Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektor eller plasma?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 December 2003 - 08:06

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Vad väljer man vilket är bäst om man skulle välja typ Panasonic AE500 eller en 42" plasma kostar väl ca 35000:- så jämförelsen blir väl inte exact i förhållande till priset men tipsa mig ni alla som kan lite om detta. Tack på förhand.

EDIT: Ha inte bara stora bokstäver i rubrikerna, ni får inte mer uppmärksamhet för att ni har det.
Mvh Christofer (CHBG)

Redigerat av Unregistered0bc846ae, 10 December 2003 - 12:27.

Postad 10 December 2003 - 09:30

Unregistered07a5df97
  • Unregistered07a5df97
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag går i exakt samma tankar. Det jag söker är nog en pryl jag kan använda till både tvtittandet och bion. Det känns lite tråkigt att lägga 20000 på en projje och sätta den i vardagsrummet för att titta på den vanliga tvn när det ska tittas på sport, robinsson och liknande...

För mig lutar det antingen åt en plasma för 30000 eller en projje för 20000. I nuläget är det projje som gäller men sänks priset lite till blir det en plasma eller LCD.

Postad 10 December 2003 - 10:18

sponken
  • sponken
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Plasma=TV
Proj=Film

JAG tycker plasman blir för liten för film och proj för stor för TV. TV program brukar inte vara filmade för att tittas på stort format (för snabba panoreringar mm....)

Postad 10 December 2003 - 21:12

Unregistered787ef59d
  • Unregistered787ef59d
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Det finns ju så klart den där aspekten med Tv-tuner och så att väga in med. Proj är kanske inte 100% klockrent till TV, men det beror väl lite på linsen. En proj med kraftig zoom som man monterar så man kan zooma in för att få en liten bild (typ 60, 70 tum) borde inte kännas för stor för TV, sen skall man ju så klart kunna zooma ut för bio känslan på film.

För min del lär det nog inte bli nåt problem eftersom jag mest ser på film på TV ändå =) och fotboll gör sig nog bra i fet bild det med =)

Postad 10 December 2003 - 22:24

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Ja den där skärskilt speciella tv-känslan får man ju absolut inte gå miste om! :D

Allvar, varför inte lägga 20000kr på en proj, som används till film, stora sportevenemang och liknande, och sen lägga 10000-15000kr på en bra 32" ?wide? som används till all övrigt tv-tittande/dötittande/texttv och liknande.

Då får du ju både äta kakan och ha den kvar, för 35000kr...

Plasma är än så länge överdrivet dyrt, enda fördelen är platssparande, snygg, möjlighet att köra prog scan, resten är bättre på en bra crt!

Postad 10 December 2003 - 23:10

Bamses Far
  • Bamses Far
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Svaret är mycket enkelt (och lita nu på en som äger en 50" plasma :D): Börja med projektor OM ni har möjlighet till det - det finns ingen chans i världen att en plasma för 30 kkr eller därikring kommer att ha någon bra bildkvalitet. Det är helt enkelt en omöjlig ekvation. Bra plasmor kostar en bra bit över 50 kkr, antagligen runt 70 för en riktigt bra 42" - och då är den fortfarande för LITEN i storlek. En 50" kostar runt 90-100 kkr, och den slår fortfarande inte en projektor.

Ytterligare en sak att hålla i minnet är att plasmor rent generellt är MYCKET känsliga för vilken typ av signal de får. Det är ganska vanligt att de t.ex. enbart accepterar PAL interlaced... Jag vet faktiskt bara 3 plasmor från totalt TVÅ tillverkare som klarar av progressiv PAL utan några som helst problem. Men faktum kvarstår, bra är de inte - i alla fall inte om man jämför en 70 kkr plasma mot en 70 kkr projektor.

Således skaffar man en projektor, och vill man inte använda den för vanligt TV tittande så gör som Herr Död (Dr. Death) föreslår: Köp en TV.

Och kom ihåg, jag äger redan en av de bästa (enligt lilla mig) plasmorna som finns - och jag är iofs nöjd, men vet att det går att få MYCKET bättre bild med en projektor !!!!

