Funderar på att skaffa Projektor men.
26 svar till detta ämne
Postad 01 December 2003 - 11:49
Unregistered611eb078
-
Unregistered611eb078
-
Rookie
-
2 inlägg
Godmiddag,
går i köpa projektor tankar, tyvärr så är det en hel del saker som är oklart för mig jag hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut ett och annat.
Jag har kikat på lite olika projektorer men den som tilltalar mig mest är Panasonic PT-AE300 , är det ett bra val?, dom hade den på en lokal sportbar och det va kanon fin bild.
Hur är det med livslängden på lampan i projektorn varierar det väldigt mycket?
jag har hört siffror från 2000-4000 timmar.
Projektorn är tänkt att användas för att se på vanlig tv också, finns det några nackdelar med projektor annat än att mycket tvtittande = lampan måste bytas fortare? - mår projektorn dåligt om man sitter o "zappar" mycket?
Som duk tänkte jag ha gipsplattor som man sedan målar med takfärg med en väldigt fin roller, givetvis blir det några lager färg vad tror ni om det?
Vi börjar så här jag har 1000 andra frågor också
::Stefan::
Postad 01 December 2003 - 16:22
Unregistered49dbbe2f
-
Unregistered49dbbe2f
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Använd sök funktionen, jag tror du kommer att hitta mycket matnyttigt att läsa.
Mvh
Kyllergard
Postad 01 December 2003 - 17:42
Unregistered6bc99a90
-
Unregistered6bc99a90
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Använd sökfunktionen, jag tor du kommer finna mycket bla bla bla bla....
Hatar såna idiotiska inlägg, försök hjälpa killen istället för att visa prov på din stora likgiltighet!
meningen med ett forum är att få fram en diskussion där olika erfarenheter ställs mot varandra, annars kunde vi lika gärna använda google för att leta reda på våra svar.
Tänk efter nästa gång snälla du!
För att ge ett exempel på detta så svarar jag på nybörjarens fråga!
Nej projektorer mår inte dåligt av zappande, MEN det kanske finns någon på detta FORUM som läser detta som har andra erfarenheter!
Postad 01 December 2003 - 17:46
Unregistered217b1113
-
Unregistered217b1113
-
Beroende
-
-
1037 inlägg
Hörru Kegerator..
alla kanske inte kan projjar...
men det finns en sökfunktion på detta forum som
funkar alldeles utmärkt...
/mateye
Postad 01 December 2003 - 19:07
Unregistered611eb078
-
Unregistered611eb078
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan igen,
jepp jag har användt sökfunktionen det va det första jag gjorde  , det verkar inte vara så många som använder sin projektor för att just se på tv utan det är bara för att se på filmer några enstaka gånger, så det kanske inte är någon bra ide att ha den för tv-tittande också.
Hur är det med lampan i projektorn är den svår att byta ut eller krävs det specialverktyg och erfarenhet?
tacksam för svar
//Stefan
Postad 01 December 2003 - 20:10
Unregistered6bc99a90
-
Unregistered6bc99a90
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Matye:, det var ju precis det jag sa "hörru"!
Du läste fel hörru
/David
Postad 01 December 2003 - 20:11
Unregistered6bc99a90
-
Unregistered6bc99a90
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag kritiserade kyllergard "används sökfunktionen"
gillar inte sånt
Postad 01 December 2003 - 22:06
Unregistered39268
-
Unregistered39268
-
Användare
-
-
245 inlägg
Panasonic 300 är bra val. Tänk på att den inte har Lens Shift dvs måste vara placerad antingen uppåner (övre bildkant i höjd med linsen) eller rättvänd på bordet (nedre bildkant i höjd med linsen). Är det inget problem för dig då är det bara till att slå till och köpa en reservlampa (ca 2800:- hemma eller 230€ utomlands) när du ändå är i gång..
Postad 01 December 2003 - 22:12
gemeni
-
gemeni
-
Lärjunge
-
-
375 inlägg
Det går alldeles utmärkt att använda projektor för att titta på TV. Somna inte till ett tråkigt TV program bara, blir dyrt i längden med lampbyten.
Jag har två projektorer hemma, en för Film och en för att titta på TV med (i ett annat rum).
Att byta lampan är relativt enkelt, i de flesta fall behövs bara en skruvmejsel.
Lamptiden varierar på olika projektorer men ligger runt 3000 timmar, vissa projektorer kan köras på "sparlåga", då varar lampan ytterligare några 1000 timmar.
Tänk bara på att om du tittar på TV så krävs det att rummet är mörklagd (självklart även vid filmtittande), annars blir bilden rätt kass.
Det är inte alltid man vill sitta i ett helt mörkt rum när man tittar på TV, det brukar vara lättare att motivera att rummet är mörklagt vid filmtittande.
Postad 01 December 2003 - 22:17
Unregistered217b1113
-
Unregistered217b1113
-
Beroende
-
-
1037 inlägg
Jag kritiserade kyllergard "används sökfunktionen"
gillar inte sånt
Men jag menade dig.... om du är trött på sånna inlägg (använd sökfunktionen) så kanske du kan ha en trevligare ton,eller att välja att inget säja.. sökfunktionen finns ju för att man ska kunna leta reda på sånt man vill veta.. utan en sån så blir det ju ett stort träsk med inlägg med samma info hela tiden.. /mateye
Postad 01 December 2003 - 22:32
Unregistered20a698a5
-
Unregistered20a698a5
-
Användare
-
-
132 inlägg
Nu tycker jag det överdrivs när det gäller lamptider. Det är inte helt ovanligt att en lampa får bytas efter endast antal hundra timmar. Vad som är normalt vet jag inte. Det beror säkert på temperaturen i lokalen,damm och hur projektorn är placerad. Man kan nog räkna med mer än tusen timmar men man kan knappast vara säker på två tusen timmer.
Postad 01 December 2003 - 23:27
Unregistered6bc99a90
-
Unregistered6bc99a90
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
mateye. du fattar uppenbarligen inte hur ett forum fungerar
Postad 01 December 2003 - 23:37
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Kan vi lägga ner tuppfäktningen nu eller tycker ni att den bidrar till något positivt?
Postad 01 December 2003 - 23:54
Unregistered01ee2784
-
Unregistered01ee2784
-
Användare
-
-
121 inlägg
Frågan är om det inte är värt att vänta några veckor tills efterföljaren, PT-AE500 kommer. Ett rimligt svenskt introduktionspris lär väl bli ca 19500 kronor (ren spekulation från mig, la på 30% på det tyska priset). Å andra sidan, i den här branchen kommer bättre modeller hela tiden så den som väntar på något bättre riskerar att få vänta hela tiden.. 300'an är mycket bättre än vad dubbelt så dyra projektorer var för bara något år sedan.
Nåja, det var inte särskilt klarläggande  . Jag har själv sett 300'an hos en kamrat och blev mäkta imponerad. iofs har jag ytterst begränsad erfarenhet av projektorer , men det har ju de flesta andra också.
Du är själv nöjd med den och jag tror de flesta instämmer med att det är en av de bästa (kanske den bästa?) i sin nuvarande prisklass. Leta rätt pris via priicerunner eller prisjakt, det lär vara många affärer som sänker priserna rejält nu när uppföljaren är på väg - priset kan variera kraftigt.
Postad 02 December 2003 - 10:52
Unregistereda20d15f0
-
Unregistereda20d15f0
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Glöm idén att använda projektorn som TV. TV-program är i allmänhet inte gjorda för storbildsprojektion, så det kommer inte se speciellt snyggt ut. Då är det bättre att du köper en bakprojektionstv på 40" eller nått. Dessutom måste du ha rätt mörkt i rummet för att verkligen kunna njuta av bilden, i alla fall om du vill ha TV-kvalitet. Bäst är köra med kombination med en TV för just TV-program och projektorn när det är film och sport.
