Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Switch 2 på tv flimrar, re-handshaker?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2025 - 18:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Switch 2 har något som ser ut som re-handshake eller annat HDMI-problem vilket upplevs som korta avbrott i bilden dvs svart skärm. Det uppstår ganska ofta, kanske upp til 1 gång var 20e minut, dvs det är nästan ospelbart. 

Det är ett av Internet kännt problem och finns många trådar på diverse forum, men inga direkta lösningar.

Är det nån som har en lösning? 

( jag har naturligtvis testat allting som föreslås som stänga av 120hz, testa utan HDR, på och av med CEC, ladda til fullt, ladda til 90% osv)

Redigerat av Demon Slayer, 07 October 2025 - 18:20.

Postad 07 October 2025 - 19:19

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

• 1308 inlägg
  • 0

Har också problem att skärmen blir svart i 2-3 sekunder ibland, fast inte så ofta som du, det går många timmar emellan. Har läst att de inte gillar HDMI-switchar så ska prova sätta den direkt i TV:n. Annars kan man nog prova byta ut dockan.

Postad 07 October 2025 - 20:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Jag har sett flera som fått ny docka och det inte har löst problemet. Jag har oavsett bytt til en o-orginal docka bara för att testa men det är absolut ingen skillnad.

Det vore katastrof om jag måste koppla den direkt inn i tvn då jag måste använda ARC som buggar så ofta så det skulle bli ett duktigt steg tillbaka. Ibland får man inget ljud och man måste slå av och på TVn upptil 10ggr innan ARC kommer tillbaka. Samsung säger att det är av och på som är lösningen. Pga detta har jag inga konsoler direkt inn i tvn längre.

Jag kan ju testa direkt inn i tvn bara för att utesluta Yamahan då.

Redigerat av Demon Slayer, 07 October 2025 - 20:23.

Postad 24 October 2025 - 09:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Direkt in til TV verkar fungera men konstigt nog klarar den då inte HDR, och dessutom blir det bara stereo då arc inte klarar skicka vidare LPCM 5.1

Så pest eller kolera.

Postad 25 October 2025 - 06:50

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 0

Direkt in til TV verkar fungera men konstigt nog klarar den då inte HDR, och dessutom blir det bara stereo då arc inte klarar skicka vidare LPCM 5.1

Så pest eller kolera.

Beroende på vilken TV du har så kanske du måste aktivera den HDMI porten för UHD för att kunna skicka HDR. Funktionen heter lite olika beroende på tv tillverkare.

Postad 25 October 2025 - 09:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Det kan stämma, men får fortfarande bara stereo så.

Postad 29 December 2025 - 22:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5037 inlägg
  • 0

Jag köpte en ny kabel - ultra high speed (UHS) och det verkar faktiskt ha löst problemet. Jag hade alltså en UHS från Switch 2 til Yahaman hela tiden men kom på att det kanske var dags att uppgradera den som går från Yamaha til tv, och där satt det ju en High Speed och inte UHS så den byttes ut och det ser hittils ut att fungera. Jag tänkte inte på den kabeln eftersom allting annat jag har fungerar klockrent (PS5 i 4k HDR f.eks). 

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.