Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Star Wars Jedi Survivor, sjunker till 648p på PS5

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 maj 2023 - 13:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 980 inlägg
  • 0

DF testar PS5-versionen:

https://www.youtube....KuCfHLSU&t=668s

 

Ännu ett spel som blir nära på ospelbart pga raytracing. Bilden i performance-läget är bitvis extremt suddig, speciellt vid snabba rörelser (pga FSR och låg upplösning, 648p som lägst), och trots det sjunker det ibland till 30-35 fps.

 

Quality-läget är 30fps, men dippar ner mot 15 fps när det finns vatten osv i bild, trots att upplösningen sänks ända ner till 972p som lägst. FSR-implementationen är dålig vilket ger skuggor och pixlig, suddig bild. Lägg därtill denoising på RT-reflektioner osv.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-05-01 kl. 14.04.47.png   1,44MB   0 Antal nerladdningar

 

Vid rörelse i bilden :o :

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-05-01 kl. 13.59.54.png   1017,56K   0 Antal nerladdningar

 

PC-versionen är minst lika dålig, men där går det iaf att stänga av raytracing, och det går att få bra skarp bild med brute force. Men då får man istället stutter pga shader compilation och extremt dåligt utnyttjande av CPU-kärnorna.

 

https://www.youtube....h?v=uI6eAVvvmg0

 

Spelet ser väldigt bra ut med extrem hårdvara på PC, men det är väl 0,1% av PC-spelarna som får den upplevelsen, och ingen kan undvika stutter. Hardware Unboxed fick skaplig prestanda med den snabbaste spel-CPUn som finns, 7800X3D...


Redigerat av Ageve, 01 maj 2023 - 13:38.


#2

Postad 01 maj 2023 - 13:40

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 853 inlägg
  • 0
Ingen lösning för Svante Skoog då :(

Påtvingad raytracing är bara elakt

#3

Postad 01 maj 2023 - 13:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Jag testade att slå på raytracing, och det blev N64 framerate på spelet :D

 

Visst kan det bli snyggt, men när jag spelar ett spel, så står jag inte och inspekterar skuggor och reflektioner.

Så att tvinga detta läge, som slaktar prestandan, på ett konsoll spel, är helt efterblivet.


Redigerat av Svante Skoog, 01 maj 2023 - 13:59.


#4

Postad 01 maj 2023 - 13:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 980 inlägg
  • 0

Påtvingad raytracing är bara elakt

 
Japp, det är bra att det finns som val, för de som har den dyraste hårdvaran och/eller vill se hur spel kommer att se ut för majoriteten av spelarna om 4-5 år.
 
PS5 är väldigt prisvärd sett till prestandan, men inte för RT. Det blir istället bortkastad prestanda dvs hela spelet försämras bara för att kunna använda RT, som inte ens ser bra ut pga lågt antal rays och denoising, FSR osv.
 

Jag testade att slå på raytracing, och det blev N64 framerate på spelet :D


Haha, jag testade RT Overdrive i Cyberpunk 2077 med mitt gamla RTX 2080, i 3440x1440 native (ultra). Det blev 3 fps.

Redigerat av Ageve, 01 maj 2023 - 13:59.


#5

Postad 01 maj 2023 - 14:00

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 1

 
 Det blev 3 fps.

Haha, som Hard Drivin´ på Amiga 500 ungefär :D



#6

Postad 01 maj 2023 - 15:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Laddar ner en patch nu.

https://twitter.com/...037938073108481

 

Men jag har inga höga förhoppningar.



#7

Postad 01 maj 2023 - 15:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 980 inlägg
  • 0

Haha, som Hard Drivin´ på Amiga 500 ungefär :D

 

Haha, eller Stunts / 4D Sports Driving på en 286:

 

https://youtu.be/nxT4x7fqtsk?t=122



#8

Postad 01 maj 2023 - 16:01

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 1

Haha, eller Stunts / 4D Sports Driving på en 286:

 

https://youtu.be/nxT4x7fqtsk?t=122

Lite mindre flyt där ja, haha :lol:



#9

Postad 01 maj 2023 - 17:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

En ny DF video:

 

PS5 vs Series X/S

https://www.youtube....h?v=-TcopeWqo6k



#10

Postad 01 maj 2023 - 17:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 853 inlägg
  • 0

Lite mindre flyt där ja, haha :lol:

Grafiken är ok men ljudet herregud. Tänk dig det där ljudet i en tortyrkammare 24/7



#11

Postad 01 maj 2023 - 17:58

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Tänk dig det där ljudet i en tortyrkammare 24/7

:lol: :lol: :lol:

EnlightenedOblongAustraliansilkyterrier-size_restricted.gif


 

 

Btw.

