Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rookie i behov av hjälp

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2003 - 11:32

kb01nojo
  • kb01nojo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tänkte att ni skulle få lära mig lite grann. Jag har nämligen inte riktigt förstått det här med försteg, slutsteg, integrerade förstärkare osv... Vad är egentligen skillnaden och hur är det tänkt man ska koppla ihop dem? Väldigt tacksam om ni kan reda ut det här åt mig. /jOhan

Postad 26 August 2003 - 11:45

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Ska försöka mig på en förklaring:

Försteg
En separat ljudprocessor/signalbehandlare! Består oftast av D/A-omvandlare och diverse ljudinställningar med volymkontroll. Finns i 2-kanalsutförande eller mer.
Alla multikanalsprocessorer kan idag behandla Dolby Digital, DTS och i vissa fall även THX-avkodningar. Alla försteg kräver slutsteg för att ge ström och därigenom ljud via högtalarna.

Slutsteg
Används tillsammans med ett försteg/processor för att ge kraft åt högtalarna. Tillsammans bildar duon musik eller filmljud i 2 eller fler kanaler beroende på antal kanaler och antal slutsteg. Kombinationen för/slutsteg är oftast att föredra, men tyvärr också den mest kostsamma lösningen! Genom att använda externa slutsteg så lyfter man bort den värmeutveckling de avger ifrån de värmekänsliga D/A-omvandlarna och annan värmekänslig elektronik. Ett annat syfte är också att få så korta högtalarkablar som möjligt. Det optimala förhållandet för den ekonomiskt oberoende är att använda separata monoslutsteg för alla kanaler (i den mån bra sådana finns att köpa). Styrkan anges i Watt.

Förstärkare
En förstärkare kan vara integrerad vilket betyder att den har både signalbehandling och förstärkning (för & slutsteg) i samma produkt! Detta är en mycket smidig lösning om man inte vill ha flera komponenter, men det är dock även allmänt känt att man oftast får bäst ljud med separata för- och slutsteg, så vida man inte satsar väldigt mycket pengar och selektivitet på sin integrerade modell! Det finns Hi-Fi modeller för stereolyssning (musik) eller surroundförstärkare för hemmabio med 5.1 kanaler eller mer. De flesta nya förstärkare använder transistorer för strömförsörjningen, men äldre modeller och nya modeller i klassiskt utförande kan även bygga på den äldre tekniken med rör.

Mvh

Igge

Postad 26 August 2003 - 12:14

kb01nojo
  • kb01nojo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Grymt, nu kan jag det. Om jag vill bygga ut min tvåkanalers anläggning till hembio om några år vad ska jag satsa på i såna fall tycker ni?

Postad 26 August 2003 - 12:42

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Ska du köpa en stereo idag som du senare ska bygga ut till flerkanal eller har du en stereo idag och vill ha tips om hur du kan bygga ut den i framtiden? Prisklass?

Postad 26 August 2003 - 13:14

kb01nojo
  • kb01nojo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag ska köpa, jag undrar lite vad som är bäst att jag köper.

Postad 26 August 2003 - 15:26

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
T.ex. Arcams 65+ eller Amplifixen beroende på prisklass(och om det är stereo eller flerkanal du ska köpa?).

Postad 27 August 2003 - 15:04

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Harmony Design Pre 906 är en kanonfin förförstärkare du kan köpa i simpelt 2-kanalsutförande och när du sedan vill ha hembio kan du bygga ut det med en modul så att det klarar 6 kanaler (5.1). Kolla på www.harmonydesign.se för mer info och priser.

Vill du komma billigare undan är den gamla hederliga "Marcus Special" en bra lösning - du köper en SAT Amplifix integrerad 2-kanalsförstärkare som du sedan kopplar till din framtida hembioreceiver. På detta sätt får du ett jättefing 2-kanalssteg till frontarna och resterande (center och surround) driver du med hembioförstärkaren. CD-spelaren och ev. vinylspelare kopplar du till Amplifix och DVD, TV, Video och TV-spel kopplar du till hembioförstärkaren.

En beg. Amplifix kostar ca 8000kr, se annonser i "Hi-Fi & Musik" samt "High Fidelity" tidningarna. Notera att Amplifix ger ett betydligt finare och mer detaljerat ljud ifrån sig än hembioreceivers i samma prisklass (och en bra bit över).

/Marcus

Postad 29 August 2003 - 20:52

kb01nojo
  • kb01nojo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
tack Marcus, det var ungefär vad jag var ute efter :blink:

Postad 30 August 2003 - 19:36

Foppa21
  • Foppa21
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Igge78: skrev: (Alla multikanalsprocessorer kan idag behandla Dolby Digital, DTS och i vissa fall även THX-avkodningar.)
THX har ingen avkodning det är bara en kvallitetsnorm.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.