Postad 11 December 2003 - 07:20

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Svaret är mycket enkelt (och lita nu på en som äger en 50" plasma :D): Börja med projektor OM ni har möjlighet till det - det finns ingen chans i världen att en plasma för 30 kkr eller därikring kommer att ha någon bra bildkvalitet. Det är helt enkelt en omöjlig ekvation. Bra plasmor kostar en bra bit över 50 kkr, antagligen runt 70 för en riktigt bra 42" - och då är den fortfarande för LITEN i storlek. En 50" kostar runt 90-100 kkr, och den slår fortfarande inte en projektor.

Ytterligare en sak att hålla i minnet är att plasmor rent generellt är MYCKET känsliga för vilken typ av signal de får. Det är ganska vanligt att de t.ex. enbart accepterar PAL interlaced... Jag vet faktiskt bara 3 plasmor från totalt TVÅ tillverkare som klarar av progressiv PAL utan några som helst problem. Men faktum kvarstår, bra är de inte - i alla fall inte om man jämför en 70 kkr plasma mot en 70 kkr projektor.

Således skaffar man en projektor, och vill man inte använda den för vanligt TV tittande så gör som Herr Död (Dr. Death) föreslår: Köp en TV.

Och kom ihåg, jag äger redan en av de bästa (enligt lilla mig) plasmorna som finns - och jag är iofs nöjd, men vet att det går att få MYCKET bättre bild med en projektor !!!!

Tack för dessa råd lutar nu åt en AE 500 när den väl dyker upp om den kommer att kosta under 20000:- vill säga.

Postad 11 December 2003 - 12:05

Unregistered91ad2015
  • Unregistered91ad2015
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Bamses Far: Och vilken plasma är det du använder som är så bra? Hittade inte det nånstans.. :D

Postad 11 December 2003 - 15:36

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Bamsepappa:
Tror nog att utvecklingen börjat springa ifrån dig här, jag har en 32" Philips plasma TV hemma med PixelPlus och hela kittet (32PF9965), som iof kostar lite mer än 30 000 kr ute i butik, men den är sjukt bra för TV tittande. Sen är det klart att om man ökar TVns storlek utan att öka bildens upplösning så blir det så klart sämre bild på samma tittavstånd. Har sett en del 42" och 50" som krävt ganska rejält avstånd för att ge bra bild, och då har man kanske skjutit sig i foten. Men när det gäller filmupplevelser så är projektorn helt ohotad.

/pJ

Postad 11 December 2003 - 17:24

Bamses Far
  • Bamses Far
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
jiggly: Pioneer 503MXE med PDA-5002 videokortet. Denna plasma var den enda från Pioneer innan de nya som just presenterades som klarade progressiv videosignal plus att den har 10 bitars gråskala. Deras nya 504/434 klarar bevisligen av progressiv videosignal, however vet ej om deras glas (alltså själva skärmen) klarar 10 bitars gråskala - det borde de göra men jag har inte undersökt detta.

improwise: Ja när jag köpte min plasma kostade den 130.000 - numera kostar samma plasma runt 75-80.000 plus delar (väggfäste och videokort i mitt fall). Så visst har utvecklingen gått iväg, framförallt på mindre plasmor. Men inte riktigt så långt som man ibland vill eller önskar... Fast jag kan inte uttala mig om Philips plasmor ety jag har faktiskt bara sett dom i butik och de är aldrig korrekt justerade.

Det största problemet med plasmor idag är i mina ögon två: Fel upplösning (realtivt framtidssäker investering) resp dålig gråskala (ja jag vet Pioneer 503MXE är helt klart en av de bättre, men fortfarande så finns det en bra bit kvar till CRT). Angående upplösning: den jag har är på 1280*768, och det är minimum som jag ser det - ja möjligen skulle man kunna gå ned till 1280*720 (720p) men under detta bör man inte vara. Optimalt borde vara typ 1600*1080 (1080p)...

För övrigt: Det finns något som benäms "fastbränning" (eller liknande), vilket innebär att en bild så att säga fastnar i skärmen. Jämför med gamla riktigt dåliga datorskärmar som hade djupa inbränningar av att alltid visa samma text dag in och ut... Nu är det iofs inte så himla stor risk för det längre, men detta "fenomen" finns faktiskt kvar fortfarande - fast i mycket dunklare form, och de flesta plasmaskärmar har inbyggda funktioner för att aktiver upp allt igen till "nyskick" så man skall inte hänga upp sig på detta allt för mycket... Men per definition så finns det fortfarande...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.