Postad 02 December 2003 - 11:19
Unregisteredc60f43a5
-
Unregisteredc60f43a5
-
Användare
-
-
114 inlägg
TEO: Har du egen erfarenhet av TV via projektor? Själv håller jag inte med dig för 5 öre nämligen.. TV-program är i allmänhet inte gjorda för storbildsprojektion, så det kommer inte se speciellt snyggt ut
Skrev du... Vad är det som inte ser speciellt snyggt ut? Sen skriver du.. "då är det bättre o köpa en bakprojektions tv på ca 40" "... För 5år sen så var 40" storbilds tv... Utvecklingen går framåt... Själv har jag haft 2st bakprojektions tv apparater på 40".. Idag kör jag en projektor på 90".. Personligen kommer jag nog aldrig slänga in en TV igen. Skulle möjligtvis vara en plasma eller liknande, men då är det för utseendets skull, inte för den lilla bildens skull... Kan hålla med om att det kräver lite projektor om man skall ha den som TV, vet inte om de billigare panasonic projjarna m.m. skulle vara acceptabla som TV.. Men om man tar min Epson som ett exempel så tycker jag den har fullt godkänd bild även på TV tittande. Sen beror ju det på om man har en bra TV signal eller ej... Men med en bra projektor, bra kablar, och en digital satellitbox, så är bilden klart godkänd... Sen vad gäller mörkläggning så är det helt ok att inte mörklägga totalt när man har en TV/bakprojetions TV... Men när man har en projektor så måste allt vara helt perfekt..  Så dåliga är inte dagens projektorer anser jag, jag har verkligen inte total mörkläggning när jag tittar TV, och jag tycker bilden är betydligt mycket roligare att titta på än en vanlig 32" tex.. även till TV...
Postad 02 December 2003 - 11:55
Steppo
-
Steppo
-
Användare
-
-
146 inlägg
Själv skulle jag aldrig skippa TVn.
Jag använder bara min projektor till film och lite sport. Ska man sitta och sappa runt tycker jag det är bättre att använda TVn.
Jag är väldigt känslig mot det lilla surrande en projektor alltid ger ifån sig. Det hör man nästan aldrig i en film, då det nästan alltid är lite ljud i alla fall. Men om man kollar på tex. Aktuellt blir fläktljudet betydligt påtagligare. Å sitta och lyssna på en surrande fläkt hela kvällen, nja...
Sen det där med mörkläggning. Den här årstiden är det ju inga problem, men inte lika kul att stänga in sig i ett mörkt rum när det är strålande solsken.
/Stefan
Edit: Stavfel
Redigerat av Steppo, 02 December 2003 - 11:58.
Postad 02 December 2003 - 12:47
Unregisteredc60f43a5
-
Unregisteredc60f43a5
-
Användare
-
-
114 inlägg
Steppo:
Angående fläktljudet så stämmer det..
Där har du iaf en poäng som jag köper jämfört med tidigare inlägg..
Det kan nog vara lite mer störande på vissa TV program, men jag har nog vant mig...
Sen vad gäller o stänga in sig i ett mörkt rum när dert blir ljusare ute..
Vad är det som gör det bättre att stänga in sig i ett mörkt rum när du har en TV?
Själv skulle jag inte stänga in mig i ett mörkt rum vare sig jag hade TV eller projektor...
Visst, projektorn är ljuskänsligare än en TV, men dra ner en persien om solen ligger på mot projektorn behöver ju inte betyda att man sätter sig i ett mörkt rum.
Själv skulle jag dragit ner även om det stått en 32" i rummet...
Total mörkläggning är trams enligt mig...
Det jag menar är att har man en 32" tv så kan man ha vita tak och ljusa tapeter o golv.
Men har man en projektor så måste man helt plötsligt måla tak,väggar,golv svarta..
Även en TV får en bättre bild med svarta tapeter och svart tak..
Bara för att man köper en Projektor så behöver inte allt göras så att bilden skall bli så bra det bara går.
Redigerat av Unregisteredc60f43a5, 02 December 2003 - 12:48.
Postad 02 December 2003 - 13:32
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Kan hålla med om att det kräver lite projektor om man skall ha den som TV, vet inte om de billigare panasonic projjarna m.m. skulle vara acceptabla som TV..
Tänkte bara flika in att prisskillnaden inte är så enorm mellan de "billiga" Panasonicprojjarna upp till Epsons TW200-modell som är uppföljaren till XpeaKer's (och EMUmannens?) fina projjar. Vad jag läst har det varit mycket problem med Panna 300, t.o.m. så pass mycket att man slutar med modellen nu då 500 lanseras. (Bra om insatta dementerar eller bekräftar detta. Jag går bara på hörsägen.) I övrigt är jag helt på XpeaKers linje, så när som på att jag nog skulle ha en liten billig 28" att slötitta på t.ex. nyheterna, men det är en smaksak.
Postad 02 December 2003 - 14:21
Unregistered32857
-
Unregistered32857
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Det funkar alldeles utmärkt att använda nästan vilken proj somhelst för att se på tv på.. en panasonic 300 funka alldeles utmärkt...
Man kanske inte kan titta i direkt solsken men det kan man itne med en vanlig crt tv heller.
Man kan också dessutom ha halvljust i rummet även om man kör projektor.. inga problem.. det är bara att de svarta delarna blir gråvita..
Postad 02 December 2003 - 16:39
Unregisteredc60f43a5
-
Unregisteredc60f43a5
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hifisnubben:
Det jag menade med dom billigare panasonic projjarna var inte att min är så mycket bättre än dom...inte meningen o skryta över min projje.
Har nämligen inte sett panasonic 300/500 live... därför tog jag min egna som ett exempel.
Panasonic projjarna var alltså också bara ett exempel.
Men jag har sett Panasonic 100 och den skulle jag själv inte vilja ha som en TV, den har enligt mig en acceptabel bild när det vankas DVD film, men enligt mig så blir det för dåligt för TV...
Går säkert helt ok till tex canal+, men till en fotbollsmatch med taskig kvalite som det kan vara tex på viasat ibland, då är nog gränsen högre än en panasonic 100 i mitt fall...
lite off.
Vad gäller tw 200 som inte är så mycket dyrare än panasonic 300/500 så hörde jag att det var en nerbantad version av tw 100, uppföljaren kommer heta tw 500..
Det är vad jag hört där jag köpte min projektor, och nämner inte detta med säkerhet alltså, men det kanske är som du säger?
Sen förstår jag om man väljer en 28" till tv tittande pga taskig bildkälla eller priset.
Men jag kan inte förstå riktigt dom som skulle välja en 28"/32" tv istället för en bra projektor som tv om man fick välja fritt..
Jag respekterar det, men jag har svårt o förstå det..
Redigerat av Unregisteredc60f43a5, 02 December 2003 - 16:42.
Postad 03 December 2003 - 12:11
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det jag menade med dom billigare panasonic projjarna var inte att min är så mycket bättre än dom...inte meningen o skryta över min projje.
Jag tog det inte så. Tänkte bara att det kunde vara läge att tipsa StefanK om att det finns alternativ till Panasonic och att om du är nöjd med din så kanske TW200 är ett bra alternativ att kika på. (Har märkt att många stirrar sig blind på de priser som är angivna på respektive persons galleri (och priset på din proj där kanske verkar avskräckande). Om sedan den info jag läst om att TW200 skulle vara uppföljare är felaktig ber jag om ursäkt för det. Förlåt om jag var otydlig. Tycker du haft mycket vettiga och bra inlägg som jag absolut inte tolkat som "skryt".
