Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektor för visning av stillbilder i fotoklubb

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 March 2026 - 11:22

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Min fotoklubb är på väg att skaffa ny projektor. Jag vore tacksam för rekommendationer baserat på följande:

• Vi tittar enbart på stillbilder via uppkoppling till laptop, aldrig rörliga bilder. Finesser inriktade specifikt mot filmvisning, gaming och internet är inte nödvändiga.
  • Projektorn används i ett rum stort som en större skolsal med plats för cirka 30 personer.
  • Projektorn är inte fast installerad. Den ställs upp på projektorbord inför varje träff.
  • Vi har ofta dämpad belysning i rummet samtidigt som vi tittar på bilder.
  • Som fotonördar prioriterar vi förstås hög bildkvalité, med naturtrogen färgåtergivning och god skärpa. Möjlighet till justering/kalibrering är förstås ett plus.
  • Budgeten är inte helt klar, men säg ett prisintervall på 15000-30000 kr.

Vår nuvarande projektor är en cirka 12 år gammal Epson EH-TW7200, 1920x1080, 2000 lm. Vi uppgraderar gärna i både upplösning och ljusstyrka. Full-HD känns inte tillräckligt längre eftersom vi vill njuta av bilder i både liggande och stående format.

Är speciellt intresserad av synpunkter på 3LCD vs. DLP för visning av stillbilder. Är ett byte till en DLP-projektor ett alternativ? Man läser ibland om ”regnbågseffekten”, är den relevant för stillbilder? Kan moderna DLP-projektorer matcha färgåtergivningen hos 3LCD?

Redigerat av Acke, 03 March 2026 - 11:59.

Postad 03 March 2026 - 14:12

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Hej!

Maskiner i den prisklassen har tyvärr inte panel med riktig 4k-upplösning. Både LCD och DLP använder olika typer av pixelshift för att skala upp bilden till "4k" upplösning. Maskinerna beter sig precis som om de hade 4k-panel och det fungerar ganska tillfredsställande men ger förstås inte möjlighet till samma detaljerade skärpa som de maskiner med riktig 4k-panel. Detta blir ofta lite viktigare vid just stillbildsvisning eftersom man får mer tid på sig att titta på just skärpa. Tänk även på att optikens kvalitet är också en väldigt stor del av den faktiska skärpan man kan få ut och det är svårt att få till riktigt bra kvalitet i den prisklassen som skulle matcha en riktig 4k-panel.

För att få en hög kontrast, möjlighet till bra svärta och en ur boxen tillfredsställande färgåtergivning så är det i hemmabiosegmentet du hittar de flesta maskiner som ger bra resultat även för stillbildsåtergivning. Dock kan man med kalibrering få även presentationsmodeller att ge relativt korrekta färger och det är ganska lätt att profilera(guidad kalibrering med hjälp av datorn) en projektor om man använder en och samma dator för själva visningen. Svärtan blir dock begränsad med den typen av  modeller, till förmån för högre ljusflöde.

Om man snöar in på modeller med äkta 4k-paneler så behöver ni höja budget och det är då modeller främst från Sony och JVC som är aktuella och de börjar på ca 50.000kr i dagsläget om man tex. väljer den äldre modellen XW5000 från Sony. Dessa modeller är dock ganska stora och otympliga, så inget man enkelt bär med sig i en liten väska till fototräffen.

DLP-modeller brukar normalt kunna ge ett bra resultat för stillbildsvisning. De har överlag en lite skarpare bildåtergivning och lite mer "pop" i bilden jämfört med Epsons LCD-maskiner. Men de är oftast inte lika flexibla vad gäller zoom och placeringsmöjligheter. RBE syns även vid stillbildsåtergivning men de syns mest när man flackar med blicken över bildytan och det behöver man ju inte göra lika frekvent när man tittar på stillbilden, så det är inte ett lika stort problem då. DLP-maskiner kan absolut matcha LCD vad gäller färgåtergivningen, men hur de ser ut direkt ur kartong varierar med fabrikat/modell och har man höga krav på den punkten så bör projektorn kalibreras/profileras oavsett teknik.

Du får ge feedback på denna informationen så kan jag försöka hjälpa dig vidare därefter till något mer konkret val.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Staffanstorp

Postad 03 March 2026 - 17:41

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack för ett utförligt svar. Dina synpunkter stämmer väldigt väl med den info jag har hittat på annat håll.

Att en simulerad pixelshiftad 4K inte matchar äkta 4K, det verkar högst rimligt, men får man tro tester så ska det ändå upplevas märkbart bättre än vanlig full-HD.

Vad gäller budget så är 50000 kr tyvärr orealistiskt. Jag tror att 30000 kr är det absoluta taket.

Jag har kikat en del på Epsons EH-TW7000 och 7100 som definitivt ligger inom budget och har hyfsade nominella prestanda. Samtidigt vet jag att de är utgående modeller som lanserades redan 2019, så möjligen finns det bättre alternativ idag. DLP har jag ingen erfarenhet av för stillbildsvisning.

Redigerat av Acke, 03 March 2026 - 17:43.

Postad 03 March 2026 - 19:45

MusicAnn
  • MusicAnn
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Jag skulle också rekommendera att kolla på energi förbrukningen på dem. Dels för eran elräknings skull och dels för hur långlivad den blir. Lägre förbrukning ger bätte livslängd i min erfarenhet.

Postad 03 March 2026 - 21:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Att en simulerad pixelshiftad 4K inte matchar äkta 4K, det verkar högst rimligt, men får man tro tester så ska det ändå upplevas märkbart bättre än vanlig full-HD.

Jo, det kan bli ett lyft att pixelshifta bilden vid stillbildsvisning men det är väldigt modellberoende eftersom optikens kvalitet också spelar en väldigt stor roll för resultatet.

Jag har kikat en del på Epsons EH-TW7000 och 7100 som definitivt ligger inom budget och har hyfsade nominella prestanda. Samtidigt vet jag att de är utgående modeller som lanserades redan 2019, så möjligen finns det bättre alternativ idag. DLP har jag ingen erfarenhet av för stillbildsvisning.

TW7000/TW7100 skulle jag avråda från i ert fall. Främsta orsaken är att optiken håller måttlig kvalitet och i kombination av att den är ganska flexibel med hyfsat mycket lensshift så är det svårt att få till bra skärpa över hela bildytan på dessa maskiner. Detta blir ett större problem vid stillbildsvisning än med rullande film, särskilt på foton som har detaljer över hela ytan, tex landskapsfoto. Jag skulle inte heller råda er att välja en lampbaserad maskin nu när det finns maskiner med laser som ljuskälla i samma prisklass. Det är helt enkelt en onödig risk då UPH-lampor inte alls har samma tillförlitlighet över tid som laser och vi vet inte heller med säkerhet hur länge lampor kommer att finnas kvar att köpa, ifall ni ska ha den länge.

För er skulle jag nog siktat in mig på någon maskin i stil med Optoma UHZ58LV. Den har en för klassen bra optik och är ändå relativt flexibel med bra zoomomfång och en del lensshift. Den är också ganska ljusstark och har skaplig kontrast samt är också ganska tyst och hyfsat liten att ta med sig.

Energiförbrukningen som också nämns här skulle jag tro att ni inte ska lägga för mycket vikt vid med tanke på hur du beskriver att ni använder den. Det kommer att vara en försumbar post för er, tror jag. Livslängden är förstås viktig men det hänger mer på hur projektorns kylsystem är konstruerat och givetvis hur ni använder och transporterar den. Laser som ljuskälla är en klar fördel även på den punkten.

/Marcus, The Rock Hemmabio

Redigerat av Marcus_TheRock, 03 March 2026 - 21:20.