Enligt DF videon. så verkar det som att Series S har stabilast 30fps, tack vare att RT saknas :D


Redigerat av Svante Skoog, 01 maj 2023 - 17:58.


#12

Postad 01 maj 2023 - 17:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 980 inlägg
  • 0

En ny DF video:
 
PS5 vs Series X/S
https://www.youtube....h?v=-TcopeWqo6k

 
Japp kollade på den och satt och läste kommentarerna precis. ;)
 
Maybe the upcoming patch will improve performance in both modes by lowering the resolution even further.. "Now running at a locked 60fps 200p"
...
The force should have been stronger with this one.
...
seeing 648p for a ps5 game is truly unbelievable
...
You know what I was pretty pissed about the performance of this game but that green light on that pipe was well worth the 20fps drop it causes.
...
Why not also do a fully path traced mode that upscales from 240p to 4K24 interlaced? The lighting would be stunning.
 

Grafiken är ok men ljudet herregud. Tänk dig det där ljudet i en tortyrkammare 24/7


Haha, ja det är Tandy Sound System. Som en förstärkt PC-speaker med 3 kanaler.

 

Ett tips om du vill lyssna på liknande ljud: ;)

 

Lotus III PC-speaker:

https://www.youtube....h?v=wyXBESSgakM

 

Amiga 500 som jämförelse:

https://youtu.be/mVc1XbOfF-Q?t=390

 

Btw.
Enligt DF videon. så verkar det som att Series S har stabilast 30fps, tack vare att RT saknas :D


Det var samma sak med Gotham Knights tror jag. Utvecklarna skyllde den dåliga prestandan på att Series S höll tillbaks tekniken, men den presterade bäst av alla konsoler vid release, pga att RT saknades.


Redigerat av Ageve, 01 maj 2023 - 18:36.


#13

Postad 01 maj 2023 - 18:02

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

FSR 2.0 ser verkligen förjävligt ut i detta spelet.

 

Hoppas dom lägger till DLSS i PC versionen.

 

Edit:

Det har just nu tagit ca 2 timmar att uppdatera spelet.

Nu hade den verifierat, och först NU laddar ner patchen :D

 

Sätter mig å spelar lite Mega Drive under tiden :D


Redigerat av Svante Skoog, 01 maj 2023 - 18:06.


#14

Postad 01 maj 2023 - 19:26

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Rullar fortfarande som skit. Kanske nån frame bättre bara.

 

Dock har dom sabbat grafiken, då spelet ser sämre ut nu...

 

Jag ger nog fan upp, och avinstallerar skiten.

Prövar igen om några veckor.


Redigerat av Svante Skoog, 01 maj 2023 - 19:27.


#15

Postad 01 maj 2023 - 19:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 980 inlägg
  • 1

FSR 2.0 ser verkligen förjävligt ut i detta spelet.
 
Hoppas dom lägger till DLSS i PC versionen.

 
Japp. FSR 2.0 används på konsol med. Ser ut som skit, speciellt när frameraten dippar. Det känns som att de bara slänger på det istället för att optimera spelen nuförtiden.

 

Det konstiga är att FSR ser bra ut i en del spel på PC. Mindre bra i andra, och uselt i några. Hardware Unboxed gjorde en intressant jämförelse för några veckor sen:

 

https://www.youtube....h?v=1WM_w7TBbj0



#16

Postad 01 maj 2023 - 21:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 679 inlägg
  • 2

En ny DF video:

 

PS5 vs Series X/S

https://www.youtube....h?v=-TcopeWqo6k

Kan inte helt fatta att han blir beskiven att dom inte behållt RT på Series S, vad menar han?



#17

Postad 01 maj 2023 - 22:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Kan inte helt fatta att han blir beskiven att dom inte behållt RT på Series S, vad menar han?

Ja jag fattar inte heller. Totalt hjärnsläpp.



