Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tv 80-90", vad borde man köpa?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 January 2026 - 09:30

Ringen81
  • Ringen81
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej. Bygger ett dedikerat Tv-rum i min källare. Träpaneler, tygpaneler, heltäckningsmatta etc. Ska mest se sport och serier. Rummet går att mörklägga. 3,2m tittavstånd. Hade först tänkt projektor men efter att slängt ut frågan på detta eminenta forum så sa alla att det var TV jag skulle ha. Så tv blir det. 80-90" tänker jag mig. 

Nu inser jag att det finns en jäkla massa olika tv apparater och modeller. Oled, Qled osv. Orkar inte gå en kurs för lära mig detta och tänker experterna här kan hjälpa mig. Kan ni komma med ett tips på vad jag borde köpa? Jag vill inte köpa det allra dyraste eller bästa, känns som det är lite onödigt dyrt. Men jag vill ha något bra. Tänk medel++. Rummet i sig kommer kosta en hyffsad slant, så om TVn kostar 20k eller 45k har inte så stor betydelse. Men jag vill det ska bli bra. 

Hur hade ni tänkt? 

Postad 30 January 2026 - 11:01

MusicAnn
  • MusicAnn
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Jag skulle nog ha valt 90tum, och jämfört energi förbrukningen på dem, och sedan prislappen. Många billigare Off-Brand märken har mins lika bra som de stora märkena i fråga om bild kvalite.

Postad 30 January 2026 - 18:02

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 1

Storlekarna som finns att tillgå är...

83 tum och då är det WOLED

85 tum LCD:er typiskt VA-paneler

86 tum enstaka LG och Hisense, typiskt IPS/ADS

98 tum med VA-paneler från TCL/CSOT

100 tum med typiskt VA-paneler från Hisense/BOE

Prisjakt listar 132 olika modeller just nu. Allt från enkla basmodeller som inte har något särskilt till dagens toppklass: 

https://www.prisjakt...100"&sort=price

Priserna varierar alltid och de varierar som mest på dessa storlekar. Så alltid klurigt att välja produkt baserat på priset eftersom nästa vecka kan det vara halva priset på den bättre modellen. Eller viceversa.

Det finns också 115 och 116 tum men då blir det genast dyrt på sexsiffrigt. Finns även 97 tums OLED, då närmare kvarts miljon.

Redigerat av Ringblixt, 30 January 2026 - 18:19.

Postad 12 February 2026 - 19:54

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Jag har beskådat och lite lätt testat av TCL 98" MQLED75K på Elgiganten.
Den hade faktiskt riktigt bra bild med helt uniform miniled belysning.
Den gick nyss för låga 19990kr. Priset återkommer säkert igen vid nästa drive.
https://www.elgigant...ype=productName

Postad 28 February 2026 - 15:55

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Dock hade TCL:n bara en USB port så den faller fetbort.

Postad 12 April 2026 - 14:27

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2539 inlägg
  • 0

Lånar denna tråd då jag är ute efter en TV på 85" och priset är max 14.000.

Mitt rum är ljust med ett par fönster i syd-sydöstra hörnet och min TV mitt på västra väggen. Det behöver alltså en TV som klarar dagsljus hyfsat. 

Har googlat lite och att Samsung lär vara undermåliga i den prisklassen. Då blir det i praktiken bara TLC, ett otal LG kvar samt en lite äldre Sony hos Sony (

Sony KD-85X80L 85" 4K Ultra HD HDR Smart/Google TV). Vad hade ni valt, eller har ni någon erfarenhet av TV i ljusa rum?

Postad 12 April 2026 - 14:37

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1244 inlägg
  • 0

Lånar denna tråd då jag är ute efter en TV på 85" och priset är max 14.000.

Mitt rum är ljust med ett par fönster i syd-sydöstra hörnet och min TV mitt på västra väggen. Det behöver alltså en TV som klarar dagsljus hyfsat. 

Har googlat lite och att Samsung lär vara undermåliga i den prisklassen. Då blir det i praktiken bara TLC, ett otal LG kvar samt en lite äldre Sony hos Sony (

Sony KD-85X80L 85" 4K Ultra HD HDR Smart/Google TV). Vad hade ni valt, eller har ni någon erfarenhet av TV i ljusa rum?

