Med små filmländer såsom Sverige är det oftast helt andra förutsättningar vad som gäller ljud i produktion. Det är sällan det finns tid eller budget för ADR vilket leder till att man får utgå från off-line. Beroende på inspelningsplats, omständigheter, utrustning och personal kan resultatet variera kraftigt.
Generellt sett så är det den sämsta sekvensen som sätter standard för en scens ljud. Vet ett exempel på en ny produktion (fjolåret) där en dialogscen var inspelad utomhus och i en sekvens gick ett tåg i närheten, vilket orsakade missljud i bakgrunden som annars var helt obefintligt. Lösningen blir då att försöka minska missljudet och samtidigt lägga på mer atmosfäriskt ljud så att inget "sticker ut". Blir väldigt hoppig, störande ljudupplevelse annars.
I många äldre svenska filmer (inte minst på 80- och 90-talet) var ADR däremot vanligt. Då kunde dialogen vara tydlig men dåligt synkad och kanske med uppenbart fel akustik. Offret är nog det värsta exemplet jag kan komma på. Låter som att allt är inspelat i en radiostudio.