Någon testat ae500 via dvi i 1:1 50hz?
45 svar till detta ämne
Postad 04 januari 2004 - 20:51
Unregisteredf63c15e0
-
Unregisteredf63c15e0
-
Användare
-
-
143 inlägg
Är det någon av er som har ae500 som har testat den i 1:1 (1280x 720) via dvi i 50 hz?
Enligt Peter flinz review så verkar det som han har testat och det funkar, men när man läser i den tyska forumet så verkar det som ingen har fått det att fungera.
Nu blir jag lite orolig, min skall skickas imorgon, men använder bara HT pc, vanlig stationär dvd spelare inget alternativ.
Så funkar ej 1:1 50 hz via dvi, då måste jag avboka ae500 och då vet jag ej vad jag skalll köppa för PJ, Z2 för mycket problem med damm, hs20 tar ej 1:1 full panel i 50 hz( endast 56), epson tw 200 har ingen dvi.
Postad 04 januari 2004 - 21:45
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Har du några länkar till de tyska forumen?
Väntar själv på min DVI spelare, o om det inte går i 50hz e det surt!
Postad 04 januari 2004 - 21:57
Unregisteredf63c15e0
-
Unregisteredf63c15e0
-
Användare
-
-
143 inlägg
Postad 05 januari 2004 - 02:40
Ticko
-
Ticko
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Om man ändå kunde tyska..
Jag tog som för givet att det skulle fungera efter att läst testen där..
Samt får även min AE500 när som helst, må det fungera nu så att man inte blir drabbad...
Inga nyheter?
Postad 05 januari 2004 - 11:15
Unregisteredf63c15e0
-
Unregisteredf63c15e0
-
Användare
-
-
143 inlägg
Inga nyheter, frågade några på avsforum om någon som har ae500 ansluten till ht pc via dvi om dom kunde prova i 50 hz också, men ännu har ingen svarat.
Mejlat både peter flinz och där jag har köpt projektorn (probeamer) om dom vet med säkerhet att ae500 funkar i 720 p 50hz, hoppas på svar därifrån under dagen.
Ringde presic svenska panasonic, men kille som var expert på deras projektorer har semester kommer tilbaka onsdag.
Ticko jag är ass dålig på tyska också, kan förtså om det är något som är intresant heller ej typ, sedan får man köra med babelfish heller google övesättning( bättre än babelfish) vilket ibland kan bli lite lurigt, när dom ibland översätter hamnar orden i fel ordning(för den ordning det bör vara på engelska) och blir då på så sätt fel betydelse, men brukar lösa sig om man kors läser översättningen med orginal texten.
Och jag drog samma slutsat som dig efter läst testen och var säker på att 720 p 50 hz skulle funka, och eftersom Z2 har ett mycket dåligt filter system så vart valet enkelt (en ae500) men funkar det inte på så är man tilbaka på ruta noll igen, med det stora problemet att det inte finns någon pj som uppfyller mina minimi krav, möjligtvis då tw500( kanske) men den faller också ifrån, på grund av att den är för dyr i förhålande till dom övriga lcd projektorernas priser.
Postad 05 januari 2004 - 12:22
Unregisteredf63c15e0
-
Unregisteredf63c15e0
-
Användare
-
-
143 inlägg
Fick just mejl från den tyska firman jag köpt projektorn av (probeam.de) han har testat den med ett radeon kort och det funkar utmärkt, PUUH vad skönt.
Han som har denna firma, är moderat för forumet som cine4home länkar till och skriver en massa inläg på Beisammen.de vilket har get mig stort förtroende för honom, så han borde veta.
Ända som är lite synd att han har ett lite högt pris på ae500, men i december så hade han ett erbjudande att man fick med duk ( en dalite, för 1 €) och då vart priset mycket bra.
Men verkar som alla kan var lung nu, hoppas jag inte skrämde upp någon;)
Skall bli så skönt att ha en projektor igen.
Har saknat min hs10, oerhört dom senaste 3 månaderna.
Postad 05 januari 2004 - 16:09
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Lugn?
Det blir jag först när jag testat det själv!
Postad 05 januari 2004 - 21:35
Unregistered30772
-
Unregistered30772
-
Lärjunge
-
-
296 inlägg
Nu känns det redan mycket bättre...hade ju inte varit roligt om det inte gick å få bra bild med DVI på Pal filmer (har ju nästan bara sådana).
Tack för infon.
Postad 06 januari 2004 - 03:01
Ticko
-
Ticko
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Tack Patrik.x!
Har följt tråden på avsforum också nu sent på nätterna.
Blev ju faktiskt riktigt orolig att det skulle bli fiasko för mig med min nu snart klarbyggda Htpc samt min uppgradering från AE300 som jag annars va rätt nöjd med..
Köpte ju ae300an lite för att den hade dvi också, sen när det inte fungerar 100% så är det ju kasst när kontakten ändå sitter där.
Nu återstår bara projjen o kabeln som båda är på ingående.
Samt också att man får ett problemfritt exemplar av Technikdirekt annars åker den tillbaka osså är man utan ännu längre..Osså blir det en ny beställning från Pipro.de isåfall.
Postad 06 januari 2004 - 11:06
Unregisteredf63c15e0
-
Unregisteredf63c15e0
-
Användare
-
-
143 inlägg
ja man blir lite nervös för sådana här saker, specielt med tanke på att många tillverkare verkar leva i sin egen värd.
Ta sony t.ex sedan ht10 altså 5 modeler fram till dagens hs20 har dom ignorerat alla som skrikit efter 1:1 full panel i 50hz och 60 hz, dettta har dom förlorat säkert tussentals köpare som valt andra projektorer istället, vilket är mycket synd annars har sony grymt bra projektorer.
Och presic som du Ticko sa så ae300 är också ett exempel på miss från tillverkaren, med en dvi kontakt som det inte funkar 100 % till.
Sanyos z2 är yterligare ett exempel på katatastrofala onödiga misstag från tillverkaren, ingen deinterlacer för pal(dvd film), hade inte kostat dom många ören att inkluderat detta, plus den dåliga utformningen av chassit/filtret som släpper in för mycket damm i projektorn.
Många med mig som nu köpper en ae500( har också sina missar, t.ex ej möjligt att kalibera bort vb) hade nog redan bestämt sig för en z2.
Som tillverkare så skulle jag iallfal, vara ute efter att få så många kunder som möjligt, och fel/missar som många tillverkare gör är så onödiga, dom skulle inte kosta många ören att åtgärda.
Presic som music industrin(med bra fungerande och vettiga alternativ till mp3, tycker för övrigt ej imusic (appel) är bra alternativ, där försöker dom lura på oss att köpa music i form av mp3 för nästan samma kosnad som vanlig cd) har tillverkarn varit dålig på att dra nytta av internet och forum presic som denna.
För endast 10 år sedan fungerade det att ej lyssna på kunderna klagomål, men nu iomed att internet har nått sådan storlek så sprids informationen så mycket snabbare och att det är så enormt viktigt att detta untyttjas.
Vi har iförsig sett början där vissa tillverkare/producenter har börjat scanna forum för feedback om deras produkter och iallfall delvis tat tilll sig av öskemål från kunder och potentiela kunder.
En annan grej som verkar leva kvar sedan gamalt är att man vill gärna hålla kvar att det är service centrat som skötter uppgradering av mjukvara, istället för kunden, så fel!
Nej måste nog sluta skriva nu;)
Ser ut som min ae500 kommer på fredag, bara att hålla tummarna för att allt kommer attt fungera som det skall:) (panasonics stora akiles häl! ojämn kvalitet!)
Postad 06 januari 2004 - 22:22
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1 419 inlägg
Ursäkta om jag inte har hängt med riktigt i svängarna, men är det så att projektorn skalar om bilden även fast man kör 1280x720 från datorn och att den inte kör 1:1 (pixel för pixel?)
Postad 07 januari 2004 - 13:43
Unregisteredf63c15e0
-
Unregisteredf63c15e0
-
Användare
-
-
143 inlägg
Nej den skalar inte om bilden, frågan var om den kan ta 720 p i både 60 hz(bekräftat och testat av flera) och 50 hz.
fick ett nytt mail från Andreas på probeam som jag har bestält projektorn från, att tydligtvis var det folk med geofrce kort som hade problem med att få den att funka i 50 hz, men radeon kort ansluten till ae500 skulle funka.
Men säger som zippiz helt lung blir man inte förens man provat själv, heller någon annan här på forumet har provat.
Postad 07 januari 2004 - 15:09
Johja
-
Johja
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Vad skulle skillnanden vara att köra 1280*720 i 50 eller 60 Hz? I så fall borde ju man välja den högre uppdateringsfrekvensen, tycker jag. Menar ni att man borde köra NTSC-filmer i 50 Hz och PAL-filmer i 60 Hz pga att det är så som det funkar på en vanlig TV, eller?
Jag antog att det bästa vore att välja en uppdateringsfrekvens som var så hög som möjligt, typ 80 Hz eller så för få en så vilsam bild som möjligt för ögonen. Vad jag vill komma till är alltså detta: Menar ni att man ser i bilden att den inte visas i "originalversion" när den visas på projektorn?
Mvh/
Johan
Postad 07 januari 2004 - 15:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Menar ni att man borde köra NTSC-filmer i 50 Hz och PAL-filmer i 60 Hz pga att det är så som det funkar på en vanlig TV, eller? Jag antog att det bästa vore att välja en uppdateringsfrekvens som var så hög som möjligt, typ 80 Hz eller så för få en så vilsam bild som möjligt för ögonen. Vad jag vill komma till är alltså detta: Menar ni att man ser i bilden att den inte visas i "originalversion" när den visas på projektorn?
Mvh/ Johan
Menar ni att man borde köra NTSC-filmer i 50 Hz och PAL-filmer i 60 Hz pga att det är så som det funkar på en vanlig TV, eller?
Nä, tvärt om. PAL i 50 Hz och NTSC i 60. Varför? Jo för att undvika ryckighet i panoreringar och liknande måste man hålla sig till en visningsfrekvens som är utav jämn multipel utav källmaterialet. Och för PAL är det 50 Hz och för NTSC alltså 60. Enkelt uttryckt. Detta gäller oavsett om vi snackar "vanlig-tv", crt-projjar, dlp eller lcd-projjar. För vad händer om man skulle gå från exempelvis 50 HZ till 60? Jo då måste man fylla ut med 10 extra "frames" och hur ska man göra det utan att det ser kontigt ut? Svaret är: det går i praktiken inte. När vi pratar LCD-projjar så har uppdateringsfrekvens ingen direkt betydelse med avseende på "vilsam bild". De är ju som bekant konstant belysta och har ingen elektronstråle som sveper över bilden och kan således inte flimmra pga det.
Redigerat av pacman, 07 januari 2004 - 15:38.
Postad 07 januari 2004 - 15:45
Unregisteredf63c15e0
-
Unregisteredf63c15e0
-
Användare
-
-
143 inlägg
Man skall välja en uppdaterings frekvenz som stämmer överäns med det som den är inspelad på dvd på. Ntsc använder 24 fps(fps=frames per second) och pal använder 25 fps (för film, video är ca 30 fps slutsasatsen till det blir att du skall använda till ntsc 24 hz, 48 hz, 60 hz(3:2 pulldown) 72 hz, 96 hz heller 120 hz. för pal 25 hz , 50 hz , 75 hz , 100 hz. spelar du en pal dvd och använder t.ex 60 hz istället för 50 hz så blir resultatet att frames(bildrutor) inte stämmer och resulterar i stuttering heller tearing. Många med dig tror också att det är fördel att använda så hög frekvenz som möjligt etc. t.ex. använda 100 hz istället för 50 hz, men det är inte riktigt sant, utan mer ett personligt preferens, jag personligen tycker lägre oftast är bättre. skillnaden ligger i använder du högre flimrar bilden mindre och upplevs mer stabil, men använder du en lägre (25 hz bäst suoper mjukt) så blir rörelser mer mjuka( verkliga). Med lcd upplevs den skillnaden ej lika stor( på grund av lcd panlers fysiska sätt att visa en bild, som skiljer sig mot crt Pj traditonela sätt) som om man kör med en crt projektor, där man ser enormt mycket flimer vid t.ex 50 hz men rörelser och panoreringar är super mjuka, jämfört med 75 hz. När jag hade en 9" crt så föredrog jag att använda 50 hz vid action filmer som hade mycket rörelse, och använde 75 hz till dramer som hade långsama och ej så mycket rörelse. Men i slutändan är det den projektor man har(och personlig preferens) och hur bra den lämpar sig med resp frekvenz (syncning) som kommer att avgöra vad som lämpar sig bäst, men pal skall ALTID köras med PAl freckvenser och ntsc med ntsc frekvenser. Finns mer faktorer att förklara, om detta t.ex lcd panelerna nativ freckvens men detta är det mest basic.
Postad 07 januari 2004 - 16:34
Unregisteredf63c15e0
-
Unregisteredf63c15e0
-
Användare
-
-
143 inlägg
Pratade just med svenska panasonic och dom hade inte ens sett ae500.
Han trodde först jag ljög när jag sa att det finns 10-15 st i sverige redan.
När jag började fråga om stöd för 720 p via dvi i 50 hz så var hans komentar denna "Du är nog aldeles för avancerad för mig" och detta var från killen som alla andra på panasonic jag pratade med hänvisade till som expert på deras projektorer.
Känns väldigt betrygande.
För alla som ej följt tråden på avsforum så, är det en dansk kille(antagande då han hette björnar) som har ett radeon ansluten till sin ae500, han kan inte få den att funka via dvi i 50 hz. så känns mycket nervöst igen.
Ingen av er som har ae500 som bor i närheten av Sundsvall, jag har dvi kablar ni kan låna för att testa med, har en 1, 5m, 5 m, 7,5 m,( alla perfekt fungerande)
En komentar från honom(panasonic killen) som jag glömde skriva först var också" står det i manualen att det skall funka?" nej sa jag, han svar "då skall det inte funka", för alla som har haft ett par projektorer ansluten till ht pc vet att det oftast finns upplösningar-frekvenser som ej är dokumenterad i user manualen som funkar.
Redigerat av Unregisteredf63c15e0, 07 januari 2004 - 16:45.
Postad 07 januari 2004 - 18:26
Unregisteredec72e236
-
Unregisteredec72e236
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Nu kommer en kanske dum och ogenomtänkt fråga... Om man kör vanliga Divx-filmer gäller samma regler då beträffande Hz?
Postad 07 januari 2004 - 19:50
Unregistered30772
-
Unregistered30772
-
Lärjunge
-
-
296 inlägg
Jag tänke precis dra till med ett svar och säga att kodningsformatet självklart inte påverkade vilken Hz frekvens som DVI skulle köra på, men det slog mig precis att så behöver det ju inte alls vara eftersom de flesta divx är rippat från NTCS dvd's och därav borde använda sig av NTCS som istället använder 60HZ...mycket intressant fråga faktiskt någon som kör dvi nu måste ju veta svaret.
Låter ju jobbigt att behehöva ändra skärminställningarna beroende vad det är för "typ" av film man skickar.
Postad 09 januari 2004 - 19:19
Unregistered837f8dc7
-
Unregistered837f8dc7
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Hej allihopa!! Tyvärr är jag inte så duktig på det här med datorer och hemmabio osv, så jag fråger Er proffs!
Det här med Dvi och det här med HDPC eller var det HTPC det hette?? vad innnebär detta och även det ni skriver om 1:1 50hz 720 p vad innebär det??
Jag har beställt en 500:a och vill ju självklart ha den bästa möjliga bilden, antar att det sker via Dvi?? Funderar även på att köpa till en Samsung Hd935 dvd-spelare med dvi utgång, kommer den fungera fullt ut tillsammans med projjan via DVI utgången?? Ni skriver massor om datorer bara, men inget om dvd.spelare så jag blir lite förvirrad, dum som man är!!  !! Hoppas ni kan hjälpa en korkad hemmabiobyggare med sina problem!!!
Tack på förhand!!
Postad 09 januari 2004 - 21:48
Unregistereddb7fb71d
-
Unregistereddb7fb71d
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Funderar även på att köpa till en Samsung Hd935 dvd-spelare med dvi utgång, kommer den fungera fullt ut tillsammans med projjan via DVI utgången??
Tack på förhand!!
Ja den fungerer helt fint sammen med Samsungen. Jeg kjører den kombinasjonen selv.
