Jag läste ett par recensioner för båda skärmarna som säger att de är lite glänsande. Så det verkar som att de har ett liknande problem.
Men i vad är Locke TT 3.0 bättre än Celexon och är det med 20000kr mer?
Euroscreen TT react 3.0 vs Celexon HomeCinema Tension
Startad av
Anton999
, dec 11 2023 21:56
11 svar till detta ämne
Postad 11 december 2023 - 21:56 Jag läste ett par recensioner för båda skärmarna som säger att de är lite glänsande. Så det verkar som att de har ett liknande problem. Men i vad är Locke TT 3.0 bättre än Celexon och är det med 20000kr mer? Postad 12 december 2023 - 17:34 Har inte stött på Celexon så kan inte säga varken bu eller bä om just den. Det jag kan säga är att det är väldigt stor skillnad på olika konstruktioner av Tab-tensiondukar. Allt ifrån rörets tjocklek som i sin tur bestämmer hur kraftigt gods som kan användas i resten av duken spelar stor roll för hur bra precision du kommer att ha i bildens storlek och form över tid. Även de allra mest påkostade lösningar ger inte 100% form över tid men de klarar sig mycket bättre än enklare lösningar. Så den största delen i prisskillnaden ligger inte i väven, utan i hur duken kommer att hålla sig under sin livstid.
Gällande väven så ger alla högkontrastväver brister i olika grad. Bäst på marknaden(enligt mig) är DNP med sin väv 08-85, den är väldigt nära att inte ge några artefakter, men den är dessvärre inte särskilt lämplig som rullduk. Euroscreen ReAct är en mycket bra väv för sin prisklass med en måttlig mängd bieffekter men som ändå ger en bra effekt av förhöjd kontrast. Jag har sett skräckexempel på väver från flera andra tillverkare som är betydligt sämre än ReAct med olika grad av shine, vinjettering och i vissa fall också att väven ser smutsig ut, även om den är helt ren. Skillnaderna är stora!
För att avgöra om väven uppfyller dina krav så behöver du titta på den med bild och liknande förutsättningar som du har gällande storlek, avstånd etc.
Lycka till! /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 12 december 2023 - 21:18 Men nu väcker ditt svar en ny fråga: ska jag förvänta mig att Euroscreen React 3.0 inte håller formen länge? Enligt din erfarenhet hur länge skulle spänningssystemet hålla skärmen i perfekt form? Med andra ord hur många gånger som den har rullats ner och upp ska jag förvänta mig att se vågor dyka upp på duken: pratar vi om 2 år eller 10 år? Det här är en uppsättning jag kommer att montera i vardagsrummet, och jag vill naturligtvis inte se skärmen när den inte används så en eldriven duk låter som ett bra val. Men om det innebär att man måste acceptera en inte helt rak canvas eller att behöva byta den efter bara några års användning, så undrar jag om det skulle vara en bättre plan att köpa en fast och sedan bygga några skjutbara paneler framför av duken för att dölja den när den inte används. Det är naturligtvis mycket mer jobb än att bara hänga Locke React 3.0 i taket. Vad skulle du göra om det var din hemmabio i vardagsrummet? Postad 12 december 2023 - 23:07 Har inget att tillföra till den egentliga frågan , men jag har haft en grandview tab duk sen 2010, var väl inte då den billigaste man hade, tror den kosta ca 10.000 kr , röret är extrem kraftig o hela enheten väger tungt , blev tvungen till rejäla förstärkningar mellan reglarna, efter 13 och och MASSOR av körningar upp o ner är duken helt plan , lyser med lampa från sidorna och inte en enda ojämnhet , men jag kanske bara haft tur .
Duken känns mer som en tät vinylyta , inte som de dukar man känner till sen skoltiden där det kändes som tyg , min duk känns liksom stretchbar om man skulle få för sig det , men kanske det är så med tab dukar ? några fåtal gånger har jag behövt spänna linorna något , det är allt Redigerat av nyborjare, 12 december 2023 - 23:09. Postad 12 december 2023 - 23:27 Det är väldigt intressant att höra andras erfarenheter av eldriven projektordukar. Postad 13 december 2023 - 10:23
Svår fråga eftersom det varierar. Först och främst så kommer en Tab-tensionduk aldrig att vara på millimetern rätt i måtten dag ett. Det ligger i sakens natur eftersom de bygger på ett stretchbart material som är beroende av godset och precision i bygget. Hur länge den håller formen kommer dessutom att variera beroende på temperaturvariationer och hur du underhåller den. En bra konstruktion ger normalt inte draperingar men formatet kommer sannolikt att ändra sig lite över tid. Jag har sett Tab-tensiondukar som är tio år gamla som har sett riktigt fina ut, även om måtten har slagit sig lite men jag har sett exempel på exemplar från olika tillverkare som har varit bara något år gamla som har haft både draperingar och fel mått.
Euroscreen Loke är en mycket rejäl konstruktion med kraftiga dimensioner på alla delar så sannolikheten att man blir nöjd med den är ändå stor så länge man har rimliga förväntningar. Vill du ha en duk som är på millimetern rätt även tio år senare, köp ramspänt.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 13 december 2023 - 10:27
Grandviews Tab-tenisionkonstruktion är lite enklare än Euroscreens men de håller ändå mycket bra över tid har det visat sig. De har dock gått upp mycket i pris sedan du köpte din, så även där får man betala en slant idag för att det är kraftiga delar.
Tyvärr är Grandviews högkontrastväv under all kritik. En väv med mer shine får man leta efter, så den skulle jag verkligen avråda ifrån. Eller om jag vänder på det. Den kan man bli nöjd med enbart om man totalt okänslig för shine
Deras vita väv är däremot helt okej, men det är sällan det säljs Tab-Tension för helt mörklagda biorum nuförtiden.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 13 december 2023 - 10:49 Jag har två Loke dukar (flexwhite). Dom är stabila som Dr.Alban skulle sagt. Den ena har slagit sig lite i måttet, men är fortfarande plan. Har ägt dom i ungefär 3 år. Jättenöjd. Postad 13 december 2023 - 12:24
Då får jag vara rädd om den jag har Redigerat av nyborjare, 13 december 2023 - 12:28. Postad 13 december 2023 - 15:41 Bara för att så kan jag lägga till i tråden att min Grandview Ttabtension blev skev i proportionenrna när den fick ligga oanvänd ett år under en renovering. Redigerat av Matsen, 13 december 2023 - 15:41. Postad 13 december 2023 - 16:35
De va skumt men kanske det är så att man måste hålla den sträckt då o då för att materialet är sådant , det är väl därför den har en ganska hög vikt i skenan längst ner, tror säkert min väger 5 kg , jag har sett billigare tab dukar som nästan helt saknat den vikten i krympt lite. skall ärligt säga dock att inte ens när den var ny var måtten 100 % dvs man hade inte lyckats helt med att få den på mm rätt format för 16;9 men jag bryr mig inte så mkt justerar in så jag har bild på hela duken l det lilla som går utanför tar den svarta rammen eller svarta maskeringen på duken o äter upp , helt omöjligt att se Redigerat av nyborjare, 13 december 2023 - 16:36. Postad 15 december 2023 - 19:29 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |