jiggly: Pioneer 503MXE med PDA-5002 videokortet. Denna plasma var den enda från Pioneer innan de nya som just presenterades som klarade progressiv videosignal plus att den har 10 bitars gråskala. Deras nya 504/434 klarar bevisligen av progressiv videosignal, however vet ej om deras glas (alltså själva skärmen) klarar 10 bitars gråskala - det borde de göra men jag har inte undersökt detta.
improwise: Ja när jag köpte min plasma kostade den 130.000 - numera kostar samma plasma runt 75-80.000 plus delar (väggfäste och videokort i mitt fall). Så visst har utvecklingen gått iväg, framförallt på mindre plasmor. Men inte riktigt så långt som man ibland vill eller önskar... Fast jag kan inte uttala mig om Philips plasmor ety jag har faktiskt bara sett dom i butik och de är aldrig korrekt justerade.
Det största problemet med plasmor idag är i mina ögon två: Fel upplösning (realtivt framtidssäker investering) resp dålig gråskala (ja jag vet Pioneer 503MXE är helt klart en av de bättre, men fortfarande så finns det en bra bit kvar till CRT). Angående upplösning: den jag har är på 1280*768, och det är minimum som jag ser det - ja möjligen skulle man kunna gå ned till 1280*720 (720p) men under detta bör man inte vara. Optimalt borde vara typ 1600*1080 (1080p)...
För övrigt: Det finns något som benäms "fastbränning" (eller liknande), vilket innebär att en bild så att säga fastnar i skärmen. Jämför med gamla riktigt dåliga datorskärmar som hade djupa inbränningar av att alltid visa samma text dag in och ut... Nu är det iofs inte så himla stor risk för det längre, men detta "fenomen" finns faktiskt kvar fortfarande - fast i mycket dunklare form, och de flesta plasmaskärmar har inbyggda funktioner för att aktiver upp allt igen till "nyskick" så man skall inte hänga upp sig på detta allt för mycket... Men per definition så finns det fortfarande...