Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arendal 1528 - 2024

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 October 2024 - 15:26

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0

En ny serie från vårat underbara grannland Norge

Arendal 1528

Bifogad fil  Screenshot 2024-10-01 at 16.12.36.png   258.59K   0 Antal nerladdningar

Priser:

Tower 8

Monitor 8

Bookshelf 8

Slim 8

Center 8

Center+ 8 

Postad 01 October 2024 - 16:05

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
De var dyrare än vad jag hade hoppats på. Ska bli intressant att läsa tester framöver.

Postad 01 October 2024 - 19:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Dom vanliga högtalarna är skitbra pris/performance så helt ok att det komer en premium serie också. Utan att köpa hela systemet så ser stora centern cool ut, och slim var ett fint tillskott.

Postad 11 November 2024 - 07:50

asasenger23
  • asasenger23
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hur mycket kostar en sådan här högtalare normalt?

Redigerat av asasenger23, 11 November 2024 - 14:54.

Postad 11 November 2024 - 09:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Hur mycket kostar en sådan här högtalare normalt?

Hur långt är ett snöre....

Den infon vi har pekar på seriositet.
Rejäla lådor, bra materialval och deras spec är oftast riktigt nära verkligheten.
Basar med inverterad kantring har iaf bara jag sett på ordentligt dyra högtalare.
Givetvis inget kvitto på kvalitén....

Om det sedan är värt 100K vill jag inte sia om ytan att ha lyssnat.
Uppe i dom klasserna så offras ofta brutalitet, massvis med dB mot finlir

Redigerat av johan b-lund, 11 November 2024 - 18:43.

Postad 11 November 2024 - 21:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Tower - 99 000,-

Monitor - 62 000,-

Bookshelf - 42 000,-

Slim - 37 000,-

Center liten - 30 000,-

Center stor - 49 000,-

Tower känns ju prisvärd jämfört med de andra.

Postad 02 December 2024 - 09:25

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Låter väldigt intressanta, nåt jag kan tänka mig uppgradera till från b&w 702 s2 i framtiden,

Tower är nästan för stora och tunga dock, vikten kan vara ett stort problem,

Postad 03 December 2024 - 07:02

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0

Låter väldigt intressanta, nåt jag kan tänka mig uppgradera till från b&w 702 s2 i framtiden,

Tower är nästan för stora och tunga dock, vikten kan vara ett stort problem,

Varför skulle vikten vara ett stort problem?

Postad 03 December 2024 - 14:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Mätning finns på Soundstage nu. Ser bra ut, men där finns några mindre resonanser. Om de sen är hörbara, ja det är en bra fråga.

Soundstage-mätningarna görs i ekofri kammare, så det är väldigt exakta, men de ger inte lika mycket info som spinorama (CTA-2034 / CEA-2034).

https://www.soundsta...ents&Itemid=153

Listening window (genomsnitt nära on-axis):

Arendal 1528:

Bifogad fil  IMG_4865.png   43.94K   0 Antal nerladdningar

Revel F206 som jämförelse (tappet i nivå under 100Hz är medvetet för att ge bättre frekvensgång i rum).

Bifogad fil  IMG_4864.gif   29.66K   0 Antal nerladdningar

https://www.soundsta...d=77&Itemid=153

Redigerat av Ageve, 03 December 2024 - 14:38.

Postad 03 December 2024 - 15:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Klart det ser lite operfekt ut, men 2-3db hit eller dit blir nog inte hörbart i normla rum (om man inte har otur och får en extra bump av sitt rum just där då), jag skulle bry meg mer om hur kurvan ser ut som helhet och den verkar ju något mid-fokuserad så även om det är omöjligt att säga på en graf så ser den ut att låta en smula varmt med lite mindre basfokus men med bra upplevda detaljer i toppen. Revel är ju mera mot harman (även om denna här igentligen är mera rak, då 3db inte heller är väldigt mycket skillnad) och det är ju en tuning som dom flesta tycker låter naturligt, dvs att utan uppförbacke i basen så kommer det låta som det fattas lite bas.

Redigerat av Demon Slayer, 03 December 2024 - 15:56.

Postad 03 December 2024 - 19:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ja, det är inga stora avvikelser, men skillnader på 2-3dB är ju definitivt hörbart. Nu är det ju dock inom rätt smala områden (smala peakar är inte lika hörbara som bredare). Det var därför jag skrev "bra fråga" angående hörbarheten.

Angående Harman så har du nog missförstått det. Att det är en väldigt svag lutning på F206 på bilden, beror bara på att de har mätt ett genomsnitt +/- 15 grader horisontellt och vertikalt för att få "listening window". Off-axis faller de av som alla högtalare, därav den svaga lutningen. Det visar inte hur de kommer att låta i rum. 

Det finns ingen Harman-målkurva för högtalare. Den svagt lutande linjen mot diskanten i "estimated in-room response", baserat på Spinorama-data (som jag gissar på att du menar) visar bara att det är en välkonstruerad högtalare, och alla bra högtalare följer den trenden. Jag är rätt säker på att Arendal 1528 gör det också. ;) 

Några exempel (som inte har något med Harman att göra):

Genelec 8361A (en av deras toppmodeller):

Bifogad fil  Genelec 8361A Measurements Predicted in-room Frequency Response Powered Studio Monitor Speaker.png   24.19K   0 Antal nerladdningar

https://www.audiosci...-monitor.28039/

Neumann KH 150 (en annan populär studiomonitor):

Bifogad fil  Neumann KH 150 two-way studio monitor speaker active predicted in-room Frequency Response Meas...png   22.01K   0 Antal nerladdningar

https://www.audiosci...r-review.39922/

KEF Blade 2 Meta:

Bifogad fil  Estimated In-Room Response.png   110.19K   0 Antal nerladdningar

https://www.erinsaud...ef_blade2_meta/

Och sen en högtalare som jag har mätt. Jamo Concert 8:

Bifogad fil  Jamo Concert 8 estimated inroom response.png   81.11K   0 Antal nerladdningar

https://www.audiosci...cta-2034.55557/

Anledningen är enkel. Diskant dämpas mer i luft, och hjärnan/hörseln upplever ljud som mer naturligt om det följer verkligheten. ;)

Avståndet mellan mikrofon och röster, instrument osv är ju i stort sett alltid kort, dvs det ljud som spelas in innehåller inte den naturliga dämpning med ökad frekvens som "riktiga" ljud har på avstånd.

Om högtalarna skulle ha rak frekvensgång på t ex 3m avstånd i rum (dvs samma nivå ända upp till 20 kHz), så hade det låtit väldigt ljust och onaturligt. Tack och lov är det väldigt få som har det. ;)

Redigerat av Ageve, 03 December 2024 - 19:39.

Postad 03 December 2024 - 20:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Harman curve är ju vanligtvis för hörlurar, men det finns faktiskt en "Harman target" för högtalare och det är just en så rak kurva som möjligt, som i ett normalt rum med direktljud + reflektioner blir till en sluttande kurva som du säger. Grunden till att jag använde "house curve" som en jämförelse är för att dom flesta vet ungefär hur den ser ut och låter även om det kanske blev lite opresist här.

Nu är det absolut något som missförstås, men frågan är vad. I dom 2 grafer som visas i ditt första inlägg så ser det ut som dom faktiskt mätt SPL med en mikrofon från 1m, och inte något simulerat annat än att det är summan av svagt off-axis mätningar ihop med on-axis, och här kommer ju högtalare mäta olika baserat på typ/konstruktion osv. och skillnaden mellan dom 2 som visas är grovt sagt att den ena sluttar nedåt och den andra uppåt. Min kommentar är riktad till skillnaden mellan dessa 2 baserat på SPL-mätningarna. Skillnaderna kan beskrivas som att den ena har mindre bas än den andra.  (på 1m utan reflektioner). 

Så om jag skulle gissa på hur Arendal låter baserat på 1m mätningen plus lite egen erfarenhet av hur det brukar bli i rum, så tror jag den låter mera midrange fokuserad och lite tunnare nedåt gentemot Revel.

Postad 03 December 2024 - 21:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Harman curve är ju vanligtvis för hörlurar, men det finns faktiskt en "Harman target" för högtalare och det är just en så rak kurva som möjligt, som i ett normalt rum med direktljud + reflektioner blir till en sluttande kurva som du säger. Grunden till att jag använde "house curve" som en jämförelse är för att dom flesta vet ungefär hur den ser ut och låter även om det kanske blev lite opresist här.

Jag förstår såklart vad du menar, men det är fortfarande inget "Harman target", och definitivt inte en "house curve". Se mina exempel ovan, med olika högtalare, varav några konstruerade innan Spinorama-mätningar ens fanns.

Så här skrev Floyd Toole själv om det (efter att gång på gång ha kallats för "skaparen" av en "target curve").

As the "creator" of the "new Harman target curve" I can clear up some misunderstandings. Those who have the 3rd edition of my book can see where the curve came from.

It is nothing more than the steady-state room curve that results from measuring any of several forward-firing loudspeakers that have been awarded very high ratings in double-blind listening tests. These steady-state room curves are substantially predictable from the "early reflections" curve in the spinoramas, as is illustrated.

...

The simple fact is that a steady-state room curve is not accurately descriptive of sound quality - comprehensive anechoic data are remarkably capable, but such data are rare.

The Harman curve is not a "target" in the sense that any flawed loudspeaker can be equalized to match it and superb sound will be the reward. The most common flaws in loudspeakers are resonances (which frequently are not visible in room curves) and irregular directivity (which cannot be corrected by equalization). The only solution to both problems is better loudspeakers, the evidence of which is in comprehensive anechoic data.

https://www.avsforum...4#post-57820394

Lite mer intressant info:

In double blind tests in normally reflective rooms (different ones over the years) listeners give the highest ratings to loudspeakers that measure essentially flat and smooth on axis, and at least smooth off axis in an anechoic chamber or functional equivalent. What they are recognizing and responding favorably to is the absence of resonances - i.e. neutrality.

Room curves do not correlate as well with listener preferences, except at bass frequencies, below the about 300 400 Hz transition frequency. Adjusting loudspeakers having different flaws to match full-bandwidth room curves of highly rated loudspeakers cannot yield the same high quality sound. This is especially true if narrow-band equalization is used above the transition frequency. This fact is not to be found in the advertising literature of "room EQ" products. Guess why?

Nu är det absolut något som missförstås, men frågan är vad. I dom 2 grafer som visas i ditt första inlägg så ser det ut som dom faktiskt mätt SPL med en mikrofon från 1m, och inte något simulerat annat än att det är summan av svagt off-axis mätningar ihop med on-axis, och här kommer ju högtalare mäta olika baserat på typ/konstruktion osv. och skillnaden mellan dom 2 som visas är grovt sagt att den ena sluttar nedåt och den andra uppåt. Min kommentar är riktad till skillnaden mellan dessa 2 baserat på SPL-mätningarna. Skillnaderna kan beskrivas som att den ena har mindre bas än den andra.  (på 1m utan reflektioner). 

Så om jag skulle gissa på hur Arendal låter baserat på 1m mätningen plus lite egen erfarenhet av hur det brukar bli i rum, så tror jag den låter mera midrange fokuserad och lite tunnare nedåt gentemot Revel.

Jag skrev inget om simulerad data. Klart de har mätt. Man behöver dock mycket mer info än listening window för att kunna dra slutsatser om hur de kommer att prestera i rum.

Arendal lutar förövrigt inte uppåt på den bilden. Nivån är den samma vid 100 Hz och 10 KHz. Det kanske är peaken vid 20 kHz som lurar lite (säkert inte hörbar).

Bifogad fil  arendal_kurva.png   70.05K   0 Antal nerladdningar

edit: När vi sitter här och diskuterar små skillnader så kanske denna kan vara intressant som jämförelse. Även här listening window:

Bifogad fil  fr_listeningwindow.png   41.56K   0 Antal nerladdningar

Den som gissar rätt vinner en ankpress.

Ledtråd: Kostar 113 000 kr.

Redigerat av Ageve, 03 December 2024 - 21:54.

Postad 03 December 2024 - 23:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Lite osäker på varför vi måste gå så oerhört OT här. Som sagt så använde jag bara det som en "bild" av skillanden. Jag skrev "Revel är mera mot Harman" vilket betyder att den har en svagt lutande kurva, vilket stämmer gentemot Arendal. Du hänger upp dig i onödan på att jag använder ordet "Harman" istället för "en svagt lutande kurva med ökning i basen och sänkning i diskanten". 

Jag tror inte någon som hållt på med detta en stund tror att man bara kan kopiera en SPL-kurva och få samma ljud som en dyrare högtalare, men sitter man där med en nedåtlutande bas så blir dom allra flesta mycket mer nöjda med ljudet om man kan få den +6db upp. På samma sätt om man tycker diskanten är vass så kan det å ta udden av det vassa ge en mer behaglig upplevelse för somliga. När jag först köpte min DSP så fattade jag aldrig varför "alla" rekomenderade en nedgång på några db mot 20k, jag tycker det lät helt fint som det var och att det gjorde störst skillnad att uppa basen 6db, men det är garanterat för att denna omtalade kurva är så hårt inpräntad oavsett om det stämmer eller inte.

Om man ser på Arendal så tänker jag att alla SPL-avvik påverkar inte ljudbilden lika mycket. Jag skrev också att "även om det är omöjligt att säga från en graf så ser den ut att låta....". Då med 2db skilnad nedåt från 500 till 100 så menar jag att den har en nedåtlutande kurva i basen som iallafall jag helst skulle se var stadigare. Från 500-20k ser det helt ok ut.

