Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med LG!

8 svar till detta ämne LG QNED S60T QNED85A
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2025 - 10:20

AnkanXD
  • AnkanXD
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag känner mig desperat och vänder mig hit i hopp om att någon har en lösning! Jag har haft (och fortfarande har) en LG 55UH750V som nu har några år på nacken. Till den har jag haft soundbar SH4 från LG. Dessa har jag haft kopplade med optisk kabel och allt har fungerat felfritt.

Jag uppdaterade mig nyss med en LG 55QNED85A och köpte till soundbar S60T.

Problemet är att ljudet är skit. Det är platt och ingen bas. TVns högtalare är bättre. Jag har kopplat in via HDMI arc (även testat optisk) men ingen skillnad. Väljer jag ljud ut enbart externa högtalare fungerar inte subwoofern. Den bara sprakar. Väljer jag externa högtalare + tv (orchesta) så fungerar subwoofern. Dock vill jag inte ha det så då det uppstår osynk i ljudet.

Funderade på om det är fel på grejerna. Men jag kopplade in det nya ljudet i gamla TVn och allt fungerar klockrent. Bra ljud och subwoofern fungerar.

Gamla ljudet fungerar också till nya TVn utan problem via optisk kabel. Om jag kopplar in det via HDMI så kan jag inte reglera volymen med fjärrkontrollen.

Vad är fel här?
Gammal TV -> SH4 + S60T (optisk + hdmi) ✓
Ny TV -> SH4 optisk. ✓
Ny TV -> SH4 HDMI arc X (går inte styra volymen, men ljudet funkar bra).
Ny TV -> S60T (optisk + hdmi) X. Skitdåligt ljud, men går att styra ljudet med fjärrkontrollen. Subwoofern fungerar inte.

Skiten bör ju vara kompatibelt när det är nya grejer från samma märke.

Postad 19 August 2025 - 12:12

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Jag känner mig desperat och vänder mig hit i hopp om att någon har en lösning! Jag har haft (och fortfarande har) en LG 55UH750V som nu har några år på nacken. Till den har jag haft soundbar SH4 från LG. Dessa har jag haft kopplade med optisk kabel och allt har fungerat felfritt.

Jag uppdaterade mig nyss med en LG 55QNED85A och köpte till soundbar S60T.

Problemet är att ljudet är skit. Det är platt och ingen bas. TVns högtalare är bättre. Jag har kopplat in via HDMI arc (även testat optisk) men ingen skillnad. Väljer jag ljud ut enbart externa högtalare fungerar inte subwoofern. Den bara sprakar. Väljer jag externa högtalare + tv (orchesta) så fungerar subwoofern. Dock vill jag inte ha det så då det uppstår osynk i ljudet.

Funderade på om det är fel på grejerna. Men jag kopplade in det nya ljudet i gamla TVn och allt fungerar klockrent. Bra ljud och subwoofern fungerar.

Gamla ljudet fungerar också till nya TVn utan problem via optisk kabel. Om jag kopplar in det via HDMI så kan jag inte reglera volymen med fjärrkontrollen.

Vad är fel här?
Gammal TV -> SH4 + S60T (optisk + hdmi) ✓
Ny TV -> SH4 optisk. ✓
Ny TV -> SH4 HDMI arc X (går inte styra volymen, men ljudet funkar bra).
Ny TV -> S60T (optisk + hdmi) X. Skitdåligt ljud, men går att styra ljudet med fjärrkontrollen. Subwoofern fungerar inte.

Skiten bör ju vara kompatibelt när det är nya grejer från samma märke.

Kan vara nån inställning som behöver ändras på TV eller SB?

Ren gissning: TV skickar ut 2.0 och SB försöker spela upp 2.1?

Postad 19 August 2025 - 12:16

AnkanXD
  • AnkanXD
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Min gamla soundbar har 2.1 och det funkar fint, nya har 3.1 men då funkar inte subwoofern. Kollat alla inställningar jag kan hitta. Eftersom subwoofern till gamla soundbaren funkar till exakt samma program som nya inte fungerar till så tror jag inte det är fel på inställningarna.

Postad 19 August 2025 - 13:15

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Min gamla soundbar har 2.1 och det funkar fint, nya har 3.1 men då funkar inte subwoofern. Kollat alla inställningar jag kan hitta. Eftersom subwoofern till gamla soundbaren funkar till exakt samma program som nya inte fungerar till så tror jag inte det är fel på inställningarna.

Väljer jag externa högtalare + tv (orchesta) så fungerar subwoofern. 

Mer gissningar: :)

Är det ett ljudprogram på TV:n? Då kan det vara det som lägger till SW .1 kanalen.

Inte pillat mycket med SB, men det normala är väl att dom spelar bas oavsett signal? Även på stereo 2.0.

Den nya SB kanske spelar kanalerna rakt av och inte lägger till basen, om det är 2.0 från TV.

Min SB har inte så mycket inställningar, men det kanske finns nåt på din?

Grejerna funkar ju som så men inte i den kombinationen. Kompatibla bör dom ju också vara som du skrev. 

Postad 19 August 2025 - 13:23

AnkanXD
  • AnkanXD
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jadu. Jag har testat koppla in gamla sb på optical och nya på hdmi och växlade mellan i samma tv-program. Ljudet var som natt och dag. Bas och fylligt ljud på gamla 2.1 men platt och dåligt ljud utan bas på nya. Även testat nya via optical med samma skitljud

Postad 19 August 2025 - 13:44

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Jadu. Jag har testat koppla in gamla sb på optical och nya på hdmi och växlade mellan i samma tv-program. Ljudet var som natt och dag. Bas och fylligt ljud på gamla 2.1 men platt och dåligt ljud utan bas på nya. Även testat nya via optical med samma skitljud

Och nya SB fungerade bra med gamla TV:n. Så på nåt sätt med signaler, inställningar eller bugg i systemet kommer inte basen ut.

Såg på min LG-TV att det finns många inställningar om man har LG-SB. Inget jag kan använda dock.

Har tyvärr inga mer tips så hoppas du löser det. :)

Postad 19 August 2025 - 19:45

AnkanXD
  • AnkanXD
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Löste problemet. Det var en ******** massa inställningar både på tv och via LGs app Thinq. Fick ändra ljudsignal in, ljudsignal ut, andra inställningar både på TVn och på telefonen. Men nu tror jag att det ska vara löst. Sjukt att man ska behöva vara ingenjör för att få igång ljudet på en soundbar.

Postad 19 August 2025 - 20:08

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Löste problemet. Det var en ******** massa inställningar både på tv och via LGs app Thinq. Fick ändra ljudsignal in, ljudsignal ut, andra inställningar både på TVn och på telefonen. Men nu tror jag att det ska vara löst. Sjukt att man ska behöva vara ingenjör för att få igång ljudet på en soundbar.

:D Bra jobbat!

Så nu blir det filmtime? B)

Postad 19 August 2025 - 20:12

AnkanXD
  • AnkanXD
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ja precis! Testade och drog igång Andor på Disney+ och då drog något Dolby Digital sound mode igång och jäklar vad det blev ljud!
Tydligen var allt ljud in inställt på bitstream men ljudet ut PCM. Såg att Nintendo Switch 2 använder PCM också så när jag bytte till det blev det mycket bättre ljud.

Även taggad med LG, QNED, S60T, QNED85A

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.