Postad 03 December 2003 - 12:16
Unregisteredc60f43a5
-
Unregisteredc60f43a5
-
Användare
-
-
114 inlägg
Ok, missförstod lite kanske.. 
Hur som helst, priserna jag angivit i mitt galleri är ju vad sakerna kostade när jag köpte dom.
Men det har man märkt i många gallerier. man borde kanske ta bort prisuppgifterna.
Vad gäller priset på min projektor så vet jag inte hur priset i mitt galleri stämmer överens med dagens butikspris.
Vet inte ens om TW100 går att få tag på längre.
Kollade på prisjakts länkar, där fanns den för 49k som billigast..
Verkar underligt...
Men visst, TW200 kan säkert vara ett alternativ att titta närmare på för StefanK.
Redigerat av Unregisteredc60f43a5, 03 December 2003 - 12:43.
Postad 04 December 2003 - 10:13
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Kollade med en polare igår som varit och kikat på projjar. Om TW200 sa han att han inte uppfattade fläktljudet som mer störande än andra projjar (t.ex. Z2) och att den var tyst i jämförele med "dammsugaren" Z1. Blev förvirrad och kikade i nya Hemmabiotidningen där den fick gott betyg för ljudnivån (4). Där stod dessutom att det var den direkta uppföljaren till TW 200. Nu är inte Hemmabiotidningen direkt kända för att ha tillförlitliga fakta, så jag surfade runt och blev bara mer förvirrad. På en hel del ställen står informationen att TW200 är 100ans eftertrådare, men attd et kommer en 500-modell som blir "top of the line", men den är snäåået bättre än både tw100 och 200. Dessutom varierar fläktljudsangivelsen väldigt. jag blir inte klok på detta. Antar att det är som vanligt - bara ut och skaffa sig en egen uppfattning.
Postad 04 December 2003 - 10:24
Unregisteredc60f43a5
-
Unregisteredc60f43a5
-
Användare
-
-
114 inlägg
Ok.. då är det nog så att tw200án är uppföljaren till tw100án..
Men om den är sämre än tw100 så tycker jag det är en falsk marknadsföring.
Är den likvärdig eller bättre så måste ju det vara ett kanonpris!. (enligt mig iaf)
Har iofs inte tittat på z2, pana 500, LG´n eller så, det kanske har hänt såpass mycket sista året så även dom är likvärdiga tw100?
jeje, skall själv ut på jakt snart.. då får man se...
Postad 04 December 2003 - 11:50
Unregisteredf5529f84
-
Unregisteredf5529f84
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hej!
Jo du det är inte så lätt att veta vad man skall köpa (helst vill man ha både storbild och plasma).
Jag har just nu en Philips Monroe som jag köpte för 3år sedan och jag använder den även vid TV tittande.
Den har nu gått ca 3900h och dom säger att lampan håller i ca 6000, men lampan blir ju sämre med tiden och vid 6000h så är nog färgerna helt åt h-vete dåliga.
Det jag tycker är jobbigt med att ha den som Tv ärdels som andra har sagt att man kan störa sig på surret, och att jag faktisk skulle vilja ha mindre bild än det går att justera när man titttar på Tv.
Angående fläktljudet så ljuger (undanhåller saningen) ibland, för det man inte säger är att när väl projektorn blir för varm och det inte räcker med det vanliga varvtalet så verkar det som en turbo går in och tokhöjer varvtalet för att kyla.
Vet ej hur det är med den där projektorn, men på Monroen är det så
MVH/Magnus
Postad 08 December 2003 - 13:20
mocus
-
mocus
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Jag är oxå inne på att skaffa en projje.
Fasstnade dock på lens-shift
Min plan var att placera projjen på väggen över huvudet. Tror att det kan bli ett bra avstånd.
Men lens-shift menas det med såkallad "sideshoot" ? eller vad de kallas så ###### mycket slang o benämningar hela tiden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|