Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Autotune på live-framträdanden - ett riktigt otyg

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 december 2024 - 11:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 277 inlägg
  • 0

Är det bara jag som irriterar mig på att autotune (eller manuell pitch correction i efterhand) läggs på i stort sett alla live-framträdanden nuförtiden?

Ibland är det så illa att de låter som en robot.

Fick t ex denna rekommenderad, men klarar inte av att lyssna på den. John Mayer - Free Fallin':

https://www.youtube....h?v=20Ov0cDPZy8

Ett annat exempel (Evanescence). Lyssna speciellt vid 0:40. I kommentarerna ser man att "hon är fantastisk - låter som en fiol" osv.  :wacko:

https://www.youtube....h?v=i3MKTm-49uI

Ett annat exempel är Kacey Musgraves - Deeper Well (Apple Music Live). Här är det mycket bättre producerat, så det blir inte alls lika irriterande, men det är fortfarande tydligt:

https://www.youtube....h?v=afGqAYBbB1U

Ja, det var bara tre av ja... tusentals exempel.

Det är en sak att det används på album, antingen som effekt, eller för att dölja inkompetens, men på liveframträdande blir det bara löjligt. Både John Mayer och Kacey Musgraves kan ju sjunga, så resultatet blir bara att allt låter som en dator, med mycket av känslan i framträdandet borta.

edit: Det blir ännu bättre om jag stavar namnet rätt. Kanske behöver autotune på tangentbordet. ;) 

Redigerat av Ageve, 01 december 2024 - 12:18.

Postad 18 december 2024 - 23:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 1

skratt, Ageve, du nosar fram och reagerar på samma saker jag gör. Nej Autotune är ett ******** verktyg. Visst kan det fungera som effekt. Men aldrig som flykt från verkligheten. Jag hatar skiten, det låter absolut knas.Får snart självskademönster av all dyngljud där ute. :wacko:

Postad 19 december 2024 - 01:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 277 inlägg
  • 0

Ja, även när det används som effekt låter det ofta löjligt. Denna t ex:

Molly Sandén låter förkyld och Victor Leksell låter som ett litet barn haha:

https://www.youtube....h?v=MSYfD3WPv5k

Två plågsamma ljudförsök till:

Bryan Adams "live" med autotune:

https://www.youtube....j3RY0ddcpc&t=0s

Bee Gees-framträdande från 1989, nu med pitch correction, på den officiella Youtube-kanalen (!):

https://www.youtube....QNWQt5VPSM&t=0s

Originalet finns här, låten börjar vid 0:56:

https://archive.org/...f-bee-gees-1990

Det skulle inte förvåna mig om skivbolagen snart börjar släppa remasters av klassiska album, med "fixad" röst. Bohemian Rhapsody med pitch correction kanske?  :lol: 

Redigerat av Ageve, 19 december 2024 - 02:13.

Postad 19 december 2024 - 06:44

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 1

Hahaha, klockrena exempel. Vad jag syftade till när jag nämnde effekt var snarare på instrumentklanghantering. När jag mixar och mastrar ser jag till att det ska vara svårt att höra effekten, oavsett vilken jag använder. Ofta då är ljudet alldeles utmärkt, perfekt i mixen. Jag anser att när man enkelt kan definiera effekten och vilken modell av apparat/plug-in då ska man dra skruva/dra ned blandningen.  :blush:  :D

Edit, en person jag verkligen respekterar bland de elektroniska produktionerna är Cee-Lo. Hans första soloplatta efter Goodie Mob som heter Cee-Lo & His Imperfections från 1998 vad jag minns är ett fantastiskt exemper på att döllja effekter och få fram både starka och suggestiva ljudklanger. Någon som ofta går i total akustisk renhetslinje som jag också älskar är ju Allan Taylor. Hans platta Live In Belgium(2009) är ren och skär njutning. Där har ljudkillen och Allan en underbar samklang.

Redigerat av PML73, 19 december 2024 - 07:14.

Postad 19 december 2024 - 23:04

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1 504 inlägg
  • 0

Det skulle inte förvåna mig om skivbolagen snart börjar släppa remasters av klassiska album, med "fixad" röst. Bohemian Rhapsody med pitch correction kanske?  :lol: 

Fast det var ju Freddie & co, så det finns ingen pitch att correcta, den var ju perfekt från början, eller hur?

Postad 20 december 2024 - 04:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 277 inlägg
  • 0

Fast det var ju Freddie & co, så det finns ingen pitch att correcta, den var ju perfekt från början, eller hur?

Ingen människa har en röst med perfekt pitch, dvs det går alltid att ”förbättra” med pitch correction. Resultatet blir dock inte att det låter bättre, snarare tvärtom. Det är det som är problemet. Folk sitter idag och ”leker med datorn”, och förändrar (försämrar) gamla inspelningar. Se t ex exemplet med Bee Gees ovan. Det fanns ingen anledning till att ”förbättra” originalet, men ändå görs det.

Och även om jag skämtade om Queen, så har det dessvärre redan hänt, på deras officiella kanal, haha…

https://youtu.be/DG8...2GufonJr7b9PsY9

Redigerat av Ageve, 20 december 2024 - 04:18.

Postad 20 december 2024 - 06:55

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 1

Ingen människa har en röst med perfekt pitch, dvs det går alltid att ”förbättra” med pitch correction. Resultatet blir dock inte att det låter bättre, snarare tvärtom. Det är det som är problemet. Folk sitter idag och ”leker med datorn”, och förändrar (försämrar) gamla inspelningar. Se t ex exemplet med Bee Gees ovan. Det fanns ingen anledning till att ”förbättra” originalet, men ändå görs det.

Och även om jag skämtade om Queen, så har det dessvärre redan hänt, på deras officiella kanal, haha…

https://youtu.be/DG8...2GufonJr7b9PsY9

Som jag ser det. Att kunna återge något kräver att man kan dokumentera det. Genom att använda autotune på det sätt som vissa producenter gör. Har för egen del INGET att göra med återkoppling eller dokumentering och just där tappar jag mitt förtroende för det autentiska. Musikens autentiska förmedling av det som faktiskt presenterades, i presens. FIck en liten vibb igår på jobbet där Tracy Chapmans gamla dänga Fast Car spelades. Har hört henne live två ggr och det slog mig att hon enbart användi eq, kompressor och möjligen lite chorus(så lite att det var svårt att avgöra) på sången. Jag vet att hon har ett litet pedalpaket för gitarrerna för att få fram sitt fina ljud.

Postad 21 december 2024 - 16:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 277 inlägg
  • 0

Som jag ser det. Att kunna återge något kräver att man kan dokumentera det. Genom att använda autotune på det sätt som vissa producenter gör. Har för egen del INGET att göra med återkoppling eller dokumentering och just där tappar jag mitt förtroende för det autentiska. Musikens autentiska förmedling av det som faktiskt presenterades, i presens.

Ja, och det blir extra illa när de går in och redigerar gamla framträdanden utan artistens tillåtelse. Tänk om någon skulle få för sig att "fixa" gamla målningar på samma sätt. Vilket jäkla liv det hade blivit. Med musik är det tydligen helt ok däremot...

Sen finns det ju som alltid mer att bli irriterad över (haha), t ex alla Youtube-musiker som precis har hittat Melodyne-pluginet.

Flera av de kan säkert sjunga, men det är inget man får reda på genom att lyssna på dessa videos.

Ett par exempel:

Music Travel Love - Have You Ever Seen The Rain:

https://www.youtube....h?v=-Irf7lQ0MhQ

Några kommentarer:

Best vocals ever.

Wow! One of the best covers out there. Pure vocal tone.

Pure voices. Excellent.

Will Gittens - Easy One Me:

https://www.youtube....h?v=WPy90tGjpT4

That voice...WOW!!!

Always wanted a voice like him

Your voice is silky smooth. What a gift.

You're voice is so beautiful!

Postad 21 december 2024 - 19:50

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 1

hehe, klockrena exempel. Jag kan väl tänka att dessa omdömen är lika tillförlitliga som diverse hemsidors hemsnickrade positiva omdömen.

Ja tänk om dessa miditonjusteringar fått härja fritt på Meshuggahs thrashvrål, Joe Cocker på Woodstock och Allison Krauss på låten Whiskey Lullaby... hahah. Vilken värld...

Postad 26 januari 2025 - 11:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 277 inlägg
  • 0

Tänkte att det kanske vore intressant med en illustration över vad som händer vid "korrigering" av rösten. Kanske många inte lägger märke till det, med tanke på hur lite intresse det var för denna tråden?

Hursomhelst, här är ett klockrent exempel på hur man lurar tittare/lyssnare. Kelly Clarkson sjunger Celine Dions version av All By Myself live. 

https://www.youtube....h?v=Ao5DdGmOfzk

I kommentarerna ser man t ex:

She is not human. I really wanna an album just like this Kelly!!

Imagine opening your mouth and THAT voice comes out. Oh my god

I think Celine Dion is great, BUT, she has nothing over Kelly.

This is just flat out bar none mufukkin IMPRESSIVE.

Wow, those high notes soar beyond the stars into Heaven. What a gift!!

Här har jag isolerat rösten med "AI", och spelat in den med appen VocalPitchMonitor (finns både till iOS och Android).

Först den långa tonen vid 1:05:

Bifogad fil  kelly1.png   40,3K   0 Antal nerladdningar

Autotune fungerar ungefär som en magnet för ljud, där pitchen dras till närmaste hel- eller halvton. Hur stark "magneten" är justeras i pluginet.

I det här fallet är det inte autotune dock, utan förmodligen Melodyne, dvs det har manipulerats manuellt i efterhand. Det vi hör på Youtube är alltså inte det publiken hörde i studion.

Tydliga tecken att hålla utkik efter är när flera toner efter varandra går snabbt till exakt "rätt" pitch och stannar där. Ett annat tydligt tecken är att de "stannar till" kort på varje hel- eller halvton, som en ljud-trappa.

Så här ser originalet med Celine Dion ut, som jämförelse. Först är där en "falsk" ton, och sen ser man tydligt att pitchen stiger långsammare, och den ligger aldrig exakt över linjen (appen fångade inte hela den långa tonen):

Bifogad fil  celine2.png   57,8K   0 Antal nerladdningar

Ett exempel till:

Allt har dragits exakt till hel- eller halvtoner.

Om det fanns några tvivel, så raderas de här. ;)

Bifogad fil  kelly2.png   43,38K   0 Antal nerladdningar

Originalet med Celine som jämförelse:

Ingen ton ligger exakt på linjen, och den långa med vibrato ökar lite i pitch mot slutet.

Bifogad fil  celine1.png   60,1K   0 Antal nerladdningar

Har bifogat två filer, med klippen som har analyserats ovan:

Bifogad fil  kort klipp kelly clarkson.wav   2,38MB   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  kort klipp celine dion.wav   2,47MB   3 Antal nerladdningar

Den långa tonen med Kelly Clarkson låter mer som än signal-generator än en människa. ;)

Det trista är att hon är en duktig sångerska, men den som sitter och "fixar" i efterhand verkar inte hålla med.

edit: Kanske ska förtydliga lite. Riktigt bra sångare träffar såklart rakt på linjerna ibland, men korrigeringen har alltid typiska kännetecken som både syns men framförallt hörs. Ett av de är att pitchen går rakt upp och lägger sig "rätt" direkt, för att sen stanna där. Naturliga variationer över tid slätas ut, och det är därför det mer låter som en sinus-ton än en röst.

Ett exempel på tonsäkerhet här, med Alison Krauss, från albumet Windy City (River In The Rain):

Pitchen är väldigt nära, men ligger på flera ställen strax över linjen, säkert för att hon sjunger till ett förinspelat track, inte för att matcha en dator. ;)

Det finns variationer upp och ner som tyder på att det är en naturlig röst.

Bifogad fil  alison_krauss_album.png   42,42K   0 Antal nerladdningar

Letade som jämförelse upp en liveinspelning, från en mindre tillställning, där hon faktiskt sjunger lite falskt ibland, men när hon träffar tonerna är det väldigt nära linjerna. Pilen visar ett undantag:

https://www.youtube....h?v=cG-YY7bzKPg

Bifogad fil  alison_krauss_live.png   43,41K   0 Antal nerladdningar

På skoj (kanske inget att skoja om iofs haha), så lade jag på pitch correction:

Bifogad fil  alison_krauss_sabbad.png   43,91K   0 Antal nerladdningar

All naturlig variation från album och live-framträdande är borta. Kvar finns i stort sett bara raka linjer. Det låter precis som väntat som en förkyld robot. ;)

Bifogad fil  Alison krauss modifierad med robotröst.wav   1,13MB   9 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 26 januari 2025 - 14:17.

Postad 26 januari 2025 - 19:15

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 1
Hahaha, Det där är ju helgerån...

Postad 26 januari 2025 - 20:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 277 inlägg
  • 0

Hahaha, Det där är ju helgerån...

Haha ja, skäms nästan lite.

Här är Freddie Mercury med "bättre" pitch (A Kind of Magic):

Bifogad fil  queen magic med pitch correction.wav   1,25MB   5 Antal nerladdningar

Mark Knopfler (Brothers In Arms, från original-utgåvan minsann, fast ja med "lite" annan pitch):

Bifogad fil  Mark Knopfler med pitch correction.wav   1,56MB   8 Antal nerladdningar

Elvis Presley (In The Ghetto):

Bifogad fil  Elvis Ghetto Pitch.wav   1,34MB   6 Antal nerladdningar

Mycket fåneri ovan, men sen dök denna upp som rekommendation på Youtube, och den är minst lika illa.  :rolleyes:

Nate Smith, Avril Lavigne - Can You Die From a Broken Heart (Official Music Video):

https://www.youtube....h?v=-NYrmz3jttc

Några kommentarer:

The harmony in these two vocals is beyond. Imagine being in a studio hearing this...

Avril’s voice is better than ever, each time she sings. But I’m noticing how good this Nate Smith guy is. What incredible, soulful and powerful vocals he has!

dang bro, that voice…

Level respect to this bloke's voice. Mad! What a voice. Loved it.

Wow the voice of avril is powerful and most beautiful i ever heard

Här är ett kort klipp (Avril's röst isolerad):

Bifogad fil  Avril Lavigne robot.wav   2,11MB   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  sadrobot.png   43,61K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 26 januari 2025 - 23:21.

Postad 27 januari 2025 - 09:59

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 0
Innan denna epidemi av tonjusterande verktyg. Brukade ju flera band spela in live, för att sedan spela in igen i studion för att sedan mixa samman de två inspelingarna. Just för att få in livekänslan och detaljer på samma utgivning. Kan väl säga att för egen så märktes varken det ena eller andra mer än att det var ett roligt upplägg.

Postad 27 januari 2025 - 21:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 277 inlägg
  • 0

Ja, och den typen av "live-sound" används ironiskt nog idag ofta för playback vid "live-framträdanden".

Med hjälp av t ex appen ovan kan man inte bara se pitchen, utan även se om det kommer från samma ljudfil. Om kurvorna hamnar rakt över och ser identiska ut där, så är det i stort sett 100% säkert att de kommer från samma källa, eftersom ingen kan sjunga exakt likadant två gånger, utan synliga skillnader i pitch, i tidsled och vibrato osv.

Det kan t om vara inspelat i helt olika lokaler, och med mobilkamera i publiken vs direkt-feed osv. Pitchen och timingen är alltid den samma. Gissar på att det är frustrerande för arrangörerna som tror att de kan komma undan med det. ;)

Standard är som du nämner, att man spelar in med ett "live-sound", och sen mixar det med live-ljud, eller kör playback rakt av. I vissa fall är de så lata att de bara tar rösten direkt från albumet.

Här är ett av de mer extrema exemplen, med Taylor Swift.

Det mesta är playback, med pitch correction (såklart), musikerna står och spelar men det är inte det ljudet man hör, och när hon verkligen sjunger live, så är autotune igång:

https://www.youtube....h?v=k8rMNMURShM

https://www.youtube....h?v=xMNYiDH-fDY

De säljer såklart mer en show än ett musikframträdande, men det är ändå komiskt, och mer regel än undantag.

Här är Taylors riktiga röst, utan pitch correction, och hon spelar med (Tiny Desk Concert). 10 sekunder av det är mer givande än en hel konsert med tramset ovan, men gissar på att publiken i arenan inte håller med. ;)

https://www.youtube....h?v=FvVnP8G6ITs

Redigerat av Ageve, 27 januari 2025 - 21:58.

Postad 27 januari 2025 - 23:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 0

Ja, den där sista påminner inte så lite om Tracy Chapman trots allt.  :wub:

Skratt tänk om Eric Bibb slarvat med sådant som autotune... isch....

Postad 28 januari 2025 - 14:18

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 0
Ett annat exempel som påminner lite om autotune är den kompressorbehandlade effekten i ena stereokanalen i B&W Tour Concert med Chris Jones och Sara K. Sara K.'s röst låter extremt nasalt och platt, nästan tjutande vid lyssning. I den andra okomprimerade 24/96 låter det långt bättre.

Redigerat av PML73, 28 januari 2025 - 14:23.

Postad 30 januari 2025 - 19:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 277 inlägg
  • 0

Skratt tänk om Eric Bibb slarvat med sådant som autotune... isch....

You asked for it. ;)

Eric sjunger "falskt":

Bifogad fil  eric bibb bara rösten.wav   1,54MB   4 Antal nerladdningar

Och sen med fixad pitch.  :rolleyes:

Bifogad fil  eric bibb bara röst pitchad.wav   1,54MB   8 Antal nerladdningar

Den är dock extremt lindrig jämfört med Nate Smith & Avril Lavigne ovan.

Här är ljudet, helt oförändrat av mig, dvs direkt från videon:

Bifogad fil  nate smith avril lavigne bara röst.wav   2,34MB   8 Antal nerladdningar

Bifogad fil  roboten.jpg   33,16K   0 Antal nerladdningar

Ett annat exempel som påminner lite om autotune är den kompressorbehandlade effekten i ena stereokanalen i B&W Tour Concert med Chris Jones och Sara K. Sara K.'s röst låter extremt nasalt och platt, nästan tjutande vid lyssning. I den andra okomprimerade 24/96 låter det långt bättre.

Tror jag har den på nån gammal DVD-kopia, om det är Nautilus Tour där de sjunger med B&W-högtalare på scenen...

Chansen att hitta den bland hundratals gamla omärkta skivor är kanske inte så stor, och kanske inte värt besväret heller med tanke på din beskrivning haha.

Redigerat av Ageve, 30 januari 2025 - 19:12.

Postad 31 januari 2025 - 06:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 055 inlägg
  • 1

Skratt,

ja även gamle Eric fick sin dos till slut.  :lol:

Just, jo det gällde den där Nautilus Tour med ett par B&W 801(om jag inte minns fel) som enda PA-högtalare.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Cruentuz
    2025-03-21 19:17:52
  • Baslåda nr 2 klar för spckael och färg
    Anton
    2025-03-20 18:36:39
  • Tyg till biosoffan
    Globe
    2025-03-18 21:14:27
  • Akustik i taket
    Globe
    2025-03-18 21:11:35
  • Fin justering av höjd
    Globe
    2025-03-18 21:05:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.