#18

Postad 02 maj 2023 - 22:22

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0
Konsollerna fick inte heller nån bättre prestanda, efter senaste patchen.
Nåt måste ja va helt skrot i spelmotorn?
Lär väl ta månader att patcha detta, om det inte blir ännu ett spel, där vi får leva med att det rullar som skit.

#19

Postad 03 maj 2023 - 12:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 980 inlägg
  • 0

Konsollerna fick inte heller nån bättre prestanda.

Nåt måste ja va helt skrot i spelmotorn?

 

Det var likadant med Gotham Knights. Det har tydligen blivit lite bättre efter ett antal patcher.

PS5 sjönk till runt 20 fps (eller vad det nu var) på exakt samma ställe som Ryzen 5 3600.

Med ett 3080 blev det exakt samma fps som med 2080 (med den CPUn).

Visst är raytracing CPU-krävande men det verkar som att en del utvecklare inte orkar optimera CPU-användningen. Med de gamla konsolerna var det ett krav för att spelen ens skulle funka.

 

edit: Hardware Unboxed jämför före och efter patchen:

https://www.youtube....h?v=GZNpWAbPH9M

 

Enorm skillnad på CPU-belastningen efter patchen (utan RT) vilket märks mest i 1080p och 1440p. Knäppt att de inte fixade det före release, när det gick så snabbt att lösa.

 

Epic preset:

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-05-03 kl. 18.55.57.png   293,99K   0 Antal nerladdningar

 

High preset:

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-05-03 kl. 19.08.16.png   305,38K   0 Antal nerladdningar

 

Resultaten visar att PS5-versionen hade kunnat funka hur bra som helst i 1080p native och 60 fps, kanske t om med epic-inställningar, om det inte vore för raytracingen (88 fps med 6700XT i första testen, och 78 fps i andra testen*).

 

Men EA valde en suddig soppa istället...

 

* Betydligt högre på high, men då blir det nog CPU-begränsat på PS5.


Redigerat av Ageve, 03 maj 2023 - 18:38.


#20

Postad 04 maj 2023 - 06:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

Knäppt att de inte fixade det före release

Påfallande ofta det händer.

"Oj vad de gnäller! Jaja, vi får väl sätta m_runLikeShit booleanen till false då. Va jobbigt"

#21

Postad 04 maj 2023 - 10:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Ramlade över detta:

https://twitter.com/...969848349884416

 

Edit: ja det verkar faktiskt ha hänt en del. Även om det för oss som har midrange PC, inte blivit speciellt mycket bättre.

Intressant att dom aldrig kan visa gameplay för midrange, utan det ska alltid va 4080-4090 kort :D

 

https://youtu.be/mMForzkb_6g

 

Piskar mig själv för att jag sålde PS5:an för ett par år sen.

Även om den versionen fortfarande lider av screentearing, så flyter det fan så mycket bättre än på min dator...


Redigerat av Svante Skoog, 04 maj 2023 - 10:56.


#22

Postad 04 maj 2023 - 13:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 970 inlägg
  • 0

Ramlade över detta:

https://twitter.com/...969848349884416

 

Edit: ja det verkar faktiskt ha hänt en del. Även om det för oss som har midrange PC, inte blivit speciellt mycket bättre.

Intressant att dom aldrig kan visa gameplay för midrange, utan det ska alltid va 4080-4090 kort :D

 

https://youtu.be/mMForzkb_6g

 

Piskar mig själv för att jag sålde PS5:an för ett par år sen.

Även om den versionen fortfarande lider av screentearing, så flyter det fan så mycket bättre än på min dator...

Inga problem, du kan köpa Pro om ett år.

 

Börja spara redan nu.


Redigerat av Zoiler, 04 maj 2023 - 13:23.


#23

Postad 04 maj 2023 - 19:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0
Med tanke på vad en PS5:a kostar idag, så bävar jag inför priset på en Pro 😂

Jag kommer nog ändå att uppgradera CPU frampå, å hoppas på att dom skärper till sig med PC portarna snart. Hur många fler skrot releaser behövs, innan det blir en ändring på detta?

