Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med ljusstyrkan på Denon 2900

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 september 2003 - 12:35

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Hatr precis köpt en Denon DVD 2900 från Hembiobutiken, men det verkar vara nått fel på den, för ljusstyrkan är alldeles för hög när man tittar på dvdfilm.

Jag har inte ändrat ljusstyrkan på dvd:n inställningsmenu. Ljusstyrkan på tv:n (Sony FX65) är ställd på ca 50% och den är korrekt när man tittar på de analoga kanalerna. Det verkar endast vara problem när man skickar en RGB signal. DVD:n är satt på multi på tv type så det är inte heller ett ntsc/PAL problem.

Det märkliga är att den fungerade korrekt när jag satte på den första gången, men efter jag gjort THX optimizer testet så pajade den. Är det någon som haft ett liknande problem eller som vet hur man löser det? Mycket tacksam för svar!

Postad 04 september 2003 - 13:22

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Jag har provat att byta utsignalen på DVD:n till video och då blev bilden svart istället för ljusgrå, men det är ändå svårt att veta om det är RGB-utsignalen på DVD:n eller om det är RGB-scarten på TV:n som det är fel på. Skulle dock tro att det är TV:n det är fel på tyvärr.

Borde egentligen ändra rubriken på denna topic, men vet inte hur man gör.
Har tyvärr inte någon mer RGB källa att pröva TV:n med, inte heller någon annan TV som klarar RGB signaler. Finns det något annat sätt att testa vilken av enheterna som är trasig.

Postad 05 september 2003 - 11:16

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
jag har samma dvd fungerar perfekt kolla igenom manual boken sen kollar du vad inställningarna på dvd står på

Postad 05 september 2003 - 13:06

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Nu har jag provat dvd:n hos en kompis med en annan scartkabel, men med samma resultat. Så det lutar nog åt att det är fel på dvd:n trots allt.

Det verkar också vara något fel på ljudet när man kör ljudet genom scartkabeln till tv:n högtalare.

Jag har kollat alla inställningar och kan inte hitta något fel. Jag har inte ändrat inställningarna i picture adjustment.

Sonys support och serviceverkstad hade aldrig hört talas om detta problemet tidigare, dvs. att RGB-scartingången går sönder på detta sättet.

Postad 05 september 2003 - 14:08

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Efter att ha pratat med två serviceställen i Stockholm och Malmö så anser de med 99% säkerhet att det är fel på DC nivån i dvdspelaren. Det är tydligen extremt ovanligt att scartkontakterna på nya tv-apparater går sönder, iallafall på det här sättet, och särskilt med tanke på att tv:n fungerat alldeles utmärkt med min tidigare dvdspelare. Det är kanske tyvärr som många påstår, dvs. att Denon har kvalitétsproblem gällande sina dvdspelare.

Postad 05 september 2003 - 18:26

Unregisteredf9c2cce5
  • Unregisteredf9c2cce5
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Det finns en annan person med exakt samma fel på sin Denon DVD-2800 / Sony TV. Kolla denna tråden:

http://www.dvdforum....15&forum=10#new

Postad 06 september 2003 - 02:01

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

• 615 inlägg
  • 0
Detta är ju riktigt illa av Denon.
Jag tycker att man borde ha kontroll på sina kvalitetsproblem i dagsläget, ffa när man släpper en ny modell som skall in i high end segmentet.
I det segmentet, tycker i.a.f jag att toleransen är noll och intet för kvalitetsproblem.

Postad 06 september 2003 - 18:05

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Tack för länken, men jag förstår inte riktigt vad personerna syftar på. De skriver att man ska ändra ljusstyrkan för RGB-ingången. Jag trodde inte att man kunde ändra ljusstyrkan på de olika scartingångarna separat? De skriver att man ska gå in i servicemenyn och ändra inställningarna. Hur gör man det och är inte det lite riskabelt? Men det låter ändå lite konstigt, då "experterna" har varit övertygade att det måste vara fel på dvd:n.

Postad 06 november 2003 - 22:15

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Har fått svar från TV-Berg i Malmö i dag gällande dvd:n.

Den skickar tydligen ut en felaktig RGB-signal när den är varm. Problemet uppstår dock bara ibland. De har varit i kontakt med Denon i Danmark då det verkar vara ett ganska komplicerat fel.

Helt klart är dock att det är ett produktionsfel, så frågan är om hela 2900 serien är behäftad med detta problem? De som äger denna dvd-spelare bör vara uppmärksamma på detta problem.