Postad 03 December 2024 - 23:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ja, det hade ju underlättat om du skrev att du enbart menade basen. När du skriver "harman-kurva" så är det ju vad folk brukar säga när de menar den beräknade rumsresponsen.

Om du enbart menar att Arendal-högtalaren har en något avrullad bas under 500Hz, så... visst, men det handlar om enstaka dB. Titta på lite fler mätningar där, så ser du hur mycket många andra högtalare avviker:

https://www.soundsta...id=16&Itemid=18

Redigerat av Ageve, 04 December 2024 - 00:17.

Postad 04 December 2024 - 09:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Ja det kan jag vara enig i. Men jag ska fölga med på om 1528 kommer in hos en Hi-Fi butik här i Oslo, jag har ett ställe inte så långt bort där dom har flera Norska märker f.eks "Ø Audio" så det är inte omöjligt dom får in ett sett. Dom har dock inte Revel att jämföra mot  ^_^

Postad 04 December 2024 - 12:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Angående sista bilden ovan, så är det senaste Bowers & Wilkins 805 D4.

Loudness-ljud (som knappen på äldre förstärkare), samt två resonanser, allt för endast 113 000 kr för ett par stativare.

Den typen av ljudkurva brukar kallas för ”Batman-kurva”, men att öronen (resonanserna) finns med, det har iaf inte jag sett innan. De kanske trollar med oss? ;)

Sorry för off-topic igen, men det kan vara bra med en jämförelse när man pratar om de små avvikelser som Arendal-högtalaren har.

Redigerat av Ageve, 04 December 2024 - 13:02.

Postad 04 December 2024 - 13:07

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 1

Ajaj, jag hade precis tänkt skriva om min  gissning på en "high-end" stativare från B&W, med tanke på Ankkurvan, Där rök ankpressen :unsure: 

Postad 06 December 2024 - 12:52

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0

Varför skulle vikten vara ett stort problem?

Dom väger 80 kg st, kan lätt se det som ett problem om man inte har hjälp,

Hur som helst så verkar ändå 1528 serien vara riktigt bra, även audioholics snackar gott om serien,

Priset är inte orimligt om man räknar vad man får, man får inte glömma att det är highend också,

Finns inga andra högtalare jag skulle hellre sett ha för dessa pengar, om det ska vara en bra highend allround högtalare,

Fint och detaljerat ljud, djup bas, och spelar otroligt högt med låg dist. Verkar kräva rätt mycket effekt dock.

Även stativarna och monitor gräver djupt och spelar högt med relativt låg dist,

Monitor 8 kan ju vara ett bra val för de som inte har plats ord ork att flytta runt med tower,

I mitt 25m2 rum hade nog tower varit för stora,
Optimalt avstånd från dom är ju som sagt 3 meter ifrån lyssningplats har inte plats för det, Max 2 meter ifrån är där tyvärr plats till.

Redigerat av Andreas3200, 06 December 2024 - 15:12.

Postad 07 December 2024 - 11:13

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Om 80 kg högtalare är ett STOR problem i ditt liv så är det bara att gratulera för då har du ett underbart liv med icke existerande problem!

Postad 07 December 2024 - 12:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0

Om 80 kg högtalare är ett STOR problem i ditt liv så är det bara att gratulera för då har du ett underbart liv med icke existerande problem!

Hur många problem man har är vad man gör det till,
Mycket är ju självvållande.
Det är ju klart ett problem om man inte har plats för det.
Ett 25m2 rum är på tok för litet för 1528 tower.
De gjorda för mycket större rum.

Det är inga små pjäser, vikten blir ett problem om man inte har tillräckligt med andrum att flytta in dom.

Visst sen är 1528 tower väldigt intressanta och hade nog varit roliga högtalare, men då får man helt enkelt ha ett större rum,

1528 monitor 8 räcker mer än väl ändå.
Om man går efter specen.

Redigerat av Andreas3200, 07 December 2024 - 12:13.

Postad 07 December 2024 - 13:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Finns inga andra högtalare jag skulle hellre sett ha för dessa pengar, om det ska vara en bra highend allround högtalare

De låter garanterat annorlunda jämfört med de högtalare du har idag, eftersom de är mer neutrala. Gissar på att du inte skulle välja de vid en snabb jämförelse, eftersom du är van vid en mer ”anpassad” återgivning. Det är så vår hörsel fungerar.

När man sen har vant sig vid en mer korrekt återgivning blir det svårt att acceptera bristerna hos högtalare som avviker. Extra tydligt blir det med resonanser och ojämn spridning som ju dessvärre är vanligt.