Postad 03 March 2026 - 22:42

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack för alla tips!
Energiförbrukning och livslängd blir knappast ett stort problem för en föreningsprojektor som används några få timmar per månad. Säg i snitt 5 timmar. Lite skillnad mot en hembioälskare som kanske kör flera timmar varje kväll. 🙂

Postad 03 March 2026 - 23:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Tro mig, strömförbrukningen är inget som välter budgeten i en dedikerad hembio :)

Postad 04 March 2026 - 10:04

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tro mig, strömförbrukningen är inget som välter budgeten i en dedikerad hembio :)

Nej, det tror jag inte heller. Jag svarade bara på en tidigare kommentar om att energiförbrukning är en viktig parameter.🙂
Ville förtydliga att vår föreningsprojektor har en marginell användningstid/månad jämfört med en hemmabio-apparat. Dessutom betalar föreningen inte strömförbrukningen i de lokaler vi använder. 🙂

Redigerat av Acke, 04 March 2026 - 10:06.

Postad 15 April 2026 - 18:22

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag återkommer i frågan om en lämplig projektor för stillbildsvisning i vår fotoklubb. Har tidigare funderat på Optoma UHZ58LV, men sneglar nu lite högre i pris. BenQ W4100i har en intressant spec på pappret. Hur mycket skulle man vinna i bildkvalité jämfört med Optoman? Den projektor vi köper kommer vi att använda i cirka tio år, så jag vill vara säker på att vi inte köper något som snabbt känns ”’gammalt”.

Jag noterar att BenQ-modellen har rejält med vertikal lens shift vilket är en fördel när vi visar bilder för större grupper. 

Åsikter är välkomna.

Postad 15 April 2026 - 19:25

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Andra kan säkert svara bättre ang skillnaderna. Men gammalt de blir de efter 1 till 2 år... så har de ialla fall sett ut de senaste 30 åren.)

Postad 15 April 2026 - 19:40

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Andra kan säkert svara bättre ang skillnaderna. Men gammalt de blir de efter 1 till 2 år... så har de ialla fall sett ut de senaste 30 åren.)

Ja, så är det säkert för filmvisning och gaming, men denna projektor ska enbart användas för visning av stillbilder. Alla finesser som har med rörliga bilder att göra är ointressanta för vårt ändamål.

Postad 15 April 2026 - 21:39

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Ja, så är det säkert för filmvisning och gaming, men denna projektor ska enbart användas för visning av stillbilder. Alla finesser som har med rörliga bilder att göra är ointressanta för vårt ändamål.

Du vill betala så mkt ? en filmproj för stillbilder ?? jag tror du letar i fel produktråd, känner att du borde leta bland projar för kontorsbruk , stort utbud och andra priser , besök en kontorshandlare o få en demo , bioprojektorer kostar ju så mkt mer just pga av rörlig bildhantering https://www.kontorsg...5BoCXkgQAvD_BwE

Postad 16 April 2026 - 07:17

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Du vill betala så mkt ? en filmproj för stillbilder ?? jag tror du letar i fel produktråd, känner att du borde leta bland projar för kontorsbruk , stort utbud och andra priser , besök en kontorshandlare o få en demo , bioprojektorer kostar ju så mkt mer just pga av rörlig bildhantering https://www.kontorsg...5BoCXkgQAvD_BwE

Det handlar om en fotoklubb som samlar människor med seriöst fotointresse. Vi har höga krav på bildkvalitet, skärpa, upplösning, naturtrogen färgåtergivning, stor färgrymd, stort kontrastomfång osv. Vi njuter av stillbilder i mörka eller svagt upplysta lokaler precis som hembiofantaster.

Kontorsprojektorer har en helt annan målgrupp. Om jag tillåter mig att raljera lite så används kontorsprojektorer i inglasade konferensrum i fullt dagsljus, av slipsnissar och knytblusar som vill göra en flashig PowerPoint-pitch. De har ofta väldigt hög ljusstyrka förstås, men vad har de i övrigt?
Kontorsprojektorn är förövrigt på utdöende, tror jag. De flesta moderna arbetsplatser satsar hellre på bildskärmar numera. Man får ju en 98-tums TV för under 20 kkr idag. En bildskärm har också fördelen att man kan stå framför den när man presenterar utan att skugga bilden. Projektorer på jobbet kommer att överleva bara i riktigt stora samlingslokaler som aulor och auditorier.

Om du vet någon 4k-kontorsprojektor som presterar bra stillbild för krävande fotoentusiaster och samtidigt är billigare än hembio-projektorer, så tipsa gärna! Jag har inte hittat någon.

Redigerat av Acke, 16 April 2026 - 07:42.

Postad 16 April 2026 - 09:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 1

Jag återkommer i frågan om en lämplig projektor för stillbildsvisning i vår fotoklubb. Har tidigare funderat på Optoma UHZ58LV, men sneglar nu lite högre i pris. BenQ W4100i har en intressant spec på pappret. Hur mycket skulle man vinna i bildkvalité jämfört med Optoman? Den projektor vi köper kommer vi att använda i cirka tio år, så jag vill vara säker på att vi inte köper något som snabbt känns ”’gammalt”.

Jag noterar att BenQ-modellen har rejält med vertikal lens shift vilket är en fördel när vi visar bilder för större grupper. 

Åsikter är välkomna.

Det blir nog svårt att hitta någon som specifikt har jämfört just de två maskinerna. Inte minst då just med stillbilder som ofta tar fram lite andra egenskaper än rörligt material, tex kantskärpa. Om jag ska göra en kvalificerad gissning så tror jag inte de bildmässigt kommer att skilja sig åt väsentligt. Grundtekniken i dem båda bygger på samma DLP-chip(så vitt jag vet) och det finns inte råd eller plats för en markant bättre optik för den prisskillnaden eller storleksklassen. Ett mindre lyft är dock att förvänta bildmässigt på W4100i, skulle jag tro. 

Däremot kan det ju vara värt en extra summa att få motoriserad zoom och lite mer flexibilitet med placeringen. Det är nog främsta anledningen till att välja den dyrare modellen av dessa två för er.

Vill ni ha något som markant kan ge bättre prestanda så behöver ni troligen gå upp i storleksklass(och prisklass) för att få plats med en mer påkostad optik, tex. Optoma UHZ78LV. Men då blir det också en betydligt större maskin att släpa på när den ska flyttas från ett ställe till ett annat.

Till skillnad från nybörjare så tycker jag att det är i exakt rätt klass som du tittar för ert ändamål!

/Marcus, The Rock Hemmabio

Postad 16 April 2026 - 10:28

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 1

Helt rätt tänkt i att kontors- och educationmodeller inte är rätt kategori. De prioriterar ljusstyrka och i DLP-projektorer innebär det ofta annan hårdvara runt sådant som färgfilter och själva färghjulet. I fråga om färgprecision, nyansering och förmåga att följa färgstandarder kommer en hemmabiomodell överlappa med kraven och förutsättningar för stillbilder. Till exempel färgfilter och färghjul samt också mjukvarufunktioner kring bildprocessning, är alla valda för att ge större färgomgång och högre precision inom det omfånget. Det kommer en kontorsmodell inte riktigt erbjuda i samma utsträckning.

Sedan kommer stillbilder och film skilja sig på det som Marcus beskriver. Dessa modeller är inte 4K utan har en lägre panelupplösning som är modulerad. Den moduleringen döljs ofta av den rörliga bilden men kan bli tydligare med stillbilder, särskilt när det är fotografer som pixel-peepar. Samtidigt blir det ju inte bättre heller med att köra ren FHD eftersom man inte får med samma detaljnivå till att börja med. Äkta 4K är stor, tungt och dyrt. 

Projektorerna kommer också i högre grad addera sitt till bilden. Det går inte att få en modell som är tillräckligt portabel och samtidigt tillräckligt "billig" utan att den också har problem som en fotograf är bekant med, till exempel kromatisk aberration och krökta fokusplan. Detta blir värre mot hörnen och ännu värre om man har en projektor med stort omfång på lens shift samt använder denna lens shift. Detta är en del av vad man måste acceptera.

Postad 16 April 2026 - 10:43

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Jo, som passionerad fotograf jobbar jag ofta med tilt/shift-objektiv, framförallt för landskapsfotografi och även för att räta upp störtande linjer i arkitektur. Jag är medveten om att bildkvalitén försämras när man närmar sig ytterkanten på bildcirkeln. Det finns skäl till varför tilt/shift-objektiv är så mycket dyrare än vanliga gluggar. 

Någon projektor med tilt-funktion har jag ännu inte hittat. Det hade varit en intressant finess.  :)

Redigerat av Acke, 16 April 2026 - 10:45.

Postad 16 April 2026 - 11:21

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 2

Tillrättavisad av Ringblixt och Marcus . bara att ta till sig o behålla namnet "nybörjare" :) 

Postad 16 April 2026 - 11:56

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 1

Tillrättavisad av Ringblixt och Marcus . bara att ta till sig o behålla namnet "nybörjare" :)

Inga problem! I ett diskussionsforum löser vi problem tillsammans. Vi hjälps åt och lär oss av varandra.

Postad 16 April 2026 - 15:35

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Om bildkvalitet är prioritet och man läser vad experterna ovan skriver så borde ni egentligen ha en bildskärm.

Gissar att ni har träffar och nån ska visa bilder så alla kan se samtidigt, därav stor bild, och diskutera och prata om bilderna?

Släpa dit en stor TV varje gång förstår jag inte är ett alternativ. :o

Men: är stor bild i sig viktigt för er? Eller är det det gemensamma och diskussionen som är det viktiga?

Om alternativ två: för dom pengarna kan man få ett antal miniskärmar och en hdmi-splitter med många utgångar.

Vet iofs inte hur bra miniskärmarna är, men om fotohandlare säljer dom bör dom väl hålla bra bildkvalitet?

Var själv med i en fotoklubb en gång i tiden. Men då var det dia och negativ som gällde. :rolleyes: Men skoj var det. :D

Postad 16 April 2026 - 16:01

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Om bildkvalitet är prioritet och man läser vad experterna ovan skriver så borde ni egentligen ha en bildskärm.
Gissar att ni har träffar och nån ska visa bilder så alla kan se samtidigt, därav stor bild, och diskutera och prata om bilderna?
Släpa dit en stor TV varje gång förstår jag inte är ett alternativ. :o
Men: är stor bild i sig viktigt för er? Eller är det det gemensamma och diskussionen som är det viktiga?
Om alternativ två: för dom pengarna kan man få ett antal miniskärmar och en hdmi-splitter med många utgångar.
Vet iofs inte hur bra miniskärmarna är, men om fotohandlare säljer dom bör dom väl hålla bra bildkvalitet?
Var själv med i en fotoklubb en gång i tiden. Men då var det dia och negativ som gällde. :rolleyes: Men skoj var det. :D

Ja, precis. Om vi hade haft en permanent lokal med möjlighet att förvara en stor TV, då hade en 98-tummare på hjulstativ varit perfekt. En sådan går att köpa för under 20000:- idag.
Men nu flyttar vi runt mellan tre olika lokaler, och då funkar inte TV-idén tyvärr.

Postad 17 April 2026 - 17:36

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0
Fast tre stora tv apparater blir nog billigare än en bra projektor och duk

Postad 17 April 2026 - 18:07

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Fast tre stora tv apparater blir nog billigare än en bra projektor och duk

Ja kanske, men det förutsätter att man kan förvara TV-apparaterna inlåsta i lokalerna mellan mötestillfällena. Det är lokaler som tillhandahålls för diverse sammankomster. Inte enkelt att lösa.

Redigerat av Acke, 18 April 2026 - 03:33.

Postad 28 April 2026 - 08:11

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Vår fotoklubb fick möjlighet att testa en Optoma UHZ58LV igår kväll. En sak som slog oss direkt var att projektorn inte klarar att visa svartvita stillbilder med jämn gråton över hela bildytan. Medan bildens mitt var neutralgrå så fick hörnen fick ett rosa/magenta färgstick. Vi prövade olika inställningar men problemet bestod. De rosa hörnen märks knappast i färgbilder men i svartvita bilder med mycket ljusa toner blir det uppenbart, speciellt när man jämför med vår gamla Epson 3LCD som projicerar neutralgrått över hela bilden.

Finns det någon enkel förklaring? Har det med DLP-tekniken generellt att göra eller är det en brist hos den aktuella projektormodellen?

Bifogar en mobilbild för att illustrera hur det ser ut på duken.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Acke, 28 April 2026 - 08:27.

Postad 28 April 2026 - 09:01

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Vår fotoklubb fick möjlighet att testa en Optoma UHZ58LV igår kväll. En sak som slog oss direkt var att projektorn inte klarar att visa svartvita stillbilder med jämn gråton över hela bildytan. Medan bildens mitt var neutralgrå så fick hörnen fick ett rosa/magenta färgstick. Vi prövade olika inställningar men problemet bestod. De rosa hörnen märks knappast i färgbilder men i svartvita bilder med mycket ljusa toner blir det uppenbart, speciellt när man jämför med vår gamla Epson 3LCD som projicerar neutralgrått över hela bilden.

Finns det någon enkel förklaring? Har det med DLP-tekniken generellt att göra eller är det en brist hos den aktuella projektormodellen?

Bifogar en mobilbild för att illustrera hur det ser ut på duken.

Jag tror det beror mer på projektorns lins och prisma än DLP tekniken det är en begränsning av "billig" optik som bryter ljuset sämre i större vinklar dvs ut mot hörnen dt skapar färgstick

Postad 28 April 2026 - 10:26

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

DLP är nere på chipnivå helt "perfekt" ur synpunkten om uniformitet. Det är mikrospeglar som modulerar ljus av/på och därför arbetar med helt diskreta luminansnivåer. Den enda fullt digitala tekniken och i botten helt monokrom. Färgerna kommer från färghjulet och därmed är det sekventiella färger. Först rött i några millisekunder, sedan grönt i några millisekunder och så vidare. Därav att färghjulet i kombinationen av modulering är viktigt för exempelvis nyansteckning. Alla DLP:er är inte lika bra på detta. Alla DLP:er är däremot i grunden rätt och har inga sådana här problem nere på själva spegelkretsen. Moderna DLP-modeller brukar ha riktigt följsam gråskala/vitbalans tack vare DLP:s grundegenskaper.

Här är det ojämnheter i hörnen och då är det inte DLP-tekniken i sig. Ojämnheter och uniformitetsproblem orsakas senare i den optiska banan. Missfärgningen kan vara kromatisk aberration eller något annan som är specifikt för det exemplaret. Men kan också vara en problematik som hör till modellen och bristande kvalitetskontroll.

Postad 30 April 2026 - 20:03

BioMartin
  • BioMartin
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Har alla Svartvita bilder detta problemet? 

Postad 30 April 2026 - 20:14

Acke
  • Acke
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Har alla Svartvita bilder detta problemet?

Ja, vi såg rosa hörn på flera svartvita bilder projicerade med Optoman. Vi tittade parallellt på samma bilder projicerade på samma duk med en Epson-projektor, och där såg hela bilden neutralgrå ut.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.