Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG RL-JA20 MKII

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 May 2003 - 20:27

Unregistered2e082ba0
  • Unregistered2e082ba0
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Från CinemaConcepts nyhetsbrev:

"Vi har fått in nya LG RL-JA20 MKII (LG RL-JA20 vår mest sålda projektor)
1000 ANSI (1200 i dataläge) 600:1 i kontrast - 29 dB - Ingångar: komponent, komposit, S-video, VGA, DVI - 1280 x 720 i upplösning - 3 Års garanti - 6 månaders pixelgaranti - Ny Faroudja linjedubblare"

Alltså vaddå? En ny mark2 model med en bättre linjedubblare eller? Någon som vet? Är själv ute efter en projektor nu, så fort jag får pengarna från mitt hävda köp (annan trist tråd), och det lutar starkt åt LG som verkar ha väldigt schyssta garantier på sina projjar!

Tacksam för svar om någon vet!

Postad 24 May 2003 - 14:26

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Jag mailade hembiobutiken och dom sa så här:

"Det stämmer att det kommer en ny uppdaterad version av JA20 där LG gjort en rad förbättringar.

De jag kommer ihåg på rak arm är bättre inställningsmöjligheter, inkapslade paneler, bättre svärta i lågdagrar."

Ska bli ruggigt spännande o se vad de ger för reslutat.

/Niklas

Postad 24 May 2003 - 14:47

Unregistered69544261
  • Unregistered69544261
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Vad kan man få för bildstorlek med 4 m till duken?

Postad 04 June 2003 - 13:20

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Hei!
Er den nye versjonen tydelig merket med "mk2"?
Jeg er interessert i å få denne projen demonstrert. Og da er det viktig å være sikker på om det er mk1 eller mk2 man ser på!
[:D]

Postad 04 June 2003 - 13:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
OleM>> Ja det är ett strort "Mk2" märke på fronten, så det missar man inte.

Har förövrigt kikat lite hastigt på denna proj och den är inte något dumt alternativ alls! Är man på jakt efter LCD under 30 papp så hittar man inte mkt bättre alternativ än såhär.

Skillnaden i upplösning mot övriga alternativ är klart synbar. Kontrast och färger håller måttet helt klart (iaf så länge man endast jämför med andra LCD:er). Vad jag kunde se så var det inte något direkt färgstick i svärtan (gråan) vilket annars är vanligt på LCD och i mina ögon klart trist att se på. Fläkten är tyst och inkapslade paneler är sannerligen inte fel. Värd att kolla upp alltså!

Postad 04 June 2003 - 14:09

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall någon butik i Stockholm kan köra en demo av denna projektor??

//Calimero

Postad 04 June 2003 - 14:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
calimero>> Ahm, Cinemaconcept kanske då? [:D]

länk: www.hemmabio.se

Postad 04 June 2003 - 16:23

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Pacman: Takk skal du ha!
Har du sammenlignet den med AE300??
Hvordan så det ut?

Postad 05 June 2003 - 00:58

Unregistered8d58f4e2
  • Unregistered8d58f4e2
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Jag var på CC och jämförde denna proj med AE300. Man såg klart och tydligt att denna projektor har högre upplösning genom att detaljrikedomen blev större. Samtidigt tyckte jag att AE300 hade bättre färger. För mig funkar inte LG-projen då den har en long throw-lins men annars tycker jag den såg bra ut.

Gå och kolla själv på Cinema Concept. Försäljaren där var supertrevlig, den affären är helt klart värd ett besök. Inte lika hetsigt som på andra ställen.

Postad 06 June 2003 - 17:50

dny
  • dny
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag fick just en RL-JA20 mk II, så i helgen blir det en shoot-out med mk I. Rapport kommer. ;)

Postad 06 June 2003 - 22:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
OleM>> Ursäkta om jag är trögast och knäppast i världen men jag och norska språket är nog okompatibla, vad betyder "sammenlignet"? *pacman skäms* [;)]

Men om det betyder "jämfört" så skulle jag säga att AE300:an hade lite trevligare färger och snäppet bättre kontast och svärta. Och därigenom något bättre djup i bilden. Snäppet mindre "LCD-ig" bild på något sätt.

Med tanke på prisskillnaden så är 300:an ett bättre köp. Men som sagt, LG:n tar igen mycket på sin höga upplösning som gör bilden mjukare och mer naturlig! Båda är helt klart de bästa LCD-alternativen iaf! (över 35 kkr börjar DLP alternativen dyka upp och då är, i mina ögon, inte LCD intressant längre)

Men jag gjorde iofs ingen jättenoga koll så tro inte för mycket på mig bara... Alltså, om nån annan har kommit fram till nått annat än jag så bli inte förvånad. [:D]

(OT, men när vi ändå snackar LG): Det går rykten (jag har iaf hört det från två olika källor nu) om en HD2 (1280*720) DLP proj från LG som kommer ha ett, relativt sett, väldigt lågt pris! Alltså cirka 40000! Dessutom ska den ha en speciell lösning för färghjulet. Vet inte om det rör sig om deras "trumma". Men låt oss hoppas att de klampar in på DLP marknaden med ett rejält brak och sätter konkurrenterna i skräck! [;)]

Postad 07 June 2003 - 00:45

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
quote:pacman:
OleM>> Ursäkta om jag är trögast och knäppast i världen men jag och norska språket är nog okompatibla, vad betyder "sammenlignet"? *pacman skäms*

Men om det betyder "jämfört" så skulle jag säga att AE300:an hade lite trevligare färger och snäppet bättre kontast och svärta. Och därigenom något bättre djup i bilden. Snäppet mindre "LCD-ig" bild på något sätt.

[;)]
Just det, pacman; "sammenlignet" betyder "jämfört".[;)]

Takker og bukker for din vurdering.
Jeg har fortsatt min gamle Sony VPL-W400 proje, forløperen til VPL-VW10/11/12HT. Den duger ennå. Men jeg kommer ikke til å kjøpe ny lampe til den når det blir nødvendig. Da kjøper jeg ny proje.

Jeg har desverre ikke sett AE300 eller RL-JA20 "in action". AE300 får jo klart mest skryt.
Men jeg ønsker meg en proje med høyere oppløsning med tanke på at vi kanskje får HD-DVD om et år eller 2.
Da kanskje RL-JA20 er et bedre alternativ??
Finnes det noen test fra USA som beskriver hvordan RL-JA20 klarer av HD-materiale?
Kanskje jeg skal tyne siste livsrest ut av min gamle proje og vente med oppgradering til AE400/500(?) kommer?...

Postad 07 June 2003 - 18:59

dny
  • dny
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
OleM: Om man kör HTPC så går det att få "HD-video" idag på JA20, och det ser väldigt bra ut. 1280x720 via DVI/VGA ger en bild som på min duk inte märkbart ligger biografer efter upplösningsmässigt sett. Matrix Reloaded trailern i Ultra-upplösning är ganska tuff. (Dock har jag inte jämfört med AE300.)

Om vi ska hålla oss on-topic, så var första intrycket av JA20 MkII... intressant... Jag återkommer med detaljer.

Postad 07 June 2003 - 19:01

Unregistered52b5da50
  • Unregistered52b5da50
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Pacman sa: "över 35 kkr börjar DLP alternativen dyka upp och då är, i mina ögon, inte LCD intressant längre". Har undrat ett tag varför inte fler tittar på Sharps Z90/91. Det skulle väl vara upplösningen som det negativa men enligt test av BigScreen och Hemmabio så behöver ju inte detta ha en praktisk betydelse. Den projektor går ju att få för runt 25.000:- nu och är ju ett kvalitets bygge. Bara en liten undran....[?]

Postad 07 June 2003 - 20:41

Unregistered69544261
  • Unregistered69544261
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
om inte någon kan svara på min fråga kanske nån vänlig själ har någon länk till en online manual i stället

Postad 07 June 2003 - 21:51

dny
  • dny
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
yrpse: På 4 meters håll får du en bild som är ca 87-118 cm hög (huvudräkning). Min sitter på ca 4 meter, och zoomad till en bild som är ca 110 cm hög och med ca 90" diagonal. Manualen listar måtten tvärtom, med bilddiagonal i tum och bildhöjd i milimeter, och sedan största respektive minsta avstånd till duk för att få den storleken.

Postad 08 June 2003 - 01:18

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Är det stor skillnad i "throw rate" mellan Ja20, panna 300 och Sharp Z91 ?
Funderar själv på att köpa en projje tycker för tillfället att dessa verkar intressanta men det är ju en hel del saker att kolla upp först.
hittar inte dessa på http://www.projector...-calculator.cfm de har kanske mågon annan beteckning där.

http://linken.minhembio.com

Postad 08 June 2003 - 03:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by matsg
Pacman sa: "över 35 kkr börjar DLP alternativen dyka upp och då är, i mina ögon, inte LCD intressant längre". Har undrat ett tag varför inte fler tittar på Sharps Z90/91. Det skulle väl vara upplösningen som det negativa men enligt test av BigScreen och Hemmabio så behöver ju inte detta ha en praktisk betydelse. Den projektor går ju att få för runt 25.000:- nu och är ju ett kvalitets bygge. Bara en liten undran....[?]

En mkt bra fråga! För min egen del är det så att jag inte har haft möjlighet att kolla på Z91:an, men jag tvivlar inte på att den ger en rätt fin bild. Ska dock försöka få tillfälle att se den, så jag reserverar mig lite inför just denna proj.

Men generellt så kan jag väl ändå säga att denna proj är dyrare än exempelvis AE300 (nej, jag kommer inte importera) och även om parametrar som kontrastrik och djup bild är de viktigaste för mig så är 800*450 en lite för snålt tilltagen upplösning för mig. Varför? Jo för att pixlighet och screendoor (ja, de nya 12-graders chippen lider av detta) blir lite för mkt för mig med den storlek på duken som jag vill ha.

En Z91:a med Matterhorn (1024*576) och bra deinterlacer (t.ex. DCDi) för under 30 papp i Sverige? Ja, tack! Pacman hade stått först i kön av köpare...

Postad 09 June 2003 - 14:35

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Tabell för att bestämma avstånd till duk för MK 1 av LG:n

Postad bild

Postad 09 June 2003 - 18:58

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Tack Bullit. intressant läsning !

Postad 15 June 2003 - 23:01

Unregistered69544261
  • Unregistered69544261
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Hur går det Dny ? Väntar med spänning på dina recention

Postad 16 June 2003 - 01:52

dny
  • dny
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Min jämförelse mellan MkI och MkII blev lite mer komplicerad än jag först trott. Till att börja med så startade inte MkII först när jag försökte koppla in den. Däremot fungerade dioden som indikerade fläktproblem. Typiskt. För att inte förstöra hela kvällen så uppgraderade jag istället firmware in min Philips 963SA, vilket påverkade bilden från den en aning. När jag sedan skulle packa ner MkII för retur, så fick jag av någon anledning för mig att plugga in den igen och ge den en sista chans. Simsalabim, så fungerade den. Har gått klockrent sedan dess. Men då var min videokälla påverkad, så jag visste inte direkt om den förändrade bilden berodde på DVD-spelaren eller projektorerna. Alltså fick jag lov att köra dem parallellt, och byta kablar. Vilket iofs väl egentligen är det enda raka, i brist på möjlighet att mata båda projektorerna samtidigt med samma signal.

Hursomhelst. Nått har LG minsann fipplat med i MkII, för nu behöver jag inte längre dra på brightness till max, 80-85% duger. Jag tycker också att det gick bättre att THX-kalibrera den, då de mörkgråa fälten framträdde tydligare. Den verkar klara lite högre Color utan att blockighet blir synlig i mörka partier.

Den enda nackdelen jag upptäckt hittils är att fläkten låter högre. Det kanske har något med de inkapslade panelerna att göra, eller så är det mitt exemplar som är konstigt.

Och en sak till. Det står inget om ny linjedubblare på MkII, däremot påstår klisterlappen på höljet att den ska ha den senaste mjukvaran till Faroudjas DCDi och 40% bättre justeringsmöjligheter på contrast och brightness.

Slutsatsen är att det är märkbara förbättringar som gjorts. Om konstruktionen med de inkapslade panelerna verkligen fungerar och lyckas hålla damm borta, så är bara det en stor förbättring enligt mig.

LG har schyssta garantier. Verkligen! [;)]

Postad 17 August 2003 - 00:24

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
dny> Jag har haft min LG RL-JA20 MKII några veckor nu och stött på en del problem, har nämligen kopplat både DVD, digitalbox och Xbox till projektorn. Men på digitalboxen är det inte alls speciellt bra bild. Det är något problem som gör att bilden rycker till lite grann med några sekunders mellanrum syns tydligast på t.ex. texten men även annat som kanalloggan. Så för att försöka få bästa möjliga bild beställde jag en RGB->Component transcoder till min digitalbox men det gjorde tyvärr nästan ingen skillnad alls.
Det absolut konstigaste är att det blir exakt samma fel med en annan digitalbox jag provat men DVD och Xbox fungerar utan problem på både Component och S-video ingången. Jag blir tokig på såna här småproblem, du kanske märkt något liknande på din projektor? Kör endast med bästa Supra kablage så det kan inte vara fel på kablarna och digitalbox fungerar klockrent när jag kopplar den till min TV!
Hellst skulle jag vilja komma åt servicemenyn om det finns någon sådan på LG's projektorer för det är inte mycket som går att ändra i menyerna??

Postad 17 November 2003 - 11:18

Unregisteredd94f213c
  • Unregisteredd94f213c
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Herakles -> Låter som ett kabelfel, om du inte kollat detta så gör det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.