Och jag vet... testa och hör efter vilket du gillar bäst är en oslagbar metod, men jag är ändå tacksam för lite synpunkter.
köra med digitalkabel eller analog?
Postad 24 januari 2004 - 00:54
Och jag vet... testa och hör efter vilket du gillar bäst är en oslagbar metod, men jag är ändå tacksam för lite synpunkter.
Postad 24 januari 2004 - 01:01
En digitalkabel för samma pengar som 6 analoga kablar brukar ofta vara bättre.Är enda skillnaden om man kör med digital kabel att man använder förstärkarens dacar istället för de som sitter i cd/dvd? I så fall hänger det ju bara på vilken komponent (stärakare eller DVD) som har högst kvalitet. Eller sker det någon annan typ av signalförlust eller onödig omvandling på vägen med analog eller digital som kan vara värd att beakta.
Dessutom får du bara dom ljudformat som DVDspelaren har decoder för.
Idag blir det ju vanligare och vanligare att det inte finns nåra inbyggda decordrar alls förutom den vanliga stereo DACen då förstås.
Jag kör digitalt till recivern för bioljudet och analogt när jag spelar CDskivor.
Detta eftersom jag tycker att min DVD har bättre DAC än min reciver.
Postad 24 januari 2004 - 01:37
Normalt sett så brukar det sitta bättre d/a i cd/dvd`n.
Alltså digitalt för dvd och analogt för cd.
/Amund
Postad 24 januari 2004 - 08:34
Nad T-163 har ju mycket bra DAC i sig och tror de funkar kanon.
Dock så har ju Pioneer ett rykte om sig när det gäller dvd spelare så testa helt enkelt i stereo och du bör höra nämnvärda skillnader.
Tänk på att låna eller hoppas att du har trevliga kablar så du slipper bortfalldär.
Mvh
Postad 24 januari 2004 - 10:26
Postad 24 januari 2004 - 22:09
roligt att höra!
Ska testa det då!
( Vi pratar väl om en vanlig 2*rca -> 2*rca!?! )
Är det stora skillnader på olika kablar?? Alltså är det värt att köpa IXOS eller Supra när man inte lagt mer än 10-15000 på dvd/receiver/högtalare?
Vilken låter bäst tror ni?
sony str-de 675 ( receiver ) eller sony dvp-ns 730 ( dvd )???
Postad 24 januari 2004 - 23:13
varför skulle det inte kunna vara det?
Postad 25 januari 2004 - 00:18
Supra Trico är ett bra exempel. Den kostar ca 400kr.
Jag hör skillnad på den och det "lakritssnöre" jag hade tidigare.
Däremot hör jag ingen skillnad mellan min Supra Trico och en dubbelt så dyr Ixos.
Men det är jag det med min anläggning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar