Jag är är ny inom detta område. Hittade ingen lina angående screendoors. Kan någon här beskriva vad det egenltigen är? Kan det vara så att en screendoor effekt är när man ser pixlar på skärmen?
MVH Christian
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 25 November 2003 - 21:47
Hej!
Jag är är ny inom detta område. Hittade ingen lina angående screendoors. Kan någon här beskriva vad det egenltigen är? Kan det vara så att en screendoor effekt är när man ser pixlar på skärmen? MVH Christian Postad 25 November 2003 - 22:05
Använd sökfunktionen här på forumet. Det har förklarats och diskuterats en hel del angående detta ämne.
Bra info finns även på: BigScreen Entertainment - Hemmabio och allt om den STORA bilden! Postad 25 November 2003 - 22:10
Hej, ingen expert på området, men det är nog mellanrummet mellan pixlar som menas, dvs mellanrummet som är mellan speglarna som reflekterar ljuset, ju tätare mellan speglarna(högre upplösning) ju tunnare linjer(screendoor).
Hoppas du förstår hur jag menar:) Detta är väl enligt min mening en LCD projjes svaghet, medans en DLP inte behöver ha så hög upplösning och du får ändå en bild med betydligt mindre(inen) screendoor, det är i alla fall min erfarenhet i ämnet. Men skall du skaffa en projje måste du fara å titta där de finns monterade för demo, smaken e så himla delad så det nån tycker e helt värdekasst kan nån annan tycka e kanon. Hoppas du vart lite klokare i alla fall, d e en djungel detta....... Postad 25 November 2003 - 23:16
speglar? det finns inga speglar i en lcd-projektor...
screendoor är en effekt som drabbar de flesta lcd-projektorer, och är mer eller mindre markant, det är nog alla överens om. men hur man skall beskriva fenomenet är värre.... översatt blir det väl närmast "myggnätsdörr" vilket väl är bästa beskrivningen - bilden ser ut som om man betraktar den genom ett finmaskigt myggnät (eller pollen-nät). Hur mycket man lider av det, varierar från person till person, själv ser jag det om jag tittar efter det men inte om jag tittar på filmen. (är det en skog eller en massa trän?) (jag ser nu att jag tom ser det på min 17" lcd-skärm till datorn som jag kör i 1280x1024 trots att det är en stillastående bild... ) -sunqan Postad 26 November 2003 - 01:09 Jag instämmer med citerade talare om vad screendoor är, men.... Antingen har du hökögon eller sitter du på TOK för nära skärmen om du ser någon screendoor-effekt på en 17"-skärm med 1280x1024 i upplösning... INGEN normal människa på ett normalt avstånd (säg t.ex. 60cm) ifrån en datorskärm kan se någon screendoor effekt enl. de förutsättningarna du nämner.... Anledningen till skillnaden mellan dlp och lcd vad gäller screendoor effekten är avståndet mellan "pixlarna". Det är helt enkelt tätare mellan speglarna i en dlp-projje än vad det är mellan pixlarna i en lcd-matris. Problemet är inte så markant idags-läget som det var för några år sedan, men lcd-projjarna lider till viss del av det fortfarande medans man faktiskt kan välja en dlp-projje med sämre upplösning än en lcd-projj och ändå inte behöva besväras av just "screendoor-effekten".... Nu finns det fler problem som hänger ihop med låg upplösning, men det är en HELT annan historia... Postad 26 November 2003 - 07:31
krasse: Man ser screendoor på de flesta tft-skärmar, utan hökögon. För mig är screendoor inte ett problem. Den finns där, men precis som med regnbågar på DLP så vänjer man sig. Det är i alla fall inget jätteproblem, nästan inget problem alls enligt min mening.
Postad 26 November 2003 - 12:11 Provade att söka just efter detta Dock finns det inte nån tråd som beskriver i detalj vad det egenltigen är. Glad för er som svarat angående screendoor. Nu har det rett ut en del problem. MVH Christian Postad 26 November 2003 - 14:53 Tft-skärmar! Tänkte inte på dom... Jag har ju aldrig sett en Tft-skärm som klarar 1280x1024 in action, så de kan jag inte uttala mej om. Själv sitter jag framför en Hyundai (!!) crt-skärm på 17" och även om jag pressar mej själv så syns inte någon "screendoor" på denna skärm förrän man kommer några få centimeter ifrån skärmen och detta när man kör med så låg upplösning som 1024x768... Det bevisar kanske bara att skuggmasken som finns i crt-skärmar är betydligt bättre än lcd-matrisen i en tft-skärm... Postad 26 November 2003 - 22:53
TFT och CRT är bra på olika saker. TFT har ofta bättre skärpa, pixlarna är väldigt distinkta.
Postad 27 November 2003 - 12:29 Inte så konstigt, när avståndet mellan pixlarna är så stort så att screendoor-effekt uppstår. Postad 27 November 2003 - 19:07
He he tänk såhär, alla har vi väl sett i varuhus/tv program, flera små 14 tummare sammkopplade till en jättestor bild, om man föreställer sig att varje tv är en pixel, och tvns kanter är mellanrummet, då får man en uppfattning om va SD är...
PS: hoppas ni tar det här med glimten i ögat //Philip Postad 27 November 2003 - 20:27
Fortsättning på liknelser: Man tänker sig en parkeringsplats full med bilar och varje bil föreställer en pixel.... Nä f-n, cineoholics liknelse var mycket bättre
Den ska jag använda i fortsättningen. Bra idé cineoholic!! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |