Panasonic px10, px20 eller pd30?
Postad 16 December 2003 - 18:12
Postad 17 December 2003 - 18:56
Postad 17 December 2003 - 21:08
Panasonic 32PD30 har en teknik som kallas för Acuity, vilket är Panasonics PixelPlus-variant. Den är mycket bättre än PixelPlus, men personligen så gillar jag det inte. Det som är bra med PD30 är att den har en högupplöst skärm, mer än Philips skärmar. Philips skärmar har 30% mer linjer medans Panasonic 32PD30 har över 40% fler.
Dessutom så kan man stänga av Acuity om man inte gillar det.
Med Acuity avstängt så är bilden mycket skarpare än PX20n och den får den 3D-effekt man för det mesta brukar få med Loewe's tv's. Det känns helt enkelt som om man tittar igenom en fönsterruta på tredimensionella personer istället för att se på en platt projektion av bilden.
Med Acuity påslaget så är bilden mer skarp fast om man går nära så ser man grynighet i bilden som på Philips PixelPlus fast i mycket mycket mindre proportion. Det verkar fullständigt värdelöst på dåliga mottagningar, men på bra källor som t.ex. DVD-spelare så kanske det kan fungera riktigt bra? Personligen som sagt, så föredrar jag att ha det avstängt oavsett. Man får ändock bra bild pga den högupplösta skärmen.
Som vanligt så finns det dock både för och nackdelar med 32PD30 mot PX20.
Fördelen är ju att du får en markant bättre bild med en "3D-effekt" även om du inte använder Acuity.
Nackdelen är att designen på TVn är ovanligt vedervärdig. Och om man inte vill ha det lika fula överprisade tv-bordet så blir det ännu värre.
Så du får fråga dig själv vad du prioriterar högst, en ovanligt bra bild före en rent ut sagt jävlig design eller litet mindre bra bild och en normalful design
Att bilden känns mjukare på PX20 har du rätt i. Det beror på att kontrasten är sämre.
Personligen så köpte jag Panasonic TX-32PD30 (kommer nu på fredag är det sagt).
Hoppas bara att det inte är problem med 32PD30 i Sverige som det är i England. Dom har tydligen haft en hel hop med problem.
Du får ursäkta hur virrig min amatörjämförelse av TV-apparaterna är.. jag är litet trött
Lycka till med TV-köpet.
PS: Trots att man får den 3D-effekt och bildkvalitet som man brukar få med Loewe's TVs så tycker jag att Loewe Anaconda 32" är mycket bättre än 32PD30 bildkvalitetsmässigt på alla sätt och vis. Samt designmässigt ;P
Redigerat av nox, 17 December 2003 - 21:19.
Postad 17 December 2003 - 21:25
Oavsett vilken av dem modellerna du tar så har du inte gjort fel.
Själv köpte jag en px20, för att jag tittar mycket på vanlig tv och då har den bättre bild än storebrorsan pd30, eftersom den kräver riktigt bra signal, och vart får man det?????
Med px20-n får du allt som med pd30-n utom Acuity, men du klarar dig utan den det lovar jag (SR bildrör, komponent ing. med PS pal o ntsc.....), samt den är billigare 2000 pix.
Vill du inte ha detta så får du ta px10, mycket fin tv som spöar dem flesta märkena med råge för bara 10500.
Lycka till, du är på god väg!!!
Postad 17 December 2003 - 22:41
Det första håller jag onekligen med om. Både PX20 och PD30 är väldigt bra TV-apparater, Panasonics bästa med och utan Acuity och högupplöst skärm. :-)tja
Själv köpte jag en px20, för att jag tittar mycket på vanlig tv och då har den bättre bild än storebrorsan pd30, eftersom den kräver riktigt bra signal, och vart får man det?????
Med px20-n får du allt som med pd30-n utom Acuity, men du klarar dig utan den det lovar jag (SR bildrör, komponent ing. med PS pal o ntsc.....), samt den är billigare 2000 pix.
Vill du inte ha detta så får du ta px10, mycket fin tv som spöar dem flesta märkena med råge för bara 10500.
Fast Acuity innebär inte bara PixelPlus utan att den har en högre upplöst skärm också. Du kan t.ex. köra 1080i från din dvd till PD30n. Riktigt fin bild då :-)
Postad 17 December 2003 - 23:01
Postad 17 December 2003 - 23:07
Jag har inte ens fått min PD30 än, beställde den i måndags. Ska komma på fredag eller måndag (håll tummarna för fredag).Tack för era svar! Klargörande.
Antar att PX20 inte är lik gamla PS20, som verkar riktigt tråkig i bilden. Valet för mig verkar nu stå mellan pd30 och px10, det skulle vara kul att köra progressive från dvdn, vilket ju inte går till px10. Men fungerar progressive bra för er? Annars kan det ju kvitta?!
När du kör Progressive Scan i PAL så får du inte 100hz. Detta är inte specifikt för 32PD30 eller PX20 utan beror på omvandlingen från Interlaced till Progressive med PAL.
Kan bli intensivt för ögonen på CRT-TV's, men jag har inte testat själv.
Jag kommer köra Progressive Scan om det inte är väldigt jobbigt :-)
PS: Du får bättre bild med komponentvideo än rgb-scart. PX10 har tyvärr inte komponentvideoingångar.
Redigerat av nox, 17 December 2003 - 23:11.
Postad 17 December 2003 - 23:14
Postad 17 December 2003 - 23:23
Bilden blir stabilare om du kör Progressive i NTSC.Det är ju det som är paradoxen, att bilden "flimmrar" MER om man kör prgressiv signal till TV:n! Det borde ju vara tvärtom, att bilden blir stillsammare.
Se denna artikel
Postad 18 December 2003 - 01:05
Bilden som presenteras på PX20 är mörk (svart är verkligen "svart") så jag har fått skruva upp kontrast och ljus en aning. Tycker nästan att det är svårt att se skiftningar i de mörka partierna, t ex en svart kostym som vanligtvis skimrar lite i mörkgrått, ser på min tv ut att vara matt svart. Kan ev bero på att inkörning av TVn inte är klar ännu (tar 1-2 veckor vid ca 3-4 timmars tittande varje dag).
När jag däremot spelar via DVD (Pioneer DV-656A, SUPRA FULL-SCART) och spelar t ex Star Wars EP2 så är bilden verkligen kanon. (Nox: Du säger att det blir ännu bättre bild om man kör via komponent, i mitt fall så kan jag inte köra PS PAL; blir det stor skillnad gentemot SCART-RGB?).
Med PX20 har man också flera skojiga funktioner: Frysning av tv-bild, Picture-in-picture (PIP), Picure-and-picture (PAP, två bilder bredvid varandra). Eftersom TVn bara har en mottagare så får man antingen två likadana bilder bredvid varandra ELLER så får man TVbild på ena och TextTV på andra. Om man har en bildkälla inkopplad via någon av de andra ingångarna (SCART) så kan man växla mellan dessa till varje delbild.
I jämförelse med min gamla B&O så saknar jag framför allt ljudet. Förutom design så tycker jag att B&O är väldigt bra på ljud. Kanske att PD30 då är bättre än PX20 eftersom PD30 har inbyggd subwoofer. NU kanske detta inte spelar någon roll iallafall då många säkert har en 5.1 anläggning hemma som man kopplar in då man kör film.
Postad 18 December 2003 - 02:11
Hej alla och i synnerhet nox!Det första håller jag onekligen med om. Både PX20 och PD30 är väldigt bra TV-apparater, Panasonics bästa med och utan Acuity och högupplöst skärm. :-)tja
Fast Acuity innebär inte bara PixelPlus utan att den har en högre upplöst skärm också. Du kan t.ex. köra 1080i från din dvd till PD30n. Riktigt fin bild då :-)
Är du verkligen helt säker på att PD30 klarar av en 1080i signal???
Jag hoppas och ber till gud att den VERKLIGEN kan det för det vore ju bara för gött för att vara sant!
Postad 18 December 2003 - 02:21
Det lät lite otroligt måste jag säga.
Vart fick du det ifrån?
Vissa säger sig ha upplevt att bilden flimmrar i ps pal läget, varför det undrar jag för meningen med ps pal är att få stabilare bild.
Hoppas verkligen inte det, för min H/K 506 LE kommer om några dar och den och px20-n har jag köpt för att jag ville utnyttja PS.
Vill inte behöva strypa killen som lovade mig att TV-n klarar ps i både pal o ntsc.
EDIT: Finns det nån som har pd30 eller px20 och har lyckats med ps pal???
Fär jag har läst att Toshibas apparater inte klarar det.
Vad är meningen med ps ntsc när vi har Pal som standard i Sverige...
Redigerat av Unregistered419b94f0, 18 December 2003 - 02:25.
Postad 18 December 2003 - 08:12
Ja, även om du inte kör progressive så blir det bättre bildkvalitet med komponentvideo. Låna hem en bra komponentvideokabel från t.ex. Reference Audio och jämför själv hur mycket det ger på just din anläggning.Jag har köpt en PX20 som jag nu haft i drygt en vecka. Jag hade tidigare en B&O tv. Tycker att PX20 är lyckad exteriört med en mörkgrå ram som täcker frontkanterna runtom. Förutom designmässigt så är det, tycker jag, bättre att ramen är i mörkare färg för att inte "störa" vid tv-tittande.
Bilden som presenteras på PX20 är mörk (svart är verkligen "svart") så jag har fått skruva upp kontrast och ljus en aning. Tycker nästan att det är svårt att se skiftningar i de mörka partierna, t ex en svart kostym som vanligtvis skimrar lite i mörkgrått, ser på min tv ut att vara matt svart. Kan ev bero på att inkörning av TVn inte är klar ännu (tar 1-2 veckor vid ca 3-4 timmars tittande varje dag).
När jag däremot spelar via DVD (Pioneer DV-656A, SUPRA FULL-SCART) och spelar t ex Star Wars EP2 så är bilden verkligen kanon. (Nox: Du säger att det blir ännu bättre bild om man kör via komponent, i mitt fall så kan jag inte köra PS PAL; blir det stor skillnad gentemot SCART-RGB?).
Med PX20 har man också flera skojiga funktioner: Frysning av tv-bild, Picture-in-picture (PIP), Picure-and-picture (PAP, två bilder bredvid varandra). Eftersom TVn bara har en mottagare så får man antingen två likadana bilder bredvid varandra ELLER så får man TVbild på ena och TextTV på andra. Om man har en bildkälla inkopplad via någon av de andra ingångarna (SCART) så kan man växla mellan dessa till varje delbild.
I jämförelse med min gamla B&O så saknar jag framför allt ljudet. Förutom design så tycker jag att B&O är väldigt bra på ljud. Kanske att PD30 då är bättre än PX20 eftersom PD30 har inbyggd subwoofer. NU kanske detta inte spelar någon roll iallafall då många säkert har en 5.1 anläggning hemma som man kopplar in då man kör film.
Postad 18 December 2003 - 08:14
Jag har varit i kontakt med produktansvarige på Panasonic, Jarle Rud. Han har sagt att 32PD30 stöder 1080i via komponentvideoingången.Hej alla och i synnerhet nox!Det första håller jag onekligen med om. Både PX20 och PD30 är väldigt bra TV-apparater, Panasonics bästa med och utan Acuity och högupplöst skärm. :-)tja
Fast Acuity innebär inte bara PixelPlus utan att den har en högre upplöst skärm också. Du kan t.ex. köra 1080i från din dvd till PD30n. Riktigt fin bild då :-)![]()
Är du verkligen helt säker på att PD30 klarar av en 1080i signal???
Jag hoppas och ber till gud att den VERKLIGEN kan det för det vore ju bara för gött för att vara sant!![]()
Likaså försäljaren på Panasonic Centret.
Men jag har inte testat själv. Jag ska testa 1080i när TVn kommer, så postar jag då.
Postad 18 December 2003 - 08:19
Som jag skrev förut. Anledningen till att köra Progressive i NTSC fast vi använder PAL i Sverige beror på att Progressive inte fungerar lika bra med PAL som med NTSC. Läs artikeln på minhembio som jag postade till förut.tja
Det lät lite otroligt måste jag säga.
Vart fick du det ifrån?
Vissa säger sig ha upplevt att bilden flimmrar i ps pal läget, varför det undrar jag för meningen med ps pal är att få stabilare bild.
Hoppas verkligen inte det, för min H/K 506 LE kommer om några dar och den och px20-n har jag köpt för att jag ville utnyttja PS.
Vill inte behöva strypa killen som lovade mig att TV-n klarar ps i både pal o ntsc.
Fär jag har läst att Toshibas apparater inte klarar det.
Vad är meningen med ps ntsc när vi har Pal som standard i Sverige...
Att det flimrar i Progressive PAL beror på att du får 50hz (eller 75?) istället för 100hz. Det är inte speciellt för varken PX20 eller PD30 utan en bieffekt av att köra Progressive PAL på en CRT-TV.
Själva bilden blir stabilare, det jag syftar på med flimra är att uppdateringshastigheten sänks och kan kännas intensivt för ögonen.
Testa att sänka eran -om ni har en CRT-monitor- refreshrate till t.ex. 60 eller 75hz.
artikel
Postad 18 December 2003 - 09:01
En stor poäng har du i detta uttalande.Vissa säger sig ha upplevt att bilden flimmrar i ps pal läget, varför det undrar jag för meningen med ps pal är att få stabilare bild.
Jag undrar också vad meningen är med progressive pal om det
flimmrar mycket.
Inte desto mindre så har jag en 36pd30 som jag prövat att mata
med en denon dvd 3800 och supra komponent.
Resultatet är att själva bildkvaliten blir mycket bättre för i progressivt läge
utnyttjas 3800ans SIl 504 chip med mycket bättre färger etc.
Om det inte vore för en enda sak....
Det är som att titta på ett stroboskop i miniformat. Efter 5 minuter orkar jag inte
längre. SIL 504
går tyvärr inte att köra i interlaced och pd30 kan inte omvandla en extern progressive signal till acuity (75hz) eller 100hz.
Läste i någon brittisk tidning att de upplevde samma sak men att just på pd30 så är denna effekt värre än vanligt (undrar hur många crt bildrör med komponent de egentligen haft
möjlighet att jämföra med för det finns knappt några på markanden förrutom toshiba zp38)
Nåväl, om det finns någon som har en lösning på detta problem så tipsa gärna.
Finns det någon apparat som omvandlar 50hz till 60hz??
Personligen har jag ingen nytta av denon 3800 tillsammans med pd30...
Med nstc filmer och 60hz funkar pd30 kanonbra. Inget flimmer i progressive scan!!!
Postad 18 December 2003 - 09:09
Jag förstår för det första inte vad du menar med att det inte går att köra interlaced? TVn stöder det och din DVD gör så vitt jag vet det med. Så länge du stänger av så att DVDn inte matar en Progressiv signal så är det bara att byta till interlaced i picturemenyn.En stor poäng har du i detta uttalande.
Jag undrar också vad meningen är med progressive pal om det
flimmrar mycket.
Inte desto mindre så har jag en 36pd30 som jag prövat att mata
med en denon dvd 3800 och supra komponent.
Resultatet är att själva bildkvaliten blir mycket bättre för i progressivt läge
utnyttjas 3800ans SIl 504 chip med mycket bättre färger etc.
Om det inte vore för en enda sak....
Det är som att titta på ett stroboskop i miniformat. Efter 5 minuter orkar jag inte
längre. SIL 504
går tyvärr inte att köra i interlaced och pd30 kan inte omvandla en extern progressive signal till acuity (75hz) eller 100hz.
Läste i någon brittisk tidning att de upplevde samma sak men att just på pd30 så är denna effekt värre än vanligt (undrar hur många crt bildrör med komponent de egentligen haft
möjlighet att jämföra med för det finns knappt några på markanden förrutom toshiba zp38)
Nåväl, om det finns någon som har en lösning på detta problem så tipsa gärna.
Finns det någon apparat som omvandlar 50hz till 60hz??
Personligen har jag ingen nytta av denon 3800 tillsammans med pd30...
Med nstc filmer och 60hz funkar pd30 kanonbra. Inget flimmer i progressive scan!!!
Vidare så går det så vitt jag vet inte att omvandla 50hz till 60hz så enkelt som du verkar tro. Se artikeln på minhembio jag länkade till förut som sagt..
Det är inte värre på 32PD30 än på andra CRT TVs när du kör Progressive i PAL.
PS: Acuity är en teknik som bara fungerar på Interlaced.
Detta gäller Pixel Plus, DIST, och alla andra liknande tekniker med.
Redigerat av nox, 18 December 2003 - 09:11.
Postad 18 December 2003 - 09:52
Efter att ha plöjt marknaden och kollat på många TV apparater tex Sony, Philips, JVC Thoshiba så blev det en 32PD30!
Ägde även en Philips med Pixel plus men kunde inte stå ut med blurret runta allt som rörde sig, så den lämnade jag tebax!
Jag kör Acuity läget till 99%, har dock provat o mata den med min Denon 2200 i prog pal vilket funkar hur bra som helst! Visst flimmrar det mer men mina ögon blöder inte av det! Sen att man går från ett 100Hz till 50Hz tror jag gör att man upplever att det flimmrar mer än vanligt i 50Hz!
Jag ska dock testa mer med progscan, vill bara ställa in allt i Acuity först då du har 3 stycken inställnings möjligheter per ingång i TV:n!
Så om du vill ha en TV med fejk högupplösning utan massa blurr o skavanker och med mycket fina färger och skärpa tycker jag du ska satsa på 32PD30!
Själv letade jag i nästan ett år innan jag hittade den TV jag ville ha!
Var och kollade på Sonys nya 36HQ100 precis innan jag bestämde mig för PD30 och den var fruktansvärd! Visst var det fin bild om det var stillbild men så fort det rörde sig så blurrade hela bilden ihop! Förstår inte hur de kan släppa ut en sådan TV på marknaden! Ändå värre var att man kunde inte stänga av deras Power picture teknik utan var låst till att alltid ha det på!
Där har du en fördel på PD30, du kan stänga av de mesta sakerna om du så vill!
Hoppars detta hjälper dig lite vid ditt köp och hoppars att du blir nöjd hur du än gör!
Redigerat av Evoleus, 18 December 2003 - 10:12.
Postad 18 December 2003 - 19:55
1) SIL 504 arbetar bara i progressivt läge. Denon 3800 kan köras interlaced men då använder den en videokrets från vibratio som är den samma som i billigare apparater och bildkvalitén är mycket sämre än SIl504. Annan svärta, andra färger etc. Det bör vara samma med tex denon 2900.Jag förstår för det första inte vad du menar med att det inte går att köra interlaced? TVn stöder det och din DVD gör så vitt jag vet det med.
Vidare så går det så vitt jag vet inte att omvandla 50hz till 60hz så enkelt som du verkar tro.
Samma med den så välrenommrade faroudja kretsen antar jag. Den fina kretsen kan bara köras progressivt, alltså kan du inte använda den på pd30 utan extremt flimmer.
2) Jag tror inte att 50hz går att omvandla till 60hz. Det är detta som är själva poängen. Det går inte att lösa. PD30 kan inte köras i progressive pal med en tittbar bild.
3)Ja det har du rätt i. Acuity fungerar bara i interlaced. Det är det som är själva poängen med mitt inlägg. Annars hade man ju kunnat omvandla pal
progressive till acuity (75) och vips hade flimmret varit borta.
4)Inte värre än på andra tv säger du. Ja men det finns i princip bara 2 crt apparater (pd30 och toshiba zp38) på hela markanden som tar extern pal progressive scan.
Fast jag använder pd30 till digital-tv i acuity läget och för detta är den en suverän apparat
Postad 18 December 2003 - 20:28
Det är inte pga 32PD30'n som du får extremt flimmer i Progressive PAL, det får du oavsett CRT-TV när du kör Progressive PAL.1) SIL 504 arbetar bara i progressivt läge. Denon 3800 kan köras interlaced men då använder den en videokrets från vibratio som är den samma som i billigare apparater och bildkvalitén är mycket sämre än SIl504. Annan svärta, andra färger etc. Det bör vara samma med tex denon 2900.
Jag förstår för det första inte vad du menar med att det inte går att köra interlaced? TVn stöder det och din DVD gör så vitt jag vet det med.
Vidare så går det så vitt jag vet inte att omvandla 50hz till 60hz så enkelt som du verkar tro.
Samma med den så välrenommrade faroudja kretsen antar jag. Den fina kretsen kan bara köras progressivt, alltså kan du inte använda den på pd30 utan extremt flimmer.
2) Jag tror inte att 50hz går att omvandla till 60hz. Det är detta som är själva poängen. Det går inte att lösa. PD30 kan inte köras i progressive pal med en tittbar bild.
3)Ja det har du rätt i. Acuity fungerar bara i interlaced. Det är det som är själva poängen med mitt inlägg. Annars hade man ju kunnat omvandla pal
progressive till acuity (75) och vips hade flimmret varit borta.
4)Inte värre än på andra tv säger du. Ja men det finns i princip bara 2 crt apparater (pd30 och toshiba zp38) på hela markanden som tar extern pal progressive scan.
Fast jag använder pd30 till digital-tv i acuity läget och för detta är den en suverän apparat.
Det är en bieffekt av att köra just Progressive med PAL.
Om du kör Progressive NTSC så får du 60hz, vilket är mer acceptabelt. Detta har INGENTING som helst med TVn att göra.
Läs artikeln jag länkade till.
Den andra poängen var att Acuity enbart är för interlaced för att det inte finns någon som helst mening med det om du har en progressiv bild.
Postad 18 December 2003 - 20:49
Jag tor inte du riktigt har förstått vad jag försöker säga. Jag har varit otydlig.Det är inte pga 32PD30'n som du får extremt flimmer i Progressive PAL, det får du oavsett CRT-TV när du kör Progressive PAL.
Poängen är att med pd30 får du mer flimmer i pal progressive än andra crt tex toshiba zp38 om den matas med exakt samma signal. Detta bekräftades av recensionen i home cinema choice där man ställde de båda mot varandra matade med pal progressive scan och fann att med just pd30 så blir flimmret ohållbart men med zp38 så är det OK. Så visst har det väldigt mycket med just denna tv att göra.
Först trodde jag att jag hade fel på synen. Sedan antog jag att det var normalt (precis som du gör). Sedan förstod jag att det flimmrar mer än vad det borde göra i pal progressive.
Redigerat av Per S, 18 December 2003 - 20:51.
Postad 18 December 2003 - 20:52
Om jag fattade rätt nu så flimmrar bilden med PS Pal som om tv-n skulle va en 50
herzare. Så tål man detta så är det inga probbs, alltså det går att utnyttja ps pal.
Nu vart jag glad!
PS: Per S. min px20 klarar oxå ps pal.
Nu återstår frågan igen: Varför stoltserar dem med sina produkter om ps pal om det inte går att utnyttja i Europa.
Ska dem komma nästa är med nåt som heter pd31 eller px21 och som klarar riktig ps pal, och då måste man sälja sin nya tv för underpris.
Får min H/K 506 LE på måndag, ska testa ps pal så återkommer jag( menar om detta att strypa försäljaren som sa att min tv klarar ps pal).
En fråga:
Om man köpte en tv i tron att den klarar en viss funktion och sen visar det sig att den inte gör det, får man lämna tillbaks skiten o få sina deg?????
Postad 18 December 2003 - 21:10
Om försäljaren har sålt TV:n till dig med argumentet att den har en viss funmktion som den inte har så borde du ju få lämna tebaks den - kanske inte få pengarna tebaks men byta till en annan produkt...
Men allt är ju inte direkt som man tycker här i världen!!
Postad 18 December 2003 - 21:58
tjaMocke....
Om försäljaren har sålt TV:n till dig med argumentet att den har en viss funmktion som den inte har så borde du ju få lämna tebaks den - kanske inte få pengarna tebaks men byta till en annan produkt...
Men allt är ju inte direkt som man tycker här i världen!!
Långt ifrån min vän men jag tycker endå att om dem kommer med ett säljargument så ska dem stå bakom detta, det är mina(våra, kundens) pengar det handlar om och jag vill och säkert alla andra ha VALUTA för det.
Dem för ju inte ljuga sig till en affär.
Postad 18 December 2003 - 22:03
För det första är Home Cinema Choice en amerikansk tidning. Testade dom ens med Progressive i PAL?Jag tor inte du riktigt har förstått vad jag försöker säga. Jag har varit otydlig.
Det är inte pga 32PD30'n som du får extremt flimmer i Progressive PAL, det får du oavsett CRT-TV när du kör Progressive PAL.
Poängen är att med pd30 får du mer flimmer i pal progressive än andra crt tex toshiba zp38 om den matas med exakt samma signal. Detta bekräftades av recensionen i home cinema choice där man ställde de båda mot varandra matade med pal progressive scan och fann att med just pd30 så blir flimmret ohållbart men med zp38 så är det OK. Så visst har det väldigt mycket med just denna tv att göra.
Först trodde jag att jag hade fel på synen. Sedan antog jag att det var normalt (precis som du gör). Sedan förstod jag att det flimmrar mer än vad det borde göra i pal progressive.
För det andra så litar jag mer på konkret fakta än tredjeparts recensioner. Man vet aldrig hur objektiva dom andra personerna är.
PS: Jag "antar" inte att det här är normalt, mitt påstående är baserat på teknisk fakta.
Redigerat av nox, 18 December 2003 - 22:04.
Postad 19 December 2003 - 09:03
1) Kan någon hjälpa mig med vad den brittiska tidningen heter som testade pd30 mot zp38 i augusti/september och som skrev att bilden är otittbar jämfört mot zp38 i pal progressive? Jag skall kontrollera namnet och återkommer snarast med korrekt namn (ber om ursäkt för slarvigheten).För det första är Home Cinema Choice en amerikansk tidning. Testade dom ens med Progressive i PAL?
För det andra så litar jag mer på konkret fakta än tredjeparts recensioner. Man vet aldrig hur objektiva dom andra personerna är.
PS: Jag "antar" inte att det här är normalt, mitt påstående är baserat på teknisk fakta.
EDIT: Den heter troligen home entertainment. Någon som har nummret hemma?
Den är ingen 100% säker pålitlig källa till fakta det inser vem som helst. Där är vi helt överens att ett stort mått av skepsis till köpta recensenter, kompisförhållanden och allmänt uppskrivning av allt som bara fungerar, är sunt.
Men i mitt fall bekräftar den något som jag själv redan observerat. För min egen del som både äger pd30 och sedan läser recensionen så ökar sannolikheten för att artikeln stämmer med verkligheten.
2) Sant. Titta på pd30's bild matad med extern pal progressive innan du betsämmer dig för hur ögat uppfattar bilden istället för att hänvisa till tekniska artiklar. Seeing is believing.
Anledningen till att jag står på mig är att det så lätt att man köper en produkt baserad på tekniska fakta eller enbart recensioner och i slutändan så stämmer teorin inte med verkligheten
Jag vill på detta sätt hjälpa folk att inte begå misstaget att köpa en produkt med första användningsområde att mata den med extern pal progressive.
Men som sagt var jag tittar själv mest på "vanlig" tv och skulle för detta syfte inte byta bort min tv mot någon annan produkt på marknaden.
Redigerat av Per S, 19 December 2003 - 09:07.
Postad 19 December 2003 - 16:27
Jag säger inte att bilden inte flimrar. Absolut inte. 50hz är vedervärdigt för mina ögon. Det enda jag menar på är att Toshiba zp18 flimrar exakt lika mycket.1) Kan någon hjälpa mig med vad den brittiska tidningen heter som testade pd30 mot zp38 i augusti/september och som skrev att bilden är otittbar jämfört mot zp38 i pal progressive? Jag skall kontrollera namnet och återkommer snarast med korrekt namn (ber om ursäkt för slarvigheten).
För det första är Home Cinema Choice en amerikansk tidning. Testade dom ens med Progressive i PAL?
PS: Jag "antar" inte att det här är normalt, mitt påstående är baserat på teknisk fakta.![]()
EDIT: Den heter troligen home entertainment. Någon som har nummret hemma?
Den är ingen 100% säker pålitlig källa till fakta det inser vem som helst. Där är vi helt överens att ett stort mått av skepsis till köpta recensenter, kompisförhållanden och allmänt uppskrivning av allt som bara fungerar, är sunt.
Men i mitt fall bekräftar den något som jag själv redan observerat. För min egen del som både äger pd30 och sedan läser recensionen så ökar sannolikheten för att artikeln stämmer med verkligheten.
2) Sant. Titta på pd30's bild matad med extern pal progressive innan du betsämmer dig för hur ögat uppfattar bilden istället för att hänvisa till tekniska artiklar. Seeing is believing.
Anledningen till att jag står på mig är att det så lätt att man köper en produkt baserad på tekniska fakta eller enbart recensioner och i slutändan så stämmer teorin inte med verkligheten
Jag vill på detta sätt hjälpa folk att inte begå misstaget att köpa en produkt med första användningsområde att mata den med extern pal progressive.
Men som sagt var jag tittar själv mest på "vanlig" tv och skulle för detta syfte inte byta bort min tv mot någon annan produkt på marknaden.
Och jag är väldigt känslig för refreshrates.. Jag mår illa om jag går ner från 100hz till 85hz i 1280x960 med dom flesta CRT-monitorer jag testat. Det är självklart skiljaktigheter i tekniken, men du förstår vad jag menar.
Jag har tittat på 32PD30 flera gånger i verkligheten. Jag baserar inte mina åsikter om TVn på tekniska fakta, det jag sa var att jag baserar mitt påstående om att flimret är en bieffekt av att köra Progressive i PAL på tekniska fakta.
Att det blir lägre refreshrate pga det är inte subjektivt, och kan inte fuskas bort igenom specifikationer.
Postad 20 December 2003 - 11:46
Själv har jag inga problem vid varken 75Hz (i mitt tycke bästa
bilden hos pd30) eller vid nstc progressive scan (60hz).
Är du lika känslig om bilden blåses upp genom en projektor eller är det inte
samma sak som med en tv?
Postad 20 December 2003 - 15:32
Jag ser inte 85hz som flimrigt, men jag känner att det är mer ansträngande att kolla på jämtemot 100hz och blir litet illamående.Nox, ser du flimmer redabn vid 85hz är du olyckligt lottad
![]()
Själv har jag inga problem vid varken 75Hz (i mitt tycke bästa
bilden hos pd30) eller vid nstc progressive scan (60hz).
Är du lika känslig om bilden blåses upp genom en projektor eller är det inte
samma sak som med en tv?
Nej, det är bara på CRT-skärmar. På projektorer kan jag tycka att det är litet störande, men det är inte alls i samma proportion.
Med en TV så får man ju också tänka på att man oftast inte sitter en halv till en meter nära
Postad 20 December 2003 - 16:22
Postad 20 December 2003 - 17:20
Om du tycker att 50 respektive 60hz är för jobbigt så är inte Progressive scan för digJag upplever 100 Hz som lugnare och behagligare bild. Detta är också en av anledningen till att jag startade detta ämne, för vad ska jag med PD30 och compeonent till när uppdateringsfrekvensen minskar till 50 Hz i PAL och 60 Hz i NTSC? Nej jag tycker detta med extern Progressive scan till TV:n verkar överreklamerat. Någon som inte håller med?
Men komponentvideo kan du ju köra med interlaced ändå, och det blir ändock mycket bättre bildkvalitet.
Postad 20 December 2003 - 17:53
Ja det skulle vara för den bättre bildkvalitén i interlaced då, med componentkablar. Men blir det märkbart bättre, jämfört med en *bra* scart-kabel?Men komponentvideo kan du ju köra med interlaced ändå, och det blir ändock mycket bättre bildkvalitet.
Och så till progressiv signal: Vad föredrar du själv, att i NTSC köra med progressiv signal eller med interlaced? (PAL är väl inte ens någon idé att nämna.)
Postad 20 December 2003 - 19:08
Jag har, som jag sa tidigare, inte fått min TV än. Jag har enbart varit och tittat på den i diverse butiker.Ja det skulle vara för den bättre bildkvalitén i interlaced då, med componentkablar. Men blir det märkbart bättre, jämfört med en *bra* scart-kabel?Men komponentvideo kan du ju köra med interlaced ändå, och det blir ändock mycket bättre bildkvalitet.
Och så till progressiv signal: Vad föredrar du själv, att i NTSC köra med progressiv signal eller med interlaced? (PAL är väl inte ens någon idé att nämna.)
Personligen så kommer jag nog inte använda Progressive Scan i varken eller. Jag klarar inte av flimret.
Ja, det blir mycket bättre bild med en bra komponentvideokabel i jämförelse med en bra scartkabel.
Sedan så får du, med pd30, en högupplöst bild också. Oavsett om du använder Acuity och progressive scan eller inte.
Postad 20 December 2003 - 19:48
Jag har gjort jämförelser genom att mata pd30 interlaced via komponent (supra isblå) och scart rgb (ixos). Där finns en skillnad men den är inte jättestor. Tittar man på superbitfilmernas öppningsmeny så blir svärtan och kontrasten snäppet bättre med komponent.Ja det skulle vara för den bättre bildkvalitén i interlaced då, med componentkablar. Men blir det märkbart bättre, jämfört med en *bra* scart-kabel?
Postad 20 December 2003 - 19:59
Vad är superbitfilmer? Kan du ge ett exempel? Så du menar då, att med *vanliga* DVD-filmer skulle man inte märka knappt nån skillnad alls? Annars sa du "Snäppet bättre", ja hur som helst, det verkar onekligen som det ändå handlar om *små* nyansskillnader här!Där finns en skillnad men den är inte jättestor. Tittar man på superbitfilmernas öppningsmeny så blir svärtan och kontrasten snäppet bättre med komponent.
Postad 21 December 2003 - 11:40
Superbitfilmer är dvd filmer med högre bitrate dvs högre bildkvalité.Vad är superbitfilmer? Kan du ge ett exempel? Så du menar då, att med *vanliga* DVD-filmer skulle man inte märka knappt nån skillnad alls? Annars sa du "Snäppet bättre", ja hur som helst, det verkar onekligen som det ändå handlar om *små* nyansskillnader här!Där finns en skillnad men den är inte jättestor. Tittar man på superbitfilmernas öppningsmeny så blir svärtan och kontrasten snäppet bättre med komponent.
![]()
Ett bra exempel är Gladiator Superbit.
Öppningsmenyn är bra att använda som referens för den är helt stilla och då är det enkelt att snabbt växla fram och tillbaka mellan två olika kablar och se exakt vad som skiljer.
Med en bra källa (superbit) syns kvalitetskillnader tydligare med olika kablar än med en sämre källa.
Jag tycker inte att det är frågan om några stora skillnader med just min dvd spelare (denon 3800). Men som sagt var, i interlaced utnyttjar den ju inte samma fina videokrets som i progressive scan (SIL 504), så det är möjligt att skillnaden hade blivit större med en dvd spelare som ger en riktigt bra bild i interlaced.
Redigerat av Per S, 21 December 2003 - 11:43.
Postad 21 December 2003 - 17:20
Isåfall har du dåligt kablage eller en dålig dvd-spelare.Jag har gjort jämförelser genom att mata pd30 interlaced via komponent (supra isblå) och scart rgb (ixos). Där finns en skillnad men den är inte jättestor. Tittar man på superbitfilmernas öppningsmeny så blir svärtan och kontrasten snäppet bättre med komponent.
Ja det skulle vara för den bättre bildkvalitén i interlaced då, med componentkablar. Men blir det märkbart bättre, jämfört med en *bra* scart-kabel?
Jag kör med Monster Cable M-1000 komponentvideokablage från min NAD T562.
Komponentvideo är inte bara litet bättre. Det är en markant skillnad.
Postad 23 December 2003 - 14:48
Bildkvalitén var erhört mycket bättre med komponent interlaced än scart interlaced. Bilden var mycket ljusare och mer uttvättad med scarten.
Sen jämförde jag bilden komponent interlaced 963sa mot scart rgb denon 3800.
Bilden är bättre med denonen men skillnaden är inte stor. Bilden är lugnare med 3800.
Så slutsatsen huruvida bilden blir bättre på PD30 med komponentingångarna vs scartingångarna interlaced beror på hur bra spelaren är på att skicka ut signalen via scarten.
Med denon är scartutgången av nästan samma kvalitet som komponentutgången (allt i interlaced).
Med philips är det en oerhörd kvalitetskillnad mellan scartutgången och komponentutgången i interlaced. Skillnaden är lika stor som mellan interlaced och progressive scan på denon dvd 3800 (där ju två olika videokretsar kopplas in).
Postad 23 December 2003 - 15:18
Har du testat på någon annan apparat? Folk i england klagar på kvaliteten via komponentvideo ingången. Kanske beror på det? Själv jämförde jag NAD T562 och Denon 2900 med komponentvideo till en loewe anacondaJag hade en philips 963sa hemma igår och jämförde bilden mellan scart och komponent. Allt med pd30.
Bildkvalitén var erhört mycket bättre med komponent interlaced än scart interlaced. Bilden var mycket ljusare och mer uttvättad med scarten.
Sen jämförde jag bilden komponent interlaced 963sa mot scart rgb denon 3800.
Bilden är bättre med denonen men skillnaden är inte stor. Bilden är lugnare med 3800.
Så slutsatsen huruvida bilden blir bättre på PD30 med komponentingångarna vs scartingångarna interlaced beror på hur bra spelaren är på att skicka ut signalen via scarten.
Med denon är scartutgången av nästan samma kvalitet som komponentutgången (allt i interlaced).
Med philips är det en oerhörd kvalitetskillnad mellan scartutgången och komponentutgången i interlaced. Skillnaden är lika stor som mellan interlaced och progressive scan på denon dvd 3800 (där ju två olika videokretsar kopplas in).
Postad 23 December 2003 - 16:40
Postad 23 December 2003 - 19:00
TjaPer S. Vet du någon affär eller affärskedja som har PD30 uppkopplad så man verkligen kan jämföra med andra apparater på stället? Jag har hört med alla större kedjor men dessvärre ingen som har varken den eller PX20.
Braskens i Linköping har alla modeller som demo.
Postad 23 December 2003 - 20:14
Panasonic Centret i ringens köpcentrum i Stockholm (ringvägen, mitt imot eriksdalsbadet) har PD30 och PX20 uppställda precis bredvid varandraPer S. Vet du någon affär eller affärskedja som har PD30 uppkopplad så man verkligen kan jämföra med andra apparater på stället? Jag har hört med alla större kedjor men dessvärre ingen som har varken den eller PX20.
Redigerat av nox, 23 December 2003 - 20:15.
Postad 23 December 2003 - 20:17
Otroligt bra bild i interlaced med DVD via komponentvideoingången hur som helst
Jag har dock ett problem som är ganska oroväckande, med tv-sändningar så blir svart på tok för svart och vitt på tok för vitt, oavsett hur man ställer in den.
Har hört att folk i England har samma problem :-(
Ska ringa Panasonic i mellandagarna och höra efter.
Postad 23 December 2003 - 22:55
Ja jag har uppfattat detta som ett stort problem med PD30, en stor anledning till att jag avvaktat med att köpa den. Man vill ju kunna se på vanliga TV-sändningar med hygglig bild också, inte bara DVD.Jag har dock ett problem som är ganska oroväckande, med tv-sändningar så blir svart på tok för svart och vitt på tok för vitt, oavsett hur man ställer in den.
Har hört att folk i England har samma problem :-(
Jag tror tyvärr inte att man kan åtgärda det på Panasonic...
Postad 24 December 2003 - 11:58
Med philips 963 sa har jag konstaterat att komponentingången på pd30 möjliggör överföring av en signal från dvdns utgång som håller mycket bättre kvalité än scarten.Har du testat på någon annan apparat? Folk i england klagar på kvaliteten via komponentvideo ingången. Kanske beror på det? Själv jämförde jag NAD T562 och Denon 2900 med komponentvideo till en loewe anaconda
Sen har även jag konstaterat allmänt med pd30 liksom du att det vita är något för vitt och det svarta kan bli lite för mycket av den kakan med. Men man vänjer sig och jag misttänker att det är så tvn är konstruerad.
Ingen tv är perfekt. Det är fågan om prioritering av preferanser.
Kan det vara en bieffekt av denna tvs ovanligt höga kontrastvärde?
Postad 24 December 2003 - 12:01
Bor du i malmö är du välkommen för en kort demning.Per S. Vet du någon affär eller affärskedja som har PD30 uppkopplad så man verkligen kan jämföra med andra apparater på stället? Jag har hört med alla större kedjor men dessvärre ingen som har varken den eller PX20.
Annars har jag sett att onoff har pd30.
Köp ett par dvd spelare på öpper köp och gå dit en måndag förmiddag
så får du säkert leka lite.
Något annat sätt kan jag inte komma på.
Postad 26 December 2003 - 18:05
Vidare så har jag märkt av ett problem som jag läste att många verkar ha haft i England. Att partier där det är mycket mörkt/svart blir överdrivet svart. Man förlorar t.ex. all detalj och det blir bäcksvart i mörka skuggor eller kavajer i mörkret osv.
Samma sak i ljusa partier fast att det blir vitt och man förlorar detalj.
Någon av er som märkt av detta?
Förutom det så tycker jag att bilden är utmärkt. Det enda andra klagomålet jag har på TV'n är att fjärrkontrollen som följer med antagligen är den fulaste respektive sämsta jag någonsin använt. Gummiknapparna "klickar" inte utan känns tröga. Dessutom så är IR-dioden insjunken i plasten, så man måste peka fjärrkontrollen rätt exakt mot TV'n för att den ska reagera. Detta problem rör inte mig då jag för det mesta använder min NAD HTR-2 fjärr som följde med min förstärkare NAD T762. Men det är ju korkat.
Sedan så vore det ju bra om man kunde ställa in mer saker så som färger individuellt för varje kanal och färg.
Men låt inte det här skrämma er, det är en väldigt bra TV med en grymt bra bild.
Det enda som är oroande är det här med mörka och ljusa partier. Jag ska ringa Panasonic imorgon och höra om det.
Postad 26 December 2003 - 22:01
Detta är det största problemet med PD30, som jag ser det. Har tittat på TV:n flera gånger, också i olika butiker, och alltid detta problem med vitt FÖR vitt, ja rent av bländande vitt, och svart mörkt som natten, med stora förluster i detaljrikedom.Det enda som är oroande är det här med mörka och ljusa partier. Jag ska ringa Panasonic imorgon och höra om det.
Tyvärr kan nog inte Panasonc hjälpa dig med detta Nox... Verkar vara ett av de inbyggda problemen med denna TV, hade det inte varit för det hade jag ägt en nu. Tycker också att problemet med "skarpa kanter" är högst irriterande, har du märkt något av det?
Nej, jag lutar ännu mer åt PX10 nu, kan leva med lägre upplösning om man slipper alla konstigheter som de digitala "supermaskinerna" har. Men, detta håller ju inte alla med om, har full respekt för det. Lycka till med TV:n i fortsättningen Nox!
Postad 26 December 2003 - 22:47
Kanterna är väldigt skarpa, ja. Fast man kan korrigera det ganska mycket igenom att dra ner skärpan och kontrasten litet. Dom är på max by default.Detta är det största problemet med PD30, som jag ser det. Har tittat på TV:n flera gånger, också i olika butiker, och alltid detta problem med vitt FÖR vitt, ja rent av bländande vitt, och svart mörkt som natten, med stora förluster i detaljrikedom.Det enda som är oroande är det här med mörka och ljusa partier. Jag ska ringa Panasonic imorgon och höra om det.
Tyvärr kan nog inte Panasonc hjälpa dig med detta Nox... Verkar vara ett av de inbyggda problemen med denna TV, hade det inte varit för det hade jag ägt en nu. Tycker också att problemet med "skarpa kanter" är högst irriterande, har du märkt något av det?
Nej, jag lutar ännu mer åt PX10 nu, kan leva med lägre upplösning om man slipper alla konstigheter som de digitala "supermaskinerna" har. Men, detta håller ju inte alla med om, har full respekt för det. Lycka till med TV:n i fortsättningen Nox!
Med dom nerdragna så är dom vassa, men bara snäppet mer än PX20.
För övrigt så funderar jag ganska starkt på att returnera TV'n och ta pengarna helt enkelt. Jag känner inte att jag ska behöva tjafsa med en massa problem på en 32" CRT-TV som ska vara deras bästa CRT-TV i den storleken och som kostar 15kkr.
Blir nog en Loewe Anaconda i slutändan. Och så en projektor sedan när jag flyttar hemifrån.
PS: Att det dessutom är fabrikationsfel på TVn jag fick och att fjärrkontrollen är bland det sämsta jag någonsin använt hjälper inte faktumet. Just nu reagerar jag mycket mer på nackdelarna än fördelarna. Jag har dessutom märkt av att ljuset sprider sig i mörka partier, dvs att det uppstår spår efter ljusa, snabbt rörande objekt i mörka partier.
Från början skulle jag kunna ha levat med att dom byter ut ****t om dom kunde justera det där med svarta och vita partier, men ju mer jag tänker på det ju mer stör jag mig på det.
Jag var som ni har märkt väldigt entusiastisk angående den här TVn. Men nu är jag helt enkelt bara förbannad. Jag, personligen, har haft en dålig upplevelse av detta exemplar. Och om det här med svarta och vita partier samt trails gäller alla andra exemplar också så skulle jag hellre köpa en valfri budget-tv för 2000kr än det här. Visst, det är bra bild, men vad fan spelar det för roll då den inte kan visa bilden ordentligt? ****! Nu ska jag sitta och vara förbannad tills imorgon då jag returnerar ****t.
Ni kanske kan luska ut själva att detta inte är en objektiv åsikt.
Redigerat av nox, 26 December 2003 - 22:55.
Postad 27 December 2003 - 11:22
Det går att ställa in färgerna för varje scartingång.Sedan så vore det ju bra om man kunde ställa in mer saker så som färger individuellt för varje kanal och färg.
Gå in i servicemenyn.
Själv har jag minskat den gröna färgen.
Redigerat av Per S, 27 December 2003 - 11:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
29 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?