* Officiell tråd - Denon DVD-2900 *
270 svar till detta ämne
Postad 05 december 2003 - 19:03
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
  (bilderna tagna från http://www.denon.co.uk https://www.prisjakt...=2836&type=.pngHuvudspecifikationer, Denon DVD-2900• DVD-2900 spelar/läser: DVD-video, DVD-Audio, SACD, CD, CD-R, CD-RW, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, MP3 (*1), VCD, SVCD, Fujicolor CD och Kodak Picture CD (JPEG). • Skivor den inte spelar upp är: HDCD, MP3-filer utbrända på olika DVD-skivor såsom DVD-R/RW, DVD+R/RW, DivX-filer utbrända på skivor, CD-ROM skivor, DVD-ROM/RAM skivor. • DVD-2900 har inbyggda dekodrar för DD 5.1, DTS, DVD-Audio och SACD. • Spelaren har progressive scan (PS) för både PAL och NTSC som sköts av Silicon Images PureProgressive SiI504-chip till komponentvideoutgången. Omvandlingen till PS-signal sköts genom att detta chip analyserar (och buffrar) 4 delbilder (2 helbilder, fyrdubbel översampling) i ett 64 MB externt SDRAM-minne innan bilden skickas vidare till komponentvideoutgångarna. (*2)• NSV Precision Video för reducering av bildbrus vid D/A-omvandlingen. (Denna teknik kommer från Analog Devices, Inc. NSV står för Noise Shaped Video.) • D/A-omvandlare för ljud: ’Denondesignade’ BurrBrown DSD-1790-chip med 192 KHz/24 bits. • D/A-omvandlare för bild: 108MHz/12 bits (chipet heter ADV-7300 och kommer från Analog Devices.) • Mitsubishi MPEG/DVD-Audio Decoder. (”Croma bugg fri”) (*3)• Sonys CXD-2753 chip som är deras andra generationsens DSD-dekoder för SACD. • SRS TruSurround för simulerat surroundljud från stereoljudkällor. (*4)• Ett 8 MB minne för obefintliga lagerbyten. (*5) • Bass Management för SACD och DVD-Audio. (Analog Devices Melody 32-bit processor som har 80Hz crossover med 12dB high och 24dB low pass slopes för DVD-Audio.) (*6) • 2 stycken programmerbara PureDirect-modes som gör att man kan stänga av vissa kretsar vid behov. T.ex. videokretsarna för renare uppspelning av audioskivor osv. (finns även ett ”Off-läge” då alla kretsar är påslagna) • Bildutgångar: 1 scart (RGB), 1 Komponent (1xY, 1xPb, 1xPr), 1 S-Video, 1 Komposit. • Audioutgångar (digitala): 1 koaxial, 1 optisk. • Audioutgångar (analoga): 5.1-lågnivå, 1 Stereo. (sammanlagt 8st RCA-kontakter) • Övriga utgångar: In- och utgångar för ”Room to Room” -funktion samt en RS-232C-seriellport. (*7)• Spelarens konstruktion invändigt består av 2 kammare och 5 sektioner. Spelaren har 3 bottenskivor i olika material för bättre stabilitet. • Strömsladden är avtagbar och följer IEC-standard dvs. ”datornätaggstyp.” • Mått (B/H/D): 434 x 132 x 343 mm • Vikt: 8,1 kg • DVD-2900 blev utsedd till "Best Audio Player 2003-04" av EISA-kommitén i år!• Tidningen What Hi-Fi? har utnämt spelaren till ”Product of the year” för att nämna en till utmärkelse.(*1). MP3-browsern klarar inte att visa ID3-taggar eller namngivelser av långa filnamn. Displayen visar istället de 8 första siffrorna i filernas namn. (*2). Detta chip används inte om man har kopplat spelaren via scart, S-video eller kompositkabel till sin bildkälla. Via dessa uttag får man endast en interlaced-signal. Man kan inte heller i dagsläget påverka bilden nämnvärt via scarten OM man kör med RGB-signal. Skickar man "scartsignaler" som 'Video' och 'S-video' går det dock att ändra bildinställningarna i menyerna. Kopplar man med S-videokabel eller kompositvideokabel från DVD-spelaren går det även där att ställa in bildens olika parametrar. Kopplar man med komponentvideo och använder progressiv signal så används SiI504-chipet fullt ut. Då får man den bästa bilden och alla parametrar går att ändra till behag. Jag hoppas dock på en ny firmware så att ”RGB-scartproblemen” blir mindre. Jag har dock inga problem med bilden skall tilläggas. (*3). Angående ”Croma-buggen” så har det rapporterts på internetsiter om felaktig 3:2-pulldown detektion. Speciellt på vissa R1-skivor. Ett stort test av denna spelare och som tar upp detta problem finns att läsa HÄR. Jag har inte sett denna "bugg" på min projektor än, men jag får fortsätta att leta. Ni får gärna skriva vad ni har för erfarenheter av detta i denna tråd. (*4). Spelaren måste stå i stereoläget för att detta skall fungera. (*5). Har själv inte sett ett lagerbyte med denna spelare än så länge. (*6). Mer om detta nedan under ”Bass Management Setup”. (*7). Dessa utgångar är för fjärranvändning och/eller fjärrförlängning. Sammanlagt är det tre kontakter.
Övriga notiser • DVD-Audio och SACD går endast att spela upp via de analoga utgångarna på spelaren. Det finns alltså ingen firewareport (eller liknande) för digital överföring av dessa format. Detta enligt grundkonfigurationen. Det går dock att lösas via lite moddning skall tilläggas. Inget jag gjort själv. • Det finns ingen DVI-kontakt för digitala-, och/eller analoga-, bildöverföringssignaler. OBSERVERA! Allt testning av det som beskrivs i denna tråd sker på EGEN RISK! Jag tar inte på mig något som helst ansvar för eventuellt fel som kan uppstå genom att läsa det som står i denna tråd. Instruktionerna får ses som en guide och inget annat. Jag har testat det jag skriver och det har funkat för min del. Allt jag skriver är baserat på PAL-versionen av denna spelare. Den amerikanska versionen har ingen scartkontakt på baksidan. Jag har denna DVD kopplad till en Denon AVR-3803receiver. Instruktioner för Denon DVD-29001. Bass Management setup
2. Kontrollera firmwareversionen i spelaren
3. Vart laddar man ner nya firmwareuppdateringar?
4. Installation av ny firmware
5. Varför står det “Others” som vald subtitle i spelarens meny när jag tittar på en film och valt svenska subtitles?
6. Jag kan inte välja MLP-spåret vid DVD-Audiouppspelning. Vad göra?
7. Hur gör jag för att återställa DVDn till fabriksinställningarna?
8. Jag kan inte lyssna på 5.1-ljud med SACD-skivor. Vad göra?1. Bass Management setupEtt litet tips innan man börjar. Utgå ALLTID från musik då ni kalibrerar era anläggningar! Det är mycket lättare att kalibrera “filmljudsformat” såsom DD 5.1, DTS osv genom nivåjusteringarna som oftast finns i ens receiver (eller liknande). Det finns nivåjusteringar även i DVD-2900.
Många användare av denna DVD-spelare har haft lite problem med att få till basen och LFE-kanalen vid uppspelning av SACD och DVD-Audio. Efter att jag själv har testat fram och tillbaka (och fått till det bra) så kan jag säga att man bör börja med att läsa igenom den guide Denon har lagt ut på deras amerikanska hemsida. Guiden är i pdf-format och den hittas HÄR. (Högerklicka och välj "Spara mål som..." för att slippa Adobe Acrobat i din webbläsare.) Denna guide är mycket bra, så jag drar inte allt i denna tråd. Jag kan fylla på med förklaringar allt eftersom, om det är någon som undrar över något(?). Denon rekommenderar dock att använda en extern dekoder för format såsom DD 5.1, DTS osv, och sedan använda dekodrarna i DVD-2900 till SACD- och DVD-Audiouppspelning. Audio Delay ställs in i spelarens menyer genom avståndsinställning till varje enskild högtalare som man har kopplat till systemet.2. Kontrollera firmwareversionen i spelaren2.1. Stäng av enheten med huvudströmbrytren, INTE via fjärrkontrollen. Den kommer inte förrens i steg 2.4.
2.2. Medan du trycker ner BÅDE “Play”- och “Open/Close”-knappen på fronten trycker du på den stora “Powerknappen”.
2.3. I displayen kommer du nu se symbolerna för “Play” och “Pause”.
2.4. Nu ska du använda fjärren (äntligen!). Tryck på “Menyknappen” på fjärren. Med varje knapptryckning så stegar man igenom de olika versionerna av mjukvara för de olika delarna i spelaren. Första kommer "DRV", sedan "B/E" och sist "Panel". “Panel” är väl den viktigaste då den visar vilken firmwareversion man har inlagd.
2.5. Nu kan du stänga av enheten med strömknappen på framsidan av enheten för att sedan använda spelaren normalt igen. Notis! Jag själv har följade setup just nu: DRV 030307, B/E 6237M, Panel 0042 – f. 3. Vart laddar man ner nya firmwareuppdateringar?Ja, det undrar jag med . Jag har bara stött på ett fåtal sidor och en av dessa sidor är denna inofficiella sida. Eller så kan du högerklicka HÄR och välja "Spara mål som...". Detta är version 0.42f. Jag vet att det finns en version 0.43 också (kanske ännu nyare?), men den/de har jag inte hittat någonstans. Kanske någon snäll människa kan länka till dem i denna tråd? Jag har dock inga problem med min maskin så jag har inte letat allt för mycket heller. 4. Installation av ny firmwareOBS! Kolla FÖRST upp din nuvarande firmware (se ovan). Har du en ny firmware som funkar bra är det onödigt att ladda in en likadan (eller t.o.m. en sämre firmware). Det finns säkert ett smidigare sätt att göra nedanstående på. Detta är bara hur JAG gjorde.
4.1. Bränn ut filen som en vanlig ISO CD-ROM (ISO 9660) i ditt brännarprogram. Se till att stänga skivan efter bränningen.
4.2. Sätt i skivan i spelaren, men låt INTE spelaren ladda skivan. Stäng istället direkt av strömmen då släden har gått igen med hjälp av huvudströmbrytren på fronten.
4.3. Starta upp maskinen med huvudströmbrytaren. Skivan laddas nu och spelaren laddar in den nya firmwaren. Det blinkar i displayen under tiden och det är bara att låta den vara ett tag nu.
4.4. När den laddat in firmwaren kan du ta ur skivan ur DVDn och stänga av enheten med strömknappen på framsidan av enheten för att sedan använda spelaren normalt igen. 5. Varför står det “Others” som vald subtitle i spelarens meny när jag tittar på en film och valt svenska subtitles?Detta är en bugg som jag tycker var lite dåligt att inte Denon fixade till innan spelaren släpptes på den europeiska marknaden. Jag löste det så att jag manuellt fick gå in i OSD-menyn och ställa in vilken subtitlefil spelaren skall "fånga" då filmen går igång. Man KAN hoppa mellen olika subtitles under filmens gång, men det funkar (som en del kanske redan vet) inte i ALLA filmer. Sen att det star “Others” istället för “Swedish” gör inte saken lättare. Lösning:
5.1. Tryck på knappen “Setup.”
5.2. Den första sedan som visas är “Disc setup” och det är här vi ska ändra lite.
5.3. Gå ner två hack till “Subtitle.” 5.4. I undermenyn som nu kommer fram stegar man ner till valet som är markerat som “Others.”
5.5. Tryck på “Enter” på fjärren och en liten undermeny skådas
5.6. Skriv in koden “8386” med fjärrkontrollens nummertangenter (de andra landskoderna finns på sidan 152 i manualen).
5.7. Tryck på “Enter” och du är klar!
5.8. För att lämna menyn så trycker man på “Setup” en gång till.6. Jag kan inte välja MLP-spåret vid DVD-Audiouppspelning. Vad göra?(Tar upp detta då jag hade problem med det själv i början. Var lite för ivrig då jag köpte min spelare.) Lösning: 6.1. Gå in i OSD-menyn och sedan till den sista fliken som heter "Other setup". Här ska "Player-Mode" stå som "Audio". Står den som "Video" funkar inte DVD-Audio alls.7. Hur gör jag för att återställa DVDn till fabriksinställningarna?7.1. Ställ spelaren i "Stoppläge." Ingen skiva ska snurra i spelaren.
7.2. På fronten av spelaren trycker du ner både knappen för "Skip" och "Play" samtidigt. När du håller dessa nere ska du också trycka ner knappen för "Open/Close" också. Dessa tre knappar skall hållas ner längre än 3 sekunder.
7.3. När texten "INITIALIZE" har försvunnit så är spelaren återställd till fabriksinställningarna och eventuella barnlås har försvunnit. Bildinställningarna blir även de återställda till grundvärderna. 8. Jag kan inte lyssna på 5.1-ljud med SACD-skivor. Vad göra? Detta kan bero på två olika saker.
8.1. Inte alla SACD-skivor har 5.1-ljud. Kolla att skivan du vill spela upp har 5.1-ljud.
8.2. Kolla i spelarens setupmeny och under fliken som heter 'Audio Setup'. Där ska 'Super Audio CD' stå på 'Multi'. Står den på 'Multi' så får du alltid ut alla kanaler som skivan är inspelad med. Har skivan bara 2 kanaler så blir det 2 kanaler osv. Har skivan både 5.1-ljud och vanligt stereoljud så tar spelaren 5.1-spåret först. Vilken SACD-setup man vill ha kan man även enkelt ändra med en knapp på spelarens front. Några av alla de tester som har gjorts på denna spelareOBS! Vissa av de tester som länkas till nedan är i ett främmande språk för vissa och då rekommenderar jag sidan med Babelfish-översättaren som hjälp. * Guide to Home Theater (engelskspråkig sida) * Home Theater & Sound (engelskspråkig sida) * CNET (engelskspråkig sida) * MichaelDVD.com (engelskspråkig sida som går igenom det mesta) * Audioholics (engelskspråkig sida) * Secrets-testet hos hometheaterhifi.com (engelskspråkig sida som testar mycket bl.a. "croma-problem.") * Heimkinomarkt.de (tyskspråkig sida) * Areadvd.de (stor tyskspråkig sida) * Cineforhome.de (tyskspråkig sida) * Dvd-a.dk (danskspråkig sida)
Detta är bara ett axplock av det som skrivits på internet.
Jag kommer fylla på allt eftersom i denna tråd då ny information uppkommer. MVH Peter a.k.a. Petesapie Edit 040103: Tillägg om SVCD. Edit 040220: Pricetaggen inlagt samt två bilder. Edit 040305: Ändring av text angående projen som jag har fått i min ägo.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 juli 2004 - 16:10.
Postad 05 december 2003 - 19:47
MikoSad
-
MikoSad
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Kan det inte få bli officiell Denon DVD-2200 tråd också, då det inte skiljer speciellt mycket mellan spelarna?!
Redigerat av jonasbonde, 01 juni 2004 - 23:42.
Postad 05 december 2003 - 20:02
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Jo visst! Men då måste någon som HAR den spelaren göra en officiell tråd också. Denna tråd handlar om DVD-2900. Om någon vill kopiera min text så får ni kontakta mig. Ibland kanske jag inte svarar så fort då jag jobbar också.
Postad 05 december 2003 - 21:24
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3 967 inlägg
En liten rättelse. De enda som får göra trådar officiella är moderatorer. Detta för att förhindra för många trådar om medlemmarnas käraste ägodel som de tycker förtjänar en "officiell tråd". Den andra anledningen är att vi när en tråd blir officiell lägger den som länk högst upp i det forum där den hör hemma. Se hur det ser ut under projektorforumet, detta gör vi för att det ska vara lätt att hitta de officiella trådarna. Tycker man att en produkt förtjänar en officiell tråd så tar man kontakt med lämplig moderator eller admin och frågar om de kan göra en officiell tråd om produkten ifråga. Man SKA alltså INTE göra detta själv.Men då vi inte har informerat om detta så får vi ju skylla oss själva. Nu är denna tråden officiellt "officiell" Tänk på detta i framtiden bara.
Postad 05 december 2003 - 23:01
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Okey. My bad! Visste inte det, men NU vet jag det. Tack för förtroendet moderatorerna! MVH Peter Edit: Låt diskussionerna börja! Är det någon som kan kommentera om "croma-buggen" som säga finnas på denna spelare??  Jag har, som sagt, inte sett den. Någon som gjort det?
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 07 december 2003 - 18:28.
Postad 09 december 2003 - 15:23
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2 991 inlägg
Snyggt jobbat Pizza Pie!
Postad 09 december 2003 - 15:40
Unregistered6adb08ee
-
Unregistered6adb08ee
-
Amatör
-
-
86 inlägg
I Denon's guide för bass management rekommenderas att samtliga hölgtalare sätts till SMALL (om man inte har aktiva högtalare med inbyggd förstärkare som är kopplade till surroundrecevern endast med högtalarkabel)
Kan detta verkligen vara det bästa om man har två stora golvare som frontar med stoor baspotential i sig?
Kommentarer? Åsikter?
Postad 09 december 2003 - 16:58
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
C-Quence: Tackar! Hade din eminenta tråd om Philips 963 lite som "mall" för denna tråd. Hoppas att det är lugnt! uffeolby: Ja, ett mysterium det där med "large" och "small". Jag kör filter = 'Off' då jag helt enkelt tycker att jag får för dåligt med bas vid tex SACD-uppspelning. Filter 'Off' skall tydligen "boosta" LFE-kanalen enligt Denon. De skriver följande om detta. Citat: "Toggle 'Off' depending on the apparent lack of bass response when playing certain discs, and also if you have no Analog External Subwoofer in/output control on your Receiver/Pre-pro. This will increase the SW output 5dB for DVDs and 15dB for SACDs - please note that in the 'Off' position, all speakers are automatically set to Large with subwoofer 'Yes'." slut citat Jag har analog in/output kontroll på min receiver och jag har försökt att ställa in det med alla högtalarna ställda till 'small' och subwoofer till 'Yes', men det rockar inte så bra då tycker jag.  Subwoofern gör inget direkt utslag vid uppspelning av SACD då. Trots rätt kalibrering för lågnivåutgångarna. Tycker det är konstigt att SACD har så "låg" LFE-nivå som det har. Där är DVD-Audio bättre. Hos MIG tycker jag det funkar bäst med filter = 'Off' för musik och sedan kör jag koaxialt till receivern vid film. Har, som sagt, testat båda. Kanske ska testa en gång till?? Får se... MVH Peter
Postad 09 december 2003 - 17:01
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1 292 inlägg
Fungerar inställningarna för skärpa och kontrast via komponent utgången??
(Har för mig att dom ej fungerade vid RGB scart).
Postad 09 december 2003 - 17:17
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Jajemen! Bara via komponent och S-video dock. Scart med denna DVD-spelare FUNKAR, men inget direkt tweakande blir det. Jag läääängtar efter proje nu så man kan pilla lite med alla inställningar för bilden osv. Vissa filmer har inlagda bildnivåer ("trappan" som ni kanske har sett i manualen  ) och på dessa filmer kan du ställa så du får SAMMA referens som den de hade då de la över transfern till DVD-skiva. GULD!! Kör man med progressiv signal via komponent kan ju bilden inte bli DÅLIG i alla fall.  Finns nog en del på detta forum som kan uttrycka sig om bilden, men de har varit ganska tysta om detta. Du har ju minnesplatser också. 6 stycken sammanlagt är det, med 5 platser som man kan "programmera" själv. MVH Peter PS. JAG kommer komma med en utförlig kommentar/recension om bildkvalitén då jag fått en projektor. Problemet är att det kan ta ett tag att spara ihop pengarna. DS. Edit: 5 programmerbara platser skall det vara.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 december 2003 - 19:37.
Postad 09 december 2003 - 19:29
Unregistered0e01b726
-
Unregistered0e01b726
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Hej!
Måste bara fråga om någon upplevt någon frysning med DVD2900? Hade frysningar av bilden med både DVD3800 och DVD2800MKII.
Har DVD2900 möjligheter att justera gamma samt ljus, kontrast, skärpa och hue och spara dessa inställningar i 5 olika minnesplatser som DVD3800?
Postad 09 december 2003 - 19:39
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Jag har aldrig haft problem med frysningar av bilden. Har faktiskt inte HÖRT att någon DVD-2900-ägare haft detta tidigare "Denonproblem". Kollade angående minnesplatserna nu (för bilden) och det är 6 stycken totalt. En "Std"-plats och 5 programmerbara minnesplatser. MVH Peter Edit: I varje minnesplats kan man, precis som du säger ACat, spara inställningar för Contrast, Brightness, Sharpness och Hue. Dock gör det ingen skillnad på scartutgången.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 december 2003 - 19:42.
Postad 09 december 2003 - 19:53
Unregistered0e01b726
-
Unregistered0e01b726
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Låter bra om frysningsproblemet är borta.
Du säger ingenting om gamman? Går det att justera gamman för olika frekvenser? Det gick att göra detta med DVD3800 och då gamma, brightness, kontrast, och skärpa justerades märktes det på bilden även via scartutgången. Låter konstigt om det inte funkar på DVD2900.
Postad 09 december 2003 - 20:19
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Jo, gamman går att justera också. Jag skrev det som "trappan" förut. Förlåt för det otydliga uttalandet.  Dock verkar det inte påverka RGB-signalen via scartuttaget. Iaf vad jag har sett.....eller inte sett kanske man skulle säga.
MVH Peter
Postad 10 december 2003 - 00:14
Unregistered0e01b726
-
Unregistered0e01b726
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
okej, kanske bara funkar att justera för komponentutgången på DVD2900 då.
Annars kan du alltid försöka att ställa upp kontrast och ljus på max i en av minnesplatserna och sedan byta mellan denna minnes plats och den bredvid (som har std inställningarna, ojusterad alltså) prova hoppa mellan inställningarna medans du tittar på bilden. Kan ju ha bilden pausad så blir det ännu tydligare. Blir det skillnad i bilden så funkar det på scarten annars inte. Lyckades få till en riktigt bra bild genom att finjustera gamman för min tv med DVD3800 via RGB scart uttaget.
Postad 10 december 2003 - 19:50
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Har testat med brightness osv och det blir ingen skillnad mellan minnesplatserna. Det första jag provade.
Verkar nästan som om bildinställningarna har "kopplats förbi" scartuttaget och att det bara är "ditslängt" av Denon europe.
Lite surt, men jag klarar mig till jag får projektor. Hoppas på köp senast i mars någongång. Jobbar som bara den nu så man kan få proje någongång.
MVH Peter
Postad 11 december 2003 - 03:09
Unregistered0e01b726
-
Unregistered0e01b726
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Trist när inte bildinställningarna funkar via scarten.
Projektor är inte helt fel.
Är själv sugen på en projektor, men tänker nog förbättra ljudbiten lite innan jag börjar med bilden. Är så fasligt sugen på Canton högtalare och Rotelsteg.
Postad 11 december 2003 - 10:24
Unregistered6adb08ee
-
Unregistered6adb08ee
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Åter till ljudsidan.
1. När jag väljer att sätta "FILTER" på OFF, så kan jag inte sätta "BASS ENHANCER" (dvs få 2.1-ljud) på ON. Vilken logik ligger bakom detta? att man då förväntas ha LARGE på frontarna och inte behöver SW-stöd??? Dumt, enligt mig.
2. Du kan ju förinställa vilket lager på SACD-skivor du vill att spelaren ska välja i första hand genom funktionen "SUPER AUDIO CD SETUP". Jag trodde länge att min spelare inte var OK på denna funktion eftersom den ofta valde STEREO istället för MULTI som jag satt som default. Nu har jag dock kommit på att så fort du ändrar via knappen på spelaren, ändrar du också grundinställningen som du satt via menyerna. Hur dumt är inte det på en skala?
Redigerat av Unregistered6adb08ee, 15 december 2003 - 08:53.
Postad 11 december 2003 - 13:29
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1 292 inlägg
En liten fotnot angående att bildinställningarna inte fungerar via scart är att det är bara med RGB via scart som det inte fungerar, väljer man att skicka tex S-video eller VHS via scarten så går det alldeles utmärkt att ändra bildinställningarna!
Postad 11 december 2003 - 21:38
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
stefans: Du har så rätt! Kollade detta nu och det stämmer det du säger. Pinsamt för mig!  Grejen är fortfarande att RGB via scart är det som ger bäst bild för mig i dagsläget så jag fortsätter med det tills jag får proje. Har ändrat notisen om detta i inlägget som startade denna tråd.  Tack för tipset! MVH Peter
Postad 14 december 2003 - 20:01
Cash
-
Cash
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
ACat skrev:
--
Måste bara fråga om någon upplevt någon frysning med DVD2900? Hade frysningar av bilden med både DVD3800 och DVD2800MKII.
--
Tyvärr så måste jag nog vara tråkig och meddela att jag vid ett par tillfällen upplevt frysningar med min dvd2900. Det mest tydliga var en scen i "another 48 hours" när en bil exploderar och elden står helt stilla.
Postad 14 december 2003 - 20:38
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Cash: Den första jag hör som säger detta. Orginalskiva utan repor hoppas jag? MVH Peter
Postad 15 december 2003 - 08:21
Cash
-
Cash
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Orginal skiva (R2), ja. Repor, vet ej.
Förhoppningsvis är det repor som orsakat problemet i "Another 48 hours", köpte den begagnad så helt omöjligt är det inte att den är lite repig.
Det intressanta var att ljudet spelade på som vanligt men elden stod helt stilla.
Ska ta en extra koll på skivan och testa den i min andra DVD-spelare.
Som sagt så är det den film som jag märkt det tydligast på men andra tillfällen kan antagligen lika lätt bortförklaras. Tycker t.ex. att det finns "frysning" i LOTR-TTT, EE, men det är nog mer att de filmat en målad bakgrund utan att göra en kamerarörelse.
Man får väl acceptera att bilden nu har blivit så bra att filmskaparnas små knep inte längre går förbi osedda :-)
Postad 15 december 2003 - 10:55
Unregistered0e01b726
-
Unregistered0e01b726
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Frysningarna jag upplevt med dom denon spelare jag haft har aldrig gått att upprepa. Så om du provar se om det avsnitt som frysningen var på Cash och inte märker något andra gången så kan denons frysnings problem vara kvar. Ljudet brukar dock försvinna när bilden fryser. Värsta frysningarna varar upp mot 5 sekunder.
Postad 15 december 2003 - 13:15
Cash
-
Cash
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Då är det nog lite repor el. dyl. som spelat mig ett spratt.
Frysningarna i "another 48 hours" är konsekventa. Händer varje gång jag kör samma sekvens. Som sagt bilden fryser men ljudet spelar på utan avbrott. "Frysningarna" jag har upplevt väldigt korta, <1 sek.
Ledsen om jag skrämde upp er :-)
Postad 15 december 2003 - 20:25
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Cash: Nee, mig skrämmer du inte.  Laserpickupen i DVD-2900 är så mycket bättre än i tidigare modeller så det ska tydligen inte vara något problem med denna modell. Denon har lärt sig av misstagen antar jag. Tycker INTE att man ska vara rädd för frysningar av bilden om man är sugen på denna DVD-spelare. Jag har då inte haft några som helst problem med frysningar eller liknande på mitt exemplar. MVH Peter
Postad 16 december 2003 - 15:55
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Idag har jag blivit moderator så nu inte undrar om det som stod tidigare i denna tråd.  Jag modererar delen "DVD-spelare" och "Projektorer".
Hoppas att det inte skrämmer er att skriva i denna tråd. He he
MVH Peter
Postad 19 december 2003 - 00:46
Unregistered8fbff1e3
-
Unregistered8fbff1e3
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har problem med frysningar på min 2 månader(?) gamla denon 2900 dvd. Inte som vi säger i bilden utan i ljudet. Ljudet stannar nästan alltid till i mindre än 1 sekund, en eller två gånger när man ser på film. Och då är det inte pga repor i skivorna då det även händer när jag ser en helt ny inköpt film som jag precis pakat upp. Frysning i bild har jag bara varit med om när jag sett på en brännd dvd så det får man väl tåla.
Någon som har en aning om vad det kan vara som är fel och hur jag åtgärdar det?
Postad 19 december 2003 - 02:54
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Låter inte bra det där Mr Sai. Tåls att titta närmare på. Prata med dem du köpt spelaren av så fixar säkert de det. Lycka till! MVH Peter Edit: Lyfter denna tråd pga låsning av en annan tråd.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 10 januari 2004 - 12:12.
Postad 10 januari 2004 - 12:40
Unregistered1d3e9795
-
Unregistered1d3e9795
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Petersapie: Jag ska så snart som möjligt beställa en spelare, och vill bara höra mig för lite om denna 2900 (som är intressant för mig) innan jag lägger in beställningen.
Som sagt så funderar jag över hur stor skillnad det kan vara bildmässigt, om man jämför 2900:an och en DVD-spelare med DVI? Jag ska förmodligen även skaffa en projektor till sommaren och jag vill ju att bilden ska vara av hög kvalitet även då!
Hur är spelaren ljudmässigt, både till 2-kanals & bio ???
Postad 10 januari 2004 - 13:30
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Carlo: Bildmässigt tycker jag den är kanon redan med RGB-signal via scart. Kan bara tråna efter hur det kommer bli med PS-signal till en kalibrerad proje. Bildmässigt så blir det kanske liiite skillnad med en spelare som har DVI-utgång, men den är nog inte stor om man jämför med billiga spelare som har DVI-utgång. Jag ska själv köpa en DVD som har DVI-utgång då jag har fått pengar efter att jag köpt proje och duk osv. Jag kan inte riktigt göra den jämförelsen just nu. Bara misstänka hur det kommer bli. Det är hur som helst inte natt-och-dag-skillnander med en enkel DVD-spelare med DVI och DVD-2900 med PS påslaget. SÅ mycket kan jag nog säga. Jag kommer koppla min dator, som har ett ATI Radeon 9800 Pro-kort, till projen då tiden har kommit. Först då jag jag göra en mer rättvis bedömning. Jag har ju likadan receiver som du (Denon AVR-3803) så för att försöka svara på din fråga om LJUDET så tycker jag följande: Multikanal: SACD och DVD-Audio kan jag inte jämföra med andra spelare fullt ut då detta är den första DVD-spelare jag har med stöd för dessa format. Det jag kan säga är hur jag upplever ljudet med dessa format. SACD: Ljudet låter helt okey, men basen var lite trickig att få till. LFE-kanalen var lite låg till en början. Kan tillägga att jag har en ljudtrycksmätare som jag använder då jag kalibrerar min anläggning och jag utgår ALLTID från musik då jag gör en kalibrering. Jag löste problemet med att sätta "Filter" i setupen till "ON". Detta ökar LFE-signalen vid SACD-uppspelning med +15dB. Låter mycket tycker jag, men det funkar hos mig. Efter detta så tycker jag att SACD låter BRA. Mycket bättre än CD, men inte i närheten av DVD-Audio. (Se nedan) Diskanten när jag spelar SACD är mycket tydlig och fin. Även mellanregistret låter bra. Sång är mycket tydligt. DVD-Audio: OJ! HÄR hör man verkligen vad denna spelare går för ljudmässigt! Bättre på ALLA punkter om man jämför med SACD om man frågar mig. Det var som att ta av en tunn filtduk från högtalarna om man jämför med SACD. Sen att Sony/Philips ska komma med SACD2 gör inte saken bättre.  Det är dock en annan historia. Dynamiken vid DVD-Audiouppspelning är enorm! Nu har inte jag några värstinggrejer, men detta ljudformat har potential! Inga basproblem med DVD-Audio och spelaren "boostar" inte detta format på något sätt. Synd bara att man inte kan ta ut signalen helt digitalt.....men man kan ju inte få allt.  Det går dock om man gör en hårdvarumodifikation av spelaren. (Medlemmen "A8" här på forumet har tydligen gjort det.) 2-kanal: Denna spelare är bra som CD-spelare också tycker jag. Färgar inte ljudet nämvärt enligt mig. Många DVD-spelare har dåligt 2-kanalsljud, men det upplever inte jag med denna spelare. Jag har som sagt kalibrerat min anläggning och jag kör mest analogt då jag spelar upp CD-skivor. Är det en basfattig inspelning så kör jag dock koaxialt till min receiver då jag där får ut en signal till subwoofer som jag inte får då jag kör analogt ("Ext.in", "Stereo" och "Pure Direct" på receivern). Det man kanske kan klaga lite på är att spelaren är liiite seg på att ladda CD-skivor. Vet inte varför det tar några extra sekunder, men jag stör mig inte så mycket på det. SÅ stressad är jag inte. Bioljud: Kör endast via koaxialkabel när jag kollar på film då det låter liiiite bättre än de interna dekodrarna för DD 5.1 och DTS. Denon rekommenderar detta också och det gör även jag. Inga större skillnande i ljudkvalité, men det blir ju SÅ mycket enklare att kalibrera respektive ljudformat om man låter receivern ta hand om signalerna. Ljudet här är det inga som helst fel på. Där ligger det ju mer på receivern och det vet ju du kanske redan hur det låter hemma hos dig. Ljudet är varmt och fint hemma hos mig vid filmuppspelning iaf. Hoppas att du fick svar på några av dina frågor.
