Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med rätt dvi kabel till z2

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2003 - 15:59

Unregisteredc8cd260d
  • Unregisteredc8cd260d
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag undrar vilken dvi kabel man ska använda mellan datorn - projektorn z2??

Är detta rätt kabel ?

DVI-I kabel 18+5 5 meter
Single link 2xDVI18+5 ha

Eller ska det vara ?

DVI-D kabel 24+1 5 meter
Dual link 2xDVI24+1 ha

Mvh Blaze

Postad 22 November 2003 - 23:53

Unregistered4f7f5a8f
  • Unregistered4f7f5a8f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Hej
En snabbgenomgång:
DVI är definierad för både analog och digital överföring.
DVI-A har endast analog koppling
DVI-D har endast digital koppling
DVI-I har både analog och digital koppling

DVI-D finns i 2 olika varianter, singel link för upplösningar tom 1280x1024.
Dual link för högre upplösningar.

Jag köpte en Singel link DVI-D till min Z2a men den använder jag ej. Jag använder för närvarande en VGA-kabel med en konverter i varje ända!! Varför?
Jo DVI-D fungerar dåligt att se på film från PCn. Z2 har för närvarande några små buggar. Den är svår att mata i 1280x720 från PC'n. Om man lyckas så blir det bara 60 Hz. Ej 50Hz som man vill ha då PAL-filmer kollas. Tvivlar på att det någonsin kommer att fungera med 50Hz DVI-D från PC till Z2. Jag ska själv beställa en DVI-I 18+5 kabel för att ha möjlighet till båda världarna utan att behöva skifta kabel. DVI-A går att tweaka till 50Hz, 1280x720 med superb bild. Ser eg. ej behovet av DVI-D.

Var har du hittat DVI-I kabel?? Det enda stället jag har hittat den på är hos Kjell&Co.

mvh Lars

>DVI-I kabel 18+5 5 meter
>Single link 2xDVI18+5 ha

>Eller ska det vara ?

>DVI-D kabel 24+1 5 meter
>Dual link 2xDVI24+1 ha

Postad 25 November 2003 - 00:42

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
DVI-I och DVI-D går också att hitta på MyCom i olika längder:
http://www.mycom.se/...egorier/432014/

Billiga, men vet ej hur bra de är dock... Kul och veta om de fungerar bra? någon som provat?

/Mange

Postad 27 November 2003 - 23:38

Unregistered39268
  • Unregistered39268
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Var hittar man billiga DVI till Scart kablar (eller adapters)?

Postad 19 December 2003 - 22:51

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Nån annan som har länkar till dvi-kabel sidor?

Postad 20 December 2003 - 11:10

Unregisteredf0cd4afd
  • Unregisteredf0cd4afd
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Beställde hos jonnybdata efter tips här på forumet. Hyggligt mellanpris för en 10meters DVI-I till DVI-I.

Postad 20 December 2003 - 13:37

Unregisteredd980cae2
  • Unregisteredd980cae2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Hej Bacali, såg att du oxå köpt en Isotech-kabel DVI-I från JonnyBdata. Är du nöjd? Min funkar perfekt.

Postad 20 December 2003 - 22:30

Unregisteredf0cd4afd
  • Unregisteredf0cd4afd
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej själv hemulen2. Japp jag har beställt en 10metare men den har inte kommit ännu. Tror det var på din rekommendation jag beställde den. Har även en Yamakawa på ingång men båda paketen är just nu hos posten. Kommer att ha samma uppsättning som du när allt anländer, t.o.m projen. Bra val :)

Kanske återkommer till dig om jag behöver tips med inställningar för att få igång DVIn till projen, om det är OK?

Om jag förstått dig rätt så är du själv rätt nöjd med bilden. T.o.m whiskeyn åkte ju fram om jag förstod det hela rätt! :o

Postad 23 December 2003 - 11:37

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag använder en Lindy 10 meters DVI-kabel efter tips från Emumannen i Brainwave-tråden. Dessvärre har jag problem med bilden. Se mitt e-mail till Lindy och deras svar nedan:

Hello Phil,

I purchased a 10 meter DVI cable a couple of weeks ago. I’m using it between a Radeon 9600 Pro graphics card and a Sanyo PLV-Z2 LCD projector. At XGA resolution everything is fine but at 1280x720 at 60 Hz, which is the projectors native resolution, there are white dots appearing randomly over the screen, about ten to twenty at the time. The dots seems to be one pixel in size and can be seen mainly in the black borders above and below the film itself (when in 2.35:1) but also when the film shows black or black with some text. From what I have read, these white dots can appear when the cable can’t handle the resolution and frequency at a certain length. Is this true? If so, I thought your cable would work at this, and even higher, resolutions at 10 meter. Isn’t that what you state? If it’s not true, do you have any ideas what could cause the problems?

Hi Anders,

First of all, I enclose a PDF DVI document for you to read.

Officially, DVI will only work using cables up to 7.5m - However, our extra cables have extra shielding which means that they are capable of providing a crystal clear signal at 10m.

The problem with DVI is that the main cause of picture problems is often the hardware used (As you will see in the trouble shooting section in the PDF). The strength of the signal generated from your graphics card and the sensitivity of your projector have as much of an effect on the final picture quality as the cable itself.

The problem is that every combination produces a different result. We have found that the best graphics cards for DVI are ATI cards, which produce a stronger signal. - Projectors are much more sensitive than a normal display, which makes the graphics card you use even more important.

Our cables are among the very best you will find anywhere - but if you use exactly the same cable on 6 different sets of hardware, I wouldnt be surprised if you got several different results for the picture quality. A lot of our customers buy a 10m cable and it works perfectly, yet other people have a problem for anything higher than 5m !!

Do you have a DVI Monitor or another PC with DVI to test the cable ?

I hope this helps - (we are open today and tomorrow, before closing for christmas until 2/1/04.)

If I dont hear from you, have a great christmas !!! :-)

Kind regards,.
Phil

PDF:en han nämner säger egentligen inte mer än det han nämner i svaret. Och nej, jag har ingen annan dator eller skärm som tar DVI.
Som synes verkar det här med DVI-överföring vara ett svårt kapitel och ett tips är att se till att få testa innan man köper. För min egen del gör det inte så mycket att det inte blir bra (det är ju fortfarande tittbart) vid 1280x720 eftersom jag förmodligen kommer att köra via komponent istället.
/Anders

Postad 29 December 2003 - 23:55

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Länk till nyttig kabelinfo:
http://www.sisaco.se/projektor.htm

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.