Arendal är säkert bra, både tekniskt och ljudmässigt. Det är inte det jag ifrågasätter, men att välja de som sin personliga referens innan man har lyssnat på de, och innan det finns detaljerade mätningar, är kanske lite väl modigt. Det finns fler högtalare.

Lite kritik som inte har med högtalaren i sig att göra:

Denna bilden är ju faktiskt lite pinsam (eller ”cringe” som folk kallar det nuförtiden).

Bifogad fil  IMG_4915.jpeg   229.35K   2 Antal nerladdningar

Om högst högtalare vinner, så har de ju redan förlorat mot Tekton design (som många kallar för ett pajas-företag):

Bifogad fil  IMG_4916.jpeg   57.26K   2 Antal nerladdningar

Postad 07 December 2024 - 13:48

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0

De låter garanterat annorlunda jämfört med de högtalare du har idag, eftersom de är mer neutrala. Gissar på att du inte skulle välja de vid en snabb jämförelse, eftersom du är van vid en mer ”anpassad” återgivning. Det är så vår hörsel fungerar.

När man sen har vant sig vid en mer korrekt återgivning blir det svårt att acceptera bristerna hos högtalare som avviker. Extra tydligt blir det med resonanser och ojämn spridning som ju dessvärre är vanligt.

Arendal är säkert bra, både tekniskt och ljudmässigt. Det är inte det jag ifrågasätter, men att välja de som sin personliga referens innan man har lyssnat på de, och innan det finns detaljerade mätningar, är kanske lite väl modigt. Det finns fler högtalare.

Lite kritik som inte har med högtalaren i sig att göra:

Denna bilden är ju faktiskt lite pinsam (eller ”cringe” som folk kallar det nuförtiden).

IMG_4915.jpeg

Om högst högtalare vinner, så har de ju redan förlorat mot Tekton design (som många kallar för ett pajas-företag):

IMG_4916.jpeg

Japp det stämmer nog rätt bra, b&w 702 s2 är inte neutrala, och ja de kan vara för mycket av det ljusa även för mig ibland,

De spelar långt ifrån all musik njutbart,

Kommer som sagt inte köra mer på b&w spåret då
Jag tycker dom blivit tok för dyra, och upplever att de inte är lämpade för högre ljudnivåer. Och lite av det saknar jag, och där lär inte Arendal göra en besviken,

Är fullt medveten om att Arendal 1528 är mer neutrala,
Men tror ändå på att detaljer och annat kan vara lika bra eller bättre. Men så mycket bättre på andra plan,

Tycker 1528 tower ser väldigt fräsiga ut, men tror mer för min del på 1528 monitor 8 för mitt rum,
Kan bli intressant och läsa lite reviews från tex audioholics snart, finns inga tvivel för mig på Arendal, tror mycket på deras produkter, dom har en bra policy också, och en av de få som lämnar 10 års garanti med, vilket kan vara ett gott tecken på att dom håller.

Vad jag förstår så kan du öka och sänka bass och diskant/mellanregister bak till högtalarna med ett par db,

Sneglade lite på 1723 serien ett tag, men tror steget blivit för litet för att vara värt bytet.

Jag är iallafall intresserad av denna serie och se vad dom har att erbjuda, kommer inte köpa i nuläget av både ekonomiska skäl men även samt för att kolla mer reviews,

Största nackdelen verkar dock vara att de kräver mycket effekt, men verkar vara en kompromiss för att få bättre djupbas, 1528 tower ska tydligen kunna gå ner i 17 hz i rum.

Postad 06 July 2025 - 13:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Drar upp en gammal tråd, men Erins Audio Corner testade 1528 för ett tag sedan:

https://www.youtube....E3jpnsI8&t=519s

Ser helt ok ut överlag, med lite avvikelser.

Bifogad fil  Skärmavbild 2025-07-06 kl. 13.44.54.png   450.43K   0 Antal nerladdningar

För de som inte vet hur man tolkar bilden så är det CTA/CEA-2034-data baserat på spin, eller som i det här fallet ca 1000 mätningar runtom högtalaren i alla vinklar (med Klippel NFS).

Svart: On-axis

Grön: Listening window, dvs ett genomsnitt nära on-axis

Blå: Total early reflections, enkelt uttryckt högtalarens prestanda off-axis, där väggar, golv och tak räknas in.

Röd: Sound power, ett genomsnitt av alla vinklar inkl on-axis

DI (directivity index): Högtalarens spridning. En perfekt högtalare (traditionell golvare/stativare) ska ha en jämn linje utan dippar och peakar, men det är väldigt ovanligt. Relativt små avvikelser här dock.

Det finns en resonans vid 800Hz (vilket man kan se eftersom den finns både on- och off-axis), men den är smal och har rätt låg nivå, så tveksamt om den är hörbar.

Bifogad fil  Skärmavbild 2025-07-06 kl. 13.46.25.png   407.96K   0 Antal nerladdningar

Den beräknade rumsresponsen ser också bra ut, med lite avvikelser.

Datan verkar inte finnas på Spinorama.org än, men det ser ut som att det går att få till lite bättre prestanda med EQ.

Redigerat av Ageve, 06 July 2025 - 13:09.

Postad 08 October 2025 - 14:18

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Kommer eventullt något nytt från Arendal, dom teasar på Facebook 10,10 så undrar vad det kan vara, kanske nya subbar för 1528 serien.

Monitor 8 är verkligen de bästa högtalarna jag ägt, har aldrig hört bättre ljud, piano låter helt fantastiskt. Även om det är mycket pengar så är det väldigt bra valuta för pengarna.

Huvud och axlar bättre än b&w 700 serie.

Postad 08 October 2025 - 15:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Sub med 3stk 10" ?

3stk subber med varsin 10" men som spelar ihop?

Postad 09 October 2025 - 08:04

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Besked imorgon 10/10?

Postad 09 October 2025 - 08:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Upplever att mina 1528 monitor 8 är lite aggressiva i toppen just nu, detta är ju klart inte mina första högtalare så vet att det är normalt innan högtalaren spelats in,

Bra att man kan justera diskant och mellanregister bak på högtalaren och kommer nog sänka det med 1 db.

Besked imorgon 10/10?

Japp gissar på att dom visar något imorgon, sen vad det innebär vet jag inte,

Redigerat av Andreas3200, 10 October 2025 - 06:59.

Postad 10 October 2025 - 09:21

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
https://store.arenda...ersary-edition/

Postad 10 October 2025 - 10:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Endast 25stk skal produseras.

Postad 10 October 2025 - 11:37

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0

Trodde det skulle vara något roligare... 

Nya subs eller Atmosversion av 1528

Postad 10 October 2025 - 14:09

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Jag hade faktiskt förväntat mig något annat typ subbar för 1528 serien.

Men måste ändå ge det till Arendal den bästa servicen av något företag jag stått på.

De svarar alltid på mail man skickar och besvarar typ alla frågor.

Redigerat av Andreas3200, 10 October 2025 - 14:10.

Postad 10 October 2025 - 16:04

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Jag hade faktiskt förväntat mig något annat typ subbar för 1528 serien.

Men måste ändå ge det till Arendal den bästa servicen av något företag jag stått på.

De svarar alltid på mail man skickar och besvarar typ alla frågor.

Hoppas det dyker upp något roligare framöver ja! Hade velat se en helt vit/pianoblank subwoofer med appstyrning. 1961S har svart tygfront och är inte lika flexibel med placering som

mina BK XXLS400 med nedåtriktat element. Däremot är 1961S antagligen överlägsna på alla sätt.

Postad 11 October 2025 - 12:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 2
Känner jag måste bara skriv av en upplevelse jag nyligen fick med Arendal 1528 monitor 8,

Första gången jag provade se vad dom har på högre nivåer,

Först med låten

Lene Marlin unforgivable sinner väldigt bekant med den låten
Helt sjukt vilket drag där är i högtalarna,

Och även lite infected mushroom, ju högre man spelar ju bättre låter dom, dom spelar extremt högt har liksom aldrig upplevt en högtalare som spelar så detaljerat som klarar dom nivåerna förut. Riktigt roliga högtalare. Kommer absolut stanna med Arendal länge.

Postad 11 October 2025 - 12:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Alltid trevligt när saker faller på plats :)
Har aldrig lyssnat på Arendal tyvärr :(

Postad 11 October 2025 - 12:42

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0

Alltid trevligt när saker faller på plats :)
Har aldrig lyssnat på Arendal tyvärr :(

Detta är min första högtalare för Arendal, så har inte hört 1723 eller 1961. Man får ta lite av en chansning, och för mig lönande det sig, du har ju 60 dagar buy and try, så är du inte nöjd kan du lämna tillbaka och få pengarna tillbaka.

Postad 12 February 2026 - 16:37

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Har nu kört Arendal 1528 monitor 8 i 5 månader otroligt roliga högtalare måste jag säga, dom har överträffat alla mina förväntningar. Spelar sinnessjukt högt och låter dessutom detaljerat samtidigt. Och basen är väldigt djup och kraftfull, men känns ändå väldigt tight.

Kör med portarna stängda, mitt rum är för litet för att klara dom med öppna portar.

Kan ju bara säga att jag behöver absolut inte höja eller sänka nivån på diskant/mellanregister. Ljusare än vad jag hade förväntat mig först. Så absolut inte tillbakadragna i toppen,

Mitt rum kan vara en faktor till det också då jag har hårda betongväggar.

Kommer aldrig gå tillbaka till b&w den saken är säker.

Postad 12 February 2026 - 21:55

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
Jag är glad att du är nöjd!

Det kommer förmodligen att bli Arendal här hemma också.

Var sugen på Monitor Audio, men då springer det iväg rejält med pengar.

Postad 15 February 2026 - 14:52

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Vilken Arendal serie tänker du främst på då.

1528 av nu egen erfarenhet behöver rätt mycket pulver för att komma till sin rätt. Runt 300-400 watt i 4 ohms eller mer är rekommenderat.

Postad 15 February 2026 - 14:57

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0

Har nu kört Arendal 1528 monitor 8 i 5 månader otroligt roliga högtalare måste jag säga, dom har överträffat alla mina förväntningar. Spelar sinnessjukt högt och låter dessutom detaljerat samtidigt. Och basen är väldigt djup och kraftfull, men känns ändå väldigt tight.

Kör med portarna stängda, mitt rum är för litet för att klara dom med öppna portar.

Kan ju bara säga att jag behöver absolut inte höja eller sänka nivån på diskant/mellanregister. Ljusare än vad jag hade förväntat mig först. Så absolut inte tillbakadragna i toppen,

Mitt rum kan vara en faktor till det också då jag har hårda betongväggar.

Kommer aldrig gå tillbaka till b&w den saken är säker.

Gratulerar! 

Riktigt skön känsla när man är så nöjd. 
Skapar ett litet lugn, eller är det bara jag hahah

Postad 15 February 2026 - 16:42

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0

Vilken Arendal serie tänker du främst på då.

1528 av nu egen erfarenhet behöver rätt mycket pulver för att komma till sin rätt. Runt 300-400 watt i 4 ohms eller mer är rekommenderat.

Det är 1723 THX jag suktar efter, ett 5.0 paket. Har redan en subwoofer som jag är nöjd med.

De ska drivas av denna som också fungerar bra: https://www.hembiobu...ova-grande-br7/

Redigerat av Iwarsson, 15 February 2026 - 16:45.

Postad 25 February 2026 - 17:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

För den som gillar Arendal så kommer det en ny serie 1610, lite lik 1528 med avseende på designen för mellanregister & diskant men den är lite billigare. Lite enklare lådkonstruktion vad det verkar.

Redigerat av Blåtand, 25 February 2026 - 17:03.

Postad 25 February 2026 - 17:16

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Finns redan att beställa 👌🏼

https://arendalsound...-series/#lineup

Bifogad fil(er)

Postad 27 February 2026 - 09:26

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Tror 1610 kan vara ett bra alternativ till 1528 om du inte riktigt har budget för 1528,

Upplever själv att 1528 tower är tok för stora,

1528 monitor 8 känns som sweetspooten i serien,

Men även om de klassas som monitor så är de väldigt stora och väger 50 kg st.

Har faktiskt mixtrat lite med dom igen och kör nu med portarna öppna, och det har funkat bra, upplever ändå att basen är tight vilket jag gillar. Djupbasen ur 1528 monitor 8
Är otrolig, kan knappt tro mina öron hur mycket bas där kommer från 4 8 tummarna.och det känns inte som volymen spelar någon roll heller. Sen om man kommer från b&w så är det kanske inte så konstigt där det inte finns mycket av djupbas. De övre registerna är inte tillbakadragna där kan faktiskt vara rätt mycket energi, finns absolut inga behov att dra up diskant eller mellanregister

Jag hoppas man slipper få proplem med diskant eller mellanregister över tid som jag fick med b&w, me bör inte vara ett proplem med Arendal på tanke på att deras högtalare är designade att kunna spela högt.

Frågan är om jag driver dom med tillräckligt pulver Hegel h390 cirka 490 watt i 4 ohms dom är specsfe till 700 watt,
Rent teknisk sett så ska det räcka och bli över speciellt i ett rum på cirka 25-30m2.

Redigerat av Andreas3200, 27 February 2026 - 12:30.

Postad 07 March 2026 - 11:58

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Liten uppdatering hur många kör 1528 serien, jag upplever själv i mitt rum att dom är rätt aggressiva i toppen trots dom ska vara neutrala. Har mina monitor 8 ställda på -1 db på både diskant och mellanregister. Och det passar mig bättre.
Sen kan det vara rummet, dels för kort avstånd från sittplats till högtalarna och samt att jag har dom kanske för lågt utan stativen.

Postad 07 March 2026 - 13:52

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Hur kort avstånd har du?
Höj dom och testa?

