Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Center i tv-bänk eller vägghänga tv?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 September 2023 - 19:52

Vintervilan
  • Vintervilan
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Har precis flyttat till hus och köpt ny tv-bänk. Har placerat tvn direkt på bänken vilket resulterat i att jag fått sätta in centern i bänken. Upplever en viss ljudförsämring. Bör jag hänga tv på väggen för att kunna sätta centern ovanpå bänken? Det skulle innebära att underkant på min 55" skulle hamna cirka 67cm från golv. Bifogar bild på hur det ser ut idag. (Ursäkta röran, jag grejar :P)

Bifogad fil(er)

Postad 26 September 2023 - 20:27

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0
Du ska absolut hänga TVn på väggen och flytta upp Centern påtvbänken , som du har det nu kommer ljudet att bli mycket dåligt , du ska även vinkla upp center så att den pekar i öronhöjd, använd en tumstock så att du ser hur mycket du ska vinkla den.
Du bör även vinkla in dina frontar mot sweetspot och gör likadant med surround högtalarna , gör du detta så får du ett bättre resultat när du kalibrerar systemet.

Redigerat av Dakota 57, 26 September 2023 - 20:37.

Postad 26 September 2023 - 20:41

Vintervilan
  • Vintervilan
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Du ska absolut hänga TVn på väggen och flytta upp Centern påtvbänken , som du har det nu kommer ljudet att bli mycket dåligt , du ska även vinkla upp center så att den pekar i öronhöjd, använd en tumstock så att du ser hur mycket du ska vinkla den.
Du bör även vinkla in dina frontar mot sweetspot och gör likadant med surround högtalarna , gör du detta så får du ett bättre resultat när du kalibrerar systemet.

Hmm, Dali säger ju att deras högtalare inte ska vinklas mot lyssnaren. Jag ska testa att väggmontera tv och flytta upp centern :)

Postad 26 September 2023 - 21:21

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1212 inlägg
  • 0

Hmm, Dali säger ju att deras högtalare inte ska vinklas mot lyssnaren. Jag ska testa att väggmontera tv och flytta upp centern :)

Skall o skall , det finns så mkt åsikter , vinkla, lyssna, bättre ? behåll , svårare är det inte 

Jag fick en helt perfekt lutning på min center med dessa , samt att det blev snygg med, hade tidigare bara en bit kork under , inte snyggt

https://www.amazon.s...product_details

Redigerat av nyborjare, 26 September 2023 - 21:23.

Postad 27 September 2023 - 16:14

Vintervilan
  • Vintervilan
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Testade att höja upp tv'n till den nivå som krävs för att kunna få in centern på bänken. Känns spontant lite för högt? Bilden är tagen i min ögonhöjd vid soffläge :)

Bifogad fil(er)

Postad 27 September 2023 - 17:23

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
Helt klart en smaksak.

Kan bara svara för mig själv, men här är det vinklad center och tv på rätt nivå.

Bland det värsta jag vet att titta UPP på bilden.

Postad 27 September 2023 - 18:04

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1212 inlägg
  • 0

Många tror en tv är en tavla , där kan man inte ha den på den höjden , jag föredrar att ha ögonen i mitten , ser ut som du har det nu ?

Däremot på 100 tums duk då vill jag ha den så man ser mer upp, att titta rakt fram i en duk som nästan når golvet  är inte biokänsla

Men va tusan ser ju ut som hos mig ? dvs du har ben på möbeln !! de kapa jag av ! blir snyggare med utan , fick bra med plats för centern o tv lågt

VIll du inte kapa benen kan du bygga om den så att centern får en egen hylla , såga o bygg 

Postad 27 September 2023 - 19:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Ska det vara rätt ska centerns diskant vara lika med höger och vänster högtalare och det får man aldrig med en TV så att att ha centern inne eller på möbeln spelar mindre roll, bara den är vinklad mot position. Jag har satt upp min TV så att när jag sitter rak i soffan så är 2 tredjedelar under mitt synfält, det ger mig skönast sätt att se film utan att ha nacke/blick upp. Har vinklat min center med lite olika SD kuddar, Nybörjare gav ett intressant tips från Amazon som verkar bra