Postad 09 januari 2004 - 21:53
Unregistered837f8dc7
-
Unregistered837f8dc7
-
Amatör
-
-
54 inlägg
"""DVDMAN""
I vilken upplösning kan du kolla på med samsungen via DVI??
Mvh
Jonte
Postad 10 januari 2004 - 12:15
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Jag har äntligen fått min Yamakawa med DVI och stöd för 720p @ 50HZ (vilket inte Samsungen har va???)
Hur som helst, jag är OTROLIGT nöjd med spelaren, kunde inte vara mer nöjd om den kostat dubbelt, kanske tredubbelt!  MUMS!!! Ska skriva mer om den i Yamakwa-tråden i DVD forumet inom kort....
Dock verkar det inte som AE500 klarar 50HZ på DVI. Vet inte riktigt om jag testat det på rätt sätt. Lite svårt att säga om bilden rycker eller inte, kanske är det något men o andra sidan så är panoreringar osv bra mycket bättre än på bio vilket fall.
Om man matar med DVI, och går in i den dålda menyn (med flickerfix, service osv) och väljer självtest så står det 60HZ. Alltså fungerar det INTE..?
Borde vara så enkelt, dock är det svårt att vara besviken, det är faktiskt otroligt bra bild. Hade det inte varit för VB så hade jag inte haft något alls att klaga på.
Postad 20 januari 2004 - 21:26
Ticko
-
Ticko
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Zippiz: Har du provat med nya firmwaren till din Yamakawa?
Det ska tydligen fungera med ae500 då i 50Hz.
Sen så generellt ang 720p i 50Hz via dvi så har jag fått mail av Morgan på Panasonic om att han konverserar med fabriken ang detta problem och frågade vad jag körde med för grafikkort/dvd med dvi utgång.
Hoppas de kommer fram till att det behövs en uppgradering av mjukvaran så att man kan köra 720p, 50Hz via dvi.
Det är ju en total miss av Panasonic!!!!!
Postad 20 januari 2004 - 21:55
Unregisteredf40f5859
-
Unregisteredf40f5859
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Skitbra att du informerar Panasonic, Ticko! Det vore dock mycket spännande att se om en ny firmware till Yamakawan löser problemet med 720@50Hz!
// Anders (snart ägare av 500 och Yamakawa)
Postad 21 januari 2004 - 01:58
Ticko
-
Ticko
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Här är lite info som jag fått av Patric.x om 720p/50hz via DVI.
Ett stort tack till Patric som lagt ned mycket tid för att få fram denna info!
För er med Yamakawa så ser det ju otroligt bra ut:-).
Läs nedan.
We tried a DVI (HDCP) DVD Player, two different scalers (one being the Optimizer Plus) and as PC solution a H3D with DVI-HD-Aux Board, all in 1280x720/50Hz. Everything worked fine, no tearing, no stuttering. You mention a certain setup using a Radeon. About the Radeons, i tried that too and as long as the PT-AE500 gets the 50Hz signal, no scaling, stuttering or tearing was visible (The PC stayed in 50Hz during the whole juddertest, juddertest reported 50Hz). You are right though about the fact, that the EDID resets the Radeon to 60Hz after some time. This might be solved by software tweaking or by emulating another edid signal by hardware (similair to dvi detective), just two thoughts.
Hello,
Glad that people start find solutions about the EDID problem. The Denon A-11 worked fine as Stand-Alone player. The Pioneer 868 shoud work too.. I might check that this week.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Upgrade the Yamakawa 365 to firmware 253 (attached as it's not yet on Yamakawa's homepage). See Yamakawa's homepage for information on how to upgrade.
Enter the custom DVI-settings menu by press 9713 on the remote in the DVI-menu. Use the attached program, CR4V880, select "quick settings", choose 50 Hz in the bottom, and choose Panasonic PT-AE500.
Enter the values into the Yamakawa.
The service-mode of the Panasonic will now say it runs 50 Hz in 1280x720. There is absolutely no stuttering - but as I said - not 100% sure if it's free of tearing, but it does look so.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag hoppas även att jag får svar av Morgan imorgon på mitt nya mail där jag även skickade med denna info.
Postad 21 januari 2004 - 08:37
Unregisteredf40f5859
-
Unregisteredf40f5859
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Ticko - det låter ju mycket hoppfullt! Har du den attachade filen med fimware? Jag kan lägga upp den på en hemsida om fler vill ladda ner den! Jag har emailadress: [email protected] om du vill skicka den.
// Anders
Postad 21 januari 2004 - 13:10
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Mycket intressant, skulle också vilja ha den där uppgraderingen så man kan prova... låter bara för bra!
Älskar min Yamakwa!
Postad 21 januari 2004 - 15:47
Ticko
-
Ticko
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
info om firmwareRätt firmware???Tyskt forumFirmware Change: 1. Add Czech OSD support 2. Add Key "9713" for Custom DVI mode Procedure to upgrade the player firmware: -unzip the file. -burn the iso file into a disc (by Burn Image) -put the disc into the player. -turn off the power. -push the stop button (on the panel) -keep push the stop button and turn on the player. -hold about 2 sec. then, you can release the stop button. -if everything is alright, you will enter into the update application. (may need to wait for few seconds) -follow the step shown by the update application. -at the end, the player will eject the disc. Take away the disc. -you can restart the player. Note: during the system update, the video output is NTSC composite/S-video. Also, don't remove power during flash memory update. Google fungerar fint... Detta är bara grejer som jag plockat ihop tvärt från tyska forumet, ni får själv kolla så att allt är rätt. Filen som det står är attachad har nog Patric.x. Vill sen gärna ha en rapport om det fungerar med 50Hz som då denna tråd handlar om.
Redigerat av Ticko, 21 januari 2004 - 15:50.
Postad 21 januari 2004 - 17:00
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ni som har Yamakawa(och liknande) och AE500:
Nån som provat att på allvar göra en jämförelse med med att, via DVI, mata projjen med 576P och 720P.
Skalar verkligen dessa prisbilliga dvd-spelare bilden bättre än AE500? Har annars för mig att AE500 har fått ganska bra kritik vad det gäller just skalning.
I vilket fall som helst, vad upplever ni för skillnad?
Postad 21 januari 2004 - 18:25
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Nu har jag bränt ner ISO-filen, bara det att jag inte vågar köra filen. Lite rädd när den heter 253S när det i Yamakawa-tråden står att det är just denna man inte ska köra...
Får se om jag inte väntar lite till istället
Postad 21 januari 2004 - 19:37
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Anledningen att jag skrev att man inte ska använda firmwaren med ett S i namnet är detta: hi, be carefull.
the software version with a S in the name only for FUSS loader. you can check your type of loader in the setup menu - audio setting - firmware version.
the yamakawa 365divx normally use DVS loader.
rudolf
taget från AVSForum Direktlänken (här ovan) kommer förövrigt från den "officiella" sidan med firmwares till Technosonic och NorthQ - men tyvärr kan man inte gå till denna sida direkt - man måste logga in med modellnummer etc.
Postad 22 januari 2004 - 09:08
Unregisteredf0cd4afd
-
Unregisteredf0cd4afd
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har lagt in firwaren till Technosonic och NorthQ (253N) på min Yamakawa och kan bekräfta att den funkar och ger access till custom settings menyn för DVI-porten.
--------------------
"Enter the custom DVI-settings menu by press 9713 on the remote in the DVI-menu. Use the attached program, CR4V880, select "quick settings", choose 50 Hz in the bottom, and choose Panasonic PT-AE500.
Enter the values into the Yamakawa."
Exakt vad jag gjort för att få 720@50Hz ur Yamakawan. EmuMannens CR4V880 program är suveränt!
Har dock en Z2 så jag kan inte kommentera bildresultatet för pana500.
Redigerat av Unregisteredf0cd4afd, 22 januari 2004 - 09:26.
Postad 22 januari 2004 - 19:17
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Nu har även jag testat med EM85XX_MP101SC004_253 N _20031204.ZIP och det funkar fint. Stort tack till er alla som forskat, testat o letat. Även ett stort tack till Emumannen som gjort ett så fint program (cr4v880), som ni kan läsa om o ladda ner på den här länken, helt suveränt!Nu finns det inga som helst "hack" i bilden när den panorerar osv, kör via DVI och använder AE500. Kollar man så rapporterar projektorn 50hz!  Hade det nu inte varit för denna VerticalBanding så hade jag varit otroligt nöjd med allt.
Postad 25 januari 2004 - 20:29
Unregisteredbd645ace
-
Unregisteredbd645ace
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Hmm.. jag är lite förvirrad..
Om jag kör pannan 500 från PC med geforce kort och sätter upplösningen till 1280x720/50Hz, fungerar det? Så tex PAL divX filmer inte hackar?
Postad 26 januari 2004 - 16:01
Unregisteredf40f5859
-
Unregisteredf40f5859
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Stort tack till er alla som forskat, testat o letat. Även ett stort tack till Emumannen som gjort ett så fint program (cr4v880), som ni kan läsa om o ladda ner på den här länken, helt suveränt!
Zippiz - körde du bara med ny firmware och valde 720@50Hz, eller använde du EmuMannens program för att ställa in? Vilka inställningar använde du isf? // Anders
Postad 26 januari 2004 - 17:14
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Använde EmuMannens program, av någon anledning så får man inte 50HZ i AE500 om man bara kör 720@50. Men om du tar ner programmet som Emumannen gjort, matar in siffrorna o kör så raopporterar projektorn 50HZ... mums!
Postad 26 januari 2004 - 22:10
Unregisteredf40f5859
-
Unregisteredf40f5859
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Zippiz - Tackar! Nu är det bara att invänta projjen!
// Anders
Postad 26 januari 2004 - 23:58
Unregistered30772
-
Unregistered30772
-
Lärjunge
-
-
296 inlägg
Detta låter mycket lovande!!!
Tack för ni informerade oss om EMUmannens insats!
Säger precis som Anders....bara att vänta på projen..
Postad 27 januari 2004 - 14:24
horizone
-
horizone
-
Användare
-
-
133 inlägg
Okej.. har inte hängt med så bra men om jag fattat det hela rätt så med en sån här DVD-spelare från Yamakawa så får man ut 720p i 50hz på en Panasonic AE500 om man fixar lite med firmwaren, använder lite koder och ett smart program. Och bilden i 720p är hur bra som helst från denna DVD?
Postad 27 januari 2004 - 14:28
Unregisteredf40f5859
-
Unregisteredf40f5859
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Och bilden i 720p är hur bra som helst från denna DVD?
Enligt Zippiz är den klockren, så när som på lite irriterande VB. Om detta beror mest på spelaren, projjen eller en kombination är det nog ingen som vet fullt ut. // Anders
Postad 27 januari 2004 - 14:46
horizone
-
horizone
-
Användare
-
-
133 inlägg
Då måste jag få ställa en följdfråga. Projektorn äger jag redan - men vart tusan köper jag den här DVD-spelaren nånstans? Varken prisjakt eller pricerunner ger mig nån vettig webbbutik att handla från.
Postad 28 januari 2004 - 08:38
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Horizone
Testa Yamakawa-tråden i DVD-forumet
Blir orolig nu, måste kolla på allt igen, men det står 750/50 som signal, och går man in o gör en selfcheck så har jag för mig att det stod 50HZ.
Någon som kan svara på varför det inte står 720p?
Postad 28 januari 2004 - 11:17
Unregistered30772
-
Unregistered30772
-
Lärjunge
-
-
296 inlägg
Hmmm...
Hur är det, funkar det bara till Yamakawa DVDn eller funkar inställningarna om man kör DVI ut från en dator??
Postad 30 januari 2004 - 23:57
Unregistered6ab1f676
-
Unregistered6ab1f676
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Tackar för all info ... kör på detta sättet nu och det känns som en helt ny projektor
Man kan inte vara mer nöjd än nöjd ... 10m DVI-kabel = inga problem
Postad 11 februari 2004 - 08:31
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Varför kör man inte 75 eller 100 Hz?
Båda de är delbara med 25...
Förklara!
Postad 14 februari 2004 - 20:36
Unregisteredf63c15e0
-
Unregisteredf63c15e0
-
Användare
-
-
143 inlägg
grillen läs hella tråden förklarigen finns i min post, tidigare i tråden.
Idealet för pal är igenligen inte 50 hz utan 25 hz, men på grund av flimmer så får man se 50 hz i detta fall som idealet.
Redigerat av Unregisteredf63c15e0, 14 februari 2004 - 20:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|