Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EGA-ingång

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2003 - 10:02

superior
  • superior
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har en fråga angående ingångar på CRT-projektorer. Min projektor (Nordmende TVP-100, nästan säker på att det är en sån i varje fall), har RGB-ingång med BNC och en DSUB-ingång. Är det någon skillnad på dessa ingångar? Det jag kommit fram till är att det är EGA-ingång på DSUB:en i vilket fall, och förmodligen även på BNC. En skillnad kvarstår dock, det finns bara 1 st sync-ingång på BNC, men 2 st på DSUB:en. Ut från grafikkortet är det både V-sync och H-sync, så detta kan ju vara förklaringen på problemet. Jag har alltså inte hunnit testa DSUB-ingången.

Har testat att ha mitt Radeon-kort som källa och skicka in den signalen direkt på BNC, men det blir inte bra. Har ställt ner upplösning till 640*400 med Powerstrip, men fortfarande bara flimmer på projektorn. När jag är inne i BIOS blir det något bättre, får i varje fall bild, men ändå för hög upplösningen verkar det som.

I grund och botten är mitt problem att jag vill använda datorn som källa, och inte använda TV-ut och in på SCART:en sen, p.g.a. den dåliga kvaliten på TV-ut:en. Tycker att det borde gå att få att fungera bättre genom att köra RGB från grafikkortet, om man bara kan få det att fungera...

*Går det att använda ett VGA-grafikkort som ett EGA-kort, men fortfarande använda overlay?

*Om detta inte går, blir det markant bättre bild från ett X-card, om jag ska fortsätta att använda SCART-ingången?

Tacksam för svar! =)

Postad 09 December 2003 - 10:25

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
.....EGA...har ju inte ens hört begreppet de sista 10 åren. Vill ha för mig att upplösningen ligger på 480x360 pixlar, skickar du VGA 640x480 så går det ju inte.

Tror faktiskt inte det går att köra någon form Windows under VGA längre, det är ju default, lägsta upplösningen utan drivare.

case

Postad 09 December 2003 - 11:50

superior
  • superior
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

.....EGA...har ju inte ens hört begreppet de sista 10 åren. Vill ha för mig att upplösningen ligger på 480x360 pixlar, skickar du VGA 640x480 så går det ju inte.

Tror faktiskt inte det går att köra någon form Windows under VGA längre, det är ju default, lägsta upplösningen utan drivare.

case

Enligt länk är maxupplösningen för EGA 640x350. Jag lyckades att sänka upplösning i windows till 320x200, med hjälp av Powerstrip, så just den saken borde inte vara något problem i detta fall. Det jag funderar på är om det kan ha att göra med att jag inte använder DSUB-ingången. Eller så är det något helt annat =)

Postad 09 December 2003 - 13:23

theN
  • theN
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Tyvärr är inte EGA och VGA det minsta kompatibla. EGA är en gammal digital standard som är begränsad till max 16 färger, medan VGA är analog.

Postad 09 December 2003 - 14:09

superior
  • superior
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Tyvärr är inte EGA och VGA det minsta kompatibla. EGA är en gammal digital standard som är begränsad till max 16 färger, medan VGA är analog.

Så det är med andra ord helt kört att uppnå bättre bildkvalité via denna ingång? Får väl bli att köpa ett Realmagic-kort. Är det någon som vet hur ildkvalitén är jämfört med en stationär DVD-spelare? Enligt artiklar jag läst ska det vara ungefär samma, och då är jag nöjd, någon som kan motbevisa? Känns ju tråkigt att lägga pengar på något som inte bra...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.