Nagon som har erfarenhet av skillnaden mellan en märkes duk pa ca 2-3000 kr och en IKEA gardin av märket "TUPPLUR"? Nagon som vet de olika matten som "TUPPLUR" har? Är den största modellen stor nog?
Mvh
Christian
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Kvalitetsduk Eller Ikea Gardin?
Startad av
Unregistered1351ad90
, Sep 18 2003 00:00
33 svar till detta ämne
Postad 18 September 2003 - 00:00
Hello.
Nagon som har erfarenhet av skillnaden mellan en märkes duk pa ca 2-3000 kr och en IKEA gardin av märket "TUPPLUR"? Nagon som vet de olika matten som "TUPPLUR" har? Är den största modellen stor nog? Mvh Christian Postad 18 September 2003 - 05:37
Hej du och välkommen till forumet om ingen sagt det tidigare!
Jag har själv en tupplur och den är 2 m bred, vilket är den största av modellerna. Däremot har jag inte testat någon "kvalitetsduk". Jag tror ärligt talat inte att det skiljer särskilt mycket rent bildmässigt på en Tupplur och en duk för 2-3000:-... Däremot så är nog kvaliten på själva mekanismen som man rullar upp duken med bättre på en dyr duk! Tuppluren blir lätt "bubblig" om den rullas upp hela tiden. Men det är en väldigt bra första-duk!! Och om man har den nerrullad och sätter lite mer vikt i "änden" så funkar den kanon tycker jag!! Postad 18 September 2003 - 07:19
Jag har Tupplur som mörkläggningsgardin... Troligen unik på detta forum
Jag köpte en "riktig" duk till projektorn, jag har inte ens försökt att testa kasta upp en bild men duken är mycket rakare (plattare) än Tupplur. Skulle jag använda tupplur som duk skulle jag också rekomendera att du inte rullar upp den så den får hänga ut sig. Om du ändå kommer ha Tupplur frame så fundera på att ramspänna den så försvinner alla problem med V:n i duken och allmänna bubblor. Som du märker har jag inte nämnt bildkvaliteten... Den är jättebra på en duk... men på Tupplur får du fråga någon annan... Jag föredrar duk MED bra upphängning! Skulle inte klara av att ha vågor i bilden efter att ha spenderat 30kkr+ på DVD+Projektor. Jag vill kunna ta bort duken (dvs. rulla in den) utan att jag, mer eller mindre, får ojämnheter i duken. Postad 18 September 2003 - 08:21
Jag har gjort en "side by side" jämförelse mellan en "riktig" duk och en "Tupplur". Tyvärr vet jag inte vad det var för fabrikat på den "riktiga" duken. Jag tycket att man kan köpa IKEAS gardin och sova gott om nätterna. Bättre duk/SEK finns nog inte.
Postad 18 September 2003 - 10:35
Jag har det också. Postad 18 September 2003 - 17:16
Jag hade en tupplur som duk till min pt-ae100 i ett par månader. 200 cm bred. Det största problemet tyckte jag var att kanterna "veks upp" och pekade liksom framåt. Så bilden fick vara en bra bit smalare för att det skulle se ok ut.
Jag köpte sen en Bjurab Euroscreen BlackLine istället. Provade att hålla dukarna bredvid varandra för att jämföra, när jag ändå hade båda hemma. Bara att titta så såg jag ingen skillnad.... Men nu när BlackLineduken är på plats så är känslan en helt annan. Bildkvalitèn känns bättre men sen det är kanterna som gör mycket vet jag inte. Planare är den ivf! Har numera bara tupplur för fönsterna, det blir nattsvart! Den jag haft som duk lämnade jag tillbaka... Postad 18 September 2003 - 17:57
En fråga ang TUPPLUR: varför går det inte att hitta denna i IKEA-katalogen? Och söker man på TUPPLUR på IKEA:s hemsida så får man bara träff på lakan och örngott!
Postad 18 September 2003 - 18:49
Tack för alla svar!..
Jag mailade Ikea för ett tag sen och dom svarade med att tupplur fanns i deras lager och att dom skall börja starta officiell försäljning av den igen. Postad 18 September 2003 - 21:18
Har precis beställt en AE200E och tänkte börja med en tupplur i brist på bättre. Åkte ut till IKEA i uppsala, men hittade bara tupplur med 160 i bredd som mest.
Pratade lite med dem, och det är tydligen lite individuellt det där, mellan varuhusen. Finns dock 48 st kvar på lagret i kungens kurva som är 200cm breda... ...47 st strax.... Problemet jag såg på de tuppisar som fanns upphängda var att de korvade sig lite i ytterkanterna. Såg inte så bra ut alls faktiskt. Vidare så var vissa av utställningsexen rätt vågiga till följd av hård upprullning eller något liknande... undrar just om man trixa lite och göra så att det blir en tjockare rulle man lindar upp gardinen på, och på så sätt får mindre böjning av tyget...borde inte vara helt omöjligt... Postad 18 September 2003 - 22:17
Man borde kanske spänna ut gardinen ordentligt sa att det inte blir nagra böjningar eller liknande...tals att tänka pa. Man far dra ivag till kungens kura eller barkarby snarast da antar jag om man vill fa tag pa en "tupplur". Ska förmodligen köpa en Sanyo PLV-Z1 fran Hong Kong nasta manad. Dom saljer tex. Panasonic Ae100E for ca 9300 svenska kr.