Postad 10 januari 2004 - 15:08
Unregistered1d3e9795
-
Unregistered1d3e9795
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag får tacka så hemskt mycket för denna välformulerade recension!!
Jag fick svar på alla frågorna!
Jag har en liten fråga till. Är det några problem med att köpa 2900:an från Tyskland (sebastian) ??
Är det exakt samma spelare som säljs i Sverige eller skiljer de sig på något sätt?
Postad 10 januari 2004 - 15:18
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Det är samma spelare vad jag kan förstå. Det man undrar över är hans garantier. Igentligen är det väl bara Hifi-klubben som har fulla garatier på Denon(?). Du får höra med honom helt enkelt.
Lycka till!
PS. Min är köpt hos Hembiobutiken. DS.
Postad 10 januari 2004 - 15:24
Unregistered1d3e9795
-
Unregistered1d3e9795
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Tack så mycket för hjälpen! Tror nog att jag lägger en beställning på denna. Får tänka över helgen.
Kanske hör av mig med fler frågor när jag fått hem spelaren
MVH Carlo
Postad 10 januari 2004 - 15:32
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Du är välkommen! Jag hoppas bara på lite kommentarer i denna tråd om "projebilden" nu när jag är i farten att köpa projektor. Kom igen nu alla ni som har denna spelare och har projektor! Kommentarer snälla! A8 vart är du? Såg att du läste tråden förut.
Postad 10 januari 2004 - 17:02
Unregistered9ab7a6cd
-
Unregistered9ab7a6cd
-
Användare
-
-
243 inlägg
Jodå, jag är här.
Vet bara inte riktigt vad jag skall kommentera, jag kör min 2900 och HT1000 via 8 meters BELDEN RGB kabel och är mycket nöjd, tom så nöjd att jag sällan funderar på hur det ser ut utan njuter mest bara av filmerna (vilket inte är mitt normal tillstånd)
Då och då råkar man ut för "alternerande flagg" problemet men fortfarande inte mer än ca 5% av allt vi ser och oftast på lite "sämre" filmer (hyr 3-5 filmer i veckan). Det är dock mycket svårt att se, det blir mer en känsla som jag konfirmerar genom att kolla flagg indikatorn på displayen. Tycker man det är störande kan man gå in i menyn och ställa om "progressive mode" så slutar den alternera men interpolerar "fel" i likhet med de flesta andra dvdspelare.
Jag har dock inte riktigt släppt dvi och planen är att inom några veckor ta hem Pioneers 668/886 och denons nya A11 för DVI test och jämförelse med min 2900 via komponent.
Annars när det gäller ljudet har jag som antytts lite udda uppställning genom att jag tar ut både dvd audio och filmspåren digitalt och kör separat DAC till frontarna.
HiFidelity testade denna och sonys nya 999es nåt i sista numret och menar att dessa maskiner med cd matrial presterar i nivå med med renodlade cd spelare för 7-8000 kr vilken man nog får anse är enastående och värde för pengen torde vara svårt att slå.
Flerkanal sacd tycker jag fungerar dåligt då man inte kan justera avstånd till högtalarna och i praktiken använder jag inte sacd.
H/Michael
Postad 10 januari 2004 - 17:03
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Kom på en fråga till er som skickar en PS-signal från denna spelare när jag läste denna tråd. Har ni problem med textningen? Läste för länge sedan i Secretstestet att DVD-2900 hade problem med citat: "Sync subtitles to frame". Jag har då inte haft några som helst problem med detta, men jag kör ju bara en interlacesignal också. Har "steppat" igenom bilden utan att se detta. Uppkommer detta problem då man matar tex en proje med PS-signal? Tacksam för svar. Edit: A8: Tack för ditt svar! Har du problem med det jag nämnde ovan? Man ser det genom att texten blir "interlaced" kan man kanske säga. Du vet säkert vad jag menar.  Halva texten varannan bildruta, typ.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 10 januari 2004 - 17:12.
Postad 10 januari 2004 - 18:04
Unregistered9ab7a6cd
-
Unregistered9ab7a6cd
-
Användare
-
-
243 inlägg
När du säger det kanske jag sett lite streck (varannan linje synlig) i texten just när den skiftar in och ur någon gång men personligen anser jag nog det är ett försumligt problem (kanske större problem med ntsc (480p) o dess färre linjer)
Min gamla pioneer hackade upp hela bilden med visst matrial på likartat sätt vilket var ett riktigt problem IMO.
Andra "sync" eller fördröjnings problem likt tråden du refererade till har jag inte noterat.
Inte heller ljud sync problem vilket jag ser (hör) allt som oftast hos bekanta och i butiker.
H
Postad 10 januari 2004 - 18:10
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Okey. Låter fint! Får testa det mer ingående då jag får min proje.
Tack för svaret!