Postad 27 September 2023 - 22:04

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1212 inlägg
  • 0

Ska det vara rätt ska centerns diskant vara lika med höger och vänster högtalare och det får man aldrig med en TV så att att ha centern inne eller på möbeln spelar mindre roll, bara den är vinklad mot position. Jag har satt upp min TV så att när jag sitter rak i soffan så är 2 tredjedelar under mitt synfält, det ger mig skönast sätt att se film utan att ha nacke/blick upp. Har vinklat min center med lite olika SD kuddar, Nybörjare gav ett intressant tips från Amazon som verkar bra

just därför vill jag inte ha tv för lågt ( eller högt) jag utgår från att ha v och höger i höjd med örat sen försöker jag få centern så nära den nivå det går , så klart går det inte att få en helt rak linje , men just vinklingen gör att det hörs nästan så , och ja de där kuddarna trodde jag sådär på när jag beställde men det visade sig vara ett klipp

Postad 28 September 2023 - 07:10

Vintervilan
  • Vintervilan
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Tack för svaren. Jag känner själv att tv'n hamnade liiiite för högt för min smak. När jag ligger bekvämt i soffan så hamnar mina ögon i den nedre 1/3, vilket i och för sig verkar ganska vedertaget okej. Men jag har hellre ögonen i centrum på bild. Jag ska testa Nyborjares tips och ta bort benen :)

Postad 28 September 2023 - 21:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1
Att placera en center inne i en TV-bänk är dessvärre ingen bra idé. Ljudmässigt blir det som att placera frontarna i en garderob (med dörren öppen då ;) ).

Spridningen kommer att bli fel och resultatet blir ojämn frekvensgång (ofta burkigt ljud). Om centern ska stå ovanpå en TV-bänk bör den stå i framkant, helst 1-2 centimeter över kanten framför bänken, och helst då på t ex SD-fötter.

Nu varierar ju ambitionsnivån mellan olika tillverkare, men lådans form är en del av konstruktionen. Bara en så enkel sak som frontskyddet ger ofta en klar försämring.

Redigerat av Ageve, 28 September 2023 - 21:43.

Postad 29 September 2023 - 12:16

Vintervilan
  • Vintervilan
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag gjorde faktiskt en lite förändring. Tog bort de gamla benen och satte på ett par gamla korta ikea-fötter som jag hade klätt i valnöt. Bänken kom ner cirka 10cm vilket gör att jag kan ställa centern ovanpå bänken och ändå ha tv'n i ögonhöjd. Bild kommer senare när allt är klart :)

Postad 29 September 2023 - 14:25

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1212 inlägg
  • 0

Jag gjorde faktiskt en lite förändring. Tog bort de gamla benen och satte på ett par gamla korta ikea-fötter som jag hade klätt i valnöt. Bänken kom ner cirka 10cm vilket gör att jag kan ställa centern ovanpå bänken och ändå ha tv'n i ögonhöjd. Bild kommer senare när allt är klart :)

Ibland är lösningen så självklar o nära att man inte ser den, känner igen mig 

Postad 13 May 2026 - 08:02

drilltopgallant
  • drilltopgallant
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Skall o skall , det finns så mkt åsikter , vinkla, lyssna, bättre ? behåll , svårare är det inte 

Jag fick en helt perfekt lutning på min center med dessa , samt att det blev snygg med, hade tidigare bara en bit kork under , inte snyggt

https://www.amazon.s...product_detailsfnf

Håller med helt! Yamaha och MusicCast är riktigt stabilt och smidigt i vardagen. Mycket bättre räckvidd och ljudkvalitet än vanligt Bluetooth, särskilt för hemmabio och multiroom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.