Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradera från argon 6140?

2 svar till detta ämne argon 6140
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 July 2026 - 13:11

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Egentligen inget fel på dem, och de har gjort sitt jobb sedan jag köpte dem begagnade 2010. De drivs av en Denon-1911 som jag också funderar på att uppgradera.

Baksidan säger "Recommenended Amp Power rating 120W, Nominal Impedance 4-8 Ohm". Har tillhörande center 6150C, men bytt ut surroundhögtalarna från 6120 till några lite större Dali. Har även en tillhörande subwoofer som inte är inkopplad just nu då jag nyligen flyttat. Bor i lägenhet.

Det skulle vara kul med bättre ljud, men jag vill gärna behålla någon liknande ljus och fyrkantig design. Egentligen upplever jag inte att högtalarna saknar något, varken när det kommer till film eller musik, men har inte testat så mycket annat.

Budget typ 20 000 SEK för 5.0.
Eventuellt intresserad av att utöka med två-fyra höjdhögtalare i framtiden, men kan inte få in 7.0 i nuvarande planlösningen - så i slutändan skulle det väl bli 5.1.2 eller 5.1.4. Bifogar planlösning, högtalarna är de röda fyrkanterna.

Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter, har kollat på ex. Dynavoice Defintion DF-8II med tillhörande center och surround, men ser risken att det mest blir ett sidosteg. Dock går de ju att beställa hem och skicka tillbaka om de inte skulle passa.

Saknar min receiver något kraftmässigt egentligen, borde den uppgraderas innan jag uppgraderar högtalare?

Bifogad fil  IMG_4391.jpg   687.63K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4389.jpg   144.71K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 August 2026 - 12:52

marktuan
  • marktuan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag hade nog börjat med högtalarna och behållit 1911:an ett tag. Om du redan tycker att Argon 6140 fungerar bra och inte upplever att receivern går på knäna, tror jag att ett högtalarbyte kommer ge betydligt mer hörbar skillnad än att byta receiver först. Särskilt i en lägenhet lär du knappast behöva enorma effektreserver.

Med din budget på runt 20 000 kr för 5.0 hade jag däremot försökt lyssna på några alternativ innan jag bestämmer mig. Jag håller med om att DF-8II kan bli mer av ett sidbyte än en riktig uppgradering om du redan gillar karaktären hos 6140.

Planlösningen är också värd att tänka på. Frontarna verkar få ganska gott om plats, men surrounderna blir lite mer kompromissade. Jag skulle därför hellre lägga en större del av budgeten på riktigt bra frontar + center och komplettera med sub senare, än att försöka få fem likadana stora högtalare.

Och om du funderar på Atmos framöver skulle jag absolut inte byta receiver bara för effektens skull nu. När det blir dags för 5.1.2/5.1.4 är det mer relevant att välja receiver efter antal kanaler, HDMI-funktioner och stöd för Atmos. Då kan du dessutom behålla de nya högtalarna.

En sak jag verkligen hade gjort är att låna eller beställa hem ett par kandidater och jämföra direkt mot dina 6140 med samma musik och film. Eftersom du redan är nöjd med Argon är det ganska lätt att upptäcka om en "uppgradering" egentligen bara låter annorlunda. sports games

Postad 15 August 2026 - 13:57

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Vad är det för Fali som sitter bak?

kan det vara ett alternativ att ha kvar dem och komplettera med 2 eller 3 fronthögtalare?

har du provat att använda fantomcenter? Jag tycker ofta det är bättre jämfört med att inte kunna ha tre identiska högtalare i fronten. 
Dali är också väldigt lika Argon i karaktären, så om du gillar vad du har så är det förmodligen ett bra märke att undersöka. 

Även taggad med argon, 6140

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.