Jag kan iaf uppdatera med, att jag laddade ner Jedi igen, för att ge det en chans till (och jag är klar med Dead Space). FSR ser fortfarande förjävligt ut, så skippar det. Men just nu, med senaste patchen, så får jag ungefär 50-58fps i de mer linjära ytorna, och 45-50 på de öppna.
Visst G-sync hjälper väl en del, men får fortfarande rejäla microstutters emellanåt.

Vet inte om det hjälpte att installera om spelet, för jag hade senaste patchen innan jag avinstallerade, men då flöt det sämre än vad det gör nu. Det går iaf att spela hyfsat nu. Om dom inte smygit in nån mer fix under tiden?

Kör på High, testade att sänka inställningarna, men det blir så jäkla fult, att det börjar påminna om en switch port :D

#24

Postad 05 maj 2023 - 12:34

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Är på Shattered Moon nu, och där hamnar frameraten på ca 30fps...

Får testa igen när nästa patch dyker upp.

 

Varför skulle detta drabba just det spelet jag mest såg fram emot i år... Just my luck :lol:



#25

Postad 11 maj 2023 - 07:03

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 853 inlägg
  • 0
Äh vad klagar ni för det är en succe. Fatta om ea släppt det 6 veckor tidigare.

https://www.fz.se/ny...or-overlyckliga

#26

Postad 11 maj 2023 - 08:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Haha, vilka svin. Överlyckliga för att dom blåser folk, med ett (iaf på PC) trasigt spel.

Undrar hur många refunds dom inte räknat med där ;)

 

Har laddat ner patchen till PC versionen, men vet inte ens om jag orkar testa nåt mer.

Vad jag ser på Steam, och youtube, så har den tydligen inte fixat nånting, förutom att det krashar oftare, eller inte startar alls.

 

Detta kommer nog aldrig att bli fixat :D

 

EA = Eternal Assholes



#27

Postad 11 maj 2023 - 09:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0
Nån annan som spelat?

Hur funkar det för er?

#28

Postad 11 maj 2023 - 10:40

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Suck, 5-10 fps bättre på ett ställe, men 10 fps sämre på ett annat :lol:

Vad fan håller dom på med?

 

DefiantGiddyChimpanzee-max-1mb.gif



#29

Postad 11 maj 2023 - 15:24

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 970 inlägg
  • 0

Nån annan som spelat?

Hur funkar det för er?

Nä, väntar 1-2 år tills spelet är spelbart och DLC:na ingår ;)



#30

Postad 11 maj 2023 - 19:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 404 inlägg
  • 0

Nä, väntar 1-2 år tills spelet är spelbart och DLC:na ingår ;)

Good choice :D



#31

Postad 17 september 2023 - 14:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 980 inlägg
  • 0

Performance-läget på konsol har "fixats" med patch 7. De har stängt av all raytracing vilket gjorde att upplösning kunde höjas från 648p till 1008p. Det ser fortfarande dåligt ut pga FSR2 osv, men bättre iaf.

 

Quality-läget är som innan 30 fps med RT, fast nu med ännu värre dippar ibland. Kombinationen av FSR2 och RT-denoising gör att det fortfarande ser ut som gröt.

 

10 fps  :rolleyes:

Bifogad fil  Skärmavbild 2023-09-17 kl. 15.09.50.png   844,24K   0 Antal nerladdningar

 

PC-versionen har förbättrad CPU-användning men fortfarande lika mycket shader compilation stutter, och kassa menyer osv.

 

https://www.youtube....h?v=lsskwVyPoxs


Redigerat av Ageve, 17 september 2023 - 14:18.


#32

Postad 17 september 2023 - 16:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 853 inlägg
  • 1

1008 de kunde ju kanske fixat 1080 då kan tyckas :D 

Kanske tar tag i det där när man sitter på ett 5080 eller AMDs motsvarighet...  


Redigerat av oqvist, 17 september 2023 - 16:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Börjar få till basen
    Ageve
    2024-02-25 15:25:02
  • Denon AVR-X5200W
    Ageve
    2024-02-21 22:19:01
  • Efter subbens kalibrering + "absorbenter" bakom front och center
    Ageve
    2024-02-21 21:45:20
  • Mätning i basen 20-400 Hz med allt nollställt, mätt i lyssningsposition
    Ageve
    2024-02-21 21:41:37
  • ifi-audio Ifi Hip DAC 3
    Hifi Life
    2024-02-12 22:20:02
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.