Postad 12 november 2003 - 10:54

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

Har fått svar från TV-Berg i Malmö i dag gällande dvd:n.

Den skickar tydligen ut en felaktig RGB-signal när den är varm. Problemet uppstår dock bara ibland. De har varit i kontakt med Denon i Danmark då det verkar vara ett ganska komplicerat fel.

Helt klart är dock att det är ett produktionsfel, så frågan är om hela 2900 serien är behäftad med detta problem? De som äger denna dvd-spelare bör vara uppmärksamma på detta problem.

Okey. Låter mysko. Jag har min står på för jämnan, men jag har då aldrig "lyckats" få en ljus bild. Har iofs den i läget "Darker" alltid då jag tycker svärtan i bilden blir bättre så. Kör bara scart än så länge och har gjort det hela tiden sen jag fick mitt exmplar. (har testat med S-video också utan problem)

Kanske även har något att göra med firmware? Jag kör v. 0.42 än så länge. Har sett att det finns 0.43, men jag har inga problem med min spelare så jag har inte bytt version.

Postad 12 november 2003 - 17:23

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Fick faktiskt svar idag från TV-Berg.

De hade varit tvungna att kontakta Denon i Danmark som skickade en special-skiva med en uppgradering som fixade just detta specifika RGB problem. Vad det var för slags uppgradering kunde inte TV-Berg svara på.

Men det låter konstigt att jag skulle ha en äldre och sämre firmware i min DVD-spelare än vad du, Petesapie, har. Jag har för mig att du köpte din DVD från Hembiobutiken endast en vecka efter mig. Eller har du kanske själv uppgraderat din spelare? I så fall, vart gör du det?

Det verkar dock som att det finns fler än jag med detta problem, då Denon redan hade en färdig uppgradering för just detta specifika problem.

Redigerat av MalcolmX7, 13 november 2003 - 13:59.

Postad 19 november 2003 - 22:49

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Fick tillbaka min spelare i måndags. Den verkar fungera bra, dock blev jag blåst på en del pengar jag egentligen inte skulle ha behövt betala.

Men det jag funderar över är den åtgärd som stod på följdsedeln när jag fick tillbaka spelaren. Det stod att de "uppgraderat program ic".

Vad betyder det? Har de endast uppgraderat firmwaren? I så fall, hur kommer det sig att just jag fått en spelare med detta felet då ingen annan som köpte spelare vid samma tidpunkt drabbats?

Postad 26 november 2003 - 22:33

Unregistered0d383936
  • Unregistered0d383936
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej MalcolmX7!

Jag har precis köpt en DVD-2900 och verkar tyvärr ha exakt samma problem. Det jag undrar är hur din spelare betedde sig från början.

Min hade direkt efter uppkoppling en för mörk bild på RGB, fick den stå på en stund och bli varm och om man då slog av och på den så blev bilden helt perfekt. Efter ytterligare inkopplingstid i standbyläge så blir ljusnivån i RGB för hög, precis som du beskriver.

Det lustiga är att om man slår av den med huvudströmbrytaren och låter den kallna i ca 20 minuter så är åter bilden mörk. Efter växling till standby och påslag igen så är bilden för ljus.

Låter detta bekant? Spelaren är regionsmodifierad via mjukvara hos HiFiklubben.

Stefan D

Postad 07 februari 2004 - 14:55

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag inte sett att du gjort ett inlägg.

Jag förmodar att du redan fått problemet åtgärdat, men mitt problem verkar ha varit precis likadant som ditt, förutom att jag hade för ljus bild istället för mörk.

Bilden var för ljus redan första gången jag kopplade upp spelaren så värmen verkade inte ha någon betydelse. Verkstaden påstod att värmen kunde ha med problemet att göra, men som sagt, jag satte på den åtskilliga gånger då den var "kall" och hade samma problem.

Om du inte fått problemet fixat så kan jag säga att det enda du kan göra är att lämna in den. På min spelare bytte de styrchipet och lade in en speciell mjukvaruppdatering.

Hoppas det löser sig om det inte redan gjort det.

Postad 07 februari 2004 - 17:33

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ni kanske kan PMa varandra om ni har liknande problem med era spelare? Så för att undvika förvirring låser jag denna tråd och refererar till denna tråd om DVD-2900 för fortsatt diskussion. ;)

Tråd låst!

Postad 07 februari 2004 - 18:23

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Öppnar tråden igen efter påtryckningar.

Tråd öppnad igen!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.