Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektor eller TV

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2003 - 17:06

Unregistered138dd22f
  • Unregistered138dd22f
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag har nu läst en massa inlägg här om projektorer och spontant tycker jag det pratas mycket om mörkläggning, rullgardin, svarta tak, gråa filmdukar och jag vet inte allt.

Detta prat har fått mig att tveka lite på en projektor.

Vi har ett stort vardagsrum 40 kvm, råspont i taket med infällda spotlight (med dimmer). Väggarna är vita och vi har 4 fönster i rummet, det är mao relativt ljust ljust i rummet.

Jag vill inte byta några färger och jag vill inte rulla ner rullgardiner så fort jag skall se på tv.

Jag är inte ute efter några bilder på flera meter, men vill gärna ha en bild på 70 tum eller liknande.

Passar det då med en projektor (har funderat på Epson TW200 eller Sanoy Z2) eller skall jag satsa på en Sony KP-44PX2 (44 tums bakprojektionstv. Reapris just nu.)

Jag är fullständigt novis på detta och står med en fot i vardera lägret.

Tacksam för Era kommentarer.

Postad 27 November 2003 - 17:42

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Si det. JEg har også samme problemet som deg. Helt ljusa vegger og tak, og to store vinduer (1x1,5m) i rommet projjen står i.
Det er ganske irriterende å ha et helt hvitt rom når man har projje, men jeg vil heller ikke, som du, male om. Da blir ikke min bedre halvdel så nøyd heller tror jeg :(

Var selv inne på tanken å kjøpe en bakprojekjon. Men etter å ha veid litt fra om tilbake, fant jeg ut at jeg heller ville ha en projje. Da har man ochså mange flere muligheter senere. Tex blåsa opp bilden hvis men flytter den til et annet rom, maler om, flytter osv.

Og krymper du bildet på en projje som du ser på ned til 40-50" blir et jo hyfsad bra!

Gå for en projje sier jeg!

Hoppas du skjønnte noe av norsken, og kvasi-svensken min :D

Postad 27 November 2003 - 17:47

Unregistered39268
  • Unregistered39268
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Tittade kort på z2-an via boxern (digital marksänd tv). Ljuset i rummet var påslaget och det var sportsändning. Såg bra ut och ljuset störde inte alls. Långfilmen (många mörka scener) såg lite sämre ut med fortfarande OK med ljuset på i rummet. Duken var på 80".

Redigerat av Unregistered39268, 27 November 2003 - 17:48.

Postad 27 November 2003 - 21:00

Unregistered138dd22f
  • Unregistered138dd22f
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
kenti, fellow,
Tack för Era svar. Inga problem med norskan. Blir väl kanske en projektor ändå.
Önskar gärna fler råd och synpunkter.

Postad 28 November 2003 - 06:38

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Jag har en liten 21 tummare som jag ser tv på och en projektor som jag använder för film och inget annat, ska du se mycke tv och ändå vill ha stor bild så vet te tusan om jag skulle välja en projektor då de blir dyra tv timmar med tanke på att lampan har en begränsad brinntid. Jag tycker att en projektor ska man använda till film för att få den där biokänslan, att använda den som tv är att förstöra hela biokänslan, de ska vara lite speciellt när man ser film. Jag skulle lägga pengarna på en bakprojektionstv istället, du får stor bild och de funkar trots att de är ljust i rummet men de är klart att har man gott om pengar så kan man ju skaffa både och men som sagt för att få den perfekta bilden från en projektor så krävs de bra mörkläggning, jag har mörkläggningsrullgardiner men på sommaren så blir de endå lite ljus och bilden blir bra men inte lika grymt bra som nu på vintern då man får totalmörker. Är man en filmälskare och vill ha biokänsla hemma så är de projektor som gäller helt klart men för tv tittande så är de helt fel.

Postad 28 November 2003 - 08:00

Unregistereda20d15f0
  • Unregistereda20d15f0
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Jag tror det är väldigt få projektorägare som använder sin projektor likt en TV. TV-program är helt enkelt inte gjorda för att visas på en stor duk. Provade en gång att titta på Rapport på min 100" duk. Uga va allt blev enormt stort. Använd projektorn vad den är bäst till, alltså film och sportsändningar enlig min mening. Vill du ha bioupplevelse måste du mörklägga rummet, men det är inte absolut nödvändigt att ha svarta väggar. Du kommer långt med ha en fet svart ram runt duken.

Ser du inte på så mycket film skulle jag satsa på en stor TV istället för en projektor. Men är du en filmslukare som lätt bränner 10 filmer i veckan, ja då faller valet enkelt på projektorn och då en CRT så klart.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.