, känns tveksamt i och med att du ändå haft den 1 år. 1 år säger ju inte något om hur mycket man använt den eller på vilket sätt. Har själv en tendens att vara våldsam mot mina kontroller ibland, men nu ska jag inte paja denna Elite controll :-)

Men det är jävligt svårt att behärska sig efter 4 raka Fifa förluster.



#9

Postad 01 mars 2019 - 20:43

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Veteran

  • 2 041 inlägg
  • 0

Git gud?



#10

Postad 01 mars 2019 - 22:41

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0

Dom skrev att jag ska skicka tillbaka den men det är inte garanti längre på den utan det är reklamation som gäller. Vad innebär detta egentligen? Är det ens värt att skicka in den?



#11

Postad 08 mars 2019 - 14:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 4 795 inlägg
  • 0

Styrkorset strular på min emellanåt.

Men är över tre år sen som jag köpte den, så är för sent att reklamera.

Kan iofs pröva att öppna den, ifall det är nån skit som hamnat emellan.

I övrigt så har jag väl haft tur med min.

Fattar inte att det är så usel QC, med tanke på priset.



#12

Postad 09 mars 2019 - 21:28

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Veteran

  • 1 945 inlägg
  • 0
Gick och fick min utbytt idag. Köpte den runt jul men har inte använt den förrän sista månaden typ. Märkte att styrkorset reagerar dåligt vilket är skapligt irriterande i t.ex Apex när man vill hiva fram granater snabbt.

Köpte min på mediamarkt, var inte ens något snack utan fick en ny direkt.

Redigerat av La Cucaracha, 09 mars 2019 - 21:29.


#13

Postad 09 mars 2019 - 21:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 7 739 inlägg
  • 0

Styrkorset är bök på min med. Styrkors upp är det som kan kärva något. Fast har lyckats massera den så den fungerar. Iof ingen hardcore gamepad gamer kanske men det känns udda att det som används minst nöts mest.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.