Postad 22 September 2003 - 07:54
Jag har testat båda sidor, men jag kan inte påstå att jag sett någon direkt skillnad. Just nu vet jag inte vilken sida jag använder.
Postad 22 September 2003 - 17:49
På IKEA Barkarby fanns det 82 st 200X195 vita i lördags (20:e september).
Alla finns inte framme utan ligger på lager. Jag tog fram en men lade tillbaka den då jag inte har pengar till min projje ännu... Mvh Magnus Eriksson Postad 23 September 2003 - 17:10
Jag köpte en grå mörkläggningsgardin hos persiennpågarna för 2000 spänn.
Ser mycket mer professionellt ut! Man kan välja en med fjäder som hela tiden vill rulla upp sig o fästa den med 2 krokar eller en skruv nertill, då är den alltid sträckt o fin. Skulle tro den är i klass med en greyhawk faktist, svärtan blir betydligt bättre än en vit duk. Duken är 2,40 bred. finns i flera olika längder. minst 4000:- billigare än en riktig duk. Ha de gott! Postad 23 September 2003 - 17:42
Minst 4000 billigare än riktig duk? För drygt 2000:- får man ju en riktig duk med samma bredd som gardinen du köpte.
Postad 28 September 2003 - 09:21
Jag själv gjorde jag som min förebild och numera andlige ledare; Emumannen här på forumet. Jag byggde en "duk" av en MDF-board. Man behöver inte bekymmra sig över att några kanter "rullar" sig. På IKEA köpte jag i stället ett fint tyg som maskerar min duk till en fin bonad när jag inte använder projektorn.
Postad 29 September 2003 - 07:37
Var iväg i helgen och kollade div möblemang på Ikea i Malmö, och passade givetvis på att kolla på tupplur också.
Såg att de hade både vita och ljusgrå. Tanken slog såklart att man kanske skulle prova den ljusgråa för att få en "Grey-line" duk =))) Problemet var att där var ett inslag av beige i färgen, undrar om detta går att justera med projektorns (PT-AE200) färgtemperatur. Vad tror ni? Köra på det säkra kortet Vit Tupplur, eller våga chansa på bättre svärta med Ljusgrå/beige Tupplur? Redigerat av zande, 29 September 2003 - 07:37. Postad 29 September 2003 - 23:03
Vad kostar en 200cm Tupplur?
Tar de inte in produkter på Ikea om man ber om det? Bor också i Uppsala och om det är som guggenheim säger så har de ju inte 200 cm här. Jobbigt att åka till kungens kurva bara för att köpa en duk, särskilt som jag verkligen hatar att vara på Ikea... Postad 29 September 2003 - 23:11
kostar ca 300 kr har jag för mig och jag har pratat med Ikea och dom finns på lager i Uppsala.
Postad 29 September 2003 - 23:34
Ahhh, underbart. Ska ut dit någon dag och se om det är ett bra alternativ eller om det vore bättre att måla på en skiva.
Har bestämt mig för att försöka piffa upp vardagsrummet lite så att det blir mer bio-aktigt. Postad 30 September 2003 - 12:17 Bumpar upp denna fråga!! Postad 30 September 2003 - 16:03
vad tror ni om den här duken : Projektorduk Draper Luma - 132x234 - 16:9 (White) ?
Postad 04 October 2003 - 22:38
Någon som har något bra tips på hur man fixar en enkel maskning på en Ikea "tupplur" gardin?
/Tyler Postad 21 November 2003 - 00:23
Nån som vet när IKEA ska börja sälja TUPPLUR igen? Behöver en mörkläggningsgardin...
Den fanns inte på deras hemsida. Postad 21 November 2003 - 02:41
Angående trådens ursprungsfråga: Kvalitetsduk eller Ikeagardin...
...Eller ska vi säga: Är det värt pengarna att skaffa en riktig duk? Jag är ju en sån kille som föredrar billiga lösningar, men det får inte bli dåligt för det, man vill ju ha så bra bild som möjligt till så billig peng som möjligt! I alla fall... Jag har hittills kört LCD på mörkläggningsväv från markishandlare, 7" CRT på vitmålad gipsskiva och 9" CRT på samma gipsskiva, har nu fått hem en Stewart Studiotek 130 med VeLux™-kanter, som ska monteras upp innom kort! Fick dessutom den till SUPER-pris hos en nystartad firma här i Umeå! ...då får vi se om det var värt pengarna!? Jag kan ge er mina reflektioner i denna tråd om det är någon som intresserar sig i det!? Janne Redigerat av Unregistered133b7964, 21 November 2003 - 02:45. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |