Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmabio basen får bara signal från hörlurar utgången på först

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 August 2024 - 11:45

Mathias80
  • Mathias80
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej.

Mitt första inlägg här och vad jag funderar på är följande...

Jag har en GAMMAL yamaha DSP-A990 7 Kanals förstärkare kopplat ihop med min tv, förstärkaren saknar optisk ingång så jag kör optical/digital audio out från tv'n kopplat till en omvandlare så jag får en analog signal in till förstärkaren.

Från förstärkaren fungerar det ENDAST att köra hörlurar utgången på förstärkaren till en rca split till baslådan.
Men kör jag så får jag ju bara baslådan att låta.
Har kört enkel rca från sub out på förstärkaren till ena rca ingången på baslådan men lådan får ingen signal.

Måste jag ha en rca split från sub out på förstärkaren till baslådan?
Det är en 1 system one vas 12b aktiv baslåda jag har.

Har provat med rca y-adapter från pre out på förstärkaren till baslåda och main in på förstärkaren men baslådan får ingen signal,
Men main in får signal så inge fel på pre out från förstärkaren.
Då kör jag både vänster och höger kanal så tycker att det ska fungera..

Några tips på hur jag får signal från förstärkaren utan att använda hörlurar utgången på förstärkaren?

Postad 01 August 2024 - 12:11

Mathias80
  • Mathias80
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Kör jag rca split ut från optical/analog adaptern får baslådan och förstärkaren signal men då får man ju två system som är oberoende av varandra, dvs höjer man på förstärkaren hänger inte baslådan med, så vill jag inte ha det

Postad 01 August 2024 - 13:28

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

För att sub-out ska fungera med 2-kanal in så får du leta efter en inställning som kan heta "Extra Bass" eller något liknande i inställningarna.

Postad 01 August 2024 - 18:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

För att sub-out ska fungera med 2-kanal in så får du leta efter en inställning som kan heta "Extra Bass" eller något liknande i inställningarna.

Det är en gammal modell utan digitala ingångar och HDMI osv, dvs en pro-logic processor med förstärkare. Det finns inga inställningar för bas.

Enligt manualen ska bas under 200Hz från front och center gå till sub-utgången automatiskt, men det verkar inte fungera.

Det kanske bara funkar i pro-logic läget.

Redigerat av Ageve, 01 August 2024 - 18:39.

Postad 01 August 2024 - 18:51

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Det är en gammal modell utan digitala ingångar och HDMI osv, dvs en pro-logic processor med förstärkare. Det finns inga inställningar för bas.

Enligt manualen ska bas under 200Hz från front och center gå till sub-utgången automatiskt, men det verkar inte fungera.

Det kanske bara funkar i pro-logic läget.

Så gammal! Ja då är det andra grejer! :)

Postad 01 August 2024 - 18:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Wow, visste inte att det har funnits receiver med 7 kanaler som bara har pro logic och saknar möjlighet att konfigurera hur basen ska hanteras.

Jag hade nog hållit koll på blocket efter en äldre enhet som löser de problemen. Har man ett uns av tålamod borde det gå att hitta en bra sådan för runt tusenlappen.

Allt som inte klarar 4k slumpas bort.

Postad 01 August 2024 - 20:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Du ska koppla den inn där det står "Low pass" typ allra längst ned. (frontarna skal koplas på main och inte front)

Yamaha har länge haft sine egna extra kanaler för att ge bredare ljudbild. Detta fungerade både i Dolby Pro-Logic, AC3/DD/THX, och i alla deras egna DSP-lägen. På min existerar inte dessa längre troligtvis pga Atmos istället (men "atmos" högtalarna kan fortfarande nyttjas på samma sätt och speciellt med DD-surround/DTS-cinema, funkar ganska bra i spel faktiskt).

Redigerat av Demon Slayer, 01 August 2024 - 20:52.

Postad 02 August 2024 - 10:15

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Den kan ha en analog volymkontroll då volymkontrollen på förstärkaren har en märke och jag hade en Yamaha DSP-A1000 där volymkontrollen hade ett märke och volymkontrollen gav upp efter 7 år så kanaler försvann eftersom tills den bara var en stereoförstärkare. Köpte en ny förstärkare kort efter det.

De som har digitala volymkontroller har inget märke på volymkontrollen utan du ser volymen i fönstret på förstärkaren.

Kollade också data och de syns att Yamaha DSP-A990 har sämre data än Yamaha RX-A4A som också är 7-kanalig att bruset i den är 10 dB mindre eller mer än i Yamaha DSP-A990. Andra data är dock ganska lika som t.ex.total harmonisk distorsion.

Postad 02 August 2024 - 14:38

Mathias80
  • Mathias80
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack snälla för svaren.

Jag fick igång low pass out utgången av nån anledning jag inte riktigt vet 😆, men nu har den slutat fungera igen ☹️.

Får väl acceptera att förstärkaren är från 90talet och elektronik har inte obegränsad livslängd.

Postad 02 August 2024 - 14:50

Mathias80
  • Mathias80
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hmarkstrom, givetvis har displayen slutat fungera så kan inte se något

Postad 02 August 2024 - 19:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Du kan koppla en composit kabel mellan tv och "monitor out" och få inställningarna på tvn.

Postad 02 August 2024 - 20:35

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
Eller. Om du har råd, köp något nyare som fungerar.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.