Fråga AI :Att hitta en 85-tums TV för max 14 000 kr som ska fungera i ett ljust rum är en utmaning, eftersom hög ljusstyrka ofta kostar mer i den storleken. Här är en genomgång av dina alternativ:

1. TCL – Mest ljusstyrka för pengarna
I den här prisklassen är TCL ofta det bästa valet för ljusa rum.
  • TCL 85T8C (QLED): Denna modell ligger ofta inom din budget. Eftersom det är en QLED-panel har den bättre förutsättningar att ge en ljusstark bild än en vanlig LED-TV, vilket hjälper till att motverka reflexer från dina fönster.
  • TCL 85MQLED80 (Mini-LED): Om du hittar denna på kampanj är den överlägsen. Mini-LED-tekniken kan bli extremt ljusstark, vilket är precis vad som behövs i ett rum med söderfönster.
2. Sony KD-85X80L – Bra bild men ljussvag
Sony är fantastiska på naturliga färger och rörelse, men X80-serien är deras instegsmodell. Den saknar avancerad teknik för att kontrollera ljuset (Local Dimming) och når inte de ljusnivåer som krävs för att verkligen "vinna" mot direkt solljus. Bilden kan upplevas som blek mitt på dagen.
3. Samsung – Inte nödvändigtvis sämre
Det ryktet stämmer delvis för deras billigaste modeller (Crystal UHD), men Samsung är generellt ledande på att hantera reflexer. Om du kan hitta en Samsung Q70 eller Q80 (fjolårsmodeller) på utförsäljning, presterar de ofta bättre i ljusa rum än den Sony-modell du nämnde.
4. LG – Se upp för paneltyp
Många av LG:s billigare 85-tumsmodeller har paneler med sämre kontrast. De fungerar i ljusa rum men bilden kan se gråaktig ut. Du bör undvika deras enklaste serier om du vill ha tryck i bilden.
Min rekommendation:
Om du måste ha 85 tum för 14 000 kr just nu är TCL T8C det tryggaste valet för ett ljust rum. Den ger mest ljusstyrka (nits) för pengarna.
Ett alternativ är att gå ner till 75 tum. För 14 000 kr kan du då få en betydligt mer avancerad Mini-LED-TV som hanterar solljus och reflexer på en helt annan nivå.

Postad 12 April 2026 - 15:57

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2539 inlägg
  • 0

Fråga AI :Att hitta en 85-tums TV för max 14 000 kr som ska fungera i ett ljust rum är en utmaning, eftersom hög ljusstyrka ofta kostar mer i den storleken. Här är en genomgång av dina alternativ:

1. TCL – Mest ljusstyrka för pengarna
I den här prisklassen är TCL ofta det bästa valet för ljusa rum.
  • TCL 85T8C (QLED): Denna modell ligger ofta inom din budget. Eftersom det är en QLED-panel har den bättre förutsättningar att ge en ljusstark bild än en vanlig LED-TV, vilket hjälper till att motverka reflexer från dina fönster.
  • TCL 85MQLED80 (Mini-LED): Om du hittar denna på kampanj är den överlägsen. Mini-LED-tekniken kan bli extremt ljusstark, vilket är precis vad som behövs i ett rum med söderfönster.
2. Sony KD-85X80L – Bra bild men ljussvag
Sony är fantastiska på naturliga färger och rörelse, men X80-serien är deras instegsmodell. Den saknar avancerad teknik för att kontrollera ljuset (Local Dimming) och når inte de ljusnivåer som krävs för att verkligen "vinna" mot direkt solljus. Bilden kan upplevas som blek mitt på dagen.
3. Samsung – Inte nödvändigtvis sämre
Det ryktet stämmer delvis för deras billigaste modeller (Crystal UHD), men Samsung är generellt ledande på att hantera reflexer. Om du kan hitta en Samsung Q70 eller Q80 (fjolårsmodeller) på utförsäljning, presterar de ofta bättre i ljusa rum än den Sony-modell du nämnde.
4. LG – Se upp för paneltyp
Många av LG:s billigare 85-tumsmodeller har paneler med sämre kontrast. De fungerar i ljusa rum men bilden kan se gråaktig ut. Du bör undvika deras enklaste serier om du vill ha tryck i bilden.
Min rekommendation:
Om du måste ha 85 tum för 14 000 kr just nu är TCL T8C det tryggaste valet för ett ljust rum. Den ger mest ljusstyrka (nits) för pengarna.
Ett alternativ är att gå ner till 75 tum. För 14 000 kr kan du då få en betydligt mer avancerad Mini-LED-TV som hanterar solljus och reflexer på en helt annan nivå.

Tack för input. Tror jag går ned till 75" i stället för 85". Det blir i alla fall skillnad mot min trötta 65" och sedan får vi se vad vi väljer.

Nu blev det en TCL 85" T8C 4K 144 Hz QLED för 10.990. 

Redigerat av Huddingebo, 15 May 2026 - 15:30.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.