Hur är det med reflektioner, absorbenter och diffusion?

Redigerat av Anton, 07 March 2026 - 13:53.

Postad 07 March 2026 - 13:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

En liten avrullning över 10 kHz off-axis brukar föredras i blindtester (enligt tester av Floyd toole mfl). Det finns en risk att rummets reflektioner tar över annars, eller om man vänder på det - kraven på dämpning av första-reflektionerna blir större.

Kollar man på 1528 så är den lite tvärtom - ljusare off-axis över 10 kHz (framförallt om man tittar på sound power, dvs summan av allt ljud i alla riktningar):

Bifogad fil  Skärmavbild 2026-03-07 kl. 13.27.45.png   171.09K   0 Antal nerladdningar

Kollar man på första-reflektionerna så ger golvreflektionen en rejäl boost runt 1,2-2 kHz (kan få röster osv att låta "aggressiva" eller "vassa").

Sido-reflektionerna ger en rejält boost över 13-14 kHz, och tak-reflektionen har en ganska rejäl peak vid 12 kHz.

Bifogad fil  Skärmavbild 2026-03-07 kl. 13.33.30.png   228.78K   0 Antal nerladdningar

Jag hade börjat med att köpa en stor "fluffig" matta. De som liknar fårskinn brukar vara effektiva. Nästa steg är tak-absorbenter framför högtalarna, dvs vid första reflektionen.

Om det behövs sen, kan du testa med absorbenter på sidorna med.

Ett enkelt sätt att hitta var du behöver absorbera, är att be någon hålla en spegel vid väggen, när du sitter vid lyssningsplatsen. När du ser högtalaren där, så har du hittat första sidoreflektionen, och sen samma på golvet. Kan vara svårare med taket dock...

Vad du inte ska göra är att kompensera med EQ.

Det viktigaste för hur man upplever tonaliteten hos en högtalare är on-axis responsen, och den ser helt ok ut med 1528. Om du justerar den för att förbättra off-axis, så blir det sämre ljud, även om det kanske blir mindre vasst.

Om högtalaren hade haft en jämnare spridning så hade det blivit enklare att justera med EQ, men då hade de troligtvis inte upplevts som vassa till att börja med.

Jag tror att du får en klart hörbar förbättring med tjock matta och absorbenter i taket samt på sidorna.

Redigerat av Ageve, 07 March 2026 - 14:03.

Postad 13 March 2026 - 13:00

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0

Hur kort avstånd har du?
Höj dom och testa?

Hur är det med reflektioner, absorbenter och diffusion?

Runt 2 meter. Ska prova få
Upp dom på stativen tror detta är det mest avgörande För ljudet, Rummet kan jag inte göra mycket åt tyvärr då det är en hyreslägenhet.

Men man får ju ändå säga att där är välfigt låg dist och ingen ansträngning även på höga nivåer,

Basen är dock inga proplem att få rätt på även med portarna öppna.

Redigerat av Andreas3200, 13 March 2026 - 14:17.

Postad 19 March 2026 - 09:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Lite uppdatering har inte fått stativen än, men provade mixtra lite med kablarna och visa sig att in till förstärkaren hade jag spänt till med isoleringen, har fått kontakt mer av kopparen. Och det hjälpte kanske fick inte högtalarna bästa kontakt, nåt jag också märkt man ska inte spänna kablarna för hårt för då blir röster vassa,

Nu låter högtalarna mer behagliga i toppen, och helt plötsligt är där nästan subwoofer nivå av bas, känns som verkligen hört dom för första gången, vilken jäkla drag där är i dom, finns inga tecken på att högtalarna någonsin ger upp oavsett volym, mina öron och rum sätter gränsen nu för hur högt jag vill spela.

Det här draget och kraften kände man absolut inte hos b&w.

Postad 19 March 2026 - 11:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

nåt jag också märkt man ska inte spänna kablarna för hårt för då blir röster vassa

Den hade jag inte hört innan.

Sanningen är nog mer att man inbillar sig / förväntar sig skillnader när man håller på och skruvar osv. Been there, done that, många gånger haha. Trodde t ex att där var stor skillnad mellan en CD-spelare och DACen i min Denonreceiver, ända tills jag kom på att jag hade tryckt på fel knapp (det var fortfarande ljud via Toslink). Med den vetskapen försvann skillnaden haha.

Skämt och sido, så är det ju möjligt att få sämre bas om kabeln inte sitter ordentligt dvs inte har kontakt med alla ledare. Sannolikt? Nja… Det behövs så pass dålig kontakt att filtrets terminering blir felaktig dvs samma effekt som med för tunn kabel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.