Postad 12 januari 2004 - 15:39
Unregistered9ab7a6cd
-
Unregistered9ab7a6cd
-
Användare
-
-
243 inlägg
Jag fick just skivan för att göra min 2900 reg fri, jag har dock inte någon instruktion och undrar om någon här vet hur man gör?
Är det exakt som på 3800?
Michael
Postad 12 januari 2004 - 17:50
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Jag fick just skivan för att göra min 2900 reg fri, jag har dock inte någon instruktion och undrar om någon här vet hur man gör? Är det exakt som på 3800?
Michael
Samma procedur som att uppdatera firmwaren. Jag citerar mig själv  från början av tråden: "4.2. Sätt i skivan i spelaren, men låt INTE spelaren ladda skivan. Stäng istället direkt av strömmen då släden har gått igen med hjälp av huvudströmbrytren på fronten. 4.3. Starta upp maskinen med huvudströmbrytaren. Skivan laddas nu och spelaren laddar in den nya firmwaren. Det blinkar i displayen under tiden och det är bara att låta den vara ett tag nu. 4.4. När den laddat in firmwaren kan du ta ur skivan ur DVDn och stänga av enheten med strömknappen på framsidan av enheten för att sedan använda spelaren normalt igen." slut citat Hoppas att det går bra!
Postad 12 januari 2004 - 21:29
Unregistered9ab7a6cd
-
Unregistered9ab7a6cd
-
Användare
-
-
243 inlägg
Ok, får lära mig att läsa bättre....tack för hjälpen!
Postad 13 januari 2004 - 21:27
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Min DVD2900 fryser bilden ibland, tex. när jag spelar Monty Python´s Meaning of Life (R1). Måste säga att jag bara haft problem med denna dvd sedan jag köpte den. Skulle inte rekommendera den om någon frågade. Jag tror att felet uppstår vid lagerbytet. "Osynliga lagerbyten". Jo, jo... Använder Panel 0042 firmware, vilket fungerar för Petesapie, så jag vet faktiskt inte vad det kan vara för fel.
Redigerat av MalcolmX7, 13 januari 2004 - 21:40.
Postad 13 januari 2004 - 22:32
BlackCola
-
BlackCola
-
Användare
-
-
247 inlägg
min 2900 har pajat, den startar bara skivor ibland, står bara loading och sen massa nollar i displayen, spelar ingen roll vad det är för skiva eller format, väldigt sällan att det funkar från kallstart av maskinen, oftast får den stå på ett par timmar och typ bli varm för att fungera, blir retur ärende snart när jag orkar.
Postad 14 januari 2004 - 10:27
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Tråkigt att höra! Har ni spelaran ståendes ovanpå någon annan apparat eller står den "tajt"?
Jag har då aldrig haft några problem med den. * ta i trä *
Hoppas att det löser sig för er.
Postad 14 januari 2004 - 15:49
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Den står inte på någon annan komponent, men däremot står den lite "tajt" i tv-bänken. Men det gjorde min förra spelare med och det var inga som helst problem med den.
Mitt första problem med spelaren, dvs att den gav en alltför ljus bild, var ju ett mjukvarufel och kan inte gärna ha uppstått som en följd av spelarens placering.
Att den fryser bilden bör inte heller ha med placeringen att göra. Det är väl helt enkelt så att lasern är kass även på denna spelare precis som på en del av Denon´s tidigare modeller. Har kollat på tex Hometheaterforum och där finns det fler som har problem med frysningar av bilden.
Ångrar verkligen att jag köpte denna spelare och skulle byta tillbaka till min gamla Sony DVP-735D (som jag gett till morsan) om den hade varit regionsfri.
Postad 14 januari 2004 - 16:01
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
MalcolmX7: Jag skulle råda dig att testa att ställa den mer "luftigt" ett tag. Jag tycker den står tajt i min bänk (se min andra bild i mitt galleri) då jag har märkt att den är lite kräsen vad gäller placering. Har en ny bänk beställd och då kommer spelaren att stå utan någon skiva (eller liknande) ovanför. Spelaren blir varm då jag haft på den i några timmar. Har man kollat på en tvåtimmarsfilm så är skivan ganska varm då man tar ut den. Inte så man bränner sig, men ändå. Den vill ha luft helt enkelt.
Postad 14 januari 2004 - 16:10
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Okej, ska prova att ställa ner den på "golvet" i tv-bänken, då får den klart mer luft ovanför sig. Min står betydligt "tajtare" än vad din gör.
Postad 15 januari 2004 - 15:33
Unregistered9ab7a6cd
-
Unregistered9ab7a6cd
-
Användare
-
-
243 inlägg
Är det någon som har "orginal" Reg2 firmware till denna spelare?
Jag har laddat in den som gör spelaren regfri men upplever att Reg2 och PAL matrial är sämre än innan, nu vill jag göra flera före och efter tester för att se om det verkligen är fallet.
Postad 19 januari 2004 - 15:00
Unregistered1d3e9795
-
Unregistered1d3e9795
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag har precis blivit ägare till en 2900 och jag har en fråga angående inställningarna av decibelnivån på högtalarna:
Jag har beställt en digital ljudmätare som jag ska få hem i slutet av januari. Tänkte då ställa in min anläggning lite mer exakt.
Jag har ju sett att det går att ställa in volymen för varje kanal via ett testljud/testskiva på förstärkaren (3803). Tror det går att justera i 0,5dB-steg.
Såg nu att även DVD:n har denna möjlighet.
Min fråga är, behöver jag även ställa in dB-nivån på DVD:n? Antar att den ska stå på samma värden i så fall?!?!
MVH Carlo
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